Står det noe i glemmen bygdebok om John Hartvig Nilsen

med de tidligere kommunene Fredrikstad, Borge, Kråkerøy, Onsøy, Rolvsøy og Glemmen

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj13099
Sted: Stathelle

Står det noe i glemmen bygdebok om John Hartvig Nilsen

Legg inn av gj13099 » 5. mars 2011 kl. 18.01

Hei er på jakt etter opplysninger om hvor det ble av John Hartvig Nilsen født 17.1 1896 noen steder står det 1895 og søskene hans. :)

Familien hans heter Aron Nilsen far og Sofie Nilsen mor, søskene er Hedvig, Nils, Herman og Asora.
Faren døde i 1922 og bosatt i Bilidt i Glemmen, de 3 guttene står da oppført som sjømenn. Er veldig interressert i John da han er den biologiske faren til min bestefar, kan det stå noe om familien i Glemmen bygdebok alt er av interesse.

Hilsen
Tone

Brukeravatar
Kari Sandberg
Sted: HAMAR

Re: Står det noe i glemmen bygdebok om John Hartvig Nilsen

Legg inn av Kari Sandberg » 5. mars 2011 kl. 19.34

Såvidt jeg vet, fins det kun en generell bygdebok for Glemmen uten særlige personopplysninger.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 5. mars 2011 kl. 21.49

Hei Tone.

Det har nok Kari rett i tror jeg.

Legger inn en lenke med oversikt over Bygdebøker i Norge . Her går du videre fylkesvis og noen av bygdebøkene er også digitalisert.

Mulig du visste om denne oversikten fra før, men uansett bedre med to ganger enn ingen - tror jeg :roll:
Lillian Kristiansen

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 6. mars 2011 kl. 8.53

Jeg finner ikke familien nevnt under Bilet. Bygdeboken nevner kun de som brukte gården eller var husmenn under gårdene. Bodde de der, men hadde andre yrker blir de ikke nevnt.
Bygdeboken har et noe begrenset slektsopplegg, men nevner alle som brukte gårder og husmennene under, men med sparsomme opplysninger. Med mindre barn overtok er de stort sett bare nevnt med navn. Gifter de seg med andre i bygda blir det som regel også nevnt.

Jeg antar at Aron Nilsen bare bodde der og ikke var husmann, og dessverre da blir han ikke nevnt i bygdeboka.

jeg ser av folketellingen at de tydeligvis har kommet til Glemmen mellom 1895 og 1899, og faren er havearbeider. I 1910 er han gartner og sønnen du nevnte bor ikke sammen med foreldrene da. De bodde på Hassing i 1900 og på Lahelle i 1910. Både Lahelle og Bilet lå under gården Nygård.

Anne

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad»