Nybegynner hjelp til metode

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj12489
Sted: Helle

Nybegynner hjelp til metode

Legg inn av gj12489 » 23. januar 2011 kl. 19.15

Hei,

Har nylig begynt med "hobbyen".
Finner etter hvert navn jeg mener/tror kan være riktige aner, men kan allikevel ikke sikkert fastslå dette.

Hadde vert fint med tilbakemeldinger om hvordan dere andre gjør dette, før jeg fortsetter (kanskje med feil navn)

eks:

Finner min bestemors fødsel i kirkebok, med mor og fars navn samt f.år. på disse.
Søker så opp mor og far i folketelling i distriktet, med navn og f.år.
Personene på gårdene som passer kan jeg ikke se som faddere for min bestemors dåp.

Hvordan vet man? er match på f.året nok?

Mvh.
Frode

dn23714
Sted: FLAKTVEIT

Re: Nybegynner hjelp til metode

Legg inn av dn23714 » 23. januar 2011 kl. 20.11

Hei, og lykke til med en hobby du sikkert kommer til å få mye glede av.

Men når det gjelder det spørsmålet du stiller, kommer du kanskje til å få mange ulike svar, fordi det er så mange ulike måter å gjøre det på, og fordi valg av tilnærming vil avhenge av hvilke opplysninger du sitter med - og kan gå videre med - når du skal prøve å ta deg fra den ene generasjonen til den andre.

Av det du sier, skjønner jeg at du har hatt en fødselsdato, eller et fødselsår, og har funnet noen "foreldrekandidater" ut fra dette. Problemet er vel kanskje at hvis det er tale om et forholdsvis alminnelig navn, kan det være vanskelig å få endelig bekreftet om de "kandidater" du har funnet, er riktige. Her kan jeg for min del ikke si annet enn at du må prøve å finne tak i det du er i stand til å finne rundt dem for å finne noen punkter du kan bruke for kryssjekk. I denne forbindelse kan alt være av interesse: Folketellinger og dåps- og vigselsdata, og i mange tilfeller kan det være nyttig også å gå veien om søsken som du kan finne ved å se på folketellingsmaterialet, for å se om det er noe du kan gå videre med. Faddere kan nok være av interesse, men jeg er ikke så sikker på hvor stor hjelp vi kan ha i disse. Vi vet således ikke hva som har vært avgjørende når foreldrene velger faddere for barna sine. Det kan jo være familie, men det kan også være naboer eller kjente, eller det kan være "fagfeller" innenfor fars yrke.

Ellers nevner jeg at det finnes et omfattende tilfang av bygdebøker som i mange tilfeller kan være til hjelp. Og det finnes sikkert også mye stoff som behandler slektsforskning generelt.

Igjen lykke til videre.

Arne

Grethe Wangelsten

Legg inn av Grethe Wangelsten » 23. januar 2011 kl. 21.45

Hei Frode :D

Hvis du vet når din bestemor er født ( sted, by), dato og fødselsår. Så er det bare å lete i kirkebøkene og finne henne, da er du på riktig sted og da står det navn på hennes foreldre med fødselsår, men det hender at det ikke står når foreldrene er født. Går du på folketellingen , på foreldene kan du også se din bestemors navn,søsken,brødre og addr. de bodde på.

F.eks:

Min bestemor: Camilla Odine Karlsen f.23.09-1905. Kr.sand s
Hennes Foreldre: Karl Peter Karlsen f.07.02-1881, Vestre Moland, Aust-agder
Marthe Pedersen Mørkestøl,f. 27.07-1868 Hægeland, Vest-agder

Så er det bare å lete videre på din bestemors foreldre.

Det hadde nok vært lettere med å bekrefte om det er riktig, om du er på rett spor, hvis du hadde skrevet navn på din bestemor og når hun er født+år og hvor i landet.

Jeg håper det var til hjelpt, lykke til.

mvh:
Grethe Wangelsten

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 23. januar 2011 kl. 21.57

Hei Frode.

Legger inn to lenker til deg som du muligens kan finne noen fornuftige råd og hjelp i.

http://www.disnorge.no/cms/ti-tips-slek ... -internett

http://www.slekt.no/index.php/slektskolen/C20
Lillian Kristiansen

gj12489
Sted: Helle

Legg inn av gj12489 » 24. januar 2011 kl. 1.06

Takk for tilbakemeldinger og lenker. :D

Har gransket mer på en annen side av familien idag, det har gått litt lettere (bortsett fra tyding av skrift da)
Har forsåvidt funnet noen navn på min bestemors side, men det virker ikke like rett frem.

Mvh.
Frode
Sist redigert av gj12489 den 26. januar 2011 kl. 9.42, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. januar 2011 kl. 1.48

Jeg vil foreslå at du legger inn etterlysning under den kommunen du mener at vedkommende bodde, eller var født. Ta med de opplysninger du har. Innenfor hvert distrikt er det også "ukjent" kommune. Under hvert fylke er det en avdeling for "ukjent sted". Likeså finnes det "ukjent fylke". Om man har startet en tråd som viser seg å være i feil kommune, kan Moderator flytte tråden for deg.

Når det gjelder Tyding av teksten i kirkebøker og andre dokumenter, har vi "hjelp til tyding av kildemateriale". Det er vanligvis raskere å få hjelp der enn om du legger slike spørsmål andre sted.

Lykke til :D

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»