Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA

Moderator: MOD_DNA

Svar
Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA

Legg inn av Anne M. Berge » 23. mai 2010 kl. 15.51

Family Tree DNA er det selskapet flest bruker for testing innen genetisk genealogi, og der fins en egen gruppe - et prosjekt - for alle som har opphav i Norge. Man kan delta i gruppen gjennom Y-DNA test (farslinje), mitokondriell test (morslinje) eller autosomal "Family Finder"-test som kan finne slekt på tvers av linjene i flere generasjoner bakover.

Det er to norske co-admins for dette prosjektet, undertegnede og Svein Davidsen, og vi svarer gjerne på spørsmål eller hjelper til med å finne en "ekspert" der det er faglig mer komplisert.

Vi oppfordrer alle nordmenn og folk med norsk opphav som har testet seg via Family Tree DNA til å bli medlemmer i dette prosjektet. Finn "join" nederst på prosjektsiden når du er innlogget med kit-nummer. The Norway Project - Norgesprosjektet

Denne tråden kan også brukes til generelle spørsmål om slike tester, haplogrupper eller annet man måtte lure på.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Re: Norgesprosjektet - The Norway Project FTDNA

Legg inn av Anne M. Berge » 10. juni 2010 kl. 21.20

Family Tree DNA har ofte spesielle pristilbud, særlig i forbindelse med ferier og høytider. Følg med på nettsider og fora.

dn25293
Sted: Sveits

Legg inn av dn25293 » 14. juli 2010 kl. 19.39

Den 2 juli 2010 hadde vi 129 YDNA og 118 mtDNA resultater notert på Norgesprojectet. På det vedlagte regnearket har jeg regnet ut prosenten for de forskjellige haplogruppene, både YDNA og mtDNA og sammenlignet de med hva som allerede er utgitt på Eupedia og i B M Dupuys artikkel i 2005.

Man kan se en del forskjell mellom verdiene, men etter hvert som vi samler flere YDNA og mtDNA testresultater vil vi finne ut om de tidligere resultatene var korrekte. Jeg planlegger å utgi oppdateringer på resultatene regelmessig.

Da jeg skal referere til denne DIS-Norgesiden i Norgesprosjekte skal jeg også gjenta informasjonen på engelsk.

Jeg bruker Open Office, ikke MS Excel, så hvis noen har problem med å lese .xls filen bare si fra.

English.
AS the FTDNA project pages don't support tables or attachments I'm using this DIS-Norge DNA discussion forum to display the calculations of the haplogroup make-up of the membership.

On the 2nd July 2010 there were 129 YDNA and 118 mtDNA test results posted. The attached spreadsheet (.xls format) compares the distribution of the haplogroups with results already published on Eupedia and in B M Dupuy's article in 2005.

There are some small differences between the results, but this is probably due to the current small sample size of the Norway project, but this should improve over the following months. I plan to issue regular updates on this subject.

I'm using Open Office , not MS Excel, so if anyone has problem reading the file let me know.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 15. juli 2010 kl. 22.44

Jeg har testet meg for Y-DNA og mt-DNA via SMGF.
Jeg har forstått det slik at en må ta disse testene hos FTDNA for å kunne bli med i Norgesprosjektet?

Jeg har bestilt en Family Finder test hos FTDNA den 25. juni, men har ikke mottatt en Kit enda da må være feil i postgangen.
Jeg er lovet å få tilsendt en ny Kit, som jeg regner med vil komme i disse dager.

:)

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 16. august 2010 kl. 21.39

Hans Petter,

Går det greit med Family Finder testen din hos FTDNA? Har du fått mange treff?

Mvh
Vidar

dn18250
Sted: TOMTER

Legg inn av dn18250 » 19. august 2010 kl. 13.40

Hei Vidar!

Alt tar sin tid.

Som jeg skrev så kom den første forsendelsen sendt ifra USA den 26. juni på avveie. Det ble sendt en ny forsendelse den 13. juli. Jeg tok prøvene og sendte disse tilbake til USA den 27. juli 2010 og har mottatt en bekreftelse på at det vil bli kjørt en batch i siste halvdel av september og deretter vil resultat foreligge.

Det merkelige er at den første forsendelsen mottok jeg i postkassa i førsten av august.

Jeg vil komme tilbake da rsultatet foreligger.

Hovedgrunnen til at jeg tar testen er at jeg ønsker å forsøke å finne om jeg kan ha genfellesskap med nålevende personer i Sverige.
Dette henger sammen med min anmoder som ble født uekte i Karlshamn i Sverige i 1788.
Hun har angitt sin fars etternavn.

Jeg har funnet nålevende personer i Sverige som jeg ønsker å teste imot, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få det til.
En ting er sikkert og det er at jeg selv må stå for kostnaden omkring testen av enkeltperson(er) i Sverige da det er jeg som er interessert i dette.

Jeg har sendt en forsiktig melding på Facebook til et par stykker, men det er ikke sikkert at det er den beste løsningen.
Skal jeg skrive brev og ringe i etterkant eller skal jeg først ringe?
For meg er det viktig at jeg får et positiv svar og jeg er derfor redd for å møte en kald skulder.

dn25293

Legg inn av dn25293 » 17. september 2010 kl. 15.21

Over de to siste månedene har The Norway Project vokset med ca 10%. Vi har nå totalt 264 medlemmer, 143 med Y-DNAresultater og 127 med mtDNAresultater, men dette er langt mindre enn de, over 1200, som på FTDNA sier at de har norske aner.
Hvis dere har tested dere på FTDNA vær så snill å melde dere med i Norgesprosjektet!!!

Vedlagt en en Excel fil hvor prosentene av de forskjellige haplogruppene er utregnet, men det har ikke forandret seg mye med de nye medlemmene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 19. september 2010 kl. 20.34

Hei Svein,

Er det mulig å si noe om forskjeller mellom de forskjellige landsdelene i Norge.

mvh
Vidar

dn25293

Legg inn av dn25293 » 20. september 2010 kl. 22.21

God kveld Vidar,

Da mindre enn 50% av deltagerne, både på Y-og mtDNA resultatene, har satt inn fylkes data er det alt for tidlig å forsøke å gjøre noen landsomfattende distribusjon. Synd, men vi må vel forsøke å få flere til å legge inn mer data.

dn04076
Sted: SYVDE

Legg inn av dn04076 » 25. september 2010 kl. 21.22

Hei.

Har testet FTDNA (67) og har funnet mange personer som peker mot Finland DNA Projecti. De to øverste i denne tabellen viser en distanse på 2 for markør 570 og 511, ellers er vi like på markørene. Hvor nært slektsforhold kan dette tyde på ?

Likeså er vi to personer fra DIS (med finurlig registreringsnummer +/- 1 fra en annen uten å vite om en annen), som nå i den seneste tid har funnet frem til hverandre ved FTDNA (37) og med en distanse på 2, og at vår forfedre kommer fra Salangen med navn henholdsvis, Ole (1729-1780) og Gunnar (1726-1763) Johnsen. Søskens navn i begge familiene på denne tid er nokså like og dukker opp igjen hos etterkommere. Og her stopper alt opp for oss. The Missing Link. Hvor nært slektsforhold kan dette tyde på ?

mvh Jan #4076 / Kit. 176476 og N77933

dn25293

Legg inn av dn25293 » 26. september 2010 kl. 23.16

Hei Jan Adrian,

Gratulerer med det gode treffet du har funnet på Finland Project. Jeg er også med på samme projectet, men på hg N delen, hvor mitt nærmeste treff har en GD på 8.

Hvis du ser på tallene i den neste rubrikken, den som sier "TMRCA Gens 50% Prob" sier de at det er en 50% mulighet for at dere to hadde en felles ane 6.5 generasjoner tilbake, dvs 180-190 år siden, så det er jo sikkert innen kirkebøker tider. Fra kartet ser du vel at Øferberg bodde på den Svenske/Finske grensen i 1762, dvs ca 240 år siden. Har du forsøkt å ta kontakt med ID 167142? Det skulle være veldig mulig å spore de felles aner og slektninger dere to har skulle jeg tro.

Jeg ser også at du har mange andre finske treff med 67 markører med TMRCA av 15 generasjoner, dvs ca 450 år og da er det vel vanskeligere å finne tråden, men husk at dette er bare statistike utregninger, det er ganske stor +/- variasjoner, men, som de foreslår, "Use the FTDNATiP calculator to estimate TMRCA using a better infinite allele model." Den metoden gir mindre feilverdier.

Håper at du vil fortelle oss om eventuell framgang.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 26. september 2010 kl. 23.53

Svein har allerede svart på det viktigste her, men jeg tenkte det kan være interessant å se tabellen fra FTDNA hvordan de estimerer antall generajoner tilbake til felles ane:
http://www.familytreedna.com/faq-markers.aspx#table1

Ut fra diskusjonene på DNA-forums er det klart at det fins stor uenighet i forskningsmiljøene her, men det er i alle fall en indikasjon.

dn04076
Sted: SYVDE

Legg inn av dn04076 » 27. september 2010 kl. 22.16

Ser nå at åpningen av mitt spørsmål kan bli noe OT i forhold til denne trådens tema.

Åpner derfor en ny tråd.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 31. oktober 2010 kl. 12.34

Det er mange nordmenn som har testet seg via Genographic Project og som har fått vite haplogruppe-tilhørighet, men som ikke har gjort mer med resultatene sine. Her kommer en oppfordring:

Overfør dataene til FamilyTree DNA og bli med i Norgesprosjektet! :D

Dette gjøres på følgende måte:
1. Logg in på Genographics nettside med ditt brukernavn og passord.
2. Finn fram til der det står "Transfer your record to Family Tree DNA for free" (overfør resultatene dine til FTDNA gratis). Følg instruksjonene - eller ta kopi, post her og spør om hjelp hvis det ser vanskelig ut.

Da skal du kunne logge inn direkte på Family Tree DNA med ditt vanlige brukernavn/kitnummer (some begynner på N) og vanlige passord.

Bli med i Norgesprosjektet slik:
1. logg inn med kitnr og passord på FTDNA
2. gå til "my FTDNA home"
3. klikke på "join projects" i venstremargen
4. søk på Norge el Norway - eller scroll ned til "dual geographical projects", finn N og deretter Norway
5. Klikk på "Norway"-navnet
6. Klikk på "request to join" nede til høyre

Haplogruppeprosjekter
Jeg oppfordrer også alle til å bli med i de passende Haplogruppe-prosjektene.

For å finne disse gjør man følgende:
1. Logg inn på FTDNA med kitnummer og passord.
2. Finn din haplogruppe hvis du ikke er sikker på hvilken du er plassert i:
For Y-DNA fins denne under "Haplotree".
For mt-DNA fins den under "Results"
3. Klikk "Join Projects" i menyen i venstremargen
4. Gå helt nederst på siden (scroll) til de to siste grupperingene, som viser Y-haplogruppe-prosjekter og MT-haplogruppe-prosjekter
5. Klikk på forbokstav for din haplogruppe for å finne ut hvilke prosjekter som fins for din haplogruppe.
6. Bli med i det eller de som er relevante (eller klikke på "request to join" om de er lukkede)
7. Skriv til prosjektadministratorene dersom du ikke er sikker eller har spørsmål.

Det er også mulig å kontakte meg på email norwaygenes at yahoo dot com.
Anne M Berge
Moderator: DNA
Les dette før du poster din melding
Admin for Norgesprosjektet DNA

dn25293

Legg inn av dn25293 » 27. november 2010 kl. 19.48

Jeg vet ikke hvor mange av dere har tatt Anne Marits råd og meldt dere med i Norges Prosjektet på FTDNA, men nå har vi kommet opp i 293 medlemmer og vi har 148 norske Y-DNA og 136 mt-DNA resultater. På grunn av FTDNAs "oppdatering" av deres Prosjekt programvare er ikke de viste resultatene idag helt rette og det er også ikke lett å legge inn en resultatoppdatering på FTDNA siden så jeg vil legge det inn her istedet.

På Y-DNA siden er det vist 202 resultater, men bare 148 av dem, ca 74%, har norske patrilineale aner så jeg bruker bare dem i utrekningen. Som vi venter er hg I1=34.5%, R1b1b2=29.7 og R1a=27,0% de tre største haplogruppene.

På mt-DNA siden har 136 av de 139 vist norske matrilineale aner og som dere kan se fra resultatene er 64% av dem medlemmer av bare 4 hoved mt-haplogrupper, mt-hg H=23%, U=17%, J=12% og T=11%.

Hvis det fremdeles er noen av dere som har tatt en DNA test hos enten National Geographic eller FTDNA og ikke har meldt dere med på Norges prosjektet (Norway Project) ennå, venligst gjør det som snart som mulig, bare følge Anne Marits instrusjon,

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 7. desember 2010 kl. 18.14

Ysearch og mitosearch

Når man har testet gjennom ett selskap blir man sammenlignet med andre testere fra det selskapet - men det er jo enda mer interessant å sammenligne resultatene med flest mulig, også de som har testet andre steder.

Vi vil derfor oppfordre alle til å laste opp sine resultater til Ysearch og mitosearch for å finne treff utenfor Family Tree DNA. Ysearch og mitosearch driftes av FTDNA nettopp med dette formålet, og er åpent for alle.

Nesten alle som har testet kan legge inn sine data der, og testerne er anonyme. Det fins et eget meldingsystem for å ta kontakt med folk man har treff med.

Eksempel på data hos Ysearch. For å legge inn må man ha testet STR-markører.

Eksempel på side hos mitosearch. For å legge inn må man ha testet HVR1 og eventuelt HVR2.

Om dere ikke ennå har gjort dette: logg in på FTDNA og klikk "upload to Ysearch" eller "upload to mitosearch" - det fins lenker til dette på resultatsidene. Da vil markørerene lastes opp automatisk, slik at man slipper å fylle ut alle rubrikkene/dataene. Ysearch og mitosearch er utenfor FTDNA og krever at man lager eget passord her.

mitosearch: iblant lastes ikke HVR2 resultatene opp automatisk - det går da an å legge inn dette manuelt. Kontakt administratorene om dere har spørsmål ang dette.

Testet med annet selskap enn FTDNA?

Norgesprosjektet og andre prosjekter innenfor FTDNA er kun for dem som har testet med FTDNA, siden det prosjektet gjør er å samle noen av resultatene fra FTDNAs database. Legg merke til at Genographic Project er et samarbeid med FTDNA (som er de som faktisk anlyserer prøvene) og at disse resultatene kan overføres til FTDNAs database med et enkelt klikk (se over). Genographic-testere kan altså bli med i FTDNA-prosjekter - og oppfordres til nettopp det! :)

Om man har testet et annet sted kan man stort sett bruke Ysearch og mitosearch for å bli sammenlignet med alle.

For folk som har testet med:
* Relative Genetics
* DNA Heritage
* Ancestry
* Oxford Ancestors
* Genebase
- så kan man få rabatt på nye tester hos FTDNA, lenke til pdf.-skjema her.

Dersom man har testet med 23andMe kan man ikke bruke Ysearch eller mitosearch, siden selskapet ikke tester de nødvendige verdiene.

Om man ønsker ny test med FTDNA enten man ikke har testet ennå eller har testet et annet sted, følg nøye med på rabatter og spesielle tilbud som gjerne kommer i periodene før høytider. :wink: Slike tilbud legges ofte ut på vår Facebook-gruppe.
Anne M Berge

dn25293

Legg inn av dn25293 » 6. mars 2011 kl. 20.22

Prosjektet har idag 234 medlemmer, og det er selv om at vi nå har fått rensket ut mange som ikke hadde norske aner, og vedlagt er et regneark med en analyse av både Y-DNA og mtDNA haplogruppene for de medlemmene som har fått testresultatene sine utlagt.

For YDNA resultatene er det bekreftelse av tidligere resultater med hg I1 den største med 35,4% og hg R1b1b2 og R1a de neste med henholdsvis 29,2% og 24,2%, dvs omtrent 89% av totalen.

For mtDNA resultatene viser FTDNA mange av haploundergruppene, men hvis vi samler alle under hovedgruppene er det 4 som svarer for 82% av resultatene.
hg H = 44.0%
hg U = 17.3%
hg J = 10.7%
hg T = 10.0%

Hvis det fremdeles er noen av dere som har testet med FTDNA men ikke ennå meldt dere inn i Norgesprosjektet håper vi at du vil gjøre det så snart som mulig. Hvis du tenker på å ta en DNAtest kan du også få en redusert pris på noen av testene hvis du er en medlem av Norgesprosjektet.

http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx

gj13330
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 7. mars 2011 kl. 9.59

Hei Svein Olav.

Det er alltid artig med statistikk, så takk! :)
Jeg regner med at denne er basert på "predicted haplogroup" og ikke haplogrupper bekreftet med deep clade test? I så fall skal du være obs på at det for tiden foregår en oppgradering av haplogroup prediction-algoritmen til FTDNA, noe som har gjort at enkelte har fått nye grupper. Undertegnede er ikke lenger R1b1b2, men R1b1a2. Flere på forumet har nevnt at de har blitt flyttet mellom de samme gruppene.

Når det gjelder innmelding i Norgesprosjektet lurer jeg på om du er interessert i at man melder seg inn når man er i tvil om YDNA-opprinnelsen sin? Min tippoldefar var muligens ikke norsk (det er grunnen til at jeg tok DNA-test i utgangspunktet), ønsker du da at jeg melder meg inn, eller venter til jeg får dette bekreftet/avkreftet?

Mvh.
Kai Ove

dn25293

Legg inn av dn25293 » 7. mars 2011 kl. 20.19

Hei Kai Ove,

De verdiene/haplogruppene jeg har rapportert er de FTDNA har lagt inn så det er sikkert nok noen "deep clade" resultater blant dem. I og med at det av og til er endringer i haplogruppedefinisjonene er det noen ganger vanskelig å sammenligne statistikken fra tid til tid.

Din oldefar er kanskje ikke norsk, men din bestefar og bestemor er sikkert nok norske så det er mer enn nok for å bli med i Norgesprosjektet. Spesielt da du sikkert nok snart også vil ta en mtDNA test!!

Fikk du noen nære treff med yDNA testen din? Kanskje du er en kandidat for en autosomal test for å spore din paternallinje?

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 7. mars 2011 kl. 20.23

Svein Olav Davidsen skrev:Fikk du noen nære treff med yDNA testen din? Kanskje du er en kandidat for en autosomal test for å spore din paternallinje?

Over 1300 treff på YDNA-12 som er den eneste jeg har foreløpig. Helt ubrukelig med andre ord. :wink:
Jeg har bestilt oppgradering til YDNA-67 og den er venta 18-20 april. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet på nytt. 8)

gj00024
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av gj00024 » 8. mars 2011 kl. 9.54

Utrolig at du har fått så mange treff! Selv har jeg ikke en eneste liten treff på YDNA-12 (og dermed ikke på utvidede tester heller).
(At jeg har ca 8500 treff på mtDA HVR1 og ca 200 på HVR1+HVR2 er en annen sak, for der er jo mutasjonshastigheten så liten at det skal mye til å finne nære slektninger.)

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 8. mars 2011 kl. 10.27

Trond Myrstad skrev:Utrolig at du har fått så mange treff! Selv har jeg ikke en eneste liten treff på YDNA-12 (og dermed ikke på utvidede tester heller).

Vi burde kanskje slå oss sammen og gå for en mellomting? :P FTDNA-sidene vil ikke en gang liste opp alle treffene mine, jeg kan maksimum se 1000 av dem. Som sagt er jeg veldig spent på å se hvor mange jeg sitter igjen med på YDNA-67. 8)

Har du hørt noe med guruene på FTDNA-forumet om sjeldenheten av å ikke ha noen som helst treff der? Det er vel ikke veldig normalt? Tilhører du en sjelden haplogruppe?

dn24975

Legg inn av dn24975 » 8. mars 2011 kl. 11.53

Det er overraskende at det varierer så mye med antall treff på YDNA-12. Selv har jeg bare 26 eksakte treff på YDNA-12 og ingen eksakte på YDNA-25 eller -37 (2 stk med avstand -4 på YDNA-37). YDNA-67 test er det dermed ikke noe vits i for min del.

Betyr det at R1b dominerer voldsomt globalt sett?

gj00024
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av gj00024 » 8. mars 2011 kl. 11.54

Det er nettopp det jeg IKKE gjør; tilhører I1 ...

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 8. mars 2011 kl. 12.56

Asbjørn Værnes skrev:Betyr det at R1b dominerer voldsomt globalt sett?

R1b er den dominerende Y-haplogruppen i hele Vest-Europa, se vedlagte kart. For mer om Y-haplogruppe R1b, se også dette emnet.

R1b-gruppene har gjennom den siste oppgraderingen på FTDNA gjennomgått store endringer i navn, og flere definerende SNPs er lagt inn i "Deep Clade"-testen, som er standardtesten for å finne undergruppe.

De som før var klassifisert som R1b1b2 er nå kalt R1b1a2. Dette vil si at de har R-M269-mutasjonen - det er ingen endring her, bare navnet.

Se hele YCC-treet med alle definerende SNPs her (NB: tar lang tid å laste).

Jeg har en god del materiale fra min presentasjon om DNA på Riksarkivet 2. mars for DIS O/A, og skal få lagt ut dette her inne - jeg må bare jobbe litt med å organisere stoffet. :)
Sist redigert av Anne M. Berge den 8. mars 2011 kl. 13.00, redigert 1 gang totalt.
Anne M Berge

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 8. mars 2011 kl. 12.58

Asbjørn Værnes skrev:Betyr det at R1b dominerer voldsomt globalt sett?

R1b dominerer veldig i Vesteuropa og er derfor også veldig vanlig i USA gjennom immigrasjon. Dette er i og for seg en av de største svakhetene med FTDNA; Brorparten av kundene er fra USA og treffene blir således ikke helt representative for oss nordmenn generelt.

Sitat fra FTDNA-forum:
Remember that the largest single ancestry among Americans is German, over 15%. Then comes Irish at almost 11%, and African and English at almost 9%. Western Europeans in general are far over-represented in DNA studies.

Ergo, er det mye større sjanse for at jeg med mitt (mest sannsynlig) skotske YDNA får flere treff enn folk med norsk farslinje. Ikke nødvendigvis fordi det eksisterer flere treff, men fordi flere av treffene har testet seg.

Håper dette innlegget var mer oppklarende enn forvirrende! :D

PS: jeg er absolutt ingen autoritet innen området, så denne posten gjenspeiler hvordan jeg har oppfattet sammenhengen. Det er veldig fint om noen kan påpeke det om jeg har misforstått noe.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 8. mars 2011 kl. 13.10

Mer om treff for Y-DNA

Noen får svært mange (for mange) treff på sin Y-12 test, mens andre har ingen treff i det hele tatt. Hvorfor er det slik?

Som flere av dere er inne på, henger det aller mest sammen med vanlige haplotyper eller sjeldnere haplotyper.

(Haplotype er her dine spesifikke resultater, ikke haplogrupper som dekker alle i gruppen.)

Én av faktorene som avgjør er hvilke mutasjoner man har på de første 12 markører. Dersom man her har noen uvanlige verdier for allelene, vil man ha få treff, og dette vil gjenspeile seg i alle videre tester av flere verdier - selv om man har "vanligere" resultater for de resterende STR-markører.

Uansett hvilken haplogruppe man tilhører er det (som nevnt over og på prosjektsidene våre) svært viktig også å melde seg inn i haplogruppe-prosjekter som er relevante. Her kan man nemlig også studere sin plassering på listene, slik de er sortert av gruppeadministratorene, og se hvor "nær" man er de som befinner seg i samme område av listen. Disse kommer ikke nødvendigvis opp som treff, men kan være nyttige likevel, spesielt i forhold til opplysninger om opphav.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 8. mars 2011 kl. 13.19

Kai Ove Gran skrev:Jeg regner med at denne er basert på "predicted haplogroup" og ikke haplogrupper bekreftet med deep clade test?

Dersom dere studerer listen over Y-resultater i Norgesprosjektet, ser dere at noen er ført med rødt, andre med grønt (forutsatt at dere ikke har rød/grønn fargeblindhet - noen har bedt om andre farger her).

De grønne har testet SNPs, enten via Deep Clade-testen eller enkelt-SNPs via Advanced Orders. De røde er estimerte basert på STR-verdiene og treff, men de er nok svært sikre R-M269. (Jeg har aldri opplevd at noen har fått endret haplogruppe til en helt annen etter Deep Clade.)

Fire testere har etter oppgraderingen i Y-haplogruppe nomenklatur (navnesetting) endt med "usikker" haplogruppe, vist ved en strek. Disse vil få gjennomført en "Hap backbone"-test for å vite sikkert hvilken haplogruppe de faktisk tilhører. FTDNA har en slik garanti.
Anne M Berge

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 15. mars 2011 kl. 9.43

Anne M. Berge skrev:Vi oppfordrer alle nordmenn og folk med norsk opphav som har testet seg via Family Tree DNA til å bli medlemmer i dette prosjektet.
Hei Anne.

Kan du si noe om fordelene med å bli med i prosjektet? 8)

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 22. mars 2011 kl. 14.07

På nettsidene til Norgesprosjektet kan dere se at vi har følgende mål:
Våre mål er å:
* Kartlegge haplogruppe- og -typevariasjon for folk med norsk opphav
* Tilby en nøyaktig database over norske linjer som er testet til bruk for slektsgranskere som jobber med norske linjer
* Være et forum for å finne og spore aner

Vi oppfordrer alle medlemmer til å laste opp Gedcom-fil med anetre med så mye informasjon som mulig, slik at mulige forbindelser til andre man har genetisk treff med kan spores. Om du er usikker på hvordan dette skal gjøres, ta kontakt med en av oss. Vi ønsker også at dere fører opp informasjon om den tidligste kjente ane i ren fars- og morslinje (dersom norske), slik at vi kan se regionene disse linjene stammer fra. Dersom dette ikke er kjent, kan vi gi råd om hvordan disse muligens kan spores.

Ved å være medlem bidrar man altså til felleskapet slik at flere mennesker får nyttig informasjon. Det er fullt mulig å gjøre dette uten at det går utover personvern (mer om det senere).

Jo flere av de norske testerne som er med her, desto mer finner vi alle ut om de norske direkte fars- og morslinjene, via resultatlistene. Disse kan være til stor hjelp i forhold til å verifisere linjer, anspore andre til å teste for slik verifisering.

Kart
Disse er (sikkert pga den omleggingen) ikke i funksjon akkurat nå, men dere ser screenshots av flere slike over og i R1b-tråden. Disse er fin hjelp til å få inntrykk av forskjellene mellom landsdeler og områder i Norge.

Treff
Man blir sammenlignet med alle andre testere innenfor Family Tree DNA uavhengig av hvilke prosjekter man er med i eller ikke.

Men: særlig for dem som har få treff er det også interessant å se hvem andre som er i nærheten - men ikke regnes som "treff" av FTDNA. Dette gjelder ganske mange. De viktigste prosjektene her er haplogruppe-prosjektene, se over. Innenfor Norgesprosjektet er det interessant å se hvem som befinner seg i "samme område" på listene - selv om disse ikke kommer opp som treff, kan de fortelle noe om de lange linjene for opphav.

Family Finder - treff og sammenligning
Som medlem av samme prosjekter kan administratorene kjøre rapporter og sende til dem som har gjensidige treff. Her fins informasjonen litt mer systematisk enn det testerne ser selv ut fra egne sider: vi kan generere excel-filer med oversikt over hvilke segmenter på hvilke kromosomer som deles (dette fins i Chromosome Browser, men der kun for fem testere av gangen). Man kan også se hvilke av treffene som også har match med hverandre - slik at man får mer informasjon om hvilke linjer som kan være aktuelle for å lete etter felles aner og opphav.

Med Affymetrix-Illumina-omleggingen er ikke disse verktøyene tilgjengelige, men de kommer vel tilbake om noen uker.

Å være medlem av Norgesprosjektet er mest nyttig om man har testet direkte fars- eller morslinje, og disse er norske. Men det er altså andre fordeler også.
Anne M Berge

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 22. mars 2011 kl. 14.42

Takk for informasjonen, Anne. 8)

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 22. mars 2011 kl. 16.43

Flere fordeler - informasjon om kampanjer og tilbud
Det fins som nevnt andre steder tre helt forskjellige typer tester, og ofte starter man opp med én av disse. Etter hvert kan det hende man ønsker mer testing selv, eller av andre familiemedlemmer. Da er det lurt å følge med på tilbud. De fleste tilbudene er knyttet til prosjekter og krever at man er medlem av i alle fall ett slikt. Tilbud og kampanjer kommer ofte rett før ferier og (amerikanske) høytider - og vi vil være påpasselige med å sende ut informasjon om aktuelle tilbud til medlemmene våre.

Se også prisliste for tester i Norgesprosjektet sammenlignet med generell prisliste - utvalget av testtyper er mye større, de enkleste testene (som iblant er nok for å verifisere linjer og for å finne våre fjerne stamfedre og -mødre) fins bare innenfor prosjekter. Y-DNA-tester har lavere pris om de bestilles innenfor et prosjekt.

Siden det ikke er tillatt å legge inn direkte kjøp/salg-informasjon her under DNA hender det også det blir informert under kjøp/salg - og på Facebook.

Når det gjelder nyhetsbrev fra prosjektet og ut til alle medlemmer er det en utfordring å finne balansegang mellom å få ut viktig informasjon og å mase for mye. Det er blant annet mange medlemmer som oppgir lite informasjon om eldste kjente ane, og mange som ikke vet hvordan de skal få lagt inn en Gedcom/anetavle - selv om de ønsker det.

Spore aner
Det nevnes "hjelp til å spore aner" og noe av det jeg har gjort en del av siste år er å hjelpe norsk-amerikanere med å finne informasjon om hvor deres norske ane kom fra, ofte bare ved å hjelpe til med å legge inn etterlysning her på Slektsforum. I disse tilfellene er det svært mange av de dyktige aktive medlemmene her inne som har hjulpet til med å finne mer og vise folk hvor de skal lete videre selv.

Norgesprosjektet forsøker på den måten å bygge bro mellom selve gentestingen (via FTDNA) og slektsgranskingen.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 23. mars 2011 kl. 9.59

For å sammenligne aner er det lurt å laste opp en GEDCOM-fil til sin FTDNA-konto. Se hvordan i dette innlegget under Family Finder.
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 24. mars 2011 kl. 13.14

Jeg har lyst til å teste, men vil være anonym …

Det har vært spørsmål om dette tidligere også i andre fora, særlig fra skeptikere som kanskje ser for seg et "worst case scenario" hvor FTDNA og deres database ble overtatt av en diktator med rasistisk agenda - eller lignende. Enkelte personer har vel også et liv og en posisjon i samfunnet hvor dette med anonymitet ved en slik test er vesentlig.

Først må det understrekes at de eneste som får vite navn og data du oppgir er FTDNA sentralt, prosjektadministratorer, og de du får treff med. Dine treff-personer får i utgangspunktet en liste over navn og epostadresser for alle personer de har treff med. I tillegg får de lese-tilgang til Gedcom/anetre dersom folk har lastet opp det – fremdeles bare for dem man får treff med.

Det er flere hundre tusen mennesker som har testet seg hos de kommersielle selskapene, og det kan nok anses som trygt.

Som et eksempel vil likevel jeg skissere hvordan jeg ville gått fram dersom kongen, Harald V ønsket å teste seg.

* Man kan få et testsett av prosjektadministrator (meg) som er bestilt i mitt navn, til min adresse, i stedet for å bestille på nett til sin egen adresse
* Betaling kan gjøres via PayPal eller lånt kredittkort av en venn, som man betaler tilbake kontant
* Navn som føres opp for "person som testes" kan være et psevdonym - her kunne vi valgt Harald Olsen
* epostadresse som assosieres med kontoen kan være en anonym webmail-adresse, f eks [email protected]
* laste opp en Gedcom der de fem første generasjoner var kraftig kamuflert/kun initialer - [...] slik at gjenkjennelsen for dem som har kunnskaper om linjene ikke blir så sterk
* besvare eventuelle henvendelser fra treff svært forsiktig, uten å røpe mer enn man vil avsløre

De eneste personer som ville visst hvem det egentlig er som har testet er dermed prosjektadministrator (om jeg hadde kjent ham igjen da han fikk testsett), og den personen som eventuelt ordnet med betaling.

Som sagt er ikke dette en framgangsmetode jeg anbefaler, annet enn i helt helt spesielle unntakstilfeller. ;)

(redigert nov 2012: fjernet utdatert info om delt GEDCOM)
Sist redigert av Anne M. Berge den 15. november 2012 kl. 14.25, redigert 1 gang totalt.
Anne M Berge

dn25293

Legg inn av dn25293 » 14. mai 2011 kl. 22.08

Oppdatering av FTDNAs Norway Projects resultater.

Prosjektet har idag 380 registrerte deltagere og det er 176 Y-DNA og 167 mtDNA resutater registrert så vel som 52 Family Finder resultater.

Den vedlagte regnearkfilen viser hvordan resultatene er spredd over de forskjellige haplogruppene.

På Y-DNA siden representerer de 3 største gruppene, I2, R1a og R1b, omtrent 89% av befolkningen. BM Dupuy, et al (2005) "Geographical heterogeneity of Y-chromosomal lineages in Norway" fant at disse var hele 95%, men de hadde en mye større datakilde med 1766 resultater. DVS vi trenger mange flere resultater - håper at alle nordmenn og -kvinner som har tatt en DNAtest melder seg på Norgesprosjektet.

På mtDNA siden representerer de 4 største gruppene, H, J, T og U, over 83% av befolkningen.

Disse resultaten vises også på FTDNA Norway Project siden, http://www.familytreedna.com/public/Nor ... on=results

dn25293

Legg inn av dn25293 » 2. juli 2011 kl. 21.55

Det er idag over 400 deltagere i FTDNA's Norway prosjetet med ca 200 Y-DNA resultater registrert for menn med kjente norske patrilineal aner. Da Berit Myhre Dupuy et al's artikkel kom ut i 2005 hadde de Y-DNA resultater fra 1766 norske menn fra hele landet. De delte landet opp i 5 områder og viste hvordan haplogruppene var spredd over hele landet.

Jeg har tatt de tre største haplogruppene, I1, R1a og R1b, fra Norway prosjektet og tabulert dem i de samme områdene som Dupuy for å se hvordan distribusjonen er fra de resultatene vi har og det vedlagte regnearket sammenligner Norway prosjektet med Dupuy's resultater, men det er langt fra den samme distribusjonen av haplogruppene. Grunnen er sikkert nok at Norway prosjektet idag har bare en tiendedel så mange resultater som Dupuy hadde, 166 mot 1676!

Så målet må være å få mange flere menn, og kvinner, til å ta en DNA test så vi kan få en mye bedre forståelse av hvordan haplogruppene er distributert over landet. Og selvsagt også må vi spørre de med norske aner som allerede har tatt en FTDNA test å melde seg med i Norway prosjektet.

http://www.familytreedna.com/public/Norway/default.aspx

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 11. august 2011 kl. 13.10

Testet Y-DNA gjennom SMGF, Ancestry.com eller GeneTree?

Y-DNA test fra DNA Ancestry (Ancestry.com), GeneTree eller Sorenson (SMGF) kan nå svært billig overføres til Family Tree DNA slik at man kan bli med i prosjekter der. Man kan velge bare overføring, eller overføring med testing av de markører som "mangler" i forhold til FTDNA-testene. For priser, se nettsidene.

DNA Heritage kunder kan "flytte" sine resultater gratis, siden de ble kjøpt opp av FTDNA. Alle disse fire anvender samme lab (SMGF), derfor dette kom nå.

Det betyr at testere fra disse selskapene også kan bli med i Norgesprosjektet - og andre prosjekter via FTDNA.

Mer informasjon på FTDNAs FAQ-sider.
Anne M Berge

dn25293

Legg inn av dn25293 » 24. oktober 2011 kl. 15.10

Idag har vi 486 deltagere i Norgesprosjektet på FTDNA. Av disse har vi YDNA testresultater for 257 menn. Av disse har vi, takket være Anne Marits påminnelser, 215 menn hvor vi vet detaljer om hvilket fylke de eldste anene bodde.

I det vedlagte regnearket har jeg tabulert disse 215 menn per fylke og haplogruppe. Det er først interessant å notere at det er ingen korrelasjon mellom fylkenes folketall og antallet av menn som har tatt YDNA tester. Mens Hordaland har den høyeste % av testere, 12,6% av resultatene, så har også Hordaland omtrent 10% av Norges befolkning, men for eksempel Oppland, som har over 10% av resultatene, har bare 3,7% av befolkningen, etc, etc.

Prosenten av de tre største haplogruppene, hg I1, R1a og R1b, endrer seg litt mellom hver gang jeg ser på totalen, men det trenges mange flere testere for å få etablert hvordan haplogruppene er spredd over de 19 fylkene, idag er det statistisk alt for få resultater i mange av fylkene. Men det er interessant å notere resultatene for hg R1a i Oppland, hg R1b i Hordaland og hg G i Møre og Romsdal. Noen av disse resultatene har sikkert nok gode forklaringer, men interessante like vel.

Noen av de 42 menn som ikke har notert anenes fødselsfylke er utlendinger som ikke høres hjemme under Norgesprosjektet, men mange er også nordmenn så hvis dere har testet med FTDNA vennligst legge inn så mange detaljer som mulig. Og dere som ennå ikke har tatt en DNA test nå er det gode tilbud på mange av testene. Gå til http://www.familytreedna.com/ eller les hva Anne Marit skriver i dette forum.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 24. oktober 2011 kl. 16.29

Svein skrev:Prosenten av de tre største haplogruppene, hg I1, R1a og R1b, endrer seg litt mellom hver gang jeg ser på totalen, men det trenges mange flere testere for å få etablert hvordan haplogruppene er spredd over de 19 fylkene, idag er det statistisk alt for få resultater i mange av fylkene. Men det er interessant å notere resultatene for hg R1a i Oppland, hg R1b i Hordaland og hg G i Møre og Romsdal. Noen av disse resultatene har sikkert nok gode forklaringer, men interessante like vel.

Det er kanskje av interesse at det britiske Viking-prosjektet inneholder en studie som kalles "old Norway" hvor en ser på forskjellen i fordelingen av haplogrupper mellom kysten og innlandet. En forsmak på resultater finnes på sidene 37 og 38 i dette foredraget: www.nottingham.ac.uk/-sczsteve/Gothenburg_13Oct2011.pdf (et foredrag Steve Harding holdt i Gøteborg 13. oktobet i år).

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2011 kl. 12.04

Håkon skrev:Det er kanskje av interesse at det britiske Viking-prosjektet inneholder en studie som kalles "old Norway" hvor en ser på forskjellen i fordelingen av haplogrupper mellom kysten og innlandet. En forsmak på resultater finnes på sidene 37 og 38 i dette foredraget: www.nottingham.ac.uk/-sczsteve/Gothenburg_13Oct2011.pdf (et foredrag Steve Harding holdt i Gøteborg 13. oktobet i år).

Vi er mange som ser fram til publisering av forskningsarbeidet til Jobling, King og Harding gjennom det såkalte "Vikingprosjektet" som også omtales i egen tråd her (for dem som vil lese mer).

Disse forskerne ved Leicester/Nottingham krevde agnatisk linje bakover til 1700-tallet eller før for de som skulle være med i den norske refereansegruppen, for å få et innblikk i befolkningen før mange begynte flytte på seg/inn til byene osv.

I Norgesprosjektet ønsker vi få til noe av det samme, at folk oppgir ane i ren fars- og morslinje så langt bak de kjenner slik at opplysningen kan kobles til sted - dette er grunnen til litt masing fra meg til medlemmer som ennå ikke har oppgitt slike opplysninger. :)

For en del norsk-amerikanere er dette ofte vanskelig og disse kan vi ofte hjelpe på vei. (Jeg skal skrive mer om dette etter hvert - travle dager her!)

Ellers vil jeg minne nysgjerrige om at det ofte fins tilbud på tester, følg med under "Kjøp og Salg". ;)
Anne M Berge

Tor Åge Kvien
Sted: LANGHUS
Kontakt:

Legg inn av Tor Åge Kvien » 4. januar 2012 kl. 19.19

Jeg er en av de som er med i det såkalte Viking-prosjektet, men overveier å bli med i Norgesprosjektet. Hvor vil jeg garantert få testet DYS446 and DYS442? Årsaken er at et annet prosjekt har meldt sin interesse etter at jeg registrerte testresultatet mitt på Ysearch. Jobling meddeler at de ikke analyserer disse markørene ved Universitetet i Leicester.

dn27099

Legg inn av dn27099 » 4. januar 2012 kl. 23.50

Tor skrev:Jeg er en av de som er med i det såkalte Viking-prosjektet, men overveier å bli med i Norgesprosjektet. Hvor vil jeg garantert få testet DYS446 and DYS442?

International Society of Genetic Genealogy (ISOGG) har en wiki hvor du finner en sammenligning av forskjellige firmaers Y-DNA testing. Det er for tiden FTDNA som tester flest STR-markører (111), og de tester både DYS446 og DYS442. Er du kunde der kan de kjøpes både enkeltvis, eller de er med i standardtestene. (DYS442 er inkludert i testen av 37 markører, og DYS446 er også med i testen av 67 markører.)

Har du testet deg med et annet firma kan du i noen tilfeller få overført markører til FTDNA og oppgradere videre, men det tror jeg ikke går med resultatene fra Viking-prosjektet. Det er mulig Anne M. Berge vet om det går. Det er for øvrig salg hos FTDNA fram til 7. januar med såpass stor rabatt at enkelte av tilbudene du får gjennom Norgesprosjektet også er satt ned. Prissammenligninger med andre selskap har jeg ikke gjort.

Hva du bør bestille avhenger av hva du ønsker å finne ut, og til en viss grad hvilken Y-DNA haplogruppe du tilhører.

Tor Åge Kvien
Sted: LANGHUS
Kontakt:

Legg inn av Tor Åge Kvien » 7. januar 2012 kl. 18.45

Takk for tipsene til Håkon. Da har jeg bestilt en 67 markers test. Bakgrunnen for min interesse er denne meldingen som jeg fikk på e-post:
What is interesting about your DNA is that if you look at your results, see DYS389I and II, as well as DYS448. You have 14-30 on DYS389I/II, and 18 on DYS448. These are some of the markers associated with the Irish Sea DNA signature. I also inherit 14-30 and 18 on those markers, and other men in my project (mostly of Irish, Scottish, and Norwegian ancestry) have these values as well. This means that men who share this type descend from a common ancestor.
Please take a look at my project and compare your markers to other men: http://www.familytreedna.com/public/R1b-L159.2

dn27099

Legg inn av dn27099 » 8. januar 2012 kl. 10.52

Tor skrev:Da har jeg bestilt en 67 markers test.

Spennende. 67 Y-STR-markører kan høres mye ut for slektsgranskning, men for studier av det som kalles "deep ancestry" er det ikke uvanlig. I det store R1b-prosjektet har godt over halvparten testet 67 markører. Jeg vil anta at både R1b-prosjektet og R-P312-prosjektet er interessert i at du deltar.

Du må nok teste noen SNP-markører også, men hvilke valg som er fornuftige for SNP-testingen er det ikke mulig å si noe om før STR-testingen er ferdig.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. mars 2012 kl. 15.36

Anne skrev:Family Tree DNA har ofte spesielle pristilbud, særlig i forbindelse med ferier og høytider. Følg med på nettsider og fora.

Ja det er jo snart påske :)

Nei det jeg lurer på er om en som har tatt en Y-DNA test får rabatt på en autosomaltest (Family Finder). Denne koster etter dagens kurs kr 1624.

Regner med at testselskapet allerede har gjort en god del med lagret dna-materiale som ikke behøves gjøres på nytt?
Ja en behøver vel ikke sende inn ny prøve?
Finner lite informasjon om dette.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 8. mars 2012 kl. 16.41

Salg

Vanligvis har FTDNA hatt to store salg: rundt jul og rundt St.Hans.

De har også iblant hatt kortvarige priskampanjer med f eks 24-timers salg på enkelte tester; disse legger jeg ut informasjon om under Kjøp og Salg her inne, på Facebook og eller andre steder jeg kommer på i farten. I april er det DNA Day, og firmaene har ofte hatt korte tilbud da - man må bare følge med.

Prisforskjeller for eksisterende medlem og nytt medlem: dette varierer, ser jeg, og for tiden er det ingen forskjell for FF-testen ... Salgspris på den har stort sett tidligere være $199 i stedetfor $289.

Priser og anbefalinger

Generelt er det veldig lurt å benytte seg av salg - DNA-testing er jo dyrt, og det er de mer omfattende testene som gir mest informasjon, ergo kan det være store penger å spare.

mtDNA-testing og pris

Informasjon herfra:

In general a Full Sequence test is necessary to use mtDNA for genealogical purposes. A "simple test", HVR1 normally only gives you your haplogroup and the "long lines".

Normally it is cheaper to buy the full test at once than to purchase the test in three steps:

Three steps:
mtDNA (HVR1): $99
mtDNA plus upgrade "mtDNA refine" (HVR2): $85
mtDNA "Mega" upgrade (FMS) from HVR2: $239
Total for FMS: $423

Two steps:
mtDNA (HVR1): $99
mtDNA "Mega" upgrade from HVR1: $265
Total for FMS: $364

Two steps:
mtDNA plus (HVR1+2): $159
mtDNA "Mega" upgrade from HVR2: $239
Total: $ 398

One step:
mtDNA Full Sequence:
$289 (for existing customers with other tests)
$299 (for new customers)
$199-$219 (various sale prices)

So you see why it is recommended to get the full test at once, and to look for sales!

Full mtDNA-test (FMS) har altså et prissprik fra $423 til $199, ut fra om man bestiller i rykk og napp, gjennom slag osv. Det er lønnsomt å være OBS ...
Sist redigert av Anne M. Berge den 8. mars 2012 kl. 17.13, redigert 1 gang totalt.
Anne M Berge

dn27099

Legg inn av dn27099 » 8. mars 2012 kl. 17.04

Anne skrev:Vanligvis har FTDNA hatt to store salg: rundt jul og rundt St.Hans.

Denne måneden gir FTDNA introduksjonsrabatt på bl.a. Family Finder til brukere på myHeritage, men det et nokså moderat avslag.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 5. november 2012 kl. 23.01

Noe er litt uklart for meg. Det skrives lenger oppe at man oppnår rabatt når man er med i et prosjekt som Norgesprosjektet. Men man blir vel ikke med i Norgesprosjektet før man har fått resultatet av testen og i forveien bestilt og betalt til full pris?
hilsen
Arild Kompelien

dn27099

Legg inn av dn27099 » 6. november 2012 kl. 8.45

Arild skrev:Noe er litt uklart for meg. Det skrives lenger oppe at man oppnår rabatt når man er med i et prosjekt som Norgesprosjektet. Men man blir vel ikke med i Norgesprosjektet før man har fått resultatet av testen og i forveien bestilt og betalt til full pris?

Klart man kan. Norgesprosjektet er et geografisk prosjekt, og personer med norsk opphav kan bli med. Utgangspunktet er helt vanlig papirbasert slektsgranskning. Dermed kan du bli med i Norgesprosjektet i det du kjøper testen.

Og skulle det dukke opp nye opplysninger etter hvert så er det ikke verre enn at en kan melde seg ut av et prosjekt og eventuelt inn i et annet.
Sist redigert av dn27099 den 6. november 2012 kl. 12.30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. november 2012 kl. 11.55

Takker. Ja, da blir det forståelig.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. november 2012 kl. 13.30

Et spørsmål til før bestilling av Y-DNA-test.
Hensikten er i første omgang å få verifisert om en person er min tippoldefar. Den "mistenkte" kjennes med navn og fødested. Sammenligning med andre mannlige etterkommere kan avsløre om han er en felles ane.

Ved bestilling av test skal man føre opp eldste kjente ane på mannslinja. Det korrekte blir da å føre min oldefar, men det er hans far og etterkommere som er interessante. Men hans far kan ikke sies å være kjent. Så hva er vanlig å føre som eldste kjente ane i slike tilfeller?
hilsen
Arild Kompelien

dn27099

Legg inn av dn27099 » 6. november 2012 kl. 18.30

Arild skrev:Ved bestilling av test skal man føre opp eldste kjente ane på mannslinja.

Det høres ut som en god start. Feltene for å føre opp eldste kjente aner kan redigeres senere, for eksempel hvis du får dokumentert flere slektsledd.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 6. november 2012 kl. 22.15

Håkon skrev:
Arild skrev:Ved bestilling av test skal man føre opp eldste kjente ane på mannslinja.

Det høres ut som en god start. Feltene for å føre opp eldste kjente aner kan redigeres senere, for eksempel hvis du får dokumentert flere slektsledd.

Litt usikker på hva svaret på spørsmålet er, men tolker det som at jeg bør føre min oldefar som eldste kjente ane på mannslinja.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2012 kl. 18.56

Arild skrev:Litt usikker på hva svaret på spørsmålet er, men tolker det som at jeg bør føre min oldefar som eldste kjente ane på mannslinja.

Så lenge du ikke vet mer vil det være mest korrekt, ja. Forhåpentligvis vil testing gi deg flere opplysninger!
Anne M Berge

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 12. november 2012 kl. 19.07

Prosjektmedlemsskap og bestilling:

Dersom man bestiller fra prosjektsidene, så er det mange flere testtyper å velge i, og rabatter på mange av testene, i forhold til å bestille fra "Products"-menyen.

Bestilling fra Norgesprosjektsiden her.

Her kan man finne 25 tester og kombinasjoner, bl a Y12 (den lille Y-testen) som må bestilles som prosjektmedlem.

Produktsiden uten å være tilknyttet prosjekt her.

Her er det 21 testtyper og kombinasjoner å bestille, og standardpris for Y-DNA er høyere enn gjennom prosjekt.

På denne siden blir man også rådet til å heller søke opp et relevant prosjekt og bestille derfra.

Before You Order

Before placing an order through this page, search for a Surname Project for your last name, which may entitle you to a reduced price when you order a test kit as a member of the Surname Project. Search by entering your surname in the Surname Search box on the right.
Anne M Berge

Brukeravatar
dn28383

Legg inn av dn28383 » 18. desember 2012 kl. 9.32

Min mtDNA-test er lagt inn. Bare en annen i Norgesprosjektet med samme haplogruppe som meg, ser jeg (H7b2).

Har bestilt en Y-DNA 67-test også.

Øystein

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»