Kristian Johansen f 1846 i Valberg *
Moderator: MOD_Nordland
Kristian Johansen f 1846 i Valberg *
Hei er det noen som sitter med noen opplysninger om min oldefar Kristian Johansen f. 1846 i Valberg Vestvågøy. Jeg har funnet ut så langt at han måtte gå fra gården og at den ble solgt til En Eilertsen i 1906.
Kristian var sønn av Johan (Henrik Jørgen?) Jakobsen og Malena Bergitte Jakobsen. Begge kom til Valberg fra Øksnes i Vesterålen. Søsknene til Kristian het Anne f 1849, Martin Johansen f.1854, Henrikke f. 1857( ble forøvrig gift med Petter Jørgensen i Valberg)
Kristian Giftet seg med Olea (Larsdatter)fra Buksnes. Hun var datter av Lars Larsen og Anne Ulriksdatter. Olea var søster av Lars Heiberg Larsen.
Sammen fikk de barna: Laurits Kristiansen f.1876, Otelie f.1877, Helene f. 1879, Sofie f. 1871, Levion f.1882, Joakim f.1886, Bergitha f.1888, Anton f.1891, Magnus f.1894.
Kristian og Olea Skilte lag etterhvert og det kan virke som at familien har hatt lite kontakt med Kristian etterpå. Det eneste vi vet er at han bodde på et aldershjem i Vågan på sine eldre dager.
Otelie, Joakim og Magnus emigrerte til USA. Noen som vet hvor de dro??
Håper at det kan være noen som sitter med noen opplysninger el kan fortelle meg hvor jeg skal lete for å finne ut av hvor de bosatte seg.
Har lett i folketellingen og kan ikke finne Kristian. Har lett etter utflyttede i Vestvågøy uten resultat, så hvor kan jeg lete da?
Kjerstin Kruse
Kristian var sønn av Johan (Henrik Jørgen?) Jakobsen og Malena Bergitte Jakobsen. Begge kom til Valberg fra Øksnes i Vesterålen. Søsknene til Kristian het Anne f 1849, Martin Johansen f.1854, Henrikke f. 1857( ble forøvrig gift med Petter Jørgensen i Valberg)
Kristian Giftet seg med Olea (Larsdatter)fra Buksnes. Hun var datter av Lars Larsen og Anne Ulriksdatter. Olea var søster av Lars Heiberg Larsen.
Sammen fikk de barna: Laurits Kristiansen f.1876, Otelie f.1877, Helene f. 1879, Sofie f. 1871, Levion f.1882, Joakim f.1886, Bergitha f.1888, Anton f.1891, Magnus f.1894.
Kristian og Olea Skilte lag etterhvert og det kan virke som at familien har hatt lite kontakt med Kristian etterpå. Det eneste vi vet er at han bodde på et aldershjem i Vågan på sine eldre dager.
Otelie, Joakim og Magnus emigrerte til USA. Noen som vet hvor de dro??
Håper at det kan være noen som sitter med noen opplysninger el kan fortelle meg hvor jeg skal lete for å finne ut av hvor de bosatte seg.
Har lett i folketellingen og kan ikke finne Kristian. Har lett etter utflyttede i Vestvågøy uten resultat, så hvor kan jeg lete da?
Kjerstin Kruse
Re: Kristian Johansen fra Valberg
Hei
Ser du har lagt til linken. Takk for det, men har sett den før. Det jeg mente var at jeg ikke kunne finne Kristian i folketellingen 1910, så derfor spør jeg om det er andre som vet noe
Har funnet Olea, Hun var bosatt hos sin sønn Laurits på dette tidspungt.
Ser du har lagt til linken. Takk for det, men har sett den før. Det jeg mente var at jeg ikke kunne finne Kristian i folketellingen 1910, så derfor spør jeg om det er andre som vet noe

Har funnet Olea, Hun var bosatt hos sin sønn Laurits på dette tidspungt.
-
- Sted: BALLSTAD
Hei
Tror ikke jeg kan hjelpe deg så mye, men ser at din etterlysning hjelper meg
Mine barns tipptippoldemor er søster av Olea og jeg hadde ikke fått "gjort noe med" henne ennå.
Hvis du går i bredden og tror jeg kan hjelpe med opplysninger der må du bare spørre!
Jeg har ikke funnet Lars Larsen født 1822 på Voss sine foreldre ennå, så har du noe der er jeg takknemlig.
Kirsti
Tror ikke jeg kan hjelpe deg så mye, men ser at din etterlysning hjelper meg

Hvis du går i bredden og tror jeg kan hjelpe med opplysninger der må du bare spørre!
Jeg har ikke funnet Lars Larsen født 1822 på Voss sine foreldre ennå, så har du noe der er jeg takknemlig.
Kirsti
Foreldrene heter Lars Larsen Midtbære og Margrethe Johnsdatter, Kirsti. Sønnen Lars som kom til Kyllingdalen er født 5. april 1822.
Hei Kirsti
Hvilken søster av Olea var det som var tippoldemor til dine barn. Er intresert i historie omkring min oldemors og søskens oppvekst hvis du vet noe. Hvem de giftet seg med og hvor de forskjellige bosatte seg.
Kan jo forøvrig fortelle at Olea flyttet sørover i landet og tok seg forskjellige husposter og ble hedra med en inngravert sølvskje for utmerket kreaturstell
I folketellingen for 1910 er hun registrert hos sin sønn Lauritz Kristian Georg Kristiansen som var skredder. Han var med Alvilde og bosatt i Kragerø på det tidspungt. De fikk fire barn sammen. Alvilde døde da barna var ung og Lauritz ble enkemann.
Senere traff han min bestemor Eline Birgithe Hansen fra Andøya. De flyttet til Andøya med barna for å drive hennes barndomsgård. Lauritz og Eline fikk sammen 2 barn. Min far Harry Kristiansen og Oddbjørg.
Kjerstin
Hvilken søster av Olea var det som var tippoldemor til dine barn. Er intresert i historie omkring min oldemors og søskens oppvekst hvis du vet noe. Hvem de giftet seg med og hvor de forskjellige bosatte seg.
Kan jo forøvrig fortelle at Olea flyttet sørover i landet og tok seg forskjellige husposter og ble hedra med en inngravert sølvskje for utmerket kreaturstell

Senere traff han min bestemor Eline Birgithe Hansen fra Andøya. De flyttet til Andøya med barna for å drive hennes barndomsgård. Lauritz og Eline fikk sammen 2 barn. Min far Harry Kristiansen og Oddbjørg.
Kjerstin

Takk Terje
Det var til go hjelp for meg også
Det var til go hjelp for meg også

-
Tusen takk Terje!
Her er llinken til Lars Larsen (f.1822) sin dåp.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Det var imidlertid 48 Lars Larsen i FT 1801 på Voss, har du noen tips om ca alder på faren til Lars f.1822? Av de 16 Margrethe på Voss i FT 1801 var det ingen Johnsdatter., men hun trengte jo ikke komme derfra.
Her er llinken til Lars Larsen (f.1822) sin dåp.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Det var imidlertid 48 Lars Larsen i FT 1801 på Voss, har du noen tips om ca alder på faren til Lars f.1822? Av de 16 Margrethe på Voss i FT 1801 var det ingen Johnsdatter., men hun trengte jo ikke komme derfra.
Grunnen til at jeg fant riktige foreldre var at Lars Larsen i Kyllingdalen også kalte seg for Lars Midtbære - altså en videreføring av farsnavnet.
Har ikke gransket mer på denne greina...
Har ikke gransket mer på denne greina...
-
Ok, men fant foreldrene gift 2 mnd før vielsen og da var det Almending på faren Lars Larsen Midtbare. Har funnet foreldrene til Margrethe nå også! Så takk for tipset!
Kirsti! Hva mener du med "fant foreldrene gift to måneder før vielsen"?
Du mente vel 2 måneder før Lars ble født, ikke sant!
-
Ja selvfølgelig Terje!
Bare en liten feilkobling,
Takk for at du så det!
Bare en liten feilkobling,

Hei Kirsti
Spurte tidligere,men vet ikke om du så det?
Kjerstin
Spurte tidligere,men vet ikke om du så det?
Kjerstin
-
Hei
Hanna Olava Lund Larsdatter f 1854 g. med Petter Bernhof Johansen var mine barns aner.
Jeg har 7 barn registrert på Lars Larsen og Anne K Ulriksdatter;
1) Josefine Ulrike Margrethe Larsdatter f 22.09.1849 gm Angel Nikolai Edvard Angelsen (gift 1876 i Borge)
2) Olea Larsdatter f. 1851
3)Laura Larsdatter ca 1852
4)Hanna Olava Lund Larsdatter 1854
5)Kristine Larsdatter ca 1857
6)Lars Heiberg Larsen f 1858
7) Amalie Larsdatterf 1862
De jeg ikke har noe mer om, har jeg ikke gjort noe for å finne mer om heller, (ikke ennå
)
Hanna og Petter hadde 5 barn.
Skal sende deg mere etterhvert.
Hanna Olava Lund Larsdatter f 1854 g. med Petter Bernhof Johansen var mine barns aner.
Jeg har 7 barn registrert på Lars Larsen og Anne K Ulriksdatter;
1) Josefine Ulrike Margrethe Larsdatter f 22.09.1849 gm Angel Nikolai Edvard Angelsen (gift 1876 i Borge)
2) Olea Larsdatter f. 1851
3)Laura Larsdatter ca 1852
4)Hanna Olava Lund Larsdatter 1854
5)Kristine Larsdatter ca 1857
6)Lars Heiberg Larsen f 1858
7) Amalie Larsdatterf 1862
De jeg ikke har noe mer om, har jeg ikke gjort noe for å finne mer om heller, (ikke ennå

Hanna og Petter hadde 5 barn.
Skal sende deg mere etterhvert.
...og hvor går koblingen videre, Kirsti?
-
Terje , det er ikke vår felles slekt.
Har sendt deg rekka rett bakover på mail fra ungene mine, siden den inneholder nålevende
Har sendt deg rekka rett bakover på mail fra ungene mine, siden den inneholder nålevende
Takk for opplysningene