Morten Christian Ingebrigtsen f. 1832 - FT1865 Grønmo
Moderator: MOD_Nordland
Morten Christian Ingebrigtsen f. 1832 - FT1865 Grønmo
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... ostnr=256#øvre.jpg
Her er min tippoldefar Morten han er 37 år gammel i 1865 tellinga,eg trur han er født rundt 1828 men finner ikkje når han er døpt eller født !
er de noen go tips og gje til meg ?
(Hartvig er min oldefar han har eg kontroll på)
Mvh Geir
Her er min tippoldefar Morten han er 37 år gammel i 1865 tellinga,eg trur han er født rundt 1828 men finner ikkje når han er døpt eller født !
er de noen go tips og gje til meg ?
(Hartvig er min oldefar han har eg kontroll på)
Mvh Geir
Sist redigert av dn26480 den 19. februar 2011 kl. 12.11, redigert 2 ganger totalt.
- Paul Johan Hals
Re: Morten Ingebrigts min tippoldefar
Tror det er Morten og Marie som blir gift her (nr7)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vik i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A05 (1834-1874), Ekteviede 1853, side 410.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-194
Mvh Paul
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vik i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A05 (1834-1874), Ekteviede 1853, side 410.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-194
Mvh Paul
- Paul Johan Hals
Hvis det var riktig Morten (mitt forrige innlegg) så ble han konfirmert her (Nr 14)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vik i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A05 (1834-1874), Konfirmerte 1847, side 307.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-129
Mvh Paul
PS Finner ikke dåpen. Det er mulig at det mangler en kirkebok for Brønnøy/Vik for tiden før 1834.
I følge Vielse og konfirmasjon skulle han være født tidlig på året i 1831.
Paul
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vik i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A05 (1834-1874), Konfirmerte 1847, side 307.
Mvh Paul
PS Finner ikke dåpen. Det er mulig at det mangler en kirkebok for Brønnøy/Vik for tiden før 1834.
Paul
Morthen Christian er født og hjemmedøpt 4. februar 1832. Dåpen er, såvidt jeg forstår, bekreftet i Nøstvig kirke 13. mai 1832:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Klokkerbok nr. 812C04 (1820-1849), Fødte og døpte 1832-1833, side 108-109.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Hilsen Laila Kornstad.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Klokkerbok nr. 812C04 (1820-1849), Fødte og døpte 1832-1833, side 108-109.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-56
Hilsen Laila Kornstad.
Paul Johan Hals skrev:Hvis det var riktig Morten (mitt forrige innlegg) så ble han konfirmert her (Nr 14)
Mvh Paul
Paul
Hei takk for hjelpa,
eg ser ikkje en ting av de du seier kan vær Morten under giftemål eller konf

- Else Berit Rustad
Geir: Hvis du leser det som står i lenken Paul Johan ga deg (om konfirmasjonen) så vil du jo se Morthen Christian som konfirmert nr. 14 på den siden. Der står også navnene til foreldrene hans.
Dette er samme Morthen som døpes i den lenken Laila ga deg.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Else B. Rustad skrev:Geir: Hvis du leser det som står i lenken Paul Johan ga deg (om konfirmasjonen) så vil du jo se Morthen Christian som konfirmert nr. 14 på den siden. Der står også navnene til foreldrene hans.
Mvh
Else B.
Hei eg er heilt satt ut eg har holt på med dette i 20 år med ingen ting og hente
så melder eg meg inn her vips så dykker heile slekta opp

Tusen takk for hjelpa alle sammen
Mvh Geir
Geir Rosland skrev:Else B. Rustad skrev:Geir: Hvis du leser det som står i lenken Paul Johan ga deg (om konfirmasjonen) så vil du jo se Morthen Christian som konfirmert nr. 14 på den siden. Der står også navnene til foreldrene hans.
Mvh
Else B.
Hei eg er heilt satt ut eg har holt på med dette i 20 år med ingen ting og hente
så melder eg meg inn her vips så dykker heile slekta opp![]()
Tusen takk for hjelpa alle sammen
Mvh Geir
Hei
har sett litt på skrifta til foreldrene til Morten
Kan de ver Engebregt og Karen Haver eller er eg heilt ute og kjører ?
Mvh GEIR
Hei Geir!
Dette står om foreldrene i dåpen til Morthen Christian(se nr. 17):
Ingebrigt Olsen og Kone Karen HansDr[Datter] Kromen [Krommen] af Bonde stand Husfolk.
Om dåpen: [Døbt] 4de Februar hjeme [hjemme] Bekreftet i Kjerken 13de Mai
Etter fadderne står det: Døbt i Nøstvig Kjerkke.
Fadderne: Hans Paulsen Krommen, Daareth TorgersDr ibid. [= samme sted], Ole Christensen Engesaas?, Anne NielsDr ibid., Daniel Jacobsen Haldøe?, ???ith? Caroline PedersDr Tysdahl.
Er ikke kjent i Brønnøy, så stedsnavnene kan være feil.
Hvis det står en strek over m så betyr det mm.
Lykke til! Du lærer nok å lese kråketærne etterhvert!
Laila.
Dette står om foreldrene i dåpen til Morthen Christian(se nr. 17):
Ingebrigt Olsen og Kone Karen HansDr[Datter] Kromen [Krommen] af Bonde stand Husfolk.
Om dåpen: [Døbt] 4de Februar hjeme [hjemme] Bekreftet i Kjerken 13de Mai
Etter fadderne står det: Døbt i Nøstvig Kjerkke.
Fadderne: Hans Paulsen Krommen, Daareth TorgersDr ibid. [= samme sted], Ole Christensen Engesaas?, Anne NielsDr ibid., Daniel Jacobsen Haldøe?, ???ith? Caroline PedersDr Tysdahl.
Er ikke kjent i Brønnøy, så stedsnavnene kan være feil.
Hvis det står en strek over m så betyr det mm.
Lykke til! Du lærer nok å lese kråketærne etterhvert!
Laila.
I FT 1865 bor en eldre bror av Morthen Christian, Johannes Ingebrigtsen, med kone og sønn og med sin mor Karen Hansdatter, 66 år og enke, på Bø i Vik i Brønnøy. Karen er født i Kolvereids prestegjeld. :
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=478#ovre
Her er dåpen til Johannes. Han ble døpt på Festo Trinit. som betyr treenighets-søndag, dvs. første søndag etter pinse, og den var på 17. mai i 1818.
Du finner dåpen i den andre ruten på venstre side:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A03 (1801-1819), Kronologisk liste 1818, side 92.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Hilsen Laila.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=478#ovre
Her er dåpen til Johannes. Han ble døpt på Festo Trinit. som betyr treenighets-søndag, dvs. første søndag etter pinse, og den var på 17. mai i 1818.
Du finner dåpen i den andre ruten på venstre side:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A03 (1801-1819), Kronologisk liste 1818, side 92.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Hilsen Laila.
-
- Sted: KJERRINGØY
Hei
Ingebrigt Olsen og Karen Hansdtr. er omtalt i ”gård og slekt i Sømna” Bind I
Ingebrigt var født 1786 på Forbergskog i Velfjord. I 1815 ble han gift med Karen Hansdtr. født 1793 på Kolvereid i Nord-Trøndelag.
Denne familien fikk aldri noe bruk eller plass, men levde en omflakkende tilværelse rundt i bygda. Barnefødslene viser at ingen av de 6 barna som ble født i løpet av 17 år kom til verden på samme gård.
Fra ca. 1830 var de i Krommen. I 1833 døde Ingebrigt i Lofoten og Karen ble alene med alt ansvaret for barna. Familien ble splittet. Barna ble satt bort til oppfostring, og yngstegutten Morten – som bare var året da faren kom bort – vokste opp hos Ole Kristensen i Engeåsen.
Karen Hansdtr. døde på Bø i Sømna i 1887
De hadde barna:
Oline f. 1815 på Frilstad – druknet i 1852 i Velfjord
Johannes f. 1818 på Arnes – til Bø / Baustad
Pernille f. 1821 på Grøtheim – døde ugift på Bø i 1877
Hans Kristian f. 1824 i Hongsetåsen – til Bindal i 1844
Johanne f. 1828 i Kråen – døde i Vågan i Lofoten i 1892
Morten Kristian f. 1832 i Krommen – til Grønmo og Bø
Har dessverre ikke bygdeboken som omhandler Bø og Grønmo, men om du har interesse, kan jeg skaffe opplysninger om Morten Ingebrigtsen fra en som har denne bygdeboka
Mvh Hill-Gunn
Ingebrigt var født 1786 på Forbergskog i Velfjord. I 1815 ble han gift med Karen Hansdtr. født 1793 på Kolvereid i Nord-Trøndelag.
Denne familien fikk aldri noe bruk eller plass, men levde en omflakkende tilværelse rundt i bygda. Barnefødslene viser at ingen av de 6 barna som ble født i løpet av 17 år kom til verden på samme gård.
Fra ca. 1830 var de i Krommen. I 1833 døde Ingebrigt i Lofoten og Karen ble alene med alt ansvaret for barna. Familien ble splittet. Barna ble satt bort til oppfostring, og yngstegutten Morten – som bare var året da faren kom bort – vokste opp hos Ole Kristensen i Engeåsen.
De hadde barna:
Har dessverre ikke bygdeboken som omhandler Bø og Grønmo, men om du har interesse, kan jeg skaffe opplysninger om Morten Ingebrigtsen fra en som har denne bygdeboka
Mvh Hill-Gunn
Ingebrigt Olsen og Karen Hansdatter Frilstad ble viet Fer. 2da Pentecostes [2. pinsedag 1815 =15. mai 1815] i Vik, Brønnøy (se i den andre ruten på venstre side):
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A03 (1801-1819), Kronologisk liste 1815, side 85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
(Tredje gangs lysning står i den første ruten.)
ægteviet Ungkarl Ingebrigt Olsen Husmand og Karen Hansdatter Frilstad
til Skolekassen betalt ???? (er for trett til å finne ut hvor mye det står!)
Noe om barna:
Olina døpt 6. august 1815 i Brønnøy (Hennes dåp finner du også i samme lenke som vielsen, men i den andre ruten på høyre side.)
Pernelle døpt 2. september 1821 (Det er nok hun som er på Bø i FT 1865.)
Johanna døpt 18. april 1828
God natt!
Hilsen Laila Kornstad.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sømna i Brønnøy, Ministerialbok nr. 812A03 (1801-1819), Kronologisk liste 1815, side 85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
(Tredje gangs lysning står i den første ruten.)
ægteviet Ungkarl Ingebrigt Olsen Husmand og Karen Hansdatter Frilstad
til Skolekassen betalt ???? (er for trett til å finne ut hvor mye det står!)
Noe om barna:
Olina døpt 6. august 1815 i Brønnøy (Hennes dåp finner du også i samme lenke som vielsen, men i den andre ruten på høyre side.)
Pernelle døpt 2. september 1821 (Det er nok hun som er på Bø i FT 1865.)
Johanna døpt 18. april 1828
God natt!
Hilsen Laila Kornstad.
Hill-Gunn Jensen skrev:Hei
De hadde barna:
Mvh Hill-Gunn
Hei tusen takk for alle gode kilder
ja takk viss du får tak i opplysninger om Morten Ingebrigten
er de muligt og å få tak i lenger bak i slekta til Ingebrigt olsen ?
Mvh Geir
Ingebrigt Olsens dåp finner du helt nederst på høyre side her:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Velfjord i Brønnøy, Ministerialbok nr. 814A03 (1752-1819), Kronologisk liste 1786, side 96.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-96
Ingebricht er døpt på Esto Mihi, dvs. Fastelavenssøndag, og den var på 26. februar i 1786.
Det står: Døbt Ole Christophersens Barn af Furberschoug. Navnet. Ingebricht. Faddere: Ole Ingebrichtsen Brue, Baar Olsen Hongset, Johannes Olsen Brue, Barbra Ingebrichtsdatter Hongset, Johanna Christophersd. Brue.
Dessverre står ikke morens navn nevnt her.
Laila.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Velfjord i Brønnøy, Ministerialbok nr. 814A03 (1752-1819), Kronologisk liste 1786, side 96.
Ingebricht er døpt på Esto Mihi, dvs. Fastelavenssøndag, og den var på 26. februar i 1786.
Det står: Døbt Ole Christophersens Barn af Furberschoug. Navnet. Ingebricht. Faddere: Ole Ingebrichtsen Brue, Baar Olsen Hongset, Johannes Olsen Brue, Barbra Ingebrichtsdatter Hongset, Johanna Christophersd. Brue.
Laila.
Laila Kornstad skrev:Ingebrigt Olsens dåp finner du helt nederst på høyre side her:
Laila.
Hei
takk for de flotte svaret
de var ganske lett og lese med døpen til ole ,og leser eg rett så er Farens navn Ingebricht Fuberschoug ?
- Paul Johan Hals
Farens navn er Ole Christophersen Furberschoug. Furberschoug er gårdsnavnet.
Dåpsbarnets navn er da Ingebricht Ols(s)en.
Vær oppmerksom på at du kan finne navnene skrevet forskjellig, avhengig av den som skrev det i sin tid. Eksempelvis Christophers(s)en Christof(f)ers(s)en Kristophers(s)øn osv.
Det samme gjelder for Ingebricht.
Mvh Paul
Vær oppmerksom på at du kan finne navnene skrevet forskjellig, avhengig av den som skrev det i sin tid. Eksempelvis Christophers(s)en Christof(f)ers(s)en Kristophers(s)øn osv.
Mvh Paul
Paul Johan Hals skrev:Farens navn er Ole Christophersen Furberschoug. Furberschoug er gårdsnavnet.
Mvh Paul
Hei takk for svaret
De du seir i dette eksempelet har barn og far de samme navnet ?
Rettelse ny feil kommer se vekk fra settningen over ,de er så masse og ta tak i men ser de nå de du seir!!
Mvh Geir
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
Kan dette vær noe med Ole christophersen side 149 nede til høyre ?
Mvh Geir
Kan dette vær noe med Ole christophersen side 149 nede til høyre ?
Mvh Geir
- Paul Johan Hals
Her er det en Ole Christophersen som er fadder på et barn med navn Brynild.
Jeg tror ikke det er denne Ole som er far til Ingebricht. Dette er i 1745 og Ingebricht ble født i 1786, altså 41 år senere. Det er selvsagt mulig, men litt tvilsomt.
Mvh Paul
Jeg tror ikke det er denne Ole som er far til Ingebricht. Dette er i 1745 og Ingebricht ble født i 1786, altså 41 år senere. Det er selvsagt mulig, men litt tvilsomt.
Mvh Paul
Paul Johan Hals skrev:Her er det en Ole Christophersen som er fadder på et barn med navn Brynild.
Mvh Paul
ok Takk for svaret
Ole Christophersen må ver født ca 1745 +/- tipper eg,eg har sett gjennomen del ting men finner ikkje han Ole Christophersen
Trenger hjelp igjen

Mvh Geir
Geir Rosland skrev:Paul Johan Hals skrev:Her er det en Ole Christophersen som er fadder på et barn med navn Brynild.
Mvh Paul
ok Takk for svaret
Ole Christophersen må ver født ca 1745 +/- tipper eg,eg har sett gjennomen del ting men finner ikkje han Ole Christophersen
Trenger hjelp igjen

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 8&merk=338
Ole Christophersen Født 1750 ?(Eg trur de er han født i 1750 og sønnen Ingebrict Olssen er her)
Geir Rosland skrev:Geir Rosland skrev:Paul Johan Hals skrev:Her er det en Ole Christophersen som er fadder på et barn med navn Brynild.
Mvh Paul
ok Takk for svaret
Trenger hjelp igjen![]()
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 8&merk=338
Ole Christophersen Født 1750 ?(Eg trur de er han født i 1750 og sønnen Ingebrict Olssen er her)
sitter litt fast her finner ikkje født og døpt på Ole har søkt på masse på arkivverket
kan noen hjelpe meg

Mvh Geir
-
- Sted: KJERRINGØY
Ja, jeg kan
Jeg har nettopp mottatt fra en god venn og en meget dyktig slektsforsker, 24 sider i Wordformat som viser forfedrene til din oldefar Johan Hartvig Kornelius Mortensen
Dette blir for mye å legge ut på forumet her, så jeg sender deg en PM for å opprette kontakt. Når du har svart på den sender jeg rapporten over.
Mvh Hill-Gunn

Jeg har nettopp mottatt fra en god venn og en meget dyktig slektsforsker, 24 sider i Wordformat som viser forfedrene til din oldefar Johan Hartvig Kornelius Mortensen
Dette blir for mye å legge ut på forumet her, så jeg sender deg en PM for å opprette kontakt. Når du har svart på den sender jeg rapporten over.
Mvh Hill-Gunn