Hei,
Er det noen som kan hjelpe til med å løse et problem jeg har møtt i bruken av FTM?
Jeg har benyttet FTM som program siden 1989 og har skaffet nyere versjoner etter hvert. Min nåværende versjon er fra 2005. Det har gått greit og jeg er stort sett tilfreds med programmet, men jeg har jo heller ikke noe sammenligningsgrunnlag. Med programmet kan en lage "genealogy reports" og slektsbøker. Det har jeg gjort mange ganger og det har fungert bra, men jeg kan huske at jeg har hatt problemer med å velge antall generasjoner som skal være med. Når jeg nå velger å lage en bok med ulike opplysninger inkludert, ja, så går det bra, men jeg får med bare 4 generasjoner. Ved å klikke på verktøylinjen for å velge hva som skal være med, så kommer det opp en boks med flere valg. Ett av valgene er "Generations to include" Ved å klikke på dette valget skjer det ikke noe. Det blir bare med de 4 generasjonene. Valget er også angitt i grått og ikke i svart som for andre valg. Hva kan jeg gjøre for å få med mer enn 4 generasjoner. Det har gått greit tidligere, men altså ikke nå. Jeg er så langt fra noen dataekspert og husker ikke hvordan jeg fikk dette til tidligere.
Hilsen
Jan Andersen
Problemer med FTM
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Problemer med FTM
Hei Jan, jeg regner med at du vet at FTM nå har kommet til versjon 2011?
(men dessverre ikke i norsk drakt, noe jeg skulle ønske, da jeg virkelig liker Ftm2011
(men dessverre ikke i norsk drakt, noe jeg skulle ønske, da jeg virkelig liker Ftm2011
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
-
- Sted: FLORVÅG
- Kontakt:
Hei!
Jeg kjører FTM 2006 på norsk.
Jeg kan se at valg av antall generasjoner blir i grått når man går direkte til meny på toppen av siden. Hvis jeg merker filen (rapporten i høyre felt) og så "rediger" vil valget av antall generasjoner bli aktiv (0-99).
Hjalp dette noe?
mvh
Halvor Olsen
Har brukt FTM siden ca. 1990
Jeg kjører FTM 2006 på norsk.
Jeg kan se at valg av antall generasjoner blir i grått når man går direkte til meny på toppen av siden. Hvis jeg merker filen (rapporten i høyre felt) og så "rediger" vil valget av antall generasjoner bli aktiv (0-99).
Hjalp dette noe?
mvh
Halvor Olsen
Har brukt FTM siden ca. 1990
-
Hei Laila håper du også kan hjelpe meg.
Jeg har 2011 versjonen av FTM. Hadde før den norske versjonen av 2006. Der kunne jeg legge inn nye ektefeller og samboere med nye barn og så også at vedkommende hadde vært gift før. De dataene ligger inne på maskinen min, men jeg må ut i navneregisteret for å finne dem. Hva gjør jeg for å se direkte på navnet hvem som har hatt flere ektefeller/samboere?
Mvh
Steinar
Jeg har 2011 versjonen av FTM. Hadde før den norske versjonen av 2006. Der kunne jeg legge inn nye ektefeller og samboere med nye barn og så også at vedkommende hadde vært gift før. De dataene ligger inne på maskinen min, men jeg må ut i navneregisteret for å finne dem. Hva gjør jeg for å se direkte på navnet hvem som har hatt flere ektefeller/samboere?
Mvh
Steinar
-
- Sted: SAUPSTAD
Hei,
I feltet for foreldre er det et profilsymbol. Trykk på dette og du får mulighet til å legge til eventuelt velge ektefelle/samboer.
Mvh
Tor G
I feltet for foreldre er det et profilsymbol. Trykk på dette og du får mulighet til å legge til eventuelt velge ektefelle/samboer.
Mvh
Tor G
-
Hei Tor G
Takk for svaret. Jeg prøver og prøver slik som du skriver, men får det ikke til. Jeg har også fått hjelp fra min sønn som kan mere data enn meg, men han får det heller ikke til.
Kan du være så snill å gå mere i detaljer med prosessen, slik at jeg får det til. Jeg har nesten 3000 registrerte navn og det er meget frustrerende at jeg ikke får det til med dette nye programmet. Alt er stort sett registrert med den norske versjonen av 2006 programmet.
Om du ønsker det kan du gjerne sende meg en pm.
Mvh
Steinar
Takk for svaret. Jeg prøver og prøver slik som du skriver, men får det ikke til. Jeg har også fått hjelp fra min sønn som kan mere data enn meg, men han får det heller ikke til.
Kan du være så snill å gå mere i detaljer med prosessen, slik at jeg får det til. Jeg har nesten 3000 registrerte navn og det er meget frustrerende at jeg ikke får det til med dette nye programmet. Alt er stort sett registrert med den norske versjonen av 2006 programmet.
Om du ønsker det kan du gjerne sende meg en pm.
Mvh
Steinar
-
Hei alle sammen
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så hadde jeg store problemer med min 2011 versjon av Family Tree Maker.
Jeg fikk mange bra innspill, men det hjalp ikke på mitt problem. Jeg var ganske frustrert da jeg hadde en mengde data som jeg ikke turde legge inn i programmet.
Men nå har jeg kjøpt meg en ny PC med meget stor kapasitet, lagt inn alle data på nytt sammen med 2011 versjonen og vips så fungerer alt som det skal.
Jeg finner det riktig å legge inn dette, da feilen var min og ikke programmets.
Nå er jeg igjen en meget fornøydd bruker av Family Tree Maker.
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så hadde jeg store problemer med min 2011 versjon av Family Tree Maker.
Jeg fikk mange bra innspill, men det hjalp ikke på mitt problem. Jeg var ganske frustrert da jeg hadde en mengde data som jeg ikke turde legge inn i programmet.
Men nå har jeg kjøpt meg en ny PC med meget stor kapasitet, lagt inn alle data på nytt sammen med 2011 versjonen og vips så fungerer alt som det skal.
Jeg finner det riktig å legge inn dette, da feilen var min og ikke programmets.
Nå er jeg igjen en meget fornøydd bruker av Family Tree Maker.