Foreldre til Ole Sivertsen Loe og Marit Olsdtr. Stuthaug
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Foreldre til Ole Sivertsen Loe og Marit Olsdtr. Stuthaug
Da Kari Olsdtr. Loe ble døpt 28. okt. 1781 var foreldrene Ole Sivertsen Loe og Marit Olsdtr. Loe. Ved folketellingen 1801 bodde de på Øvre Loe. Da var Ole Sivertsen 56 år = f. 1745 og Marit Olsdtr. 50 år = f. 1752.
Har lett gjennom kirkebøkene for Oppdal, men ikke funnet dem i de aktuelle tidsrommene. Ole døde på Loesløkken 74 år i 1818 = f. 1745. Marit døde i 1812 68 år = f. 1744. Årstallene for Marit stemmer da ikke. I kirkebøkene for døpte finner jeg dem ikke.
Har de kommet et annet sted fra? Er det noen som vet hvem foreldrene til disse to var? Takker så mye på forhånd.
Hermod Moursund
Har lett gjennom kirkebøkene for Oppdal, men ikke funnet dem i de aktuelle tidsrommene. Ole døde på Loesløkken 74 år i 1818 = f. 1745. Marit døde i 1812 68 år = f. 1744. Årstallene for Marit stemmer da ikke. I kirkebøkene for døpte finner jeg dem ikke.
Har de kommet et annet sted fra? Er det noen som vet hvem foreldrene til disse to var? Takker så mye på forhånd.
Hermod Moursund
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Foreldre til Ole Sivertsen Loe og Marit Olsdtr. Stuthaug
Hei !
Jeg vet nok ikke hvor de kom i fra men sansynligvis så var de innflyttet til Oppdal ?
Stemmer det at Ole Sivertsen og Marit Olsdtr. hadde fem eller seks barn ?
Ingebor 1774.
Marit 1776.
Muligens ? Mari 1779.
Kari 1781.
Ragnild 1784.
Maret 1787.
Du nevner også Stuthaug, om jeg ikke feiler helt så finnes det på Innset ?
Jeg har ikke Innsetboka her men kan prøve med den noe senere.
Bygdebøkene for Oppdal kan muligens også ha noe om dette folket ?
Du kan også prøve med leting etter dem på Google for der finnes også noen spor å gå videre etter.
Lykke til.
Mvh. Magne.
Jeg vet nok ikke hvor de kom i fra men sansynligvis så var de innflyttet til Oppdal ?
Stemmer det at Ole Sivertsen og Marit Olsdtr. hadde fem eller seks barn ?
Ingebor 1774.
Marit 1776.
Muligens ? Mari 1779.
Kari 1781.
Ragnild 1784.
Maret 1787.
Du nevner også Stuthaug, om jeg ikke feiler helt så finnes det på Innset ?
Jeg har ikke Innsetboka her men kan prøve med den noe senere.
Bygdebøkene for Oppdal kan muligens også ha noe om dette folket ?
Du kan også prøve med leting etter dem på Google for der finnes også noen spor å gå videre etter.
Lykke til.
Mvh. Magne.
Takk for svar, Magne.
Jeg har flg. barn: Ingebrigt (f. 1773), Ingeborg (f. 1774), Marit (f. 1776), Mali (f. 1779), Kari (f. 1781), Ragnhild (f. 1785 - d. 22 år) og Marit (f. 1793). Etter som de ble gift ca. 1774, kan Ingebrigt være tvilsom, men jeg husket ikke hvor jeg tok det fra, dessverre.
På Google finner jeg ikke mer enn det jeg har, tror jeg.
Fint om du kunne se i Innset-bøkene om Marit Olsdtr. Stuthaug. Takker igjen.
Hermod
Jeg har flg. barn: Ingebrigt (f. 1773), Ingeborg (f. 1774), Marit (f. 1776), Mali (f. 1779), Kari (f. 1781), Ragnhild (f. 1785 - d. 22 år) og Marit (f. 1793). Etter som de ble gift ca. 1774, kan Ingebrigt være tvilsom, men jeg husket ikke hvor jeg tok det fra, dessverre.
På Google finner jeg ikke mer enn det jeg har, tror jeg.
Fint om du kunne se i Innset-bøkene om Marit Olsdtr. Stuthaug. Takker igjen.
Hermod
-
Hei !
Har prøvd med leting i Innsetboka men har desverre ikke funnet noe om det der.
Har du prøvd med leting i Kirkebøker for Innset om å finne dåpen til Marit Olsdtr. og eller vielsen til henne og Ole Sivertsen der og i det Kirkesognet ?
Mvh. Magne.
Har prøvd med leting i Innsetboka men har desverre ikke funnet noe om det der.
Har du prøvd med leting i Kirkebøker for Innset om å finne dåpen til Marit Olsdtr. og eller vielsen til henne og Ole Sivertsen der og i det Kirkesognet ?
Mvh. Magne.
Takk, Magne.
Fant dessverre ikke kirkebøkene for Rennebu/Innset så langt tilbake i tid.
Hermod
Fant dessverre ikke kirkebøkene for Rennebu/Innset så langt tilbake i tid.
Hermod
-
Hei !
Om du prøver Hedmark og Kvikne så finner du dem der.
Lykke til.
Mvh. Magne.
Om du prøver Hedmark og Kvikne så finner du dem der.
Lykke til.
Mvh. Magne.
Takk for hjelp til å komme til Kvikne.
Men jeg har undersøkt kirkeboka for både 1745 og 1751, men den eneste som kan ligne er Marit som var døpt i 1751 med far Olle Granengen. Mener du at det er han?
Hermod
Men jeg har undersøkt kirkeboka for både 1745 og 1751, men den eneste som kan ligne er Marit som var døpt i 1751 med far Olle Granengen. Mener du at det er han?
Hermod
-
- Sted: RANHEIM
Sju barn kjem fram ved søk etter døpte med far Ole Sivertsen og Marit Olsdatter. De må ha gifta seg mellom 1773 og 1774, men jeg kan ikke finne vigselen verken i Oppdal eller på Innset.
07.03.1773 Ingbrigt (født utenfor ekteskap)
11.12.1774 Ingebor
15.09.1776 Marit
18.04.1779 Mari
28.10.1781 Kari
10.10.1784 Ragnild
23.09.1787 Maret
Her er familien i FT 1801:
Ole Sivertsen Mand 56 Huusmand med jord
Marith Olsdtr Kone 50
Ragnild Datter 16
Marith Datter 8
Og her er de ved FT 1815
Ole Sivert Loe M Hf HP +1 70 - 6#
Marithe Ole Loe K D D -1 19 - 3#
Marithe Ole Loe K JFattig 70 - 4#
Jeg har forelagt spørsmålet for forfatteren av bygdeboka, og han har svart følgende:
"Det er sjølsagt en feil at denne familien ikke er kommet med i Drivdalsboka. Når de står i folketellinga, burde jeg ha vært oppmerksom på dem. Men jeg hadde nok ikke klart å finne flere opplysninger om dem enn du har gjort. I ei liste fra 1803 der lensmannen vurderte folks økonomiske stilling, kalles husmannen Ole Sivertsen Løkken, så han bodde nok i Losløkkja et sted. Lensmannen betegner ham som ytterst fattig. Stuthaug er en gard på Innset, men jeg klarer ikke å finne noen av disse folka under denne garden i Innsetboka.
Hilsen Ola Bjerkås"
Hilsen
Knut Krokann
07.03.1773 Ingbrigt (født utenfor ekteskap)
11.12.1774 Ingebor
15.09.1776 Marit
18.04.1779 Mari
28.10.1781 Kari
10.10.1784 Ragnild
23.09.1787 Maret
Her er familien i FT 1801:
Ole Sivertsen Mand 56 Huusmand med jord
Marith Olsdtr Kone 50
Ragnild Datter 16
Marith Datter 8
Og her er de ved FT 1815
Ole Sivert Loe M Hf HP +1 70 - 6#
Marithe Ole Loe K D D -1 19 - 3#
Marithe Ole Loe K JFattig 70 - 4#
Jeg har forelagt spørsmålet for forfatteren av bygdeboka, og han har svart følgende:
"Det er sjølsagt en feil at denne familien ikke er kommet med i Drivdalsboka. Når de står i folketellinga, burde jeg ha vært oppmerksom på dem. Men jeg hadde nok ikke klart å finne flere opplysninger om dem enn du har gjort. I ei liste fra 1803 der lensmannen vurderte folks økonomiske stilling, kalles husmannen Ole Sivertsen Løkken, så han bodde nok i Losløkkja et sted. Lensmannen betegner ham som ytterst fattig. Stuthaug er en gard på Innset, men jeg klarer ikke å finne noen av disse folka under denne garden i Innsetboka.
Hilsen Ola Bjerkås"
Hilsen
Knut Krokann
Tusen hjertelig takk for hjelpa, Knut.