Susanna Iversdatter, f.? kom hun fra Ormbostad?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Ivar Modolf Tyrhaug
Sted: STJØRDAL

Susanna Iversdatter, f.? kom hun fra Ormbostad?

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 11. februar 2010 kl. 14.48

Det gjelder Susanna Iversdatter og Peder Joensen som i 1750 bygsler en plass i Roksvågen på Smøla. I Smølaboka står det at Peder hadde vært sjømann. Uvisst hvor han kom fra. Ingenting om Susanna, hverken fødselsår elle dødsår eller hvor hun kom fra.
Peder Joensen dør året etter, i 1751. Alle barna er da født før de kom til Smøla, eller? Det vet man ikke. Kirkebøkene startet i 1751. Har prøvd å lete etter konfirmasjoner uten at jeg har funnet noen, kanskje de døde, utenom Malene da.

I skiftet etter Peder Joensen 1752 på Roksvågen, Smøla, er det 5 mindreårige barn og enken som får formyndere. Joen Kuli for enken.

Anders Ormbostad blir oppnevnt for datteren Malene. (blir min 2 eller 3 x tippoldemor)
Arendt Joensen Findset blir oppnevnt for sønnen Joen.
Ellers så er det smølafolk som blir verger for de andre. På Nelvik og Bremnes og Rosvog.

Jeg tror at Susanna kan være datter til Iver Eriksen Ormbostad, f. 1661, og altså tante til Anders Justsen Ormbostad. Marit Iversdatter Ormbostad f. 1690 er mor til Anders, og g.m. Just Andersen Ormbostad, f. 1689.
Det er ingen Susanne Iversdatter nevnt under Ytre Ormbostad, men kan det likevel være tilfelle?
Ho bør da være født etter 1700, hvis hun kan være mor til barn som blir f. ca 1749.

Det er vel ganske umulig å finne ut noe. Finner ikke noe skifte etter Iver Eriksen.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Susanna Iversdatter, f.? kom hun fra Ormbostad?

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. februar 2010 kl. 11.38

Er det mange kilder for at hun het Susanna Iversdatter?

Jeg mener det i skiftet etter mannen i 1751 står Susanna Joensdatter.
Men skriveren kan selvsagt ha skrevet feil, og jeg kan ta feil.

I dette emnet er det lenke til skiftet, og en diskusjon om formynderne. Denne debatten illustrerer at det til tider kan være vanskelig å se forskjell på Iver og Joen.
:) Tore

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 25. februar 2010 kl. 12.49

Nei, jeg har ikke noen annen kilde enn Smølaboka nr 1 s. 328, og kilden til forfatterne er vel skiftet. Og at det er vanskelig å tyde, kan jeg forstå.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. mars 2010 kl. 11.12

Av kilder utenom skiftet tenkte jeg på kirkeboka.
Det ser ikke ut til at hun giftet seg på nytt i Edøy, så du får ikke navnet hennes i en vielse der. Men i de første årene i kirkeboka for Edøy så bruker presten mye plass på å skrive navnene på de som kommuniserte. Kan hun stå nevnt der med fullt navn?

En annen sak er å sjekke de barna som blir døpt Susanna i Edøy/Aure seinere på 1700-tallet.

I tillegg til Malenes Susanna i 1784, fikk ei Marit Pedersdtr gift med Peder Oudensen Bjøringen ei Susanna døpt i Aure i 1779. Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1779, side 71. Peder Oudensen og Marit får tvillinger på høyresida.

Peder og Marit ble gift i Edøy i 1776, men i 1782 ser det ut til at Peder har kommet til Skjølberg med ny kone og døper også da ei datter Susanna. Siden jeg ikke finner at Peder Oudensen har blitt gift på ny, kan presten ha ført feil navn på mora. Det var også sedvanen at de ved første anledning kalte opp den forrige kona.

Ei Marit Pedersdtr i riktig alder var enke og innerst på Skjølberg i 1801, helt nederst, og lenger oppe står også Susanna Pedersdtr. som tjenestejente. Den Marit Pedersdtr der kan ha vært ei søster av Malene. Så hvis du finner et skifte etter Peder Oudenson, kan det kanskje stå nevnt noe om hennes slektninger.

Som fadder for et av barna de døpte i Aure, var det også en fra Finnset. Jeg tror det var for barnet de døpte i mai 1776, litt over en måned etter at de giftet seg i Edøykirka. (Jeg tok ikke vare på alle lenkene jeg hadde oppe, dessverre.)

Forresten, Magdalene Pedersdtr. var tjenestejente på Kuli hos Christen Jonsen og Berit Pedersdtr. ved ekstraskatten i 1762.
:) Tore

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 3. mars 2010 kl. 17.17

Setter stor pris på dette du gjør. Ang. den dåpen i Aure 1779 har jeg problem med å tyde, men godtar det du skriver.

Det er mange spor her, men litt vanskelig å få riktig "taket" på det, sånn at man kan legge det inn i Legacy. Men det er "noe" her.

Jeg skal gå igjennom kommuniserede i Edøy når jeg får tid.

Kan legge til at i denne ft. 1801 på Skjølberg finnes en Susanna Toresdatter 16 år, det er nok Susanna Toresdatter Rokstad, f. 1784 (datter av Malene Pedersdatter Roksvåg f. 1743 og Tore Arntsen Leirvik f. 1737, gift 1777) gift 1826 med Ole Olsen Vingsternes, f. ca 1759.

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 3. mars 2010 kl. 22.45

Holder på å gå igjennom kommunikanter i Edøy for å se om jeg finner Susanne, og foreløpig funnet bare en, i 1752, Susanne Joensdatter Rogsvaag! Så selv om dette ikke er bevis, så er det vel sannsynlig at hun er Joensdatter og ikke Iversdatter.
Litt nede på siden: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Edøy, Ministerialbok nr. 581A01 (1751-1765), Kronologisk liste 1752, side 78-79.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 7. november 2010 kl. 11.11

Jeg burde satt dette emnet under Aure eller Smøla.

Det er nok Susanna Joensdatter som er rett, som Tore skriver.
Ellers så har jeg studert litt i kirkebok for Aure og for Edøy. Finner ikke noe dødsfall på Susanna i Edøy, men det mangler kirkebok for et år eller to tror jeg. Men hun levde da i allefall i 1852 da ho er notert som kommunikant.
Jeg lar Susanna fra Roksvågen ligg foreløpig, men ser litt på datter Marit.

Så har jeg funnet vielsen i Edøy til Peder Oudensen Bjøringen og en Marit Pedersdatter fra Edø som Tore nevner:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
Det kan jo være Marit Pedersdatter fra Roksvåg, f. 1747.
Og de får Ouden, døpt i 1776 og tvillinger i 1779, Susanna og Gjertrue. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-37

Men så, i 1782 kommer det en Peder Oudensen til Skjølberg som er gift med ei Gjertrud Hansdatter, ifølge Smøla BB bind 2, s. 483. De er der i kort tid, og det står at de drar til Hallarøya. Har ikke kikket i den ennå. Hvis det er denne Peder Oudensen som før var gift med Marit, må jo Marit være død i Aure. Og da kan ikke være på Skjølberg i 1801.
Vanskelig dette!

dn21758
Sted: SMØLA

Legg inn av dn21758 » 7. november 2010 kl. 12.43

Ivar, se også bind 8 (av Smølabøkene), s. 485 om Peder Oudensen Bjøringen og kona Marit og deres barn.

Mvh. Kjell

Ivar Modolf Tyrhaug

Legg inn av Ivar Modolf Tyrhaug » 7. november 2010 kl. 13.42

Hei Kjell! Du er ikke verst! Nå er du vel den som vet mest her, siden du har skrevet disse bindene av Smøla BB. Jeg har ikke vært obs på rettelsene og tilføyelsene her.

Altså, Marit Pedersdatter Edø, er det sannsynlig at det er hun som er Marit Pedersdatter Roksvåg, f. 1747, datter av Peder Joensen Melland (død 1751) og Susanne Joensdatter, død etter 1752.
Hvis hun er ca 56 år gl. når hun dør, stemmer det jo nesten med at ho skal være født i 1747.

Takk skal du ha!

Mvh Ivar

dn21758
Sted: SMØLA

Legg inn av dn21758 » 7. november 2010 kl. 23.03

Hei Ivar!

Til det siste spørsmålet har jeg nok ikke noe klart svar, men sannsynligheten er stor til at Marit er datter til de du nevner.

Ellers takk for gode ord, jeg har ligget lavt i slektsgranskings-sammenheng lenge nå, men blinker vel til noen ganger :wink:

Jeg har tatt med en god del rettinger og tillegg bak i de bøkene jeg har skrevet, der skal det være en del å finne for interesserte slektsgranskere.

Mvh. Kjell

Svar

Gå tilbake til «Tustna»