Opphav til Desideria Victoria Johannesen f. 1882

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Brukeravatar
dn24253
Sted: OSLO

Opphav til Desideria Victoria Johannesen f. 1882

Legg inn av dn24253 » 30. januar 2011 kl. 0.11

Min oldemor Desideria Victoria Johannesen ("dissen" av min farfar) ble født 22. februar 1882 på Rikshospitalet: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040583.jpg

På fødselsattesten står det f. Brennan / Zeidler.

I fødselsregisteret står far som handelsagent Desiderius Zeidler f. 1861 el 1862. Mor tyder jeg som Petrine Amalie Andreasdatter (?).

Foreldrene klarer jeg ikke finne ut mer om. Desiderius er trolig tysk og Desideria ble trolig født utenom ekteskap. Jeg synes det er spennende at Karen og Birgithe Gulbrandsen er oppført som faddere, for i folketellingen for 1900 finnes en Desederie Brennan f. 1882 som er tjenestepike og bor i Zetlitz gate 5, i samme husholdning som en Karen Gulbrandsen, født i 1866. Det som også gjør meg nysgjerrig er at det i samme husholdning bor en 9 år gammel skolejente som heter Anny Brennan, som står oppført med norsk nasjonalitet men fødested “Liverpol”. Det står at hun forsørges av vaskepike (som Karen Gulbrandsen jo er). Dette er de eneste to jeg får opp med etternavnet Brennan i 1900-tellingen.

Jeg setter pris på all hjelp eller tips til hvordan jeg kan finne ut mer.

mvh
ola refsnes

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: Opphav til Desideria Victoria Johannesen f. 1882

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 30. januar 2011 kl. 10.27

Ikke at dette er til så mye hjelp, men alle små detaljer kan føre til en oppklaring til slutt.

Hun er døpt Desideria Viktoria Dagmar iflg. dåps og Min.bok for Rikshospitalet.

Faren ført som ungkar og moren som pike, så de var ugift. Begge oppgir å være 20 år.

I Min.boken ser det ut som moren er ført inn først som Hilda Amalie Andreasdtr. og at det så er tilført Petrine etterpå, i margen til venstre sammen med innføringsnr.
I dåpsboken er imidlertid ikke Hilda ført inn.
Så det kan være at hun kan hete Hilda Petrine Amalie. :?: Eller Petrine Hilda Amalie , eller....

Karen er ført som pike når hun er født ved dåpen, og i FT 1900 står hun som ugift, så det er jo en opplysning som kan passe inn.

Zetelitzgt. som de bor i ved FT. ligger til Gamle Aker kirke, har du sett etter dem som innflyttet dit eller om Anny kan være konfirmert der ?

Brukeravatar
dn24253
Sted: OSLO

Re: Opphav til Desideria Victoria Johannesen f. 1882

Legg inn av dn24253 » 30. januar 2011 kl. 21.59

Takk for hjelpen!
Jeg ser på kirkebøkene, men finner ikke innflyttere....?

Går det an å lete etter Desiderius Zeidler andre steder også? F.eks. i tyske registre?

mvh
ola

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»