Rasmus Johan Voldsæter f. 1884
Moderator: MOD_Emigranter
Rasmus Johan Voldsæter f. 1884
I følge emigrantlister over Ålesund 1878 - 1930 finner jeg ut at Rasmus Johan Voldsæter
fra Synnylven (Møre og Romsdal) emigrerte til De forenede Stater 23. mars 1905. For som
det står: i haab om bedre fortjeneste. Det er ikke oppgitt hvilket skip han dro med eller
hvor i Amerika han dro. Det står at han hadde ubestemt rodeseddel. Jeg har forsøkt å
søke etter ham på Ellis Island uten hell. Jeg finner ham i adressebok over Trondheim fra
1915 hvor han bodde resten av livet.
Gjenlevende familie har aldri hørt noe om at han har vært i Amerika og vi lurer på om han
virkelig dro dit, og i så fall hvor lenge han han var der og hvor han oppholdt seg.
Hilsen Una Svamo
fra Synnylven (Møre og Romsdal) emigrerte til De forenede Stater 23. mars 1905. For som
det står: i haab om bedre fortjeneste. Det er ikke oppgitt hvilket skip han dro med eller
hvor i Amerika han dro. Det står at han hadde ubestemt rodeseddel. Jeg har forsøkt å
søke etter ham på Ellis Island uten hell. Jeg finner ham i adressebok over Trondheim fra
1915 hvor han bodde resten av livet.
Gjenlevende familie har aldri hørt noe om at han har vært i Amerika og vi lurer på om han
virkelig dro dit, og i så fall hvor lenge han han var der og hvor han oppholdt seg.
Hilsen Una Svamo
- Margit R Bakke
- Sted: USA
- Kontakt:
Re: Rasmus Johan Voldsæter f. 1884
Exact birthdate?
Parents names??
Parents names??
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"
Fødselsdato 18. august 1884. Foreldre: Jørgen Rasmussen og Anne Sofie Gabrielsdatter.
De bodde på gården Voldsæter.
Hilsen Una
De bodde på gården Voldsæter.
Hilsen Una
-
- Sted: HAUGESUND
Hei Una
Det kan være lurt å legge ut linkene til de opplysningene man har. Her er emigrasjonen fra Ålesund:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=6832
Jeg har mange ganger funnet immigrasjonen ved å lete etter de som reiste sammen med den jeg søker etter, det er derfor vi ofte maser om linker
Mvh
Vigdis
Det kan være lurt å legge ut linkene til de opplysningene man har. Her er emigrasjonen fra Ålesund:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=6832
Jeg har mange ganger funnet immigrasjonen ved å lete etter de som reiste sammen med den jeg søker etter, det er derfor vi ofte maser om linker

Mvh
Vigdis
Takk for tipset.
Una

Una
-
Nå har jeg lett og søkt uten å finne noen av de fra Sunelven som emmigrerte fra Ålesund den 23.03.1905. Derimot finner jeg flere av de andre som reiser samme dag, nemlig Lars Sivertsen Gangstad, Asmund K. Tøsse, Jørgen J. Græsdal og Lars Gresdal. De ankom Boston, Massachusette den 6. april 1905. Men som sagt ingen spor av de fra Sunelven.
Jeg finner imidlertid en som kan være (Ole) Kristen H Tryggestad, som står på siden foran Rasmus Voldsæther. Oppgitt immigrasjonsår er 1905 og alder passer.
1910 United States Federal Census
about Chust Frggestod
Name: Chust Frggestod
[Christ Tryggestad]
[Chust Fryggestod]
Age in 1910: 22
Estimated birth year: 1888
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Roomer
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Home in 1910: Minneapolis Ward 9, Hennepin, Minnesota
Marital Status: Single
Race: White
Year of immigration: 1905
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Charly Morden 42
Hannah Morden 32
Roy D Morden 12
Mildred E H Morden 10
Ealnor V Morden 2
Charly O Nordin 40
Frank A Nelson 25
Andrew Frggestod 22
Chust Frggestod 22
Det skulle tyde på at Sunelven-gjengen kom fram, men enten har immigrasjonslistene blitt borte, eller de ikke er tilgjengelige på Ancestry, eller at de reiste på 1. klasse. Finner heller ikke noen med etternavnet Voldsæther i census 1910, så det kan tyde på at han returnerte før den tid? Du får sjekke FT-1910 her hjemme om 39 dager.
Vigdis
Mvh
Vigdis
Jeg finner imidlertid en som kan være (Ole) Kristen H Tryggestad, som står på siden foran Rasmus Voldsæther. Oppgitt immigrasjonsår er 1905 og alder passer.
1910 United States Federal Census
about Chust Frggestod
Name: Chust Frggestod
[Christ Tryggestad]
[Chust Fryggestod]
Age in 1910: 22
Estimated birth year: 1888
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Roomer
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Home in 1910: Minneapolis Ward 9, Hennepin, Minnesota
Marital Status: Single
Race: White
Year of immigration: 1905
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Charly Morden 42
Hannah Morden 32
Roy D Morden 12
Mildred E H Morden 10
Ealnor V Morden 2
Charly O Nordin 40
Frank A Nelson 25
Andrew Frggestod 22
Chust Frggestod 22
Det skulle tyde på at Sunelven-gjengen kom fram, men enten har immigrasjonslistene blitt borte, eller de ikke er tilgjengelige på Ancestry, eller at de reiste på 1. klasse. Finner heller ikke noen med etternavnet Voldsæther i census 1910, så det kan tyde på at han returnerte før den tid? Du får sjekke FT-1910 her hjemme om 39 dager.
Vigdis
Mvh
Vigdis
Tusen takk for hjelpen, Vigdis. Ny folketelling om 10 dager? Det blir spennende.
M.v.h. Una

M.v.h. Una
-
Una Svamo skrev:Tusen takk for hjelpen, Vigdis. Ny folketelling om 10 dager? Det blir spennende.![]()
M.v.h. Una
Du må nok vente i 39 dager

Mvh
Vigdis
Ha ha
. Ser det nå. Skjønner ikke hvor jeg fikk 10 dager fra. Må ha vært en ønsketenking.
Men takk likevel.
Una

Una