Kirkebøker for Meldal i Sør-Trøndelag
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Kirkebøker for Meldal i Sør-Trøndelag
Er det noen som vet om hvorfor det er så mange huller i kirkebøkene i Meldal i Sør-Trøndelag? Er de tapt i brannen 1981, eller er de rett og slett ikke scannet ferdig ennå?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Kirkebøker for Meldal i Sør-Trøndelag
er det så store hol då?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... eldal&js=j
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... eldal&js=j
Se f.eks. her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3765. Jeg skulle så gjerne ha hatt flere konfirmanter enn de i 1914... Det er svært mange slike opplysninger og kategorier som er borte.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Det du viser til, Kjell Inge, er ikke en kirkebok, men en klokkerbok. I de kan det godt være store mangler.
Kirkebøkene for Meldal ser ikke ut til å være lagt lenger enn til år 1900.
Send en forespørsel til kirkevergen i Meldal og spør hva de sitter på av kirkebøker på sitt kontor, og du kan også sende Statsarkivet i Trondheim en lignende forespørsel.
Remi
Kirkebøkene for Meldal ser ikke ut til å være lagt lenger enn til år 1900.
Send en forespørsel til kirkevergen i Meldal og spør hva de sitter på av kirkebøker på sitt kontor, og du kan også sende Statsarkivet i Trondheim en lignende forespørsel.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Det skal jeg gjøre Remi - Tusen takk for hjelpa!
(Jeg trodde at den lista jeg fikk når jeg gikk på "Kirkebøker" faktisk var kirkebøker, men må visst studere definisjonen på hva det er - lærer noe nytt hver dag med denne hobbyen
)
(Jeg trodde at den lista jeg fikk når jeg gikk på "Kirkebøker" faktisk var kirkebøker, men må visst studere definisjonen på hva det er - lærer noe nytt hver dag med denne hobbyen

- Paul Johan Hals
Jeg vil ikke påstå at jeg har rett, men jeg har alltid oppfattet det som at begrepet kirkebøker omfatter både Ministerialboka, som er den den offisielle boka, og Klokkerboka, som skulle være en kopi i tilfelle Ministerialboka gikk tapt. I dag føres det, såvidt jeg vet, ikke lenger klokkerbok.
Mvh Paul
Mvh Paul
Stusset litt på det samme, så jeg sjekka hva wikipedia hadde å si om saken:
"Det finnes i Den norske kirke to hovedtyper kirkebøker:
Ministerialbok, som føres av sognepresten.
Klokkerbok, også kalt kirkebokduplikat, som føres av klokkeren eller andre medhjelpere. Denne skal inneholde de samme opplysningene og ble påbudt i 1812. I siste del av 1900-tallet ble dette påbudet opphevet."
Nå må jeg si at jeg er litt forvirra her.
"Det finnes i Den norske kirke to hovedtyper kirkebøker:
Ministerialbok, som føres av sognepresten.
Klokkerbok, også kalt kirkebokduplikat, som føres av klokkeren eller andre medhjelpere. Denne skal inneholde de samme opplysningene og ble påbudt i 1812. I siste del av 1900-tallet ble dette påbudet opphevet."
Nå må jeg si at jeg er litt forvirra her.
-
- Sted: BODØ
De skannede kirkebøkene benytter samme definisjon. Der deles det i ministerialbøker og klokkerbøker. Altså er det ministerialbøkene du må se etter, og ikke kirkebøker (som jo er en samlebetegnelse på begge typer bøker). Fra gammelt av (ifg. en arkivar på Statsarkivet i Trondheim) ble kirkebøker brukt om ministerialbøkene, mens klokkerbok hadde samme betydning. Kan det være derfor man bruker begrepene litt om hverandre?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Litt usikker på kva som forvirrar her....
Kyrkjebøker er bøker førte av prest og bøker førte av klokkar.
Presteboka er kalla "ministerialbok", av "minister" som er latin for "tenar", i dette tilfellet Guds tenar. (Ein som sit i regjeringa er "minister regis/regni" - kongens/statens tenar.) Det er presteboka som er originalen. Klokkaren skulle skrive av etter presten, og dei to bøkene skulle samanliknast for kontroll kvart år. Klokkarboka skulle aldri ligge i same hus som presteboka - i tilfelle brann.
Det er litt ulike opplysningar om kva tid det var påbod om å føre klokkarbok. Ifl. Stoa og Sandberg var det påbod berre frå 1812-1820, og så ei sterk oppmoding frå ca. 1890.
Kyrkjebøker er bøker førte av prest og bøker førte av klokkar.
Presteboka er kalla "ministerialbok", av "minister" som er latin for "tenar", i dette tilfellet Guds tenar. (Ein som sit i regjeringa er "minister regis/regni" - kongens/statens tenar.) Det er presteboka som er originalen. Klokkaren skulle skrive av etter presten, og dei to bøkene skulle samanliknast for kontroll kvart år. Klokkarboka skulle aldri ligge i same hus som presteboka - i tilfelle brann.
Det er litt ulike opplysningar om kva tid det var påbod om å føre klokkarbok. Ifl. Stoa og Sandberg var det påbod berre frå 1812-1820, og så ei sterk oppmoding frå ca. 1890.
Takk for oppklaringa.
Hva som er hva er egentlig ikke poenget her, men om noen vet hvorfor det mangler så mye. Har skrevet til både Statsarkivet i Trondheim og Meldal kommune nå for å få mer info. Legger ut svarene når jeg får får de slik at andre som lurer på det samme kan få infoen.
Hva som er hva er egentlig ikke poenget her, men om noen vet hvorfor det mangler så mye. Har skrevet til både Statsarkivet i Trondheim og Meldal kommune nå for å få mer info. Legger ut svarene når jeg får får de slik at andre som lurer på det samme kan få infoen.
Heia,jeg kommer fra Meldal,bor i Orkdal,hvis du har navn på personer,kan jeg kanskje sjekke bygdebøker for deg,har nylig starta sjøl,utrolig spennende:D
mvh
Ann Kristin
mvh
Ann Kristin
Supert!
Skal se om jeg finner en liten "nøtt" til deg
Skal se om jeg finner en liten "nøtt" til deg