Navn på grav fester - offentlig ?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj11471
Sted: Eggkleiva

Navn på grav fester - offentlig ?

Legg inn av gj11471 » 16. november 2010 kl. 17.34

Hei

Jeg har flere ganger ringt rundt til diverse kirkekontor for å få navn på fester. Og i alle tilfeller har jeg fått de opplysningene jeg trenger, frem til i dag.....
Ved Bergen kirkekontor, får jeg beskjed om at dette IKKE er offentlig !!!!

Jeg skjønner ikke dette. Siden jeg har fått så god hjelp fra kirkekontor både i Aust-Agder, Trøndelag, Norland og Sogn.

Er det noen av dere hva som er riktig ? Er det en sperregrense der også, gamle graver kun tilgjengelig ?

:?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Navn på grav fester - offentlig ?

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. november 2010 kl. 18.06

Her er flere som har lurt på det samme, tydeligvis!

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 24. november 2010 kl. 16.23

Når det gjelder å ringe om fester av graven, synes jeg det er rart at det er forskjellig praksis/sperre? rundt om i landet, og det hadde vært interessant å vite hva som egentlig er lov og ikke når det gjelder dette spørsmålet. Det virker nemlig som om det er helt fritt fram i Oslo, mens det "på landet" mange ganger er vanskeligere.

Det virker som om det i Bergen er vanskeligere enn i Oslo f.eks. Hva er grunnen?

De sier også at det å få tak i opplysninger om folk fra Folkeregisteret faktisk egentlig går mer på velvillighet og ressurser hos etaten enn av lov om personvern. Dersom man ringer enkelte Folkereg.kontorer, får man andre svar enn om man ringer andre.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
52672
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av 52672 » 29. november 2010 kl. 8.48

Kan jeg bare komme med en liten korreksjon her :) Etter omorganiseringen av Skatteetaten 01.01.2008 kan man ikke lenger ringe lokale skattekontor eller folkeregister. Man har en felles landsdekkende linje (telefon 800 80 000) så det er litt tilfeldig hvor akkurat den saksbehandleren du snakker med sitter.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 29. november 2010 kl. 9.59

Jeg vet ikke om dere har sett dokumentene som DIS-Norges gravminneprosjekt har lagt ut?
I følge et brev DIS-Norge fikk fra Kirkegårdskonsulenten i 2003, skal ikke kirkevergen gi fra seg slik informasjon: Opplysninger om gjenlevende personer som er festere av graver, er part i en gravstellsavtale eller liknende, kan ikke kirkegårdskontoret gi fra seg.
:) Tore

Brukeravatar
Arne Berthel Kristiansen
Sted: Langevåg, Sula

Legg inn av Arne Berthel Kristiansen » 29. november 2010 kl. 15.35

Tydlig at noen ikke vil at informasjon skal komme offentligheten til gode, og en kan lure på hvorfor det skal være slikt hemmelighetskremmeri rundt det å være fester for en grav....

Jeg er selv fester for 3 graver, og jeg sier det gladlig til alle i familien samt andre...

Her synes jeg at en burde få klarlagt hvorfor endring i loven ble slik den er...

Ellers så kan en ved § 16 i gravferdsloven se at ved dødsbo gi melding om hvem som har overtatt som fester... Det bli litt bakvendt, for mange vet ikke hvem som er fester til graven.

Såvidt jeg kan se etter å ha lest gjennom loven kunne si at gravferdskonsulenten ikke har grunnlag for det med fester eller gravregistring... Det er jo ingen hjemmel for det han hevder... Og det bekrefter jo datatilsynet i sitt brev..

Dog så vil en nok om en går for hardt ut i denne saken, nok kunne oppleve videre innstramninger i gravferdsloven, og det vil slå bein under vår arbeide med gravminner.

Målet vårt bør vel vær opp intet mindre enn å få laget en norsk versjon av
Sveriges Dödbok 1901-2009... som er unik i sitt slag..

Her er lenke til loven.. http://lovdata.no/all/hl-19960607-032.html
Mvh Arne B. Kristiansen :wink:

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 29. november 2010 kl. 19.33

Jeg ble litt interessert i dette spørsmålets juridiske aspekter. Det rettslige grunnlag man her har å forholde seg til synes i utgangspunktet å være gravferdslovens § 25, jfr. gravferdslovens forskrift § 19 annet ledd som viser til personopplysningslovens § 18, jfr. offentlighetslovens regler om innsyn. § 18 i personopplysningsloven, som det henvises til i § 19 i gravferdslovens forskrift, synes ikke regulere spørsmålet om andres innsyn i registeret over gravfestere, kun enhvers eller gravfesterens egen rett til innsyn i hvem som registrerer og hva som registreres. Derfor må man nok her heller søke i offentlighetslovens regler. Ikveld har jeg ikke tid til å se nærmere på dette, men for den som ønsker, her er lenke til offentlighetsloven http://www.lovdata.no/all/hl-20060519-016.html og her til forskriften til offentlighetsloven http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1119.html
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»