Min er Tipp-Tipp oldefar Anders Andersen 1769-1841 fra Bue Farm, Matrikkelnr 23 i Skjærstad Prgjld, gift med Grethe Jochumsdatter. Han er utgangspunktet for en stor og viktig del av Lind slekt i Nordland (noen sønner kalte seg Lind) men uten tydelig forbindelse bakover til den store Lind-slekta fra Jacob Willumsen Lind.
Jeg har egentlig 2 spørsmål:
1. Litt perifert men en del av forskningen gjelder Bue Farm. Iflg Skatteboken fra 1647 bor Leilending Hellie Baldtsersen der “Leilendingsskatt, Bygger selv Bue farm 1,5w, 1,5dr.” og der er ingen andre. Like fram til Folketellingen 1801 finnes Anders A og flere barn fortsatt på Bue Farm, men jeg klarer ikke følge den videre. Bue Farm ser ut til å ha forsvunnet. Slått sammen med andre, eller? Jeg klarer heller ikke å følge flere av Anders’ barn her. (Glem Helge og Peder som flyttet til Harstad og er meget kjente der).
Spørsmål 2 er om Anders’ opphav. Jeg stoler ikke på kildene. Han opptrer i Slektsbok for Skjerstad og Fauske 1 s.87 som sønn av Anders Hansen og Lisabeth Helliesdatter, men enten er dette feil eller så er “Anders Hansen” bare deler av navnet. Hvorfor? Flere av sønnene var jekteskippere og formuende med gode forbindelser, giftet seg inn i slike familier, og i datidens klima kan ikke det ha kommet fra en anonym “Anders Hansen” som jeg ikke finner noen annet sted. Der er noe vi ikke vet?