Jørgen Larsen (Lassesen ) Fana F:ca 1793 D ca 1836
Moderator: MOD_Hordaland
Jørgen Larsen (Lassesen ) Fana F:ca 1793 D ca 1836
Ønsker opplysninger om foreldrene til: Jørgen Larsen (Lassesen) og hans hustru som jeg tror er Brita Olesdatter fra Fagerbakken v/ Bergen F: ca 1801.
Jørgen skal ha en sønn som ble født i Fana, men som flyttet opp til Lofoten.
Han heter Iver Jørgensen. Så langt har jeg kommet, men det stopper der.
Så mitt store ønske er å komme videre bakover i denne slekta.
Iver Jørgensen er forøvrig min tipp oldefar.
mvh
John Martinussen
Jørgen skal ha en sønn som ble født i Fana, men som flyttet opp til Lofoten.
Han heter Iver Jørgensen. Så langt har jeg kommet, men det stopper der.
Så mitt store ønske er å komme videre bakover i denne slekta.
Iver Jørgensen er forøvrig min tipp oldefar.
mvh
John Martinussen
Re: Jørgen Larsen (Lassesen ) Fana F:ca 1793 D ca 1836
Hei nummer 40 er vel Ivers fødsel:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 2 (1824-1837), Fødte og døpte 1835, side 88.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Da kan dette være Jørgens foreldre i 1801 tellingen for Bergenshus:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 70128#ovre
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 2 (1824-1837), Fødte og døpte 1835, side 88.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Da kan dette være Jørgens foreldre i 1801 tellingen for Bergenshus:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 70128#ovre
Kan dette være Jørgens dødsfall nummer 5 .29 Mars 1836:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1836), Døde og begravede 1836, side 158.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1836), Døde og begravede 1836, side 158.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
Hei Lisbeth!
Ja jeg tror det stemmer med dødsfallet.
Det er samme årstallet som jeg har, og jeg tror det er Fagerbakken eller noe i nærheten det står som boplass.
John
Ja jeg tror det stemmer med dødsfallet.
Det er samme årstallet som jeg har, og jeg tror det er Fagerbakken eller noe i nærheten det står som boplass.
John
Jørgen Lassesen 1793, han kommer fra Audland i Haus, I BB for Haus Audland side267/291 står det at han gifter seg i 1821 med Berte Olsdtr. Fagerbakken(Sædal i Fana). Foreldre er Lasse Jørgensen 1748/50-1809 født i Ytre Sogn gift med Anne Olsdtr 1759, de kom til Audland i 1794 og bodde på Audlandsnesset som husfolk, de hadde disse barna: Synneve 1791-Jørgen 1793 Fana- Sigrid 1795 Fana-Ole 1797-1798, Ole 1799 Fana, Kari 1801-1802, Kari 1803 Fana og Lars 1806 Bergen. Rune
Finner de trolig gift i Gulen/Ladvig i Sogn 19/1/20/1-1787 iflg FamilySearch.
i Kb Mini Gulen 1776-1787 finer jeg Trolovede Lasse Jørgensen Kiønaas og Anne Olsdtr Søndre Strand, Kjønås ligger idag i Høyanger, men kan vel finnes i BB for Lavik eller Høyanger.
Hei Rune!
Noen sier at det skal være Jørgen Larsen, og noen sier Jørgen Lassesen.
Han skal ihvert fall ha en sønn som heter Iver Jørgesen F: 1835 som flyttet opp til Lofoten og ble gift der.
Har du mulighet for å sjekke dette.
John
Noen sier at det skal være Jørgen Larsen, og noen sier Jørgen Lassesen.
Han skal ihvert fall ha en sønn som heter Iver Jørgesen F: 1835 som flyttet opp til Lofoten og ble gift der.
Har du mulighet for å sjekke dette.
John
BB for Fana er ikke særlig god når det gjelder hvor barna flyttet hen, men Jørgen Lassesen hadde en sønn Ivar, og jeg funnet han utflyttet 25/8-1853 fra Nedre Natland(Fagerbakken) 13 år til Bur(a)næs Prestegjeld, vanskelig å tyde, men du vet kanskje hvor han skulle?. Rune
Iver Fagerbakke er konfirmert 21/4-1850 og alder er da oppgitt til 14 1/2 år, så alder ved utflytting er vel ca 5 år feil. Rune
Hei Igjen Rune!
Har vært inne på familySearch og sjekket litt, og det ser ut til å stemme det du har funnet ut.
I de tallene jeg har så er Iver født i 1835 og som du sier Konfirmert 21/4 1850. (14,5 år)
Angående dit som Iver kom så har du Bur(a)næs Prestegjeld.
Iver kom til gården Holsdalen/Bergsdalen i Buksnæs på Vestvågøy i Lofoten.
Holsdalen/Bergsdalen er 2 gårder som ligger ved siden av verandre mellom Leknes og Stamsund i Lofoten.
Hva som fikk Iver til å flytte oppover vet jeg ikke, men det kan ikke ha vært lofotfiske, for han drog i August, og lofotfiske er jo i Feb, Mars, og April. Han er vel også for ung til at det kan ha vært damer inne i bildet.
Dette begynner å bli veldig interessant.
mvh
John
Har vært inne på familySearch og sjekket litt, og det ser ut til å stemme det du har funnet ut.
I de tallene jeg har så er Iver født i 1835 og som du sier Konfirmert 21/4 1850. (14,5 år)
Angående dit som Iver kom så har du Bur(a)næs Prestegjeld.
Iver kom til gården Holsdalen/Bergsdalen i Buksnæs på Vestvågøy i Lofoten.
Holsdalen/Bergsdalen er 2 gårder som ligger ved siden av verandre mellom Leknes og Stamsund i Lofoten.
Hva som fikk Iver til å flytte oppover vet jeg ikke, men det kan ikke ha vært lofotfiske, for han drog i August, og lofotfiske er jo i Feb, Mars, og April. Han er vel også for ung til at det kan ha vært damer inne i bildet.
Dette begynner å bli veldig interessant.
mvh
John
Hei Igjen!
Om utflyttings dato stemmer så var Iver 18 år da han drog oppover. Og tiden er den samme i August.
Om utflyttings dato stemmer så var Iver 18 år da han drog oppover. Og tiden er den samme i August.