FT 1875 Familysearch
Moderator: MOD_Kildereg
FT 1875 Familysearch
Familiysearch.org har et pågående prosjekt. Nemlig registrering av folketellinga i 1875. Det virker som om dette er i samarbeid med Dis-Norge. Det står i alle fall det på Familysearch sine sider. Hvorfor flagger ikke Dis dette?
I tillegg til å være en stor og viktig registrering så passer den utmerket for folk som ikke vil ta skrittet med å bestille registreringprogram osv. Eller for folk som ikke føler at de har noen spesiell lokallags-tilknyttning. På meg virker det som om det kun er meg og kanskje 2-3 til som holder på med dette registreringarbeidet. Jeg klarer ca. 500 navn i uka, og jeg kan se av fremdriften at totalen ligger rundt på ca 1000 navn i uka. Med ca. 3 mill. mennesker i Norge i 1875 er vi ferdig rundt år 2067. Da er jeg 113 år!
Håper Dis kan flagge dette registeringarbeidet, og oppfordrer andre til å delta. Det er enkelt. Gå til http://www.familysearch.org , register deg og få passord. Logg inn. Velg volunteer. Resten er ganske selvforklarende.
I tillegg til å være en stor og viktig registrering så passer den utmerket for folk som ikke vil ta skrittet med å bestille registreringprogram osv. Eller for folk som ikke føler at de har noen spesiell lokallags-tilknyttning. På meg virker det som om det kun er meg og kanskje 2-3 til som holder på med dette registreringarbeidet. Jeg klarer ca. 500 navn i uka, og jeg kan se av fremdriften at totalen ligger rundt på ca 1000 navn i uka. Med ca. 3 mill. mennesker i Norge i 1875 er vi ferdig rundt år 2067. Da er jeg 113 år!
Håper Dis kan flagge dette registeringarbeidet, og oppfordrer andre til å delta. Det er enkelt. Gå til http://www.familysearch.org , register deg og få passord. Logg inn. Velg volunteer. Resten er ganske selvforklarende.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: FT 1875 Familysearch
Torill har skrevet om dette i sin Lederblogg, som alle bør lese hver dag
http://www.disnorge.no/lederblog/
Kommer sikkert mer om dette også etter hvert. - kanskje til og med her?

http://www.disnorge.no/lederblog/
Kommer sikkert mer om dette også etter hvert. - kanskje til og med her?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
OK. Selv om registreringsarbeidet har pågått en stund så er samarbeidet med DIS helt nytt. Da får vi håpe at det flagges skikkelig, og at mange blir med på registreringen.
Jeg la ut en etterlysning etter frivillige på dette forum 14.jan.09. (se Etterlysninger ->Østfold -> Halden). Der vil dere se at det ikke bare er meg som synes at dette er gøy, men også Anne Lisbeth fra vestlandet.
Jeg la ut en etterlysning etter frivillige på dette forum 14.jan.09. (se Etterlysninger ->Østfold -> Halden). Der vil dere se at det ikke bare er meg som synes at dette er gøy, men også Anne Lisbeth fra vestlandet.
-
- Sted: BREMNES
Hei
Eg starta for ca 3 veker sido. Då er faktisk kjekkt, men eg greier ikkje 500 namn sånn som Bjørn.
Av og til lurer eg på om eg er åleine for me er ikkje ferdige med Idd i ØF enno. Utrulig kor mange garder det er.
Så hiv dåke på
Mvh
Anne Lisbeth

Eg starta for ca 3 veker sido. Då er faktisk kjekkt, men eg greier ikkje 500 namn sånn som Bjørn.
Av og til lurer eg på om eg er åleine for me er ikkje ferdige med Idd i ØF enno. Utrulig kor mange garder det er.
Så hiv dåke på

Mvh
Anne Lisbeth
Det har tatt noe tid før alt kom på plass inkludert avtale om at vi skulle være med og at styret i DIS-Norge formelt besluttet dette. Da ting var på plass ble dtte lagt inn i min blogg umiddelbart. Vi har i det siste ventet på siste klarsignalet fra Utah, og la ut så fort det var på plass.
Vi lager nå en oppskrift som skal gjøre det enklere også for folk som ikke føler at de behersker engelsk. Den kommer på hjemmesidene våre så fort jeg rekker ferdigstille den. I tillegg vil neste nummer av Slekt og Data ta opp temaet med innlegg fra såvel Mr. Madsen som RHD.
Dersom hvert DIS medlem registerer 100 individer skulle vi greie denne jobben ganske raskt.
Hyggelig at flere er i gang allerede.
Vi lager nå en oppskrift som skal gjøre det enklere også for folk som ikke føler at de behersker engelsk. Den kommer på hjemmesidene våre så fort jeg rekker ferdigstille den. I tillegg vil neste nummer av Slekt og Data ta opp temaet med innlegg fra såvel Mr. Madsen som RHD.
Dersom hvert DIS medlem registerer 100 individer skulle vi greie denne jobben ganske raskt.
Hyggelig at flere er i gang allerede.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Men vi må også huske på når det oppfordres til å drive dugnadsarbeid at det er stor forskjell på folks tid.
Slik at om noen ikke ser seg i stand til å bidra med så mye så har det en årsak.
Jeg regner med at de fleste av DIS sine medlemmer er i fullt arbeid
Og da blir det lite med tid utover sin egen lille slektsforskning.
Noen har også andre aktiviteter på fritida.
Noen synes sikkert at medlemskontingenten er bidrag nok.
Men selvsagt vil jeg også oppfordre alle som kan om å bidra med sitt,
og ønsker lykke til med prosjektet
Slik at om noen ikke ser seg i stand til å bidra med så mye så har det en årsak.
Jeg regner med at de fleste av DIS sine medlemmer er i fullt arbeid

Og da blir det lite med tid utover sin egen lille slektsforskning.
Noen har også andre aktiviteter på fritida.
Noen synes sikkert at medlemskontingenten er bidrag nok.
Men selvsagt vil jeg også oppfordre alle som kan om å bidra med sitt,
og ønsker lykke til med prosjektet

-
- Sted: BREMNES
Hei
Ja, klart at ikkje alle har tid til dette.
I ei oppgåve (batch) kan det variera med arbeidsmengden frå 4- 20 namn, kanskje meir, men det går ann å lagra oppgåva fleire gonger så ein må ikkje ta alt i ei økt. Flesteparten av oppgåvene eg har hatt har kunn tatt 10min når ein kjem inn i det.
Mvh
Anne Lisbeth

Ja, klart at ikkje alle har tid til dette.
I ei oppgåve (batch) kan det variera med arbeidsmengden frå 4- 20 namn, kanskje meir, men det går ann å lagra oppgåva fleire gonger så ein må ikkje ta alt i ei økt. Flesteparten av oppgåvene eg har hatt har kunn tatt 10min når ein kjem inn i det.
Mvh
Anne Lisbeth
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Hei igjen.
Det er jo et interessant og viktig prosjekt dette da.
Og jeg har noen spørsmål.
Kan hver enkelt selv velge hvilke kommune, sokn, gard en vil bidra med?
Kommer de ferdigbehandla oppgåvene frem i en søkbar database med en gang?
Dette kan jo være viktig så ikke flere sitter og gjør samme arbeidet.
Om en selv kan velge sted en registrer så må jo dette være noe å ta tak i for de lokale foreningene der hver enkelt kan få seg tildelt sitt område der en er best kjent.
10-20 min. et par dager i uka kan jo de fleste som er interessert klare.
Mvh Helge
Det er jo et interessant og viktig prosjekt dette da.
Og jeg har noen spørsmål.
Kan hver enkelt selv velge hvilke kommune, sokn, gard en vil bidra med?
Kommer de ferdigbehandla oppgåvene frem i en søkbar database med en gang?
Dette kan jo være viktig så ikke flere sitter og gjør samme arbeidet.
Om en selv kan velge sted en registrer så må jo dette være noe å ta tak i for de lokale foreningene der hver enkelt kan få seg tildelt sitt område der en er best kjent.
10-20 min. et par dager i uka kan jo de fleste som er interessert klare.
Mvh Helge

Dessverre er det ikke mulig å velge hvor man vil registrere. Det hadde vært det ideelle, men det går dessverre ikke.
Du laster ned en såkalt batch og den er "din". Dermed er det ikke flere som indekserer det samme.
Hvis dere tar det litt med ro så vil det som sagt komme informasjon om dette og oppfordring til deltakelse og trolig svar på flere av de spørsmpl dere sitter med om kort tid.
Du laster ned en såkalt batch og den er "din". Dermed er det ikke flere som indekserer det samme.
Hvis dere tar det litt med ro så vil det som sagt komme informasjon om dette og oppfordring til deltakelse og trolig svar på flere av de spørsmpl dere sitter med om kort tid.
Har DIS-Norge eller noen andre i Norge rettigheter til resultatet?
Jeg har også begynt sånn i det små. Mest bare fordi jeg ble nysgjerrig, og for å gjøre meg kjent med hvordan det virker. Det interessante er jo at det er små batcher på f.eks 4 gårder. Det tar ikke så veldig lang tid å gjøre ferdig en sånn. Og mange bekker små gjør en stor å.
Personlig synes jeg ikke at det gjør noe om man ikke får velge hvor i landet man registrerer. Det er innsatsen mot målet som teller - å få hele greia ferdig registrert.
Den automatiske koordineringen over hvem som jobber med hva er veldig interessant.
Mvh
Petter Stene
Personlig synes jeg ikke at det gjør noe om man ikke får velge hvor i landet man registrerer. Det er innsatsen mot målet som teller - å få hele greia ferdig registrert.
Den automatiske koordineringen over hvem som jobber med hva er veldig interessant.
Mvh
Petter Stene
Til Anne Lisbeth.
Jeg uttrykte meg litt feil når jeg skrev at jeg klarer 500 i uka. Det riktige er at jeg har klart 500+ på en uke. Andre uker kan det være 100, 200 eller 0. Tallet 500 var bare ment som et eksempel på hvor håpløst det er å bli ferdig med en slik folketelling hvis man ikke er mange. En kirkebok for et sogn blir bare "blåbær" i forhold.
Jeg uttrykte meg litt feil når jeg skrev at jeg klarer 500 i uka. Det riktige er at jeg har klart 500+ på en uke. Andre uker kan det være 100, 200 eller 0. Tallet 500 var bare ment som et eksempel på hvor håpløst det er å bli ferdig med en slik folketelling hvis man ikke er mange. En kirkebok for et sogn blir bare "blåbær" i forhold.
-
- Sted: MOSS
- Kontakt:
Jeg beklager om jeg nå sikkert stiller spørsmål som kommer litt på siden av temaet, men det angår det samme, nemlig registreringen av FT1875...
Jeg ser her at når man registrerer seg, så får man en batch som man skal tyde og legge inn. Jeg regner da med at dette er avfotograferte/scannede sider fra FT1875. Det betyr vel også at hele FT1875 faktisk finnes digitalt som grafikkfiler. Finnes disse filene tilgjengelig noe sted eller kan man kun få tilgang til et tilfeldig utvalg av dem dersom man registrerer seg som frivillig i registreringsprosjektet.
Forøvrig synes jeg jo dette er et såpass godt tiltak at jeg kommer nok til å registrere meg og få lagt inn noe. Alle monner drar jo, og det er sikkert mange flere enn meg som gleder seg til FT1875 er fullstendig tilgjengelig og søkbar.
Jeg ser her at når man registrerer seg, så får man en batch som man skal tyde og legge inn. Jeg regner da med at dette er avfotograferte/scannede sider fra FT1875. Det betyr vel også at hele FT1875 faktisk finnes digitalt som grafikkfiler. Finnes disse filene tilgjengelig noe sted eller kan man kun få tilgang til et tilfeldig utvalg av dem dersom man registrerer seg som frivillig i registreringsprosjektet.
Forøvrig synes jeg jo dette er et såpass godt tiltak at jeg kommer nok til å registrere meg og få lagt inn noe. Alle monner drar jo, og det er sikkert mange flere enn meg som gleder seg til FT1875 er fullstendig tilgjengelig og søkbar.
En god del av FT1875 ligger allerede ute. Det mangler +/- 1 000 000 som skal registereres av oss og andre.
Det fins ingen tilgjengelig base av scannede dokumenter som utgjøre denne tellingen. De som registrerer seg vil få sine scannede tilfeldige bilder tilgjengelig for registreringen
Det fins ingen tilgjengelig base av scannede dokumenter som utgjøre denne tellingen. De som registrerer seg vil få sine scannede tilfeldige bilder tilgjengelig for registreringen
-
- Sted: BODØ
Geir Thorud skrev:Har DIS-Norge eller noen andre i Norge rettigheter til resultatet?
Har noen informasjon om hva som skjer med det registrerte materialet?
Arkivverket har naturligvis rettighetene. Som jeg svarte på chat så syns jeg dette er et helt overflødig spørsmål. Hadde det ikke vært slik hadde vi ikke engasjert oss
-
Alltid greit å ha det klart for seg, syns jeg.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg ser over at Torill har skrevet at hun vil komme med mer informasjon. (hun skrev dette 29 Jan 2009 16:50:23 )
Kanskje vi skal la henne jobbe seg gjennom informasjonen, få den ned og ut? Nå må hun svare på alle spørsmålene i denne tråden, istedet for å konsentrere seg om å få laget en skikkelig informasjon.
Jeg synes dette er et fortreffelig tiltak, og ser at det stadig er flere som engasjerer seg. Kjempeflott! Det skal bli en fryd å se når 1875-tellingen blir "komplett på nett"!!
Kanskje noen av dere har lyst til å være med på andre registreringsprosjekt også? (Snakker nå om f.eks. kirkebokregistrering, samt folketellingsregistrering for bl.a. Kristiania 1923.....)
Kanskje vi skal la henne jobbe seg gjennom informasjonen, få den ned og ut? Nå må hun svare på alle spørsmålene i denne tråden, istedet for å konsentrere seg om å få laget en skikkelig informasjon.
Jeg synes dette er et fortreffelig tiltak, og ser at det stadig er flere som engasjerer seg. Kjempeflott! Det skal bli en fryd å se når 1875-tellingen blir "komplett på nett"!!
Kanskje noen av dere har lyst til å være med på andre registreringsprosjekt også? (Snakker nå om f.eks. kirkebokregistrering, samt folketellingsregistrering for bl.a. Kristiania 1923.....)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Jeg synes Geir Thorud kommer med et relevant spørsmål. Kanskje ikke det; hvem har rettighetene, men det andre; hva skjer med det etter at registreringen er ferdig.
Det er beroligende at Torill skriver at Dis selvfølgelig ikke blir med på noe som de ikke vet hvor blir av. Så får vi forholde oss til det inntil utfyllende informasjon foreligger. Det vil jo gå med minst 30.000 dugnadstimer før 1 mill. navn er registrert. Da ville det vært surt om det ikke blir offentlig tilgjengelig, gratis. Vi som har forsket på slekt i USA har jo oppdaget hvor mye som legges ut mot betaling der borte.
Men, nå får vi la Torill få fred til å lage utfyllende informasjon.
Det er beroligende at Torill skriver at Dis selvfølgelig ikke blir med på noe som de ikke vet hvor blir av. Så får vi forholde oss til det inntil utfyllende informasjon foreligger. Det vil jo gå med minst 30.000 dugnadstimer før 1 mill. navn er registrert. Da ville det vært surt om det ikke blir offentlig tilgjengelig, gratis. Vi som har forsket på slekt i USA har jo oppdaget hvor mye som legges ut mot betaling der borte.
Men, nå får vi la Torill få fred til å lage utfyllende informasjon.
-
- Sted: TRØGSTAD
Hei!
Dette er et flott prosjekt. Nå har jeg brukt formiddagen til å registrere i underkant av 100 personer fra Aremark. I den forbindelse har jeg noen synspunkter jeg synes DIS skal bringe videre:
1) For det første må de være plass til mange nok tegn i rubrikkene til at man kan skrive inn det som faktisk står. Jeg var borti en mann som var både inspektør ved kanalens fløting og jordeier og gårdbruker og fåglarna vet hva, men dét var det slettes ikke plass til å skrive inn! Enden på visen ble derfor at jeg markerte rubrikken som uleselig, slik at noen manuelt skulle gå inn og se på den siden, selv om jeg godt kunne lese hva det stod. - Jeg tror ikke det finnes mulighet for å legge inn egne kommentarer/kommentarer til noen overordnet når man støter på slike ting, eller har jeg blingset?
2) De norske matrikkel- og løpenummerne er langt mer avanserte enn det 3b eller hva det nå er det står i eksemplet vi får opp når vi ber om hjelp. Ofte er det hevede bokstaver og brøker og det ene med det andre. Det burde vel vært klargjort hvordan dette faktisk skal registreres, slik at det blir enhetlig gjort? Det er jo ikke lov til å bruke / eller () eller liknende i akkurat denne rubrikken heller. Jeg tittet litt i matrikkelen 1886 hos RHD, der var det brukt parenteser så jeg...
3) I rubrikken over de med ulike lyter er det nå kun mulig å skrive inn tre forhåndsvalgte begrep, men hva når det for eksempel står "Tulling" - som også er nevnt i den norske forklaringen anno 1875 til utfyllingen av rubrikken, noe som gjør at det blir brukt i utfyllingen også; burde det ikke være mulig å skrive inn dette? Det forhåndsvalgte ordet som eventuelt hadde passer et "Sindsvaag", men det er jo ikke dét det står, og forresten er dette feilskrevet fra de som har laget programmet, det heter "Sindssvag".
Legger disse betraktningene inn her i mangel av et bedre sted, og fordi jeg ikke tror jeg klarer/orker formulere dem i ordnetlig klartekst på engelsk. Så håper jeg noen tar tak i dem. Prosjektet er i hvert fall veldig spennende!
Vennlig hilsen
Marius
Dette er et flott prosjekt. Nå har jeg brukt formiddagen til å registrere i underkant av 100 personer fra Aremark. I den forbindelse har jeg noen synspunkter jeg synes DIS skal bringe videre:
1) For det første må de være plass til mange nok tegn i rubrikkene til at man kan skrive inn det som faktisk står. Jeg var borti en mann som var både inspektør ved kanalens fløting og jordeier og gårdbruker og fåglarna vet hva, men dét var det slettes ikke plass til å skrive inn! Enden på visen ble derfor at jeg markerte rubrikken som uleselig, slik at noen manuelt skulle gå inn og se på den siden, selv om jeg godt kunne lese hva det stod. - Jeg tror ikke det finnes mulighet for å legge inn egne kommentarer/kommentarer til noen overordnet når man støter på slike ting, eller har jeg blingset?
2) De norske matrikkel- og løpenummerne er langt mer avanserte enn det 3b eller hva det nå er det står i eksemplet vi får opp når vi ber om hjelp. Ofte er det hevede bokstaver og brøker og det ene med det andre. Det burde vel vært klargjort hvordan dette faktisk skal registreres, slik at det blir enhetlig gjort? Det er jo ikke lov til å bruke / eller () eller liknende i akkurat denne rubrikken heller. Jeg tittet litt i matrikkelen 1886 hos RHD, der var det brukt parenteser så jeg...
3) I rubrikken over de med ulike lyter er det nå kun mulig å skrive inn tre forhåndsvalgte begrep, men hva når det for eksempel står "Tulling" - som også er nevnt i den norske forklaringen anno 1875 til utfyllingen av rubrikken, noe som gjør at det blir brukt i utfyllingen også; burde det ikke være mulig å skrive inn dette? Det forhåndsvalgte ordet som eventuelt hadde passer et "Sindsvaag", men det er jo ikke dét det står, og forresten er dette feilskrevet fra de som har laget programmet, det heter "Sindssvag".
Legger disse betraktningene inn her i mangel av et bedre sted, og fordi jeg ikke tror jeg klarer/orker formulere dem i ordnetlig klartekst på engelsk. Så håper jeg noen tar tak i dem. Prosjektet er i hvert fall veldig spennende!
Vennlig hilsen
Marius
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Som forhåpenligvis mange andre har jeg tenkt å bidra til transkribering av Ft. 1875. Lurer litt på om noen sitter med opplysning om hva som er gjort tidligere. Har inntrykk av at det innen Slektshistorielag kan ha blitt utført en del arbeid som ikke er kjent "sentralt". Har noen oversikt? F. eks. vet jeg Solør Slektshistorielag har registrert Ft. 1875 for Åsnes, Hedmark. Denne er muligens bare utgitt som trykt hefte fra Slektshistorielaget. Noe lignende kan gjelde andre. Synd om tida skal brukes på dobbeltarbeid. Eller vil mormonerne ha alt registrert fra grunnen av som sitt prosjekt?
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Det er vel vi alle som ønsker en komplett 1875 telling. Dersom de registreringene som er gjort kan formidles til Digitalarkivet ville det vært en god løsning, men her kan det være forskjellige årsaker som gjør at dette ikke alltid lar seg gjøre. Dersom det er konkrete tilfeller foreslår jeg at dere sender en epost med informasjon om det aktuelle tilfellet til [email protected]
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Oversikt over det som er registrert og innlemmet i felles database har RHD. Alle avskrevne 1875-tellinger som fins "rundt omkring" kan dere godt sende melding om til meg dersom eier er villig til å overføre informasjonen til RHD/DA. Da vil jo jobben bli mindre. Vi har mulighet til å luke ut slike undervegs.
Men dette må det i så fall komme informasjon om fra de respektive som sitter på slike databaser. Jeg har mottatt en del og det ligger informasjon om hva som er kjent i tydeforumet her på SF.
Men dette må det i så fall komme informasjon om fra de respektive som sitter på slike databaser. Jeg har mottatt en del og det ligger informasjon om hva som er kjent i tydeforumet her på SF.
Noen svar til Marius:
1) Feltet "Occupation" er nå utvidet. Gi tilbakemelding om dette ennå ikke er tilfredsstillende.
2) Den kombinasjon av siffer og bokstaver som står skrevet på skjemaet skal gjengis. Bruk mellomrommellom siffer/bokstavkombinasjonene hvis det er flere av dem
3) Er ikke avklart ennå
1) Feltet "Occupation" er nå utvidet. Gi tilbakemelding om dette ennå ikke er tilfredsstillende.
2) Den kombinasjon av siffer og bokstaver som står skrevet på skjemaet skal gjengis. Bruk mellomrommellom siffer/bokstavkombinasjonene hvis det er flere av dem
3) Er ikke avklart ennå
-
- Sted: DRAMMEN
- Kontakt:
Har et mål om å få registrert minst 500 navn pr. måned i 2011 (tok 450 i løpet av noen timer for et par helger siden), og dette synes å fungere ypperlig. Oppfordrer andre til å gjøre det samme! :-)
Mvh,
Simen Øvrebø
Simen Øvrebø
Finnes det noen status over hvor langt vi har kommet/hvor langt vi har igjen? 

-
Denne statusen kom 1. mars i år: http://www.disnorge.no/cms/lederblogg/r ... -tellingen
Tusen takk, Per-Olav. 

Nå ser det ut til at vi er ferdige med Stange og over på Vang? Jeg har i alle fall begynt å få Vang-tellinger nå. 

En ørliten avsporing, men dette må være tidenes dårligste eksempel?
https://indexing.familysearch.org/projt ... ple24.html
https://indexing.familysearch.org/projt ... ple24.html