Peter Kristoffersen f. 1820 gift Hadsel 1855
Moderator: MOD_Nordland
Peter Kristoffersen f. 1820 gift Hadsel 1855
Hei
Jeg lurer på følgende:
Det står i kirkebok at han kommer fra Kristiansund.
Han fikk barn med Johanna Clausdatter allerede i 1852 der står det at han
var fra Huusebye. Er dette en plass i Hadsel eller er dette en plass i Møre og Romsdal.
I folketelling i 1865 står det at han er bosatt på Lækang ny det regner jeg med er
en gård i Hadsel.
Håper noen vet dette med stedsnavn.
Per Simmersholm
Jeg lurer på følgende:
Det står i kirkebok at han kommer fra Kristiansund.
Han fikk barn med Johanna Clausdatter allerede i 1852 der står det at han
var fra Huusebye. Er dette en plass i Hadsel eller er dette en plass i Møre og Romsdal.
I folketelling i 1865 står det at han er bosatt på Lækang ny det regner jeg med er
en gård i Hadsel.
Håper noen vet dette med stedsnavn.
Per Simmersholm
- Paul Johan Hals
Re: Peter Kristoffersen f. 1820 gift Hadsel 1855
Hus(e)by er en gård i Hadsel, så det var nok slik at han holdt til der i 1852/53. i FT1865 er den beskrevet som "Embedsgaard". Tror det var Sorenskriveren som bodde der, men er ikke sikker på det.
Mvh Paul
Rettelse Det var fogden som bodde der. Det står jo i FT
Det er forøvrig Gård nr 54 i Hadsel.
Paul
Mvh Paul
Rettelse Det var fogden som bodde der. Det står jo i FT

Det er forøvrig Gård nr 54 i Hadsel.
Paul
Hei Paul
Tror ikke Peter bodde der. Det er jo mange Huusbye huseby husbye.
Som en nål i en høystak.
Per
Tror ikke Peter bodde der. Det er jo mange Huusbye huseby husbye.
Som en nål i en høystak.
Per
- Paul Johan Hals
Jeg lette opp dåpen i kirkeboka, hvor det framgår at han er skredder og adressen er Huusebye. Han kan jo ha lbodd der mens han utførte arbeide for fogden. Det er ikke fødestedet hans som står der.
Mvh Paul
Mvh Paul
Hei Paul
Takker for svaret.
Du skjønner at det jeg lurere på er om denne plassen Huusbye er i Hadsel eller
i nærheten av Kristiansund.
Jeg vet at det står andre plasser at han er fra Kristiansund.
Her funnet en Peter Christophersen født i Kristiansund i 1820 men der står det at faren
heter Christopher Christensen.
I kirkeboken fra 1855 der Peter gifter seg står det at faren heter Chr. Christoph/
så lenge jeg er usikker på hva Chr. Christoph/ betyr så velger jeg å ikke ta dette
for Peters far. Alle de andre tittlene som er anført i kirkeboken starter med:
Fornavn Etternavn.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Ta f.eks hans kone Johanna Clausdatter, der står det at faren heter C. Mortensen og jeg har sjekket dette, faren heter Claus Mortensen.
Hilsen
Per
Takker for svaret.
Du skjønner at det jeg lurere på er om denne plassen Huusbye er i Hadsel eller
i nærheten av Kristiansund.
Jeg vet at det står andre plasser at han er fra Kristiansund.
Her funnet en Peter Christophersen født i Kristiansund i 1820 men der står det at faren
heter Christopher Christensen.
I kirkeboken fra 1855 der Peter gifter seg står det at faren heter Chr. Christoph/
så lenge jeg er usikker på hva Chr. Christoph/ betyr så velger jeg å ikke ta dette
for Peters far. Alle de andre tittlene som er anført i kirkeboken starter med:
Fornavn Etternavn.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Ta f.eks hans kone Johanna Clausdatter, der står det at faren heter C. Mortensen og jeg har sjekket dette, faren heter Claus Mortensen.
Hilsen
Per
Bare for å vise når denne Peter Christophersen ble født, men som sagt jeg har enda ikke
tatt dette for å være rett person nr. 31
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Og her ble han konfirmert i 1835 nr. 5.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
The missing link er innflytting til Hadsel, utflytting fra Kristiansund som jeg enda
ikke har funnet.
Per
tatt dette for å være rett person nr. 31
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9
Og her ble han konfirmert i 1835 nr. 5.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-105
The missing link er innflytting til Hadsel, utflytting fra Kristiansund som jeg enda
ikke har funnet.
Per
I folketellingen fra 1865 - 1866 for Hadsel bodde han på gården Lækang ny.
- Paul Johan Hals
Jeg vil tro at du ganske sikkert kan regne med at faren het Christopher til fornavn. På denne tiden var det ennå ikke blitt vanlig at barna tok farens patronym som slektsnavn, men det begynte jo i siste halvdel av 1800-tallet.
Ser forøvrig at han som du la ut lenker til i Kristiansund har en tvillingbror med navn Christopher. Finnes han som fadder på noen av barna til Peder, eller motsatt?
I linken til konfirmasjonen har presten skrevet patronymet til den ene tvillingen med Chr, og den andre med Kr. Snakk om å være inkonsekvent.
Husby i Hadsel ligger ca 2 km øst for Melbu og ca 5 km sydvest for Lekang.
Mvh Paul
Ser forøvrig at han som du la ut lenker til i Kristiansund har en tvillingbror med navn Christopher. Finnes han som fadder på noen av barna til Peder, eller motsatt?
I linken til konfirmasjonen har presten skrevet patronymet til den ene tvillingen med Chr, og den andre med Kr. Snakk om å være inkonsekvent.

Husby i Hadsel ligger ca 2 km øst for Melbu og ca 5 km sydvest for Lekang.
Mvh Paul
Hei Paul
Takker for svaret, jeg er enig med deg. Må finne mer info angående Peter Christophersen før jeg kan si sikkert om det er Chr. Christoph/ som er faren og om det er skrevet feil i boka.
Da regner jeg med at referanse til Huusbye er Hadsel og Lækang ny også er Hadsel.
Vennligst hilsen
Per Simmersholm
Takker for svaret, jeg er enig med deg. Må finne mer info angående Peter Christophersen før jeg kan si sikkert om det er Chr. Christoph/ som er faren og om det er skrevet feil i boka.
Da regner jeg med at referanse til Huusbye er Hadsel og Lækang ny også er Hadsel.
Vennligst hilsen
Per Simmersholm
- Paul Johan Hals
Jeg legger inn et par linker. Du har dem nok fra før.
Link til vielsen. Par nr 24:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Ekteviede 1856, side 254.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Link til Laurits Christians dåp. Nr 2:
Som du ser av overskriften på kolonnen hvor foreldrenes navn står , så er det deres oppholdssted som er oppført, ikke hvor de er født. Johanna oppholder seg på Gulstad, men ved vielsen står det at hun er født i Bø. I vielsesprotokollen har forøvrig presten strket over opholdssted i kolonneoverskriften. Gulstad er i dag en del av Melbu.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Fødte og døpte 1853, side 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Her er link til et greitt kartsystem hvor du kan søke på stedsnavn.
http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=1
Det var nok ikke alltid at inn-/utflyttinger ble registrert. Og kirkeboka i Kristiansund for det tidsrommet er jo i en sørgelig forfatning. Peder måtte imidlertid ha en attest fra Kristiansund. Den kan han ha fått da han reiste derfra, men det er også mulig at han fikk den like før han giftet seg. Det var nok ikke alltid at presten førte den inn i kirkeboka, desverre.
Mvh Paul
Link til vielsen. Par nr 24:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Ekteviede 1856, side 254.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Link til Laurits Christians dåp. Nr 2:
Som du ser av overskriften på kolonnen hvor foreldrenes navn står , så er det deres oppholdssted som er oppført, ikke hvor de er født. Johanna oppholder seg på Gulstad, men ved vielsen står det at hun er født i Bø. I vielsesprotokollen har forøvrig presten strket over opholdssted i kolonneoverskriften. Gulstad er i dag en del av Melbu.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Fødte og døpte 1853, side 27.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Her er link til et greitt kartsystem hvor du kan søke på stedsnavn.
http://kart.statkart.no/adaptive2/defau ... i=1&lang=1
Det var nok ikke alltid at inn-/utflyttinger ble registrert. Og kirkeboka i Kristiansund for det tidsrommet er jo i en sørgelig forfatning. Peder måtte imidlertid ha en attest fra Kristiansund. Den kan han ha fått da han reiste derfra, men det er også mulig at han fikk den like før han giftet seg. Det var nok ikke alltid at presten førte den inn i kirkeboka, desverre.
Mvh Paul
Hei Paul
Takker for info, jeg har allerede disse lenkene men det jeg har konsentrert meg om
er at det er korrekt oppført navn når Peter gifter seg. Altså at faren het Christopher Christoph
Ser at dette er en brukt etternavn på endel folketellinger. Kan det være derfor at innskriver har avsluttet med Christoph/ for å markere at det ikke skal være Christophersen?
Bare en tanke.
Finner en Peter Christoph i folketelling for Troms i 1845 da er han 25 år og Dræng på Sørelvmoen i Tromsø. Det stemmer med alderen til Peter Christophersen.
Men han var jo skredder da han fikk barn med Johanna Clausdatter i 52 da var han
32 år så jeg er litt usikker på denne oppføringen, finner ikke noe innflytting til tromsø.
Helt enig kirkeboken for Kristiansund i den perioden er i en sørgleig forfattning.
Vennligst hilsen
Per Simmersholm
Takker for info, jeg har allerede disse lenkene men det jeg har konsentrert meg om
er at det er korrekt oppført navn når Peter gifter seg. Altså at faren het Christopher Christoph
Ser at dette er en brukt etternavn på endel folketellinger. Kan det være derfor at innskriver har avsluttet med Christoph/ for å markere at det ikke skal være Christophersen?
Bare en tanke.
Finner en Peter Christoph i folketelling for Troms i 1845 da er han 25 år og Dræng på Sørelvmoen i Tromsø. Det stemmer med alderen til Peter Christophersen.
Men han var jo skredder da han fikk barn med Johanna Clausdatter i 52 da var han
32 år så jeg er litt usikker på denne oppføringen, finner ikke noe innflytting til tromsø.
Helt enig kirkeboken for Kristiansund i den perioden er i en sørgleig forfattning.
Vennligst hilsen
Per Simmersholm
- Paul Johan Hals
Hei igjen.
Ja jeg regnet med at du hadde de linkene, det var jo de bøkene du refererte til. Jeg la dem ut primært i tilfelle andre ville se hva som sto der, og kanskje hadde forslag.
At patronymet kan være forkortet tror jeg ikke har noen betydning. Det var nok den som skrev listen eller kirkeboka som gjore det av makelighetshensyn.
Det er forsåvidt ingen ting i veien for at din Peter kan ha vært i Tromsø selv om jeg tviler på at han var der som Dreng (gårdsdreng).
Vi vet vel ikke hvor han lærte seg skredderyrket. Mest sannsynlig var det i Kristiansund, muligens gikk han i kære hos sin far. Det var ganske vanlig at yrkene gikk fra far til sønn, men han kunne selvsagt gå i lære hos andre.
Det er ingenting i veien for at han kan ha vært innom andre sted før han kom til Hadsel. Desverre står det ingenting om at han f.eks var svend eller mester. Forresten det var jo laugsystem på den tiden. Kanskje han kan være registrert som skredder under Trondheim?
Min tippoldefar, som forøvrig også kom fra Kristiansund, ble registrert i Tr.heim som borger med tillatelse til å drive handel i Hadsel. Tror det var i 1824. Da bodde han allerede her nordpå. Skal se om jeg finner linken til den protokollen.
Mvh Paul
Ja jeg regnet med at du hadde de linkene, det var jo de bøkene du refererte til. Jeg la dem ut primært i tilfelle andre ville se hva som sto der, og kanskje hadde forslag.
At patronymet kan være forkortet tror jeg ikke har noen betydning. Det var nok den som skrev listen eller kirkeboka som gjore det av makelighetshensyn.
Det er forsåvidt ingen ting i veien for at din Peter kan ha vært i Tromsø selv om jeg tviler på at han var der som Dreng (gårdsdreng).
Vi vet vel ikke hvor han lærte seg skredderyrket. Mest sannsynlig var det i Kristiansund, muligens gikk han i kære hos sin far. Det var ganske vanlig at yrkene gikk fra far til sønn, men han kunne selvsagt gå i lære hos andre.
Det er ingenting i veien for at han kan ha vært innom andre sted før han kom til Hadsel. Desverre står det ingenting om at han f.eks var svend eller mester. Forresten det var jo laugsystem på den tiden. Kanskje han kan være registrert som skredder under Trondheim?
Min tippoldefar, som forøvrig også kom fra Kristiansund, ble registrert i Tr.heim som borger med tillatelse til å drive handel i Hadsel. Tror det var i 1824. Da bodde han allerede her nordpå. Skal se om jeg finner linken til den protokollen.
Mvh Paul
Hei Paul
Takker for hjelpen så langt.
Det er litt interessant det du nevner for når Peter bodde på Lækang ny så ser jeg i edel kirkebøker fra Hadsel at minst to gutter flyttet til Lækang for å gå i skredderlære, det forutsetter jeg var hos Peter.
I 1852 når sønnen Laurits blir født står det at han er skreddermester, ellers når han gifter seg og dere andre barn blir født står det bare skredder.
Vet ikke hvor vanlig det var å være skreddermester som 32åring?
Når det gjelder Chr. Christoph/ tror du at det betyr Christopher Christophersen? og IKKE
Christoph punktum.
MVH
Per
Takker for hjelpen så langt.
Det er litt interessant det du nevner for når Peter bodde på Lækang ny så ser jeg i edel kirkebøker fra Hadsel at minst to gutter flyttet til Lækang for å gå i skredderlære, det forutsetter jeg var hos Peter.
I 1852 når sønnen Laurits blir født står det at han er skreddermester, ellers når han gifter seg og dere andre barn blir født står det bare skredder.
Vet ikke hvor vanlig det var å være skreddermester som 32åring?
Når det gjelder Chr. Christoph/ tror du at det betyr Christopher Christophersen? og IKKE
Christoph punktum.
MVH
Per
Hei Paul
Vet ikke om du er god på gamle skrifter men:
Har funnet en link til der datter til Peter Kristoffersen blir født i 1871 og døpt i Rødsandbotten på Senja i august 1872. nr. 27
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-4
Klarer du å tyde det som står helt til høyre tror jeg har følgende:
Foreldrene indflyttede fra Tranø
????? - men ønsker ikke forev???
utflyttningsattest
MVH Per
Vet ikke om du er god på gamle skrifter men:
Har funnet en link til der datter til Peter Kristoffersen blir født i 1871 og døpt i Rødsandbotten på Senja i august 1872. nr. 27
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-4
Klarer du å tyde det som står helt til høyre tror jeg har følgende:
utflyttningsattest
MVH Per
- Paul Johan Hals
For å ta det siste først. Ja jeg tror det var skriverens måte å forkorte navnet på. I kirkebøkene ser man ofte at patronym som f eks Hansen er forkortet til Hans. eller Hanss. Tilsvarende for andre.
Peter kan ha fått mesterbrev som skredder mens han bodde på Lekang, men han kan ha hatt det allerede da han kom dit. De begynte tidlig i lære. Såvidt jeg vet måtte han være mester for å ha lærlinger.
Den oversikten over borgerskap i Tr.heim gikk bare til 1827. Men det finnes helt sikkert andre kilder.
Mvh Paul
Tillegg:
La ikke merke til det innlegget som kom mens jeg skrev. Men Else så det - og da så.
Mvh Paul
Peter kan ha fått mesterbrev som skredder mens han bodde på Lekang, men han kan ha hatt det allerede da han kom dit. De begynte tidlig i lære. Såvidt jeg vet måtte han være mester for å ha lærlinger.
Den oversikten over borgerskap i Tr.heim gikk bare til 1827. Men det finnes helt sikkert andre kilder.
Mvh Paul
Tillegg:
La ikke merke til det innlegget som kom mens jeg skrev. Men Else så det - og da så.

Mvh Paul
Sist redigert av Paul Johan Hals den 23. februar 2011 kl. 21.53, redigert 1 gang totalt.
- Else Berit Rustad
Per Simmersholm skrev:
utflyttningsattest
Forældrene indflyttede fra Tranø-Halvøen - men endnu ikke forevist Udflytningsattest.
Mvh
Else B.
Tusen takk Else,
Betyr det at det blir vanskelig å finne inn/ut flytting for Peter?
Dette blir ikke lett.
MVH Per
Betyr det at det blir vanskelig å finne inn/ut flytting for Peter?
Dette blir ikke lett.
MVH Per
Hei Paul
Først så het min far det samme som deg. Paul Simmersholm kom fra Danmark og ble gift med min mor Torunn.
Torunn er datter av Edna Einan (Petersen) var først gift med Nils Petersen som omkom i en gruveulykke på Svalbard.
Min Oldefar var Kristoffer Kristoffersen som var sønn av Laurtis Kristoffersen, Laurtis var sønn av Peter Kristoffersen, som igjen var sønn av Chr. Christoph/ Der stopper sporet foreløpig.
Jeg sliter også med mitt danske opphav siden det er veldig få med etternavn Simmersholm.
Jeg har funnet en gård med navnet Simmersholm og regner med at navnet må stamme derfra..
Huff det er ikke lett dette.
MVH Per
Først så het min far det samme som deg. Paul Simmersholm kom fra Danmark og ble gift med min mor Torunn.
Torunn er datter av Edna Einan (Petersen) var først gift med Nils Petersen som omkom i en gruveulykke på Svalbard.
Min Oldefar var Kristoffer Kristoffersen som var sønn av Laurtis Kristoffersen, Laurtis var sønn av Peter Kristoffersen, som igjen var sønn av Chr. Christoph/ Der stopper sporet foreløpig.
Jeg sliter også med mitt danske opphav siden det er veldig få med etternavn Simmersholm.
Jeg har funnet en gård med navnet Simmersholm og regner med at navnet må stamme derfra..
Huff det er ikke lett dette.
MVH Per
- Paul Johan Hals
Kanskje denne kan være til hjelp?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1688#ovre
Her står det at han var født i Kristiansand. Enten er det feil, eller så er det feil i kirkeboka i Hadsel. Det er også oppgitt Waagen (Vågan) som fødested for Johanne. I Hadsel sto det Bø.
Men at det er samme familie kan det ikke være tvil om.
Mvh Paul
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1688#ovre
Her står det at han var født i Kristiansand. Enten er det feil, eller så er det feil i kirkeboka i Hadsel. Det er også oppgitt Waagen (Vågan) som fødested for Johanne. I Hadsel sto det Bø.
Men at det er samme familie kan det ikke være tvil om.
Mvh Paul
Hei Paul
Denne har jeg anaylsert allerede.
Vet ikke men ha ikke startert søk på kristiansand. Siden de fleste kirkebøkene har ref til Kristiansund.
MVH Per
Denne har jeg anaylsert allerede.
Vet ikke men ha ikke startert søk på kristiansand. Siden de fleste kirkebøkene har ref til Kristiansund.
MVH Per
- Paul Johan Hals
Vel, jeg tror også at det er feilskrevet/-tolket i FT1875. Men egentlig så er det vel bare ett sted hvor det står Kristiansund i Kirkebøkene, og det er ved vielsen. Eller har du flere kilder som du ikke har lagt ut?
Mvh Paul
Mvh Paul
Det er referanse til Christiansund i kirkebok ved Peter's død.
Første linje
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-193
Dessuten ved FT1865 for Hadsel 66 står det Kristiansund.
MVH Per Simmersholm
Første linje
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-193
Dessuten ved FT1865 for Hadsel 66 står det Kristiansund.
MVH Per Simmersholm
- Paul Johan Hals
Ja da bør jo Kristiansand være ute av bildet.
Det var jo i sin tid mye sammenblanding av de to bynavnene. Det var visstnok derfor de gikk over til å skrive S(yd) og N(ord) etter Bynavnene.
Mvh Paul
Det var jo i sin tid mye sammenblanding av de to bynavnene. Det var visstnok derfor de gikk over til å skrive S(yd) og N(ord) etter Bynavnene.
Mvh Paul