Maren Christensdtr. Meing og Urbanus Jochumsen Moltzau
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Maren Christensdtr. Meing og Urbanus Jochumsen Moltzau
Til alle som interesserer seg for Urbanus J. Moltzau og Maren Christensdatter Meing:
Jeg har funnet en dåp hvor Marens patronym - Christensdatter - står skrevet. Det er i sønnens Friderich Vilhelms dåp i 1717 i Fredrikstad.
Se midt på venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020223.jpg
Tror det er denne sønnen som begraves samme sted 16. mars 1718. Det står feltskiærer Urbanus barn begravet, og det er vel vår mann?
Se midt på venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020232.jpg
Har også funnet en sønn til som jeg tror er Urbanus og Marens sønn selv om navnet til Urbanus er skrevet Kolbanus Moltzo. Sønnen er døpt Lorentz Nicolaj i Trondheim 1722.
Se øverst høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670304.jpg
Jeg har ikke funnet Lorentz Nicolaj død.
Har ikke funnet flere barn - dessverre. Leter fortsatt etter dåpen til barna Jochum og Tedichen.
Har forresten funnet en mann ved navn Poul (Povell) Meing som opererer i Gran kirkebok (Oppland) fra ca 1709. Navnet skrives flest ganger Meing, noen ganger Meng, og et par ganger Mein. Han er militær og kan være av interesse!
Håper noe av dette kan være til hjelp for å finne flere opplysninger om Marens herkomst.
Jeg har funnet en dåp hvor Marens patronym - Christensdatter - står skrevet. Det er i sønnens Friderich Vilhelms dåp i 1717 i Fredrikstad.
Se midt på venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020223.jpg
Tror det er denne sønnen som begraves samme sted 16. mars 1718. Det står feltskiærer Urbanus barn begravet, og det er vel vår mann?
Se midt på venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020232.jpg
Har også funnet en sønn til som jeg tror er Urbanus og Marens sønn selv om navnet til Urbanus er skrevet Kolbanus Moltzo. Sønnen er døpt Lorentz Nicolaj i Trondheim 1722.
Se øverst høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 670304.jpg
Jeg har ikke funnet Lorentz Nicolaj død.
Har ikke funnet flere barn - dessverre. Leter fortsatt etter dåpen til barna Jochum og Tedichen.
Har forresten funnet en mann ved navn Poul (Povell) Meing som opererer i Gran kirkebok (Oppland) fra ca 1709. Navnet skrives flest ganger Meing, noen ganger Meng, og et par ganger Mein. Han er militær og kan være av interesse!
Håper noe av dette kan være til hjelp for å finne flere opplysninger om Marens herkomst.
Sist redigert av dn06250 den 3. desember 2010 kl. 18.03, redigert 3 ganger totalt.
Mvh Grete
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Re: Maren Christensdtr. Meing
Her er dåpen til Christian Wilhelm, døpt i Domkirken 17 april 1721.
arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16890&idx_id=16890&uid=ny&idx_side=-146
Aud.
arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16890&idx_id=16890&uid=ny&idx_side=-146
Aud.
Ja, dåpen til Christian Wilhelm er vel den som er mest kjent. Vi kan vel anta at han er oppkalt etter sin morfar.
Hvis man skal prøve å sette opp en liste over søskenflokken blir det kanskje noe sånt:
1. Tedichen Catharina f. ca 1715
2. Friderich Vilhelm f. 1717, d. 1718
3. Jochum Frederik f. ca 1719
4. Christian Wilhelm f. 1721
5. Lorentz Nicolaj f. 1722, død som barn?

Hvis man skal prøve å sette opp en liste over søskenflokken blir det kanskje noe sånt:
1. Tedichen Catharina f. ca 1715
2. Friderich Vilhelm f. 1717, d. 1718
3. Jochum Frederik f. ca 1719
4. Christian Wilhelm f. 1721
5. Lorentz Nicolaj f. 1722, død som barn?
Mvh Grete
Har lagt inn spørsmål om Maren kan knyttes til Meng-slekta under: Slekter -> Slekter A-N -> Meng (Fredrikstad og Fredrikshald ca 1640-1740)
Mvh Grete
Den som leter den finner!
Her er dåpen til Jochum Friderich, han ble døpt 15. mars 1719 i Aker, Christiania.
Nederst høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040407.jpg
Da er dåpen til fire av de fem barna vi nå kjenner til funnet:
1. Tedichen Catharina, f. ca 1715, dåp fortsatt ikke funnet
2. Friderich Vilhelm, døpt 29. april 1717 i Fredrikstad, begravd 16. mars 1718, Fredrikstad
3. Jochum Friderich, døpt 15. mars 1719 i Aker, Christiania
4. Christian Wilhelm, døpt 17. april 1721 i Domkirka, Trondheim
5. Lorentz Nicolaj, døpt 16. oktober 1722 i Domkirka, Trondheim
Det er for så vidt plass til Tedichen mellom bror en og to, eller mellom bror to og tre (før de kom til Trondheim i 1720). Hun fikk sønnen Frederich Wilhelm 9. april 1736 og giftet seg med barnefaren Søren Sørup et par mnd senere. I lys av dette passer det vel best at hun er eldst.
Er det noen som har funnet alderen til Tedichen oppgitt noe sted?

Her er dåpen til Jochum Friderich, han ble døpt 15. mars 1719 i Aker, Christiania.
Nederst høyre side:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040407.jpg
Da er dåpen til fire av de fem barna vi nå kjenner til funnet:
1. Tedichen Catharina, f. ca 1715, dåp fortsatt ikke funnet
2. Friderich Vilhelm, døpt 29. april 1717 i Fredrikstad, begravd 16. mars 1718, Fredrikstad
3. Jochum Friderich, døpt 15. mars 1719 i Aker, Christiania
4. Christian Wilhelm, døpt 17. april 1721 i Domkirka, Trondheim
5. Lorentz Nicolaj, døpt 16. oktober 1722 i Domkirka, Trondheim
Det er for så vidt plass til Tedichen mellom bror en og to, eller mellom bror to og tre (før de kom til Trondheim i 1720). Hun fikk sønnen Frederich Wilhelm 9. april 1736 og giftet seg med barnefaren Søren Sørup et par mnd senere. I lys av dette passer det vel best at hun er eldst.
Er det noen som har funnet alderen til Tedichen oppgitt noe sted?
Sist redigert av dn06250 den 13. juli 2010 kl. 12.05, redigert 1 gang totalt.
Mvh Grete
-
- Sted: LENSVIK
- Kontakt:
Super jobb, Grete!!
Stadsbygdboka har Tedichen født 1718, men resten av opplysningene om familien er så mangelfulle og misvisende at jeg ikke vet om jeg skal tro på det.
Kirkeboken angir ved giftemålet med Søren Sørup:
Trondheim Domkirke 601A04 (Trolovede 1736): "d. 5. Junij 1736 begjærede Søren Sørup Copulation i Huuset med Thidichen Catharina Moltzou anviste deris Majestets Wielse-Brew af dato 23 Martij 1736, samt Comsuptions Seddel af 31 May 1736, saavelsom de øvrige wedkommende qviteringer for widere egteskabs lowlighed caverer.
HE?? Bockholt O Grøn"
Egil
Stadsbygdboka har Tedichen født 1718, men resten av opplysningene om familien er så mangelfulle og misvisende at jeg ikke vet om jeg skal tro på det.
Kirkeboken angir ved giftemålet med Søren Sørup:
Trondheim Domkirke 601A04 (Trolovede 1736): "d. 5. Junij 1736 begjærede Søren Sørup Copulation i Huuset med Thidichen Catharina Moltzou anviste deris Majestets Wielse-Brew af dato 23 Martij 1736, samt Comsuptions Seddel af 31 May 1736, saavelsom de øvrige wedkommende qviteringer for widere egteskabs lowlighed caverer.
HE?? Bockholt O Grøn"
Egil
Takk Egil - moro dette her!
Kanskje Tedichen er født i 1718 - men hvor? Vi vet at familien først var i Fredrikstad 1717, så i Christiania 1719, for så å ende i Trondheim 1720.
I kirkebøkene i Fredrikstad og Christiania har jeg ikke funnet paret som faddere. Kanskje tyder dette på at de stadig er på farten? Det var jo ufred i landet, så det kan være noe av forklaringen. Men på en annen side oprerer de ikke mye som faddere i Trondheim heller - hva kan det tyde på? Bodde de helt sikkert i Trondheim fra 1720 til 1737 da de flyttet til Lensvik?
Mange spørsmål - få svar!
Vi får fortsette jakten. Maren Meing er en av mine hardeste, men artigste nøtter
Grete
Kanskje Tedichen er født i 1718 - men hvor? Vi vet at familien først var i Fredrikstad 1717, så i Christiania 1719, for så å ende i Trondheim 1720.
I kirkebøkene i Fredrikstad og Christiania har jeg ikke funnet paret som faddere. Kanskje tyder dette på at de stadig er på farten? Det var jo ufred i landet, så det kan være noe av forklaringen. Men på en annen side oprerer de ikke mye som faddere i Trondheim heller - hva kan det tyde på? Bodde de helt sikkert i Trondheim fra 1720 til 1737 da de flyttet til Lensvik?
Mange spørsmål - få svar!
Vi får fortsette jakten. Maren Meing er en av mine hardeste, men artigste nøtter

Grete
Har forresten funnet en mann ved navn Poul (Povell) Meing som opererer i Gran kirkebok (Oppland) fra ca 1709. Navnet skrives flest ganger Meing, noen ganger Meng, og et par ganger Mein.
Kan opplyse om at jeg tror denne mannen kan identifiseres som: Poul Main/Mayn/Mayen/Maynen
Etternavnet hans skrives Mayen når han gifter seg i Lier i 1699 med Engel Sophia Starpen(?). Senere, i Bragernes ved barnas dåp, skrives navnet Mein. At dette er samme mann som senere dukker opp i Gran, stemmer godt med Ovenstads Militærbigrafier. Han ble overført til det Hadelandske komp. i 1707.
Spørsmålet er om Maren Meing også kan knyttes til denne slekta? Navnet Mayen kan fort bli skrevet Meing - særlig hvis det er en danske som uttaler det

Har sjekket litt rundt denne slekta, men ikke funnet mye ennå. Håper andre har lyst til å prøve seg. Et lite halmstrå er det i alle fall!
Mvh Grete
Har funnet ut litt om slekten Mayen/Maynen/Main/Mein - osv
Poul Mayens datter, Margrethe Sophia, døpt 23/6 1701 i Bragernes, var gift med Lauritz (Lars) Lauritzen Stub. Han var sønn av Lauritz Jacobsen Stub og Magdalena Axelsdatter And.
De bodde i Krogstad i Akershus og fikk barna:
1. Povel Larsen Main Stub, gravlagt 13. mai 1736 i Krogstad, 1 år gammel.
2. Sophia Magdalena Larsdatter, døpt 12. des 1736 i Krogstad.
3. Povel Larsen Main, døpt 21. jun 1739 i Krogstad.
4. Johanne Catharina Larsdatter, 22. jan 1741 i Krogstad.
Povel Larsen Main (nr. 3) er vel den samme som blir nevnt i Ovenstads Militærbiografier:
”Main, Poul - F. ca 1741 i Norge. Er en Officiers Søn av brave Folk”
Det eldste barnet til Poul Mayen og Engel Sophie Starpen, Jens Malto, døde som spedbarn. Datteren Mette Catarine har jeg ikke funnet noe mer om, hun vokste kanskje ikke opp?
Jeg har ikke klart å finne ut hvor familien ble av etter at de flyttet fra Gran, Hadeland i ca 1714. Men i følge Ovenstads Militærbiografier ble han overført til Smålenske kompani i 1711, og til Laurvigske i 1717.
Har heller ikke funnet noen forbindelse til Maren Meing så langt, men det gjenstår å finne ut mer om Poul Mayens bakgrunn før han sjekkes ut av saken.
Poul Mayens datter, Margrethe Sophia, døpt 23/6 1701 i Bragernes, var gift med Lauritz (Lars) Lauritzen Stub. Han var sønn av Lauritz Jacobsen Stub og Magdalena Axelsdatter And.
De bodde i Krogstad i Akershus og fikk barna:
1. Povel Larsen Main Stub, gravlagt 13. mai 1736 i Krogstad, 1 år gammel.
2. Sophia Magdalena Larsdatter, døpt 12. des 1736 i Krogstad.
3. Povel Larsen Main, døpt 21. jun 1739 i Krogstad.
4. Johanne Catharina Larsdatter, 22. jan 1741 i Krogstad.
Povel Larsen Main (nr. 3) er vel den samme som blir nevnt i Ovenstads Militærbiografier:
”Main, Poul - F. ca 1741 i Norge. Er en Officiers Søn av brave Folk”
Det eldste barnet til Poul Mayen og Engel Sophie Starpen, Jens Malto, døde som spedbarn. Datteren Mette Catarine har jeg ikke funnet noe mer om, hun vokste kanskje ikke opp?
Jeg har ikke klart å finne ut hvor familien ble av etter at de flyttet fra Gran, Hadeland i ca 1714. Men i følge Ovenstads Militærbiografier ble han overført til Smålenske kompani i 1711, og til Laurvigske i 1717.
Har heller ikke funnet noen forbindelse til Maren Meing så langt, men det gjenstår å finne ut mer om Poul Mayens bakgrunn før han sjekkes ut av saken.
Mvh Grete
Fant et dokument om Trondheim Vassverk som viser at Urbanus Moltzau også måtte ha ingeniørevner. Her fortelles det at Chr. Reitzers i 1724 engasjerte U.M. til å utarbeide planer om et vannverk i Trondheim og gi et overslag over kostnadene. Overslaget lød på 1200 r.dl. og forutsatte en "stokkledning" fra Ileelva gjennom Kongens gate med 3 vannspring. Det ble samlet inn penger til bygging, men anlegget ble ikke realisert. Pengene som ble samlet inn kom visst bort, og det sies at vedkommende som hadde kassa reiste til København og hadde en heidundrende fest!
Kilde: Trondheim vassverk 200 år (fra 1977 pdf 2 - Trondheim kommune ...
Kilde: Trondheim vassverk 200 år (fra 1977 pdf 2 - Trondheim kommune ...
Mvh Grete
Tror jeg har funnet en mulig datter av Urbanus J. Moltzau, og da helst ei født utenfor ekteskap.
Dette gjelder ei som konfirmeres i Vår Frue kirke 5. okt 1749:
Lispeth Sophia Urbanis: Maalsau, 17 år. Bak dette står det for Hans Sinche (?) Usikker på navnet her.
Hun er født ca 1732, men jeg finner henne ikke døpt hverken i Vår Frue eller Domkirka.
Det er sikkert mulig å finne mer om henne, og kanskje avdekke om dette er U.J.Ms datter.
Dette gjelder ei som konfirmeres i Vår Frue kirke 5. okt 1749:
Lispeth Sophia Urbanis: Maalsau, 17 år. Bak dette står det for Hans Sinche (?) Usikker på navnet her.
Hun er født ca 1732, men jeg finner henne ikke døpt hverken i Vår Frue eller Domkirka.
Det er sikkert mulig å finne mer om henne, og kanskje avdekke om dette er U.J.Ms datter.
Mvh Grete
Joda - det er U.J.M som er far!
Publice absolverede 1733 i Vår Frue kirke viser at han har fått barn med Thora Tobiasdatter.
Publice absolverede 1733 i Vår Frue kirke viser at han har fått barn med Thora Tobiasdatter.
Mvh Grete
Følg ellers med på debatt om Moltzau på Debattforum i Digitalarkivet.
Mvh Grete
Det står ihvertfall i skiftet at avdøde er ungkar og var logerende der han døde, at Ole Sund(Sunde? eller Schudt?) er halv broder "som bor her i byen og er sængeliggende", samt en halv søster Marthe Maria, hun er ugift og boende eller tjenende hos Prosessor Schudt(?) i Norlendene.
mvh
Linda
mvh
Linda
Re: Maren Christensdtr. Meing og Urbanus Jochumsen Moltzau
Fint med tydehjelp, Linda - takk!
Johan Uldrich Moltzau er kanskje søskenbarn til Moltzau-søsknene i Lensvik. Mulig han er født i Nordland.
Han er mye eldre enn sin halvsøster Martha Maria Lindskoug som var 42 år i FT 1801, dvs f. ca 1759. Hun bodde hos professor Eric Gerhard Schytte i Bodø. Ole Sund har jeg ikke klart å finne i 1801.
Det ble skiftet etter Martha Maria Lindskoug i Bodø 1807, der nevnes brødrene Ole Sund og Ulrich Moltzow. Starter nederst til høyre: Skifte etter Martha Maria Lindskoug
Se også Debattforum på Digitalarkivet: Moltzau i Nordland rundt 1650/1750.
Johan Uldrich Moltzau er kanskje søskenbarn til Moltzau-søsknene i Lensvik. Mulig han er født i Nordland.
Han er mye eldre enn sin halvsøster Martha Maria Lindskoug som var 42 år i FT 1801, dvs f. ca 1759. Hun bodde hos professor Eric Gerhard Schytte i Bodø. Ole Sund har jeg ikke klart å finne i 1801.
Det ble skiftet etter Martha Maria Lindskoug i Bodø 1807, der nevnes brødrene Ole Sund og Ulrich Moltzow. Starter nederst til høyre: Skifte etter Martha Maria Lindskoug
Se også Debattforum på Digitalarkivet: Moltzau i Nordland rundt 1650/1750.
Mvh Grete
Hvem er dette?
Berreth Maria Moltzow får datteren Petternelle døpt i Vår Frue kirke i Trondheim 19. aug. 1758. Utlagt til barnefader er Lars Jensen.
Publice absolverede 1764.
----------------------------------------------------------------------
Finner henne igjen som innsatt ved Trondhjem Tugthus:
Berith Maria Moltzowsdatter, 1772
Berite Maria Moltzowsdatter, bosted Byen, 54 år, 1773-1774
Berret Maria Moltzowsdatter, 1776-1779. Død 05.05 1779
Hun er født ca 1720, mulig senere fordi folk ble gjerne ført som eldre enn det de var.
Kan hun være en "uekte" datter av Urbanus J.M?
Berreth Maria Moltzow får datteren Petternelle døpt i Vår Frue kirke i Trondheim 19. aug. 1758. Utlagt til barnefader er Lars Jensen.
Finner henne igjen som innsatt ved Trondhjem Tugthus:
Berith Maria Moltzowsdatter, 1772
Berite Maria Moltzowsdatter, bosted Byen, 54 år, 1773-1774
Berret Maria Moltzowsdatter, 1776-1779. Død 05.05 1779
Hun er født ca 1720, mulig senere fordi folk ble gjerne ført som eldre enn det de var.
Mvh Grete
Jeg ser noen steder henvisning til skiftet etter Urbanus J. M. Jeg har selv ikke sett eller funnet dette. Er det noen som har det, og kan meddele hva som står der?
Mvh Grete
Her er lenke til tinglysningsdokumentene fra 10. juli 1737 i forbindelse med Urbanus Jochumsen Moltzaus kjøp av rådmann Hans Hornemanns eiendommer i Lensvik.
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Kildeinformasjon: Protokollnummer: 1, Sted: Fosen sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAT
Mvh Grete
Som en liten kuriositet legger jeg inn bilder av sogneprest Jochum Frederik Moltzau (1682-ca 1717) og lagmann Peder Knutsen Rist (1710-1787).
Jochum Frederik Moltzau var sønn av Tedichen Nielsdatter Lindschow og Jochum Moltzau, og dermed Urbanus’ bror. Peder Knutsen Rist var sønn av Urbanus søster, Helene (Lena) Catharina Moltzau (1680-1762) og kapellan Knut Larsen Rist.
Kanskje finnes det noen slektslikheter blant Urbanus og Marens etterkommere?
PS: For større bilde - klikk på bildene, og de åpnes i ny fane.
Jochum Frederik Moltzau var sønn av Tedichen Nielsdatter Lindschow og Jochum Moltzau, og dermed Urbanus’ bror. Peder Knutsen Rist var sønn av Urbanus søster, Helene (Lena) Catharina Moltzau (1680-1762) og kapellan Knut Larsen Rist.
Kanskje finnes det noen slektslikheter blant Urbanus og Marens etterkommere?
PS: For større bilde - klikk på bildene, og de åpnes i ny fane.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh Grete
Grete skrev:Hvem er dette?
Det er opprettet eget tema på DA for dere som er interessert: Berit Maria Moltzow, innsatt på Trondheim Tukthus, død 1779
Mvh Grete