Valhalla i Trondheim

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Svein Erik Sæther
Sted: SJETNEMARKA

Valhalla i Trondheim

Legg inn av Svein Erik Sæther » 23. desember 2010 kl. 14.30

Ved to forskjellige dåpsdatoer i Lade kirke omkring 1870 skrives foreldrenes bosted som Valhalla ?
Har noen kjennskap til hva dette var eller hvor det er i dagens Trondheim ?

MVH
Svein

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Valhalla i Trondheim

Legg inn av dn23027 » 23. desember 2010 kl. 16.46

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1062#ovre

Trolla, Trolla Bruk, litt nærmere en plassering :)

mvh
Linda

Svein Erik Sæther

Legg inn av Svein Erik Sæther » 23. desember 2010 kl. 18.47

Hei Linda.
Takker for tips som ser ut til å være riktig.
Hvorfor da barnedåp i Lade/Strinda kirke som ligger på helt motsatt side av byen er noe uklart for meg.
Nå var dette en familie som var tilflyttet byen fra Leksvik så da er det en mulighet at de bleb "tildelt" kirke utennødvendig at de hadde bomessig tilhørighet.

God Jul hilsen Svein

dn23988
Sted: RANHEIM

Legg inn av dn23988 » 23. desember 2010 kl. 19.27

Hei Svein.

Ser at det finnes Valhalla i Trolla, men den Valhalla du er ute etter tror jeg, ligger i skille mellom Lademoen og Lade. Har selv mye slekt som bodde der.

Fra Trondheim byleksikon:

Valhalla, tidligere landsted på Lademoen, hvis bygninger lå på de nåværende eiendommene Brodal´s gate 2-8. Eiendommen oppstod på begynnelsen av 1800 tallet ved utskilling av parseller av Persaunet og Rønningen, som ble overdratt til grosserer Lorentz Lorck. Kompanikirurg P. G. Randulff overtok eiendommen i 1844 og han´s enke solgte i 1873 eiendommen til kjøpmann Arnt Brodal. Etter 1877 ble eiendommen utstykket til småhusbebyggelsen i Kolonien.

Min mann har en bok som heter " Lademoens Minnealbum "
I den har jeg sakset litt av det som står om dette strøket:

Mellom Standveien ved nr. 33og jernbanen. Oppkalt etter Brodalfamilien som bodde på eiendommene Valhalla og Brodals Minde.
Eiendom på Lademoen, vest for Ulstadløkken. Utskilt fra Valhalla i 1873 og overdratt til Arnt Arntsen Brodal.

Håper noe av dette var til hjelp for deg.

Med hilsen
Inger.

Svein Erik Sæther

Legg inn av Svein Erik Sæther » 24. desember 2010 kl. 12.50

Hei Inger
Takker for info om Valhalla. Dette tyder på at det er mere riktig enn Trolla. Dette med bakgrunn i dåp i Lade/Strinda.Som Trondhjemmer har jeg aldri hørt denne betegnelsen, selv om vi har slekt og familie med opprinnelse fra Lademoen. Men slik er det jo, man oppdager stadig noe nytt når man søker tilbake i tid.

Takk og God Jul

Svein

dn23988
Sted: RANHEIM

Legg inn av dn23988 » 24. desember 2010 kl. 13.49

Hei Svein Erik.

Som " Ækt Lamoramp " hadde ikke jeg heller hørt strøket benevnt som Valhalla. I min tid ble området kalt Reina. Det var på min leting etter slekt i strøket at jeg kom over den betegnelsen.
Og ved hjelp av Trondheim Byleksikon fant jeg ut av det.
Med tanke på at Lademoen kirke ikke eksisterte på den tid, ble veien kortere til Lade kirke enn til Bakke kirke.
Så vil jeg også ønske deg en God Jul

Med hilsen Inger

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»