Karen Syversdatter Soot f. 1738 ?
Moderator: MOD_Akershus
Karen Syversdatter Soot f. 1738 ?
Dåp for henne og søskene Michel f.1742, Halvor f.1745 og Maren f.1746 er registrert i kirkebok for Aurskog, og foreldre Syver Michelsen Soot og Berte Hansdatter Gravdalen og deres slekt er omtalt i bygdeboken for Aurskog. Men Karen og hennes søsken finnes ikke i konfirmantlistene, ei heller finnes dødsfall her eller via FS noe noen ekteskap som kan passe. Kanskje reiste de fra sognet da det ble trangt hos fasteren Ragnild Michelsdatter på husmannsplassen Sootunder Mangen Søndre? Er det noen som kjenner til hva som skjeddde med Karen og familien? (Hun er en kandidat i min slektsrekke.)
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Re: Karen Syversdatter Soot f. 1738 ?
Jeg tror at du finner familien på Øysjøen u Mangen i 1735
- der ble vel født en sønn Halvor i 1736. (- om man skal tro bygdeboka.)
Så bodde de på Soot som du nevner.
- der ble Kari, Mikkel, Halvor og Maren født.
Senere finnes denne familien antagelig på Netmangen i Nes sogn fra 1749
- her er det trolig født to barn til (- Hvis man skal tro bygdeboka for Nes.)
- Ragnhild 1749
- Syver 1751
Syver Mikkelsen døde trolig på Netmangen i 1751.
Jeg aner ikke hva som har skjedd med Berte Hansdatter og barna etter dette.
- Men du har tydligvis et solid begrep om hva som har skjedd med datteren Karen
Mvh Gunnar.
- der ble vel født en sønn Halvor i 1736. (- om man skal tro bygdeboka.)
Så bodde de på Soot som du nevner.
- der ble Kari, Mikkel, Halvor og Maren født.
Senere finnes denne familien antagelig på Netmangen i Nes sogn fra 1749
- her er det trolig født to barn til (- Hvis man skal tro bygdeboka for Nes.)
- Ragnhild 1749
- Syver 1751
Syver Mikkelsen døde trolig på Netmangen i 1751.
Jeg aner ikke hva som har skjedd med Berte Hansdatter og barna etter dette.
- Men du har tydligvis et solid begrep om hva som har skjedd med datteren Karen

Mvh Gunnar.
-
- Sted: SANDEFJORD
Barn av Syver og Bergitte/Berthe: Halvor f. 9/4 1736 Øisjøen, død Viken 13/4 1743. Karen f. 25/8 1738 Soot, Mikkel f. 10/6 1742 Soot, konf. i Nes 1762- var da på Henni. Mikkel g. i Nes med enka Anna på Skøyen, 2 hjemmedøpt barn som døde etter kort tid. Mikkel hadde en hastig død på Haug 8. mars 1768, ble besiktet av feltskjær Helle. Da er det også innført i kirkeboka at hans far fikk en voldelig død for 19 år siden. Halvor f, på Soot 2/5 1745, konfirmert i Nes 1764, var da på Henni. Maren f. på Soot 16/12 1746. Syver Mikkelsen døde 8/11 1750, begr. 22/11 1750. Det har nok vært trøbbel med å føre Mikkel til grava, for det er en merknad i kirkeboka om det. Utdrag fra kirkebokavskiften: "Er drept i et drikkelag udi Racheie av Gudbrand Amundsen Hunstad. Han var kastet paa dør i drukkenskap og styrtet hodekuls imot?? hvorved hans hode blev knust og sønderslagen den 29. okt. hvorefter han døde 8. nov.". 2 barn f. i Netmangen, Ragnil 1749 og Syver 1751. Mvh. Finn Sollien.
Mange takk for informasjonen, det bidrar til at jeg kan avklare at det ikke er denne Karen Syversdatter som, er min tipp3 oldemor, men en annen Karen.
Det er forståelig at familien, antagelig i 1747, dro ca 15 km nordover dypt inn i skogen til Nettmangen (tidliger kalt Mageli), iflg bygdeboken en plass bebodd av finner, slik som også plassen Rakeie, der Syver ble drept. Farfar til Syver var antagelig en finne Hans Michelsen Tarväinen (c.1635-1721) som skal ha kommet fra Ulvsjön i Sund Sochn i Sverige. Disse plassene hadde visstnok dårlig jordvei , så utkomme måtte skaffes på forskjellige vis. Den 24 år gamle drapsmannen Gudbrand Amundsen var yngre sønn på Nedre Hundstad som ligger omlag 23 km opp mot Årnes kirke ved Glomma, og dit var det sikkert besværlig å bringe stakkars Syver. Far til Gudmund var deleier av Rakeie.
Men for kona Berthe og de 5 barna i alder 12 til 1 år, samt en ufødt, må det ha oppstått en forferdelig situasjon. Kan det være at presten (som fra 1747 eide 1/6 av Nettmangen) måtte ta aksjon og få barna plassert ut på legd? Men jeg klarer ikke å finne Michel og Halvor i konfirmantlistene for 1762 og 1764. (Fra Henni kom i 1747 Anders Larsens datter Marte da hun ble gift med enkemannen Simen Olsen på Waaler i Aurskog. Dette kunne kanskje ha en sammenheng med at to av barna kom til Henni. Waaler hadde fra gammelt av andel av skog helt opp mot grensen til Nes, nordøst for Soot, og Syver må sannsynligvis ha vært mye engasjert i skogsarbeid.)
Men hvor ble Karen av? Jeg har funnet i FT1801 en ”Karen Syversdatter, kone, enke etter 1ste ektesk., 60 aar, fattig ” på gården Kielder (Kjeller) Østre og Vestre i Skedsmoe. Ellers finnes 5-6 andre på Østlandet i størrre geografisk avstand fra Aurskog.
mvh Halvor Bothner-By

Det er forståelig at familien, antagelig i 1747, dro ca 15 km nordover dypt inn i skogen til Nettmangen (tidliger kalt Mageli), iflg bygdeboken en plass bebodd av finner, slik som også plassen Rakeie, der Syver ble drept. Farfar til Syver var antagelig en finne Hans Michelsen Tarväinen (c.1635-1721) som skal ha kommet fra Ulvsjön i Sund Sochn i Sverige. Disse plassene hadde visstnok dårlig jordvei , så utkomme måtte skaffes på forskjellige vis. Den 24 år gamle drapsmannen Gudbrand Amundsen var yngre sønn på Nedre Hundstad som ligger omlag 23 km opp mot Årnes kirke ved Glomma, og dit var det sikkert besværlig å bringe stakkars Syver. Far til Gudmund var deleier av Rakeie.
Men for kona Berthe og de 5 barna i alder 12 til 1 år, samt en ufødt, må det ha oppstått en forferdelig situasjon. Kan det være at presten (som fra 1747 eide 1/6 av Nettmangen) måtte ta aksjon og få barna plassert ut på legd? Men jeg klarer ikke å finne Michel og Halvor i konfirmantlistene for 1762 og 1764. (Fra Henni kom i 1747 Anders Larsens datter Marte da hun ble gift med enkemannen Simen Olsen på Waaler i Aurskog. Dette kunne kanskje ha en sammenheng med at to av barna kom til Henni. Waaler hadde fra gammelt av andel av skog helt opp mot grensen til Nes, nordøst for Soot, og Syver må sannsynligvis ha vært mye engasjert i skogsarbeid.)
Men hvor ble Karen av? Jeg har funnet i FT1801 en ”Karen Syversdatter, kone, enke etter 1ste ektesk., 60 aar, fattig ” på gården Kielder (Kjeller) Østre og Vestre i Skedsmoe. Ellers finnes 5-6 andre på Østlandet i størrre geografisk avstand fra Aurskog.
mvh Halvor Bothner-By

-
- Sted: SANDEFJORD
Syver Mikkelsens barn, konfirmert i Nes: Mikkel 1762 Henni, Halvor 1764 Henni, Mari/Maren 1764 Lundberg, Ragnil 1765 Henni, Syver 1767 Mørdre. Jeg har ikke sjekket k.boka for Nes om noen av disse kan høre til en annen familie. Når det gjelder Karen f. 1738 finner jeg ikke henne død eller konfirmert i Aurskog eller i Nes. Mvh. Finn Sollien.