Hva/hvor er "Tiornb. sm."?
Moderator: MOD_Hordaland
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Hva/hvor er "Tiornb. sm."?
I kirkebøkene for Bergen på Digitalarkivet har jeg funnet at Erik Samuelsen ble begravet fra Nykirken den 14. jan 1764. Som bopel er ført "i Tiornb. sm.". Har noen lokalkjente et forslag hva denne forkortelsen står for og hvor dette smuget(?) evt. var? Jeg må legge til at samme kilde har en håndfull andre med lignende adresser, men alle er forkortet - gjerne som "Tornb. smug" o.l.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Re: Hva/hvor er "Tiornb. sm."?
Det kan nok være smug som ikke eksisterer lenger. I adressebok fra 1920 er det ikke så mange smug som begynner på "T", et par smug i strøket kan være aktuelle: Trangesmuget og Thomas Hvidssmuget?
mvh
leif erik otterå
leif erik otterå
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Knut Bryn
Takk til Leif og Leif for innspill. Tårnsmuget høres ut som et veldig godt forslag. Da står det bare igjen å finne ut hvor dette smuget var. Jeg ser at det er i rode 3, så tampen brenner.
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Tror også at det kan være Tårnsmauet. Det gikk mellom Strandgaten og Markeveien. Dette er jo en bakke, så det kan jo være at "b-en" står for bakke. Selvfølgelig bare en spekulasjon fra min side.
Tårnet som gir navnet til Tårnplassen var forøvrig et vektertårn som ble bygget på brannruinene av Jonkirkens tårn som brant i 1561. (Bergen Byleksikon).
Arnulf
Tårnet som gir navnet til Tårnplassen var forøvrig et vektertårn som ble bygget på brannruinene av Jonkirkens tårn som brant i 1561. (Bergen Byleksikon).
Arnulf
Arnulf har nok gitt en riktig beskrivelse her, og det som slår meg er at smuget kan ha ligget der vi idag finner gaten (eller gatestubben) Fortunen i Bergen.
De omkringliggende gatenavn i rode 13
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... mn=bgrodem
peker også i retning av en slik plassering.
Arne
De omkringliggende gatenavn i rode 13
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... mn=bgrodem
peker også i retning av en slik plassering.
Arne
Hei Knut Bryn !
Jeg ser du er ute etter et smug i Bergen. Jeg vet ikke om jeg er på feilspor når jeg foreslår Tverrsmuget nr. 6 som ligger på Nordnes. Jeg gikk inn på BerGIs/UiB (http//bergis.uib.no) og søkte etter grunnboka for denne eiendom og finner at denne gården i tidsrommet 1753-1781 er bl.a. eiet av en Samuelsen. Kan denne personen være i slekt med Erik Samuelsen ??
mv Jan Nilsen
Jeg ser du er ute etter et smug i Bergen. Jeg vet ikke om jeg er på feilspor når jeg foreslår Tverrsmuget nr. 6 som ligger på Nordnes. Jeg gikk inn på BerGIs/UiB (http//bergis.uib.no) og søkte etter grunnboka for denne eiendom og finner at denne gården i tidsrommet 1753-1781 er bl.a. eiet av en Samuelsen. Kan denne personen være i slekt med Erik Samuelsen ??
mv Jan Nilsen
Hei Knut Bryn
Det er litt vanskelig å finne ut hvor Torneby smug har lagt i Bergen. Det ser utfor at smuget pr.idag er borte. Bergen Byarkiv har ikke kart, gatenavn/roder fra tidsrommet 1730-1780 som kan fortelle noe om hvor dette smug har lagt i Bergen. Jeg mener at følgende kan antyde noe om dette. Ifølge BerGIS (http://www.bergis.uib.no) viser Grunnboka for Bergen 1753-1781 at en familie som het Niels Thorneby og Nille Thorneby har bl.annet eiet Rode 2-27 som er Vinnæsgården 5, Rode 3-20 Strandgaten 136 og Rode 3-53 Schrødersmuget 2-4. I en rekke dødsfall (kfr. Døde i Bergen 1668-1815 ) som ble begravet på St.Paul kirkegård, hvor Erik Samuelsen er begravet, som hørte under Nykirken, er adressen oppgitt til Torneby smug, riktig nok med noe forskjellig skrivemåte. Men i ett av dødsfallene er anført Nille Torneby smug. Kan dette smuget ligge i området hvor Thorneby-familien hadde sine eiendommer ?? Det vil si at Torneby smug må ha lagt på Nordnes, nord for Nykirken (mellom Nykirken og Tolbodalmenning )
mvh Jan Nilsen
Det er litt vanskelig å finne ut hvor Torneby smug har lagt i Bergen. Det ser utfor at smuget pr.idag er borte. Bergen Byarkiv har ikke kart, gatenavn/roder fra tidsrommet 1730-1780 som kan fortelle noe om hvor dette smug har lagt i Bergen. Jeg mener at følgende kan antyde noe om dette. Ifølge BerGIS (http://www.bergis.uib.no) viser Grunnboka for Bergen 1753-1781 at en familie som het Niels Thorneby og Nille Thorneby har bl.annet eiet Rode 2-27 som er Vinnæsgården 5, Rode 3-20 Strandgaten 136 og Rode 3-53 Schrødersmuget 2-4. I en rekke dødsfall (kfr. Døde i Bergen 1668-1815 ) som ble begravet på St.Paul kirkegård, hvor Erik Samuelsen er begravet, som hørte under Nykirken, er adressen oppgitt til Torneby smug, riktig nok med noe forskjellig skrivemåte. Men i ett av dødsfallene er anført Nille Torneby smug. Kan dette smuget ligge i området hvor Thorneby-familien hadde sine eiendommer ?? Det vil si at Torneby smug må ha lagt på Nordnes, nord for Nykirken (mellom Nykirken og Tolbodalmenning )
mvh Jan Nilsen
- Knut Bryn
Jeg tror Jan er på rett spor. Jeg ser av kirkeboka at betegnelser som "Tornb. smug" o.l. ble brukt i perioden 1759-1776. Fra 1773 finner vi betegnelser som "madme Tornebys smug" og "Nille Tornebys smug".
Kan det være at dette smuget egentlig hadde et annet navn, men at det på folkemunne ble kalt "Tornebys smug" o.l. Kanskje herr og fru Torneby drev et sjenkested e.l.?
Kan det være at dette smuget egentlig hadde et annet navn, men at det på folkemunne ble kalt "Tornebys smug" o.l. Kanskje herr og fru Torneby drev et sjenkested e.l.?
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter