Halvor Semmingsen 1801 Finnset i Tranøy fikk barn med Martha Andrina Andersdtr 1796 fra Gavelen i Lenvik. Han giftet seg i 1829 med Ingeborg Kirstine Jensdtr 1810-1863 fra Bakkejord og fikk iallefall 5 barn i ekteskapet. De bodde på Rubbestad.
Sirianna 1825 (mor Martha) gift med Henrik Meyer Pedersen, Vika. 9 barn
Erika Kristiane 1832-35
Anna Dorthea 1833
Seberg 1835 gift med Ingeborg K Jakobsdtr. Har funnet 7 barn.
Erika Kristiane 1838 gift med Anders Andersen. Har funnet 7 barn.
Jens Olai 1840-58
Henrik Mathias 1841 gift med Hanna B Andreasdtr. Har funnet 8 barn.
Ønsker hjelp til å finne ut om Halvor hadde flere barn og når han døde.
Ønsker også hjelp til å finne etterkommere til forannevnte barn, spesielt Anna Dorthea som jeg ikke har funnet noe om.
Halvor Semmingsen, Rubbestad
Moderator: MOD_Troms
Re: Halvor Semmingsen, Rubbestad
Halvors kone het Inger Kirstine Jensdtr. De giftet seg 15.aug 1829.
Halvor må ha dødt mellom 1845 og 1849.
Eriche Christiane ble født 19.februar 1831 død 3.november 1835
Anna Dorthea ble født 2.juni 1833
Seberg ble født 12.mai 1835
Erika Christiane ble født 1.mars 1838
Jens Olai ble født 23.april 1840 død 13.november 1857
Hans Mathias ble født 27.april 1842
Hagerup Bertin ble født 18.januar 1845
Inger gifter seg for andre gang 16.oktober 1849 med Jens Martinus Christensen fra Baardslet. De hadde sønnen Halvor Hagerup Bertin Jensen født 29.juni 1849.
Halvor må ha dødt mellom 1845 og 1849.
Eriche Christiane ble født 19.februar 1831 død 3.november 1835
Anna Dorthea ble født 2.juni 1833
Seberg ble født 12.mai 1835
Erika Christiane ble født 1.mars 1838
Jens Olai ble født 23.april 1840 død 13.november 1857
Hans Mathias ble født 27.april 1842
Hagerup Bertin ble født 18.januar 1845
Inger gifter seg for andre gang 16.oktober 1849 med Jens Martinus Christensen fra Baardslet. De hadde sønnen Halvor Hagerup Bertin Jensen født 29.juni 1849.
Takk for svar.
Nå har jeg funnet alle barna etter Halvor. Datteren Anna Dorthea fant jeg død som barn 2. mai 1834. Jeg har ikke funnet Halvor død i Tranøy så hvor ble han av ?
Det er jo ikke skrevet noe bygde/slektshistorier fra Tranøy, bortsett fra de som er skrevet til privat bruk. Selv har jeg aldri vært på denne delen av Senja og vet ingenting derfra.
Men så kommer nytt spørsmål :
Hvor kom Halvors foreldre fra - og hvor ble de av ? Foreldre: Semming Helgesen og Berit Olsdtr. Finset. Vet ingenting om dem.
Halvor ble født i 1801.
Da Sirianna ble født sto det: Halvor Semmingsen, dreng på gården Nordstrømmen, 24 år
Ved konfirmasjon sto det at han var bosatt Nordstrømmen, men født på gården Finset.
Hvor er gården Finset ?
Rita
Nå har jeg funnet alle barna etter Halvor. Datteren Anna Dorthea fant jeg død som barn 2. mai 1834. Jeg har ikke funnet Halvor død i Tranøy så hvor ble han av ?
Det er jo ikke skrevet noe bygde/slektshistorier fra Tranøy, bortsett fra de som er skrevet til privat bruk. Selv har jeg aldri vært på denne delen av Senja og vet ingenting derfra.
Men så kommer nytt spørsmål :
Hvor kom Halvors foreldre fra - og hvor ble de av ? Foreldre: Semming Helgesen og Berit Olsdtr. Finset. Vet ingenting om dem.
Halvor ble født i 1801.
Da Sirianna ble født sto det: Halvor Semmingsen, dreng på gården Nordstrømmen, 24 år
Ved konfirmasjon sto det at han var bosatt Nordstrømmen, men født på gården Finset.
Hvor er gården Finset ?
Rita
-
- Sted: BRØSTADBOTN
I FT1801 fant jeg bare én person ved navn Semming Helgesen, og han var husmann her i
Åmot i Østerdalen. Som du vet var det mange fra dette området som kom nordover og slo seg ned i Midt-Troms, og kanskje det er denne familien du søker. Kanskje det går an å finne konfirmasjonen til noen av barna i familien. NB Berte og Berit er varianter av samme navn.
Åmot i Østerdalen. Som du vet var det mange fra dette området som kom nordover og slo seg ned i Midt-Troms, og kanskje det er denne familien du søker. Kanskje det går an å finne konfirmasjonen til noen av barna i familien. NB Berte og Berit er varianter av samme navn.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Nå har jeg funnet konfirmasjonen til Helge, Ole og Arne Semmingsen fra familien i Åmot. Det tyder på at hele familien flyttet nordover like etter FT1801. Kanskje de først kom til gården Finnsæter i Sørreisa og at Halvor ble født der. Finnsæter var en gård som hadde vært brukt av samer, men som ble ryddet av Østerdøler på slutten av 1700-tallet. Derfra kan familien ha flyttet videre til Målselv/Bardu.
Helge Semmingsen ble konfirmert i Tranøy i 1813, fra Alen (Ala) i Bardu. Det ble opplyst at han var født på gården Negård i Åmot, foreldrenes navn var samme som for Halvor. Ole konfirmert i Lenvik 1814, alderen stemmer med FT, Arne konfirmert 1821 Lenvik, født i Østerdalen, foreldre Semming og Berith.
Alt tyder på at det er foreldrene og familien til Halvor Semmingsen på Rubbestad som kom fra Åmot i Østerdalen.
Helge Semmingsen ble konfirmert i Tranøy i 1813, fra Alen (Ala) i Bardu. Det ble opplyst at han var født på gården Negård i Åmot, foreldrenes navn var samme som for Halvor. Ole konfirmert i Lenvik 1814, alderen stemmer med FT, Arne konfirmert 1821 Lenvik, født i Østerdalen, foreldre Semming og Berith.
Alt tyder på at det er foreldrene og familien til Halvor Semmingsen på Rubbestad som kom fra Åmot i Østerdalen.
Takk for svar.
Jeg har gått igjennom kirkebøkene fra Tranøy gang på gang men må ha oversett flere barn av Semming. Ser jo at jeg må gjøre det en gang til.
Dette emnet liggger også under Stor-Elvdal i Hedemark der en Semming Helgesen kommer fra.
Rita
Jeg har gått igjennom kirkebøkene fra Tranøy gang på gang men må ha oversett flere barn av Semming. Ser jo at jeg må gjøre det en gang til.
Dette emnet liggger også under Stor-Elvdal i Hedemark der en Semming Helgesen kommer fra.
Rita
Har fått bekreftet ar dette er min Semming Helgesen.
Skal nå finne ut hvor de ble av.
Tusen takk for all hjelp.
Rita
Skal nå finne ut hvor de ble av.
Tusen takk for all hjelp.
Rita
Hei Rita
Semming Helgesen f. 1767 i Aamot, Stor-Elvdal gift med Berthe Olsdatter 29.des.1793.
Berthe var født 1768 på Westgård, Stor-Elvdal. De var husmann på Nergård med jord.
Som mange andre fra Østerdalen, dro de til Målselv området etter Stor Ofsen (flommen) i 1799. De kom til Salangen og livnærte seg med jordbruk og fiske.
Har brukbar oversikt over en linje av sønnen Helge's etterkommere
Semming Helgesen f. 1767 i Aamot, Stor-Elvdal gift med Berthe Olsdatter 29.des.1793.
Berthe var født 1768 på Westgård, Stor-Elvdal. De var husmann på Nergård med jord.
Som mange andre fra Østerdalen, dro de til Målselv området etter Stor Ofsen (flommen) i 1799. De kom til Salangen og livnærte seg med jordbruk og fiske.
Har brukbar oversikt over en linje av sønnen Helge's etterkommere