Forskjell mellom medlem og gjest
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Forskjell mellom medlem og gjest
Jeg har kikket litt på det å være medlem kontra å være gjest. Hva er fordelene med å være medlem foruten bladene?
Re: Hei
Det finnes folk som er dyktigere enn meg på dette, men jeg kan fort nevne:
Du blir medlem av et lokallag som ofte tilbyr kurs til rimligere penge, du får anledning til å møte opp på møter i lokallaget - kanskje man opplever å møte andre slektsforskere som innehar litt erfaringer man selv kan lære av. Møter i lokallaget kan også oppleves som en positiv sosialisering. Lokallagene arrangerer ofte turer og andre former for sosialisering.
Man har medlemsfordeler ved diverse bokutgivelser, som regel redusert pris.
(Dette var noe).
Du blir medlem av et lokallag som ofte tilbyr kurs til rimligere penge, du får anledning til å møte opp på møter i lokallaget - kanskje man opplever å møte andre slektsforskere som innehar litt erfaringer man selv kan lære av. Møter i lokallaget kan også oppleves som en positiv sosialisering. Lokallagene arrangerer ofte turer og andre former for sosialisering.
Man har medlemsfordeler ved diverse bokutgivelser, som regel redusert pris.
(Dette var noe).

Eg er enig med Henning, sikkert andre som veit mykje meire enn meg også
Men eg vil berre nevne Dette

Men eg vil berre nevne Dette
mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
Og så vil du også få eit mykje betre tilbud når det gjelder Distreff
mvh Ingmar Seth
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
DIS tek gjerne mot gjestar i Slektsforum - men Slektsforum vil ikkje eksistere dersom alle er gjestar. Dersom du slår deg ned her, bør du verte med og ta din del av "hushaldet".
Bortsett frå bidrag til felles nytte, er det ikkje så mange føremuner med å vere medlem. Iallfall ikkje dersom du likevel ikkje har bruk for dei andre tilboda som er der. (For min del betalar medlemsrabatt på breiband det meste av kontingenten - men det er no mitt tilfelle.)
Bortsett frå bidrag til felles nytte, er det ikkje så mange føremuner med å vere medlem. Iallfall ikkje dersom du likevel ikkje har bruk for dei andre tilboda som er der. (For min del betalar medlemsrabatt på breiband det meste av kontingenten - men det er no mitt tilfelle.)
-
- Sted: BODØ
DIS-butikken har gode tilbud på bøker og annet. Her på forumet er vel den største forskjellen at du vil få e-postvarsel når det kommer nye svar i dine emner. I tillegg kan du abonnere på andres emner og få e-post når det er aktivitet i dem.
-
- Sted: HØNEFOSS
Ivar Ertesvåg skrev:...............(For min del betalar medlemsrabatt på breiband det meste av kontingenten - men det er no mitt tilfelle.)
Det var først nå jeg oppdaget at vi, som medlem av DIS, er berettiget til rabatt på bredbånd.
Da blir det som Ivar skriver; rabatten betaler det meste av kontingenten.
Takk for informasjonen, dette skal jeg benytte meg av.
Takknemmelig hilsen
Knut
-
Jeg betaler i dag Kr. 419,- i måneden for mitt nåværende bredbånd, inklusive antivirusprogram.
Ved å flytte til TeleNor blir prisen Kr.309,- per måned det første året, som gir en besparelse på
Kr. 1.320,-, da har jeg spart kontingent á Kr. 400,- for tre år.
Enda har jeg penger til overs.
For de følgende år er besparelsen per måned differansen mellom Kr. 419,- og Kr. 379,- som utgjør
Kr. 480,- i året (forutsatt uendret priser). Antivirusprogram er inklusive. Her blir DIS-kontingente også
dekket av besparelsen.
Også her får jeg penger til overs.
Dette passer veldig bra, for jeg er egentlig litt grinete på min nåværende leverandør. Årsaken er at
jeg har to operativsystem på min maskin, XP og Vista. Til tross for at det kun er èn maskin skulle de
ha betaling for to antivirusprogram, som om det var to maskiner.
Jeg valgte da Microsofts gratis antivirusprogram i stedet, så min leverandør tjente ikke noe på sin vrangvilje.
Igjen takk, Ivar, for opplysningen.
Knut
Ved å flytte til TeleNor blir prisen Kr.309,- per måned det første året, som gir en besparelse på
Kr. 1.320,-, da har jeg spart kontingent á Kr. 400,- for tre år.
Enda har jeg penger til overs.

For de følgende år er besparelsen per måned differansen mellom Kr. 419,- og Kr. 379,- som utgjør
Kr. 480,- i året (forutsatt uendret priser). Antivirusprogram er inklusive. Her blir DIS-kontingente også
dekket av besparelsen.
Også her får jeg penger til overs.

Dette passer veldig bra, for jeg er egentlig litt grinete på min nåværende leverandør. Årsaken er at
jeg har to operativsystem på min maskin, XP og Vista. Til tross for at det kun er èn maskin skulle de
ha betaling for to antivirusprogram, som om det var to maskiner.
Jeg valgte da Microsofts gratis antivirusprogram i stedet, så min leverandør tjente ikke noe på sin vrangvilje.

Igjen takk, Ivar, for opplysningen.
Knut
Hvilken hastighet har dere på internett da?
Bare nyskjerrig, for jeg vet at jeg ikke kommer til å spare noe, har en mann som jobber i Sandefjord Bredbånd så vi får det ganske rimelig
Vi har 30/30 mbit, tror jeg det er.
Bare nyskjerrig, for jeg vet at jeg ikke kommer til å spare noe, har en mann som jobber i Sandefjord Bredbånd så vi får det ganske rimelig

Vi har 30/30 mbit, tror jeg det er.
Sist redigert av 52672 den 2. desember 2010 kl. 13.38, redigert 1 gang totalt.
mvh
Anne Lise Johannessen
Anne Lise Johannessen
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Med DIS-rabatt på NextGenTel sin Next2 med hastighet 20000/1000, bataler vi 398,- pr mnd.
Telenor er ikke i nærheten av å kunne tilby dette hos meg, inkl. DIS-rabatt.
Remi
Telenor er ikke i nærheten av å kunne tilby dette hos meg, inkl. DIS-rabatt.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
Hei, Remi !
Har du trykkfeil her
Nå skal ikke jeg være uenig med deg, men jeg sammenliknet mot tilsvarende produkt som mitt eget.
Ja, jeg har også NextGenTel, men hadde ikke tenk å fortelle det fordi folk kan gå inn og sammenlikne selv mot sin egen leverandør.
Jeg har Next1 til Kr. 398,- pluss Kr. 19,- for virusprogram = Kr. 417,- (Jeg hadde en trykkfeil forrige gang). Hastighet 6000/750 kbit/s
Telenor Medium hastighet 5000/500 kbit/s (inklusive antivirusprogram verdi Kr. 19,-) = Kr. 379,- differanse Kr. 38,-
Jeg sparer Kr. 38,- og får litt mindre hastighet både opp og ned, men det har ingen betydning da min faktiske hastighet er ca. 3813/419 Kbit/s.
Jeg kunne valgt Next2 Mini, med hastighet 4000/1000 Kbit/s til Kr. 298,- men som før nevnt er jeg litt grinete på dem.
Ja, jeg får heller ikke utnyttet TeleNors hastighet fult ut, men det kan jeg leve med.
Det første året blir som nevnt besparelsen størst, så får tiden vise hva som skjer videre.
Ved og benytte Gmail, Hotmail, Ymail, eller tilsvarende, så står man fritt til å velge leverandør når man selv vil.
Det er heller ikke hver gang jeg gjør alt riktig, se bare hva jeg tidligere har betalt for, mot en hastighet som nettet ikke har kapasitet for.
Min oppfordring er at hver og en må vurdere sitt eget behov og velge deretter.
Men, uansett så skal jeg betale mindre enn jeg gjør i dag.
Hilsen
Knut
Remi Pedersen skrev:................., betaler vi 398,- pr mnd. ............
Har du trykkfeil her

Nå skal ikke jeg være uenig med deg, men jeg sammenliknet mot tilsvarende produkt som mitt eget.
Ja, jeg har også NextGenTel, men hadde ikke tenk å fortelle det fordi folk kan gå inn og sammenlikne selv mot sin egen leverandør.
Jeg har Next1 til Kr. 398,- pluss Kr. 19,- for virusprogram = Kr. 417,- (Jeg hadde en trykkfeil forrige gang). Hastighet 6000/750 kbit/s
Telenor Medium hastighet 5000/500 kbit/s (inklusive antivirusprogram verdi Kr. 19,-) = Kr. 379,- differanse Kr. 38,-
Jeg sparer Kr. 38,- og får litt mindre hastighet både opp og ned, men det har ingen betydning da min faktiske hastighet er ca. 3813/419 Kbit/s.
Jeg kunne valgt Next2 Mini, med hastighet 4000/1000 Kbit/s til Kr. 298,- men som før nevnt er jeg litt grinete på dem.
Ja, jeg får heller ikke utnyttet TeleNors hastighet fult ut, men det kan jeg leve med.
Det første året blir som nevnt besparelsen størst, så får tiden vise hva som skjer videre.
Ved og benytte Gmail, Hotmail, Ymail, eller tilsvarende, så står man fritt til å velge leverandør når man selv vil.
Det er heller ikke hver gang jeg gjør alt riktig, se bare hva jeg tidligere har betalt for, mot en hastighet som nettet ikke har kapasitet for.
Min oppfordring er at hver og en må vurdere sitt eget behov og velge deretter.
Men, uansett så skal jeg betale mindre enn jeg gjør i dag.
Hilsen
Knut
Anne Lise Johannessen skrev:Da har jeg blitt medlemSå gjenstår det å se om jeg får slått sammen denne brukeren med den nye.
Kanskje du skal legge inn en melding her.
M v h Dagfinn
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg lurer på hvordan det blir når jeg nå flytter fra Sandnessjøen i Nordland til Stjørdal i Nord-Trøndelag? Jeg ble jo automatisk medlem av DIS-Salten i Nordland da jeg meldte meg inn i DIS. Jeg har ikke slekt i Bodø-området, men siden jeg har en del slekt i Lofoten og mye på Helgeland som det av og til står om i bladet som sendes ut ønsker jeg fremdeles å få bladet(har skrevet mail til DIS-Salten). Men jeg ønsker jo også å gå på møtene i Stjørdal, og være medlem av DIS-Nord-Trøndelag. Er det mulig å være medlem begge steder? Noen som vet når møtene er i Stjørdal?
Når det gjelder internettoppkobling så er vel det hos meg inkludert i fellesutgifter på leiligheten jeg har kjøpt, eller det er mulig det blir en 100-kroner ekstra i måneden utenom det. Kanskje jeg likevel vurderer DIS-Norges tilbud sånn etterhvert.
Når det gjelder internettoppkobling så er vel det hos meg inkludert i fellesutgifter på leiligheten jeg har kjøpt, eller det er mulig det blir en 100-kroner ekstra i måneden utenom det. Kanskje jeg likevel vurderer DIS-Norges tilbud sånn etterhvert.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Anne-Lise, det lure er å være tilslutta det laget i fylket der du bor, for å få info om møter osv. Men, jeg er sikker på at DIS-Salten kan sørge for at du får et abonnement på deres blad, slik at du kan følge med på det som skjer på slektsfronten der!
Husk: Du er medlem i DIS-Norge - og kan være med i aktiviteter i alle lagene i landet. men - blader osv må du abonnere på fra andre lag du ikke er tilknytta.
Du kan være tilknytta det laget du ønsker, uavhengig hvor du bor, men foreløpig er det vel sånn at du bare kan være knytta til et "fylkeslag" om gangen (tror de jobber med saken).
Det som jo er greia er at en del av kontingenten din går til det laget du er tilknytta - og det dekker f.eks. utsending av medlemsblad om laget har dette. En fin ting er derfor abonnementsordning
Jeg har så lyst til å være med både O/A, Østfold, Nordland og et par andre, men har funnet ut at målet på magen bare må skrumpes inn...
Kos deg videre med DIS-Medlemskapet ditt!
Husk: Du er medlem i DIS-Norge - og kan være med i aktiviteter i alle lagene i landet. men - blader osv må du abonnere på fra andre lag du ikke er tilknytta.
Du kan være tilknytta det laget du ønsker, uavhengig hvor du bor, men foreløpig er det vel sånn at du bare kan være knytta til et "fylkeslag" om gangen (tror de jobber med saken).
Det som jo er greia er at en del av kontingenten din går til det laget du er tilknytta - og det dekker f.eks. utsending av medlemsblad om laget har dette. En fin ting er derfor abonnementsordning

Jeg har så lyst til å være med både O/A, Østfold, Nordland og et par andre, men har funnet ut at målet på magen bare må skrumpes inn...

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
DIS N-T Stjørdal har møte første onsdag i måneden, de hadde altså årets siste møte i går.
mvh
Roar Dalen
mvh
Roar Dalen
Dagfinn Hopen skrev:Anne Lise Johannessen skrev:Da har jeg blitt medlemSå gjenstår det å se om jeg får slått sammen denne brukeren med den nye.
Kanskje du skal legge inn en melding her.
M v h Dagfinn
Jeg har fått ordnet det nå

mvh
Anne Lise Johannessen
Anne Lise Johannessen
-
Takk til Laila og Roar for informasjonen. Ja jeg har jo kjøpt meg dyr leilighet, så det er mulig at jeg etterhvert finner ut at jeg ikke kan være med i både DIS-Salten og DIS i Stjørdal, og hvis jeg finner ut at det blir for dyrt så blir det nok Stjørdal som går av med seieren siden slekten i Lofoten blir mye lengre ute og det ikke er så ofte det er noe fra Helgeland i bladene. Mulig jeg også må kutte Norsk Slektshistorisk forening, men det er en annen historie.
Det er visstnok gangavstand fra der jeg bor til samfunnshuset i Stjørdal, så dit tar jeg sikkert turen.
Det er visstnok gangavstand fra der jeg bor til samfunnshuset i Stjørdal, så dit tar jeg sikkert turen.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Remi Pedersen skrev:Ingen trykkfeil, Knut Helge. Kr. 398,- pr. måned for Next2.
Se her: Lenke
Så hvis du betaler kr. 398,- for Next1, så er det 39,- for mye pr. måned, som utgjør 468,- pr. år.
Remi
398 for Next1 er urabattert pris. Med rabatt er den på 359.
Next 2 er 448 kontra 398
Multiplisert med 12 mnd kommer man uansett opp i pluss

For de som er veldig heldige og bor i by tett opp til sentral får man ikke rabatt

Velkommen til Stjørdal
Vi har neste møte 5.1.2011 kl 1800 i kjelleren på Sammfundshuset. Inngang fra øst. Temaet den kvelden er søking i kirkebøker etc. Vil gjerne ha mailadressen din, da vi bruker å sende ut en påminnelse. Finner adressen min under styret i DIS-NT.
Bjørn Eide

Vi har neste møte 5.1.2011 kl 1800 i kjelleren på Sammfundshuset. Inngang fra øst. Temaet den kvelden er søking i kirkebøker etc. Vil gjerne ha mailadressen din, da vi bruker å sende ut en påminnelse. Finner adressen min under styret i DIS-NT.
Bjørn Eide
-
Jeg har ikke fått kommet meg til å begynne å gå på møtene på DIS i Stjørdal. Den 05.01 var det enda mye praktisk som skulle ordnes etter flytting, og i februar glemte jeg det hvsi det var første onsdag i måneden. Gjelder dette med første onsdag i måneden fremdeles, og når på kvelden starter møtet? Håper på svar før eventuelt møte i morgen kveld iallefall. Vet heller ikke andre jeg kan henvende meg til. Er det fremdeles på samfunnshuset iStjørdal? Det er vel i samme som kommunehuset?
Møter i DIS-Norge
Hei Anne -Lise
Gå til hjemmesiden vår. På høyre side finner du en kalender, klikk på ønsket dato og der finner du møtene denne dagen, I morgen er det informasjon om det du spør om inkludert tid og sted
Gå til hjemmesiden vår. På høyre side finner du en kalender, klikk på ønsket dato og der finner du møtene denne dagen, I morgen er det informasjon om det du spør om inkludert tid og sted
-
Re: Møter i DIS-Norge
Tusen takk for det svaret Toril, og der fant jeg at det var klokka 18 i kjelleren på Rådhuset. Dette skal ifølge Telefonkatalogen være i Rådhusgata 9, og da bør det være i samme bygg som eller i nærheten av kommunehuset her(hvor jeg har vært flere ganger). Så da er det vel bare å spørre seg frem, om jeg har problemer med å finne det.
-
Jeg kan visst bare glemme møter i DIS-Norge, for i kjelleren på Rådhuset i Stjørdal var det ialelfall ikke noe DIS-møte. Var i informasjonen på Rådhuset, og han som satt der kunne fortelle at det ikke var noe møte i kjelleren der. Så informasjonen på siden her må være feil. Tar opp dette videre under Stjørdal.
Ser at det er årsmøte i DIS Nord-Trøndelag i Levanger samme kvelden, kanskje Stjørdals møtet vart avlyst pga dette
I såfall burde dei ansvarlige rydde opp i møtekalenderen i sånne tilfelle...
Regner med at nokon som veit noko meire kjem på bana her

I såfall burde dei ansvarlige rydde opp i møtekalenderen i sånne tilfelle...
Regner med at nokon som veit noko meire kjem på bana her

mvh Ingmar Seth
-
Jeg tok det opp under Stjørdal også, og møtet skulle være i kjelleren på samfunnshuset som er i samme bygget som rådhuset. Det var nok ikke mange som visste om det, men jeg syns han i informasjonen på Rådhuset burde ha visst det. Var jo der inne på samfunnshuset også, så jeg har nok omgått de som skulle på det møtet. Spurte vel de fleste av de jeg møtte også, men møtte tydeligvis ikke de riktige. Var jo der et kvarter før møtet skulle starte, siden jeg var usikker på hvor det var.