Esten Nielsen Kiønlien?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Esten Nielsen Kiønlien?
Jeg hoder på å forske litt på slekten min, har begynt med far siden men stopper helt opp i Esten Nielsen Kiønlien. Født ca 1680, gift med: Ellen Pedersd Francke Hongslo, f. Om 1680, ST, Orkdal, Hongslo. Hun er forøvrig oldebarn av : Frantz Frantzen Francke f1585 i Tyskland. De fikk 3 barn:
1. Niels Estensen Kiønlien, f. 27 Mai 1708, ST, Orkdal, Kjønli
2. Peder Estensen Kiønlien, f. 27 Mai 1708, ST, Orkdal, Kjønli
3. Maret Estensd Kiønlien, f. 10 Jul 1718, ST, Orkdal, Kjønli
Men som sagt det stopper i Esten Nielsen Kiønlien. Ser ut som han dukker opp fra intet....Noen som vet noe om denne personen? Takknemlig for hjelp om dette.
Mvh Arne Vollan
De ble forøvrig gift i 1707.
1. Niels Estensen Kiønlien, f. 27 Mai 1708, ST, Orkdal, Kjønli
2. Peder Estensen Kiønlien, f. 27 Mai 1708, ST, Orkdal, Kjønli
3. Maret Estensd Kiønlien, f. 10 Jul 1718, ST, Orkdal, Kjønli
Men som sagt det stopper i Esten Nielsen Kiønlien. Ser ut som han dukker opp fra intet....Noen som vet noe om denne personen? Takknemlig for hjelp om dette.
Mvh Arne Vollan
De ble forøvrig gift i 1707.
Re: Esten Nielsen Kiønlien?
Har funnet ut at han er født i 1677...... giftet seg 1707.....
Jeg studerer og leser....men finner ingenting. Noeen som vet om Kiønlien er samme sted som Søvassli? Mener å ha lest det et sted, uten å være i stand til å finne det igjen. Denne forfaren min ser ut til å komme fra et ukjent sted.....jeg klarer ikke å finne noe som helst spor....men så er jeg dessverre ikke så dreven i denne hobbyen. Men det er veldig spennende å lese og studere om fortiden. Finner mye artie og fine historier. Bla var min tipp oldefar Arnt Vollan Kjønsvik, en av 3 som overlevde bruraforliset i Hemne i 1848.
Jeg har også funnet ut (tror jeg) at det var 2 Vollan slekter på gården her før "min" vollan slekt kom til gården i 1880 årene. De tok jo navn etter hvor de bosatte seg så det er ikke enkelt å spore de. Jeg har store problemer med å lese kirkebøkene, men øvelse gjør jo mester sies det:-) Håper å kunne klare det på et vis.
På veien bakover på farsiden finner jeg både Kjønsvik, Blomli og Kiønlie. Det jeg lurer på om noen av greinene av disse kunne være noen av de 2 Vollan på gården her før Min Vollan slekt kom hit. Bare en tanke jeg har og det skal vel kanskje godt gjøres.
Masse tanker det her....Hadde jeg bare funnet noe om han Esten Nielsen Kiønlien...
Er det noen som kan hjelpe meg litt tro? Veldig takknemlig for alt som kan tenkes hjelpe.
Med hilsen Arne Ø. Vollan
Jeg har også funnet ut (tror jeg) at det var 2 Vollan slekter på gården her før "min" vollan slekt kom til gården i 1880 årene. De tok jo navn etter hvor de bosatte seg så det er ikke enkelt å spore de. Jeg har store problemer med å lese kirkebøkene, men øvelse gjør jo mester sies det:-) Håper å kunne klare det på et vis.
På veien bakover på farsiden finner jeg både Kjønsvik, Blomli og Kiønlie. Det jeg lurer på om noen av greinene av disse kunne være noen av de 2 Vollan på gården her før Min Vollan slekt kom hit. Bare en tanke jeg har og det skal vel kanskje godt gjøres.
Masse tanker det her....Hadde jeg bare funnet noe om han Esten Nielsen Kiønlien...
Er det noen som kan hjelpe meg litt tro? Veldig takknemlig for alt som kan tenkes hjelpe.
Med hilsen Arne Ø. Vollan
-
- Sted: RENNEBU
Fant en kandidat på landssøk som passer i alder (25 år i 1701), men han er dreng på Vengstad i Namdalseid. Kanskje litt langt unna ?
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1206
Kommer ikke inn på FT1701 på vanlig måte på Digitalarkivet for øyeblikket og får derfor ikke sjekket så godt.
Beste hilsen Inger
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=1206
Kommer ikke inn på FT1701 på vanlig måte på Digitalarkivet for øyeblikket og får derfor ikke sjekket så godt.
Beste hilsen Inger
Ja det er jo en mulighet dette....Men hvor kan jeg finne mer om denne karen mon tro? Forøvrig fant jeg følgene på forumet, der det nevnes flere ved navn Nielsen: Sitat:"Støren forteller i sitt manuskript til Kvikneverkets historie på s. 107 at Jonas Nilssen Rävfel ikke er nevnt i Kvikne i tiden før 1657, men han er kullbrenner i Meldal i 1664, og i 1639 opptrer den mulige faren Nils Nilssen ved Kvikneverket. Han ankommer muligens sammen med belgmaker Jonas Dägel fra Falun, som er der fortsatt litt utpå 1640-tallet. Dette kan jo faktisk da tids- og miljømessig tenkes å være svigerfar Jonas og svigersønn Nils, med sønn og dattersønn Jonas Nilssen, som passende er voksen rundt 1660 og får en datter da, som kan være mor til Margrete og Petter på 1680-tallet. Altså en teoretisk linje, men denne er godt tenkelig."
Har fått med meg at de tyske slektene holdt litt sammen og giftet seg ofte inn i slektene hos hverandre etter som tiden gikk. Kan min Esten Nielsen ha noe med Nielsene på Kvikne/Innset? Bare en tanke dette også ettersom jeg ikke kan finne noe spor etter min Esten Nielsen (Kiønlien, som sikkert er bostedet hans etter at han giftet seg med sin Ellen fra Hongslo..........Mulig jeg er helt på villspor men.......det er jo en mulighet. Noen som kan vite noe om disse Nielsene?
Mvh arne Øyvind Vollan
Har fått med meg at de tyske slektene holdt litt sammen og giftet seg ofte inn i slektene hos hverandre etter som tiden gikk. Kan min Esten Nielsen ha noe med Nielsene på Kvikne/Innset? Bare en tanke dette også ettersom jeg ikke kan finne noe spor etter min Esten Nielsen (Kiønlien, som sikkert er bostedet hans etter at han giftet seg med sin Ellen fra Hongslo..........Mulig jeg er helt på villspor men.......det er jo en mulighet. Noen som kan vite noe om disse Nielsene?
Mvh arne Øyvind Vollan
- Anne Guri Dragseth Brekke
- Sted: FISKÅ
Arne Øyvind Vollan skrev:Noeen som vet om Kiønlien er samme sted som Søvassli?
Hei.
Kjønli og Søvassli er to forskjellige steder.
Kjønli: http://kart.gulesider.no/m/Iitt1
Søvassli: http://kart.gulesider.no/m/Iit4K
Blomli ligger på andre siden av Gangåsvatnet v/ Dørdal (når du er inne på Kjønlikartet).
Mvh
Guri
Takker for den, da lærte jeg litt mer:-) Det med Blomli på andre siden av vannet er litt snedig, for noen ledd frem så heter stamfaren min Blomli til etternavn......
Hei
Eg har Esten Nilsson Kjønli som ein av mine forfedre (7*tipp), og lurer på kva for kjelder du har til informasjonen i dei fyrste par postane her?
Når det gjelt kopling til Räfvel som du nemner er nok dette heller tvilsomt berre ut frå namn. Nils var eit relativt vanleg namn i området.
Har for øvrig mykje slekt frå Hemne - kva for ein Vollan slekter du frå?
Eg har Esten Nilsson Kjønli som ein av mine forfedre (7*tipp), og lurer på kva for kjelder du har til informasjonen i dei fyrste par postane her?
Når det gjelt kopling til Räfvel som du nemner er nok dette heller tvilsomt berre ut frå namn. Nils var eit relativt vanleg namn i området.
Har for øvrig mykje slekt frå Hemne - kva for ein Vollan slekter du frå?
Hei. Jeg har funnet det meste på hemneslekt.net. Jeg er fra Vollan slekten i Bugen på kyrksæterøra. Hilsen Arne