Elisæus Mortinus Alstad, født i Levanger 1848
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: OSLO
Elisæus Mortinus Alstad, født i Levanger 1848
Min oldefar, Elisæus Mortinus Alstad, var født i Levanger i 1848, sønn av Antonius Marcus Alstad (F 1819) og Gunhild Maria Christensdatter (f 1821) fra Frosta. Elisæus hadde som sin far tittel "søefarende" i folketellingen 1865 i Levanger.
Antonius Marcus emigrerte våren 1869 til Hennepin, Minnesota med SS Norway fra Trondheim til Newcastle. Elisæus fulgte etter samme vei i mai 1871. Deretter fulgte søsteren Henrikke Sofie etter i september. Til sist reiste Gunhild over i 1872 med de tre yngste barna, Antonethe Marie(1857), Ludvig Martin (1863) og Karl Johan (1867).
Antonius og Gunhild ble i Hennepin til sin død. Vi finner dem i folketellingene i 1875 og 1885. I 1891 er Gunhild enke. Og i folketellingen 1895 bor hun hos sin sønn, Louis (Ludvig). Han er vice president hos en lokal dørprodusent, men flytter til Faribault og emigrerer etter hvert til Sascatchewan i Canada med sin familie på fem inn på 1910-tallet for å bli farmer. Karl Johan bytter navn til Charles og får en stor familie etter to ekteskap. Og Henrikke fikk barn i Chicago i 1880 og senere i Wisconsin i 1903.
Men Antonethe og Elisæus er fullstendig forsvunnet etter at de kom til USA. Jeg er selvsagt først og fremst interessert i Elisæus. Troligvis har også han byttet navn. Men til hva? Har han fortsatt sin karriere som "søefarende"? Har han stiftet familie? Har jeg slektninger i USA som jeg ikke vet om?
Mvh,
Odd Sørdal
Antonius Marcus emigrerte våren 1869 til Hennepin, Minnesota med SS Norway fra Trondheim til Newcastle. Elisæus fulgte etter samme vei i mai 1871. Deretter fulgte søsteren Henrikke Sofie etter i september. Til sist reiste Gunhild over i 1872 med de tre yngste barna, Antonethe Marie(1857), Ludvig Martin (1863) og Karl Johan (1867).
Antonius og Gunhild ble i Hennepin til sin død. Vi finner dem i folketellingene i 1875 og 1885. I 1891 er Gunhild enke. Og i folketellingen 1895 bor hun hos sin sønn, Louis (Ludvig). Han er vice president hos en lokal dørprodusent, men flytter til Faribault og emigrerer etter hvert til Sascatchewan i Canada med sin familie på fem inn på 1910-tallet for å bli farmer. Karl Johan bytter navn til Charles og får en stor familie etter to ekteskap. Og Henrikke fikk barn i Chicago i 1880 og senere i Wisconsin i 1903.
Men Antonethe og Elisæus er fullstendig forsvunnet etter at de kom til USA. Jeg er selvsagt først og fremst interessert i Elisæus. Troligvis har også han byttet navn. Men til hva? Har han fortsatt sin karriere som "søefarende"? Har han stiftet familie? Har jeg slektninger i USA som jeg ikke vet om?
Mvh,
Odd Sørdal
- Margit R Bakke
- Sted: USA
- Kontakt:
Re: Elisæus Mortinus Alstad, født i Levanger 1848
Born when in 1848?
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
-
According to the church book, he was born on June 7th, 1848, and baptised September 10.
Brgds,
Odd Sørdal
Brgds,
Odd Sørdal
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Odd Sørdal skrev:Men Antonethe og Elisæus er fullstendig forsvunnet etter at de kom til USA.
Antonette er sammen med familien i FT1885.
-
Ja, det har du faktisk rett i! Men deretter blir hun borte. Hun kan ha giftet seg og fått nytt navn - eller simpelthen bare skiftet navn. Foreldrene og de to yngste brødrene forblir jo i Minnesota de nærmeste årene, mens storesøsteren drar til Illinois. Men hvor er Antonethe og Elisæus...?
-
Har du forsøkt å spore opp etterkommerne etter søskene, Louis, Charles og Henrikke? Kanskje de sitter med opplysninger.
Hilsen Rolf
Hilsen Rolf
-
Ja, jeg har fått kontakt med flere av dem, og jeg har nå fått bekreftet at Elisæus faktisk døde i mars 1875, altså så tidlig at han aldri ble registrert i noen folketelling. Han rakk aldri å stifte ny familie i USA.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Det er en Antoneta Alstad som gifter seg i Minneapolis 16.9.1887 med Andrew Anderson. Et av vitnene heter Carl Johan Alstad.
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VKN1-HNM
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VKN1-HNM
-
Ja det stemmer, det er riktig familie, og jeg har kontakt med en av etterkommerne deres. Antoneta døde for øvrig allerede i 1902.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Hei
Jeg ble litt nyssgjerrig på denne saken.
Ettersom Elisæus er din oldefar, må han på et eller annet tidspunkt ha blitt far. I Norge? I Amerika?
Jeg klarer ikke å lese noen opplysninger om hans etterslekt, bortsett fra at han er din oldefar.
Jeg ble litt nyssgjerrig på denne saken.
Ettersom Elisæus er din oldefar, må han på et eller annet tidspunkt ha blitt far. I Norge? I Amerika?
Jeg klarer ikke å lese noen opplysninger om hans etterslekt, bortsett fra at han er din oldefar.
mvh
Tom Kaasen
Tom Kaasen
-
Ja det er en logisk slutning - og historien er spennende og dramatisk! Jeg visste i utgangspunktet ikke annet enn at min morfar ble født utenfor ekteskap i Kjerringøy i 1869 og at hans mor var tjenestepike på Kjerringøy handelssted. Dernest visste jeg at hans far hadde vært handelsbetjent samme sted og var "fra Mørekanten"!
Men det var forholdsvis enkelt å få bekreftet navnnet hans, Elisæus Alstad, fra kirkeboken, og i folketellingen for 1865 fant jeg familien hans i Levanger! Det var også morsomt å finne ut at Elisæus's farmor tilhørte fiffen på Røros og hadde part i kobbergruvene....
Elisæus ble aldri gift med min oldemor, fordi han emigrerte til USA sammen med hele familien i Levanger i 1871/72, da min morfar bare var 2 år gammel. Og så døde han altså i 1875...
Det skulle vært interessant å vite hva han døde av. At han døde har jeg fra to kilder - fra etterkommere etter lillebroren, Karl Johan, og fra et register i en kirke i Philadelfia.
Men det var forholdsvis enkelt å få bekreftet navnnet hans, Elisæus Alstad, fra kirkeboken, og i folketellingen for 1865 fant jeg familien hans i Levanger! Det var også morsomt å finne ut at Elisæus's farmor tilhørte fiffen på Røros og hadde part i kobbergruvene....
Elisæus ble aldri gift med min oldemor, fordi han emigrerte til USA sammen med hele familien i Levanger i 1871/72, da min morfar bare var 2 år gammel. Og så døde han altså i 1875...
Det skulle vært interessant å vite hva han døde av. At han døde har jeg fra to kilder - fra etterkommere etter lillebroren, Karl Johan, og fra et register i en kirke i Philadelfia.