Johannes Peersen

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn26811
Sted: Tistedal

Johannes Peersen

Legg inn av dn26811 » 9. mars 2011 kl. 21.18

Hei,

Søker opplysninger om personen Johannes Peersen som visstnok skulle være fra Nøtterøy.

De opplysningene jeg har om han er følgende:

* Soldat af 3. kompani, nr. 31. Fredriksten festning

* Fødselsdato sønn: Carl Edvard Hvidsteen Johannesen
Fredrikshald, Østfold
17. nov 1832
"Uekte"

som han fikk sammen med Anne Olsdatter(f. ca 1814).

Dåp
Halden
21. juli 1833
Faddere: Lisbeth Olsdatter, Bertine Jensdatter, Maren Sofie Peersdatter, Johanna Johannesen, Soldat Christopher Kien(?), soldat Ole Arnesen

Går ut i fra at Maren Sofie Peersdatter er søster av Johannes, men finner dem ikke selv.
Antar også at han fikk sønnen Otter Johannesen.

Tar i mot tips om hvor jeg kan finne opplysninger eller om noen har faktiske opplysninger om han.

Tusen takk:)

Mvh
Solveig Ringsell Martinsen, Halden

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Johannes Peersen

Legg inn av gj00026 » 9. mars 2011 kl. 22.59

Jeg lenker til Carl Edvards dåp.

Her står det faren er angitt (av barnets mor og mormor) å være Soldat af 3die Compagnie Johan Peersen No 31.

Dersom dette er den eneste kilden som forteller om Johan Persen; hva er grunnlaget for å anta at han var fra Nøtterøy? Hva er grunnlaget for å anta at han også hadde en sønn Otter? Når og hvor var i så fall Otter født? Alt dette er kjekt å ha oversikt over før en går videre.

Når foreldrene ikke er gift, faren er soldat og antakelig ikke hjemmehørende på stedet, og dåpen foregår åtte måneder etter fødselen, er det etter min oppfatning ikke sannsynlig (men tross alt ikke utelukket) at fadderen Maren Sofie Persdatter er Johan Persens søster.

Johan Persens soldatnummer (31) og kompanitilhørighet (3. kompani) er kjent. Militære arkiver (soldatruller) synes å være et naturlig sted å lete.

PS: Fadderne er barnets Mormoder Lisabeth Olsdatter, Pige Berthe Jensdatter, Pige Maren Sophie Peersdatter, Arb[eider] Johannes Johannesen, Soldat Christian Olsen, Soldat Ole Arnesen.

dn26811
Sted: Tistedal

Legg inn av dn26811 » 9. mars 2011 kl. 23.11

Tusen takk for svar!

Jeg klarte ikke helt å tyde at det sto mormor, så det var nytt:) Hjertelig!

Grunnen til at jeg sier Nøtterøy, er at min morfar(oldebarnet til Carl Edvard) startet på slektforskning for en herrans mange år siden. Det var han som nevnte det. Min morfar har gått bort og jeg har ikke noen å spørre.

Som sagt, noen antagelser her. Otter Johannesen står oppført som vitne da Carl Edvard giftet seg. Det kan likså godt ha vært en kamerat....

Johan Persens soldatnummer (31) og kompanitilhørighet (3. kompani) er kjent. Militære arkiver (soldatruller) synes å være et naturlig sted å lete.

Jeg er helt ukjent med slike arkiver, dessverre. Kanskje de kan finnes i et arkiv i byens bibliotek. Det burde jo være mulig å finne ut av dette.

(Jeg er helt ny i gamet, men prøver meg. Fikk et tips om at det gikk å legge inn her i forumet.)

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 9. mars 2011 kl. 23.32

Solveig Martinsen skrev:Johan Persens soldatnummer (31) og kompanitilhørighet (3. kompani) er kjent. Militære arkiver (soldatruller) synes å være et naturlig sted å lete.

Jeg er helt ukjent med slike arkiver, dessverre. Kanskje de kan finnes i et arkiv i byens bibliotek. Det burde jo være mulig å finne ut av dette.

Biblioteker oppbevarer ikke arkiver, i alle fall ikke av denne typen. Jeg ville startet med å undersøke hvilken overordnet militær enhet Johan Persens kompani tilhørte. Kanskje kan lokalhistorikere ha kunnskap om det. Deretter ville jeg henvendt meg til Statsarkivet i Oslo og/eller Riksarkivet med spørsmålom det er bevart ruller etter denne militære enheten.

Svar

Gå tilbake til «Nøtterøy»