Jeg sliter med å finne Anders Andersen (f. 1798). Han skal ha kommet sammen med sine foreldre fra Sørkaitum i Gällivare til Kjeldebotnmark i 1801. Senere skal han blitt gift med Karen Olsdtr., som visstnok også var fra Gällivare.
Anders kan også ha vært kalt Anund, som ikke var så uvanlig navn, men jeg finner ikke disse personene verken i kirkebøkene eller folketellingen 1801. Jeg har bare ett barn - Botel (1828-1902), som ble gift med Rasmus Amundsen (1818-98).
Kan noen identifisere Anders Andersen og Karen Olsdtr.? Når de døde og hvilke barn de hadde utenom Botel. Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Fra Gällivare til Kjeldebotnmark: Anders Andersen (f. 1798)
Moderator: MOD_Nordland
Re: Fra Gällivare til Kjeldebotnmark: Anders Andersen (f. 1
Slektsboka "Det grenseløse folket. Bind 2: Slekten Partapuoli" av Olsen - Huuva Dysensius - Skåden sier indirekte at Botel Andersdtr. er født i 1828 i Gällivare. Foreldrene oppgis til Anders Andersen og Karen Olsdtr.
Botel Andersdtr. ble konfirmert i Evenes i 1848. Fødselsåret er oppgitt til 1828 og foreldre
til Anders Andersen og Karen Olsdtr. i Sverige.
I folketellingen 1900 oppgis fødested til Sverige, mens man i 1865 og 1875 ikke har oppgitt fødested, som normalt betyr at fødestedet er Evenes.
Jeg har ikke sjekket kirkeboka i 1828 + -.
Botel Andersdtr. ble konfirmert i Evenes i 1848. Fødselsåret er oppgitt til 1828 og foreldre
til Anders Andersen og Karen Olsdtr. i Sverige.
I folketellingen 1900 oppgis fødested til Sverige, mens man i 1865 og 1875 ikke har oppgitt fødested, som normalt betyr at fødestedet er Evenes.
Jeg har ikke sjekket kirkeboka i 1828 + -.
Takk, Alfred.
Det er der jeg har funnet opplysningene, ja. Men jeg finner ikke Botel født i 1828.... Heller ikke andre søsken.
Det er der jeg har funnet opplysningene, ja. Men jeg finner ikke Botel født i 1828.... Heller ikke andre søsken.
Da vil tro at hun er født i Sverige, og at foreldrene bodde der.
Mvh
Alfred
Mvh
Alfred
Takk for svaret.
Ved folketellingene 1865 og 1875 er det oppgitt at botel er født i Ofoten, mens det ved tellingen 1900 står at hun var født i Sverige.
Tellingen 1865 gir pekepinn om at hun var født i 1830, mens FT 1875 forteller at hun var født i 1820. Det varierer stort. Jeg har undersøkt kirkebøkene i Evenes/Ofoten for tidsrommet 1818-31 uten å finne henne.......
Ved folketellingene 1865 og 1875 er det oppgitt at botel er født i Ofoten, mens det ved tellingen 1900 står at hun var født i Sverige.
Tellingen 1865 gir pekepinn om at hun var født i 1830, mens FT 1875 forteller at hun var født i 1820. Det varierer stort. Jeg har undersøkt kirkebøkene i Evenes/Ofoten for tidsrommet 1818-31 uten å finne henne.......
Ved vielsen 19. aug. 1854 står det at Botel var født i Sverige og at hun da var 26 år, dvs. f. i 1828.
Opplysningen om at foreldrene anders Andersson og Karen Olsdtr. kom til Norge i 1801, har jeg fra en opplysning jeg fikk fra en slektsforsker i Sverige for mange år siden. Da var jeg ikke så systematisk som jeg er nå, og brydde meg ikke om å undersøke dette nærmere. Det tyder nok på at Botel er født i Sverige en gang mellom 1820 og 1830.
Er det noen som har noe av dette i sine arkiver i Norge?
Hermod
Opplysningen om at foreldrene anders Andersson og Karen Olsdtr. kom til Norge i 1801, har jeg fra en opplysning jeg fikk fra en slektsforsker i Sverige for mange år siden. Da var jeg ikke så systematisk som jeg er nå, og brydde meg ikke om å undersøke dette nærmere. Det tyder nok på at Botel er født i Sverige en gang mellom 1820 og 1830.
Er det noen som har noe av dette i sine arkiver i Norge?
Hermod
Botel Andresdatter var min tippoldemor, hun var gift med Anders Poulson. Så vidt jeg vet fikk de 5 barn og bodde på djupdalås i Ballangen