Charlotte Emilie Andreasdatter, Aurskog
Moderator: MOD_Akershus
Charlotte Emilie Andreasdatter, Aurskog
Kan noen hjelpe meg ? Charlotte Emilie Andreasdatter f. 22.8.1856 i Aurskog er min oldemor. Hun er datter av Susanne Engebretsdatter og Andreas Pedersen. Hun giftet seg med Gulbrand Olsen fra Eidsberg i Kampen kirke i Kristiania i 1884 el.1885. De fikk barna Selma Emilie og Othilie Augusta. Othilie Augusta er f. i 1890 og d. i 1917, hun er min farmor. Gulbrand Olsen giftet seg på nytt med Kristiane Hansdatter i 1895. Jeg lurer på hvor Charlotte Emilie ble av, ble de skilt eller døde hun ? Håper noen kan hjelpe meg å finne ut av dette !
:D Marit Helbostad
:D Marit Helbostad
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Charlotte Emilie Andreasdatter, Aurskog
Her er vielsen til Charlotte og Gulbrand i Kampen
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 2 (1880-1888), Ekteviede 1885, side 86.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 050434.jpg
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 2 (1880-1888), Ekteviede 1885, side 86.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 050434.jpg
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
HEI !
Takker for svar ang. vielse. Det jeg lurer på er hvor Charlotte Emilie Andreasdatter ble av etter siste fødsel i 1890. Gulbrand giftet seg på nytt i 1895, og jeg finner ikke ut hvor Charlotte ble av, om de ble skilt eller om hun døde i tidsrommet 1890 - 1895.
Med hilsen
Marit
Takker for svar ang. vielse. Det jeg lurer på er hvor Charlotte Emilie Andreasdatter ble av etter siste fødsel i 1890. Gulbrand giftet seg på nytt i 1895, og jeg finner ikke ut hvor Charlotte ble av, om de ble skilt eller om hun døde i tidsrommet 1890 - 1895.
Med hilsen
Marit
- Kontakt:
siden du ikke hadde noe sikker dato tok jeg altså med den.
Vet du hvor Gulbrand og hans andre kone ble gift? Eventuelt hvor de var i 1900? Det står nemlig gjerne noe i vielsesinnføringene når en person gifter seg på nytt.
Vet du hvor Gulbrand og hans andre kone ble gift? Eventuelt hvor de var i 1900? Det står nemlig gjerne noe i vielsesinnføringene når en person gifter seg på nytt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei igjen !
Gulbrand Olsen og Kristiane Hansdatter giftet seg 23.12.1895 i Petrus kirke i Kristiania. Da bodde de i Fjeldgt. 23.
Det står i merknader ; skifteattest 13.12.1895 på Gulbrand og skifteattest 4.12.1895 på Kristiane.
I 1904 bodde de i Sverigesgt. 16 i Kristiania, det fant jeg på byarkivet i Oslo. Men jeg finner ingen av disse i tellingen for 1900.
Hadde vært så fint å finne ut mer om Charlotte Emilie !
Takk så langt !
Hilsen Marit
Gulbrand Olsen og Kristiane Hansdatter giftet seg 23.12.1895 i Petrus kirke i Kristiania. Da bodde de i Fjeldgt. 23.
Det står i merknader ; skifteattest 13.12.1895 på Gulbrand og skifteattest 4.12.1895 på Kristiane.
I 1904 bodde de i Sverigesgt. 16 i Kristiania, det fant jeg på byarkivet i Oslo. Men jeg finner ingen av disse i tellingen for 1900.
Hadde vært så fint å finne ut mer om Charlotte Emilie !
Takk så langt !

- Kontakt:
Siden det er Skifteattest, så vil jo det si at Charlotte helt klart døde. Og - du vil helt sikkert finne henne i kirkebøkene - dødsfall/begravelser, for en av kirkene.
Sverigesgate 16 er forresten bare 2 hus unna der jeg bor - jeg bor i nr. 12
Sverigesgate 16 er forresten bare 2 hus unna der jeg bor - jeg bor i nr. 12

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Legger ut lenke til ekteskapet også (alltid deilig å slippe å lete opp kilder, og det er viktig for de som vil hjelpe eller kanskje er i slekt - å se kilden)
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 2 (1881-1896), Ekteviede 1895, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Petrus, Ministerialbok nr. 2 (1881-1896), Ekteviede 1895, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Har du lett gjennnom døde/begravede for Kampen og Petrus etter dødsfallet til Charlotte Emilie?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei !
Takk for at du la ut lenkene, jeg er ikke så inne i dette så jeg kan det !
Jeg har lett og lett i kirkebøkene etter dødsfall, men kan ikke finne Charlotte Emilie. Men hvis du mener at hun er død før Gulbrand Olsen giftet seg igjen, i og med at det står skifteattest ved hans nye ekteskap, får jeg fortsette å lete.
Jeg har vært på skannet skiftemateriale, dødsfallprotokoll A 17, 1895-1897, og der har jeg funnet ; Kone Charlotte Emilie, men det står utgår og er strøket over, 4.12.1895. (s. 99)
Takk for hjelpen !
Hilsen Marit
Takk for at du la ut lenkene, jeg er ikke så inne i dette så jeg kan det !
Jeg har lett og lett i kirkebøkene etter dødsfall, men kan ikke finne Charlotte Emilie. Men hvis du mener at hun er død før Gulbrand Olsen giftet seg igjen, i og med at det står skifteattest ved hans nye ekteskap, får jeg fortsette å lete.
Jeg har vært på skannet skiftemateriale, dødsfallprotokoll A 17, 1895-1897, og der har jeg funnet ; Kone Charlotte Emilie, men det står utgår og er strøket over, 4.12.1895. (s. 99)
Takk for hjelpen !

Hei igjen !
Forresten artig at du bor i Sverigesgate !

Forresten artig at du bor i Sverigesgate !

- Kontakt:
Det gamle huset i nr. 16 lever fremdeles
FOreslår at du tar en titt i folkemengdens bevegelser på Riksarkivet (Statsarkivet) - husker ikke nå om du får lov å se i originalen før 1900. Jeg er sikker på at den innføringa du fant 4. 12. gjelder Charlotte Emilie.
Lurer forferdelig på hvor de var i 1900, har lett og lett. Men jeg finner heller ingen innføring i tellinga for Fjeldgade 23, kanskj den er uteglemt rett for slett?

FOreslår at du tar en titt i folkemengdens bevegelser på Riksarkivet (Statsarkivet) - husker ikke nå om du får lov å se i originalen før 1900. Jeg er sikker på at den innføringa du fant 4. 12. gjelder Charlotte Emilie.
Lurer forferdelig på hvor de var i 1900, har lett og lett. Men jeg finner heller ingen innføring i tellinga for Fjeldgade 23, kanskj den er uteglemt rett for slett?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Må en person være død for at man skulle skifte? De må vel skifte etter en skilsmisse også?
Uansett skrives en dødsfallprotokoll kronologisk (så vidt jeg vet) og han ville ikke giftet seg noen få dager etter konas død! Om Charlotte Emilie er død så har antagelig "noen" begynt å føre henne inn - som død 4/12 - når han egentlig skulle skrive ut skifteattesten.
Jeg finner heller ingen av personene i 1900 tellingen.
Er det "din" Charlotte Emilie som får en "uækte" datter, Signora Marie f. 18/1 og døpt 18/3, 1883 i Aurskog? Jeg finner heller ikke henne 1900.
Nr 6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Vivi
Må en person være død for at man skulle skifte? De må vel skifte etter en skilsmisse også?
Uansett skrives en dødsfallprotokoll kronologisk (så vidt jeg vet) og han ville ikke giftet seg noen få dager etter konas død! Om Charlotte Emilie er død så har antagelig "noen" begynt å føre henne inn - som død 4/12 - når han egentlig skulle skrive ut skifteattesten.
Jeg finner heller ingen av personene i 1900 tellingen.
Er det "din" Charlotte Emilie som får en "uækte" datter, Signora Marie f. 18/1 og døpt 18/3, 1883 i Aurskog? Jeg finner heller ikke henne 1900.
Nr 6: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48
Vivi
- Kontakt:
Et annet spørsmål - hvor er døtrene i 1900-tellinga? Jeg finner ingen av disse personene dvs. noen som passer med dem, noen steder? Siden den ene datteren jo levde til 1917, hvor døde hun? Jeg tror vi her må ta med alle små og store begivenheter.
Jeg visste faktisk ikke at det ble holdt skifte etter skillsmisser, jeg har aldri vært borti dem i min egen slektsforskning, og i Våre Røtter så står det ikke noe om dette (som er den boken jeg har for hånden nå).
Det rare er at datoen 4/12 vel er datoen som i kirkeboken gjelder for skifteattesten på Kristiane, ikke på Gulbrand (der er datoen 13/12-95.
Jeg visste faktisk ikke at det ble holdt skifte etter skillsmisser, jeg har aldri vært borti dem i min egen slektsforskning, og i Våre Røtter så står det ikke noe om dette (som er den boken jeg har for hånden nå).
Det rare er at datoen 4/12 vel er datoen som i kirkeboken gjelder for skifteattesten på Kristiane, ikke på Gulbrand (der er datoen 13/12-95.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei Vivi !
Det var en overraskelse du kom med der, ang. Signora Marie, det visste jeg ikke. Det er nok riktig at det er Charlotte's datter. Min farmor, Othilie Augusta, altså Charlotte's datter, fikk nemlig også en datter som fikk navnet Esther Signora. Dette må jeg finne mer ut av. Spennende ! !
Takk for hjelpen !
Hilsen Marit
Det var en overraskelse du kom med der, ang. Signora Marie, det visste jeg ikke. Det er nok riktig at det er Charlotte's datter. Min farmor, Othilie Augusta, altså Charlotte's datter, fikk nemlig også en datter som fikk navnet Esther Signora. Dette må jeg finne mer ut av. Spennende ! !
Takk for hjelpen !

Hei Laila !
Takk for hjelpen, jeg får prøve Riksarkivet, har vært der tidligere, men det er ikke så lett å få hjelp der. Mye lettere å få hjelp på Byarkivet.
Othilie Augusta, datter av Charlotte, f. 1890, døde i 1917 i Bærum, (min farmor)
Selma Emilie, også datter av Charlotte, f. 1887, døde i 1961, er gravlagd på Østre gravlund i Oslo.
Hilsen Marit
Takk for hjelpen, jeg får prøve Riksarkivet, har vært der tidligere, men det er ikke så lett å få hjelp der. Mye lettere å få hjelp på Byarkivet.
Othilie Augusta, datter av Charlotte, f. 1890, døde i 1917 i Bærum, (min farmor)
Selma Emilie, også datter av Charlotte, f. 1887, døde i 1961, er gravlagd på Østre gravlund i Oslo.
Hilsen Marit

- Kontakt:
Jeg synes fremdeles det er rart at vi ikke finner noen av disse i familien i 1900-tellinga. Ikke jentene Othilie Augusta eller Selma Emilie! Ser jo i tidligere innlegg at du nevner at du kke har funnet dem!
Hvis de ble skilt, finnes det helt klart papirer på dette i arkivene. Jeg må innrømme at jeg synes det da er rart at det ikke står nevnt i kirkeboka, det var jo ganske uvanlig på den tiden.
Det finnes på RIksarkivet en folketelling for 1891. Denne er i original, ikke filmet. Hvis du vet hvor familien bodde i 1890 når datteren ble født, kan du se om de bodde samme sted da. Da har du jo enda ett år mindre å lete eventuelt.
Hvis de ble skilt, finnes det helt klart papirer på dette i arkivene. Jeg må innrømme at jeg synes det da er rart at det ikke står nevnt i kirkeboka, det var jo ganske uvanlig på den tiden.
Det finnes på RIksarkivet en folketelling for 1891. Denne er i original, ikke filmet. Hvis du vet hvor familien bodde i 1890 når datteren ble født, kan du se om de bodde samme sted da. Da har du jo enda ett år mindre å lete eventuelt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
og glemte - husk å lese litt her, det er nytt system for opphenting av arkivsaker til lesesalen. Kan være greit å være forberedt!
http://www.arkivverket.no/arkivverket/A ... il-lesesal
Lykke til!

http://www.arkivverket.no/arkivverket/A ... il-lesesal
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
- Sted: RASTA
Kan de ha bodd i Bærum ved FT1900, isåfall mangler den
http://digitalarkivet.no/1900/mangler1900.htm
http://digitalarkivet.no/1900/mangler1900.htm
Hei
Vet du hvor Selma og Ottilie ble konfirmert?
Selma burde blitt konfirmert ca 1901/02 og det kan gi en pekepinn på hvor de var i desember 1900 (tidspunktet for folketellingen).
Der kan det også stå om moren er død.
Når/hvor giftet de seg? Der kan det være opplysninger om konfirmasjon
Vivi
Vet du hvor Selma og Ottilie ble konfirmert?
Selma burde blitt konfirmert ca 1901/02 og det kan gi en pekepinn på hvor de var i desember 1900 (tidspunktet for folketellingen).
Der kan det også stå om moren er død.
Når/hvor giftet de seg? Der kan det være opplysninger om konfirmasjon
Vivi
- Kontakt:
ah - at man aldri lærer å huske på å ikke glemme hva som mangler i 1900-tellinga!
Jeg regner med at det er flere som har lett og revet seg i håret her etter denne familien, og du kan ha meget rett, at de kanskje var der? Spennende å se svaret fra Marit, om hun vet noe mer om konfirmasjoner og ekteskap!
Flott, Solveig!
Jeg regner med at det er flere som har lett og revet seg i håret her etter denne familien, og du kan ha meget rett, at de kanskje var der? Spennende å se svaret fra Marit, om hun vet noe mer om konfirmasjoner og ekteskap!
Flott, Solveig!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Var det Selma Sandbye som var Selma Emilie?
Jeg fant nemlig Selma Sandbye og en Kristiane Sandbye (begge enker) boende i Hedmarksgata 33,
Jeg fant nemlig Selma Sandbye og en Kristiane Sandbye (begge enker) boende i Hedmarksgata 33,
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
hei igjen !
Min farmor, Othilie Augusta ble konfirmert i Vålerenga kirke i april i 1905, der står det oppført Lotte Andreasdatter som mor og Gulbrand Olsen som far. Selma Emilie ble konfirmert i Vålerenga kirke i april i 1902, her står det oppført gaardeier Gulbrand Olsen som far, og Charlotte Emilie som mor. (dette har jeg fått fra Byarkivet).
Othilie Augusta giftet seg med Sigurd Antonsen( senere Lauritzen) i Ås kirke 12.4.1914.
Jeg vet ikke når Selma giftet seg (eller om hun gjorde det).
Vet ikke om dette kan hjelpe noe særlig, men jeg håper jo....
Dere er så flinke og snille som hjelper meg, 1000 takk !
Hilsen Marit
Min farmor, Othilie Augusta ble konfirmert i Vålerenga kirke i april i 1905, der står det oppført Lotte Andreasdatter som mor og Gulbrand Olsen som far. Selma Emilie ble konfirmert i Vålerenga kirke i april i 1902, her står det oppført gaardeier Gulbrand Olsen som far, og Charlotte Emilie som mor. (dette har jeg fått fra Byarkivet).
Othilie Augusta giftet seg med Sigurd Antonsen( senere Lauritzen) i Ås kirke 12.4.1914.
Jeg vet ikke når Selma giftet seg (eller om hun gjorde det).
Vet ikke om dette kan hjelpe noe særlig, men jeg håper jo....
Dere er så flinke og snille som hjelper meg, 1000 takk !

Hei Laila !
Det stemmer det, Kristiane (Gulbrand's nye kone) og Selma, tok navnet Sandby etter en gård på Hemnes i Høland som Gulbrand kjøpte, der bodde de sammen med Othilie's barn til Gulbrand døde i 1921/1922. Min far Odd Charles Lauritzen, (f.1913) bodde der, han var Othilie og Sigurd's sønn. Etter Othilie's død reiste Sigurd til sjøs og etterlot sine to små sønner til Gulbrand og hans datter Selma.
Takk igjen !
Hilsen Marit
Det stemmer det, Kristiane (Gulbrand's nye kone) og Selma, tok navnet Sandby etter en gård på Hemnes i Høland som Gulbrand kjøpte, der bodde de sammen med Othilie's barn til Gulbrand døde i 1921/1922. Min far Odd Charles Lauritzen, (f.1913) bodde der, han var Othilie og Sigurd's sønn. Etter Othilie's død reiste Sigurd til sjøs og etterlot sine to små sønner til Gulbrand og hans datter Selma.
Takk igjen !

- Kontakt:
Som jeg pleier å si - all info kan være nyttig når man leter etter nåla i høystakken
Konfirmasjonene fra Vålerenga er ikke lagt ut på de skanna kirkebøkene enda. Dvs. kirkebøken er ikke levert inn. vet du hvilke kilder Byarkivet har sett i for å finne de konfirmasjonene? Kan de ha kontakta menighetskontoret?
ser i vielsen til Othilie Augusta at hun brukte Gulbrandsen som etternavn. Uvanlig til å være by-boere, å bruke tilnærma patronymikon. I byene startet de med fast slektsnavn mye tidligere enn på Landet.
Vielse nr. 4
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 10 (1900-1918), Ekteviede 1914, side 166.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011009.jpg

Konfirmasjonene fra Vålerenga er ikke lagt ut på de skanna kirkebøkene enda. Dvs. kirkebøken er ikke levert inn. vet du hvilke kilder Byarkivet har sett i for å finne de konfirmasjonene? Kan de ha kontakta menighetskontoret?
ser i vielsen til Othilie Augusta at hun brukte Gulbrandsen som etternavn. Uvanlig til å være by-boere, å bruke tilnærma patronymikon. I byene startet de med fast slektsnavn mye tidligere enn på Landet.
Vielse nr. 4
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 10 (1900-1918), Ekteviede 1914, side 166.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-167
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011009.jpg
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Her har du graven til Selma:
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/66643
Sier de to andre navnene deg noe?
Vivi
Her har du graven til Selma:
http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/66643
Sier de to andre navnene deg noe?
Vivi
- Kontakt:
Det var vel det hun svarte på over tror jeg.. Jeg har fått tak i ft-skjema for 1923, ser ut som Selma hadde mange barn, og at de flytta mye!
klikk på vedlegget så blir det leselig.
klikk på vedlegget så blir det leselig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
men forsåvidt... noe nærmere Charlotte Emilie sin sjebne er vi jo forsåvidt ikke!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
og siden du sa du ikke hadde Selmas vielse, her er den!
nr. 10:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 10 (1900-1918), Ekteviede 1909, side 159.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011002.jpg
nr. 10:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås i Ås, Ministerialbok nr. I 10 (1900-1918), Ekteviede 1909, side 159.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011002.jpg
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Harald Guttorms dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Odd og Arnold på folketellingsskjemaet er vel Othilies barn?
Vivi
Harald Guttorms dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Odd og Arnold på folketellingsskjemaet er vel Othilies barn?
Vivi
Hei Vivi !
Navnene på Selma's grav; Alf Herman er Selma's sønn, men Jane vet jeg ikke hvem er.
(Sverre, Harald, Astrid og Alf Herman er Selma's barn, de bodde bl.a. i Jens Bjelkesgt.
Arnold og Odd Charles er Othilie's sønner.
Takk, takk !
Marit
Navnene på Selma's grav; Alf Herman er Selma's sønn, men Jane vet jeg ikke hvem er.
(Sverre, Harald, Astrid og Alf Herman er Selma's barn, de bodde bl.a. i Jens Bjelkesgt.
Arnold og Odd Charles er Othilie's sønner.
Takk, takk !

Hei Laila !
Takk, takk !
Som du ser av svaret mitt til Vivi, så er Odd Charles og Arnold Othilie's sønner. Resten er Selma's barn. Selma's sønn Sverre lever, men han vet ingenting om familien. Hun flyttet en del og fikk barn med forskjellig (tror jeg). Hun bodde i Hedmarksgata 33 (som Kristiane kjøpte av pengene hun fikk for Sandby gård), sammen med Kristiane og så flyttet Selma senere til Jens Bjelkesgt. I Ås bodde Othilie og Selma sammen med Gulbrand og Kristiane (hans nye kone) fra 1906 (tror jeg), Gulbrand kjøpte Bjerklund gård der. De flyttet så til Sandby gård ca. 1918.
Dette ble kanskje litt rotete. Det blir mye info., men, men.....
Marit
Takk, takk !
Som du ser av svaret mitt til Vivi, så er Odd Charles og Arnold Othilie's sønner. Resten er Selma's barn. Selma's sønn Sverre lever, men han vet ingenting om familien. Hun flyttet en del og fikk barn med forskjellig (tror jeg). Hun bodde i Hedmarksgata 33 (som Kristiane kjøpte av pengene hun fikk for Sandby gård), sammen med Kristiane og så flyttet Selma senere til Jens Bjelkesgt. I Ås bodde Othilie og Selma sammen med Gulbrand og Kristiane (hans nye kone) fra 1906 (tror jeg), Gulbrand kjøpte Bjerklund gård der. De flyttet så til Sandby gård ca. 1918.
Dette ble kanskje litt rotete. Det blir mye info., men, men.....

- Kontakt:
en ting som slår meg, når jentene ble med faren og hans nye kone, vil jeg nesten tro at Charlotte Emilie døde. Det er jo til og med uvanlig i dag at barna blir hos faren etter skillsmisse.
Så jeg tror nesten at Charlotte Emilie døde.
Jeg skal en tur på byarkivet på torsdag regner jeg med, så hvis tida strekker til, så skal jeg se om de har noen kilder som kan være lurt å snuse i!
Så jeg tror nesten at Charlotte Emilie døde.
Jeg skal en tur på byarkivet på torsdag regner jeg med, så hvis tida strekker til, så skal jeg se om de har noen kilder som kan være lurt å snuse i!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei !
Jeg tror også hun er død når han giftet seg igjen, men jeg vet jo ikke, Skulle gjerne finne ut når og hva hun døde av.
Kjempesnilt hvis du har tid til å "snoke" litt for meg.
Marit
Jeg tror også hun er død når han giftet seg igjen, men jeg vet jo ikke, Skulle gjerne finne ut når og hva hun døde av.
Kjempesnilt hvis du har tid til å "snoke" litt for meg.

Hei
Dersom Charlotte Emilie står oppført som mor ved Selma Emilies konf. i 1902, betyr
det da at hun lever, eller kommer morens navn automatisk.......
Jeg lurer også på om det "uekte" barnet Signora f.1883 fulgte med fam. videre,da Charlotte og Gulbrand g. seg 04.01.1885 ..............
Var de omstreifere ?...................
Hilsen Annette

Dersom Charlotte Emilie står oppført som mor ved Selma Emilies konf. i 1902, betyr
det da at hun lever, eller kommer morens navn automatisk.......

Jeg lurer også på om det "uekte" barnet Signora f.1883 fulgte med fam. videre,da Charlotte og Gulbrand g. seg 04.01.1885 ..............

Var de omstreifere ?...................

Hilsen Annette
Sist redigert av dn24337 den 12. oktober 2010 kl. 21.36, redigert 1 gang totalt.
- Kontakt:
som regel er det som blir skrevet i kirkeboka avskrift av dåpsattest/innføring i kirkebok ved dåp
Signora bør vi finne, det har du rett i!
Signora bør vi finne, det har du rett i!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei igjen
Charlotte Emilie Andreasdtr. er helt bestemt død.
Det vises jo til skifteattesten til Gulbrand, fra13.12.1895, da han skulle g. seg på ny.
Hun var også enke, og måtte vise skifteattest, før hun fikk g.seg på ny.Første gang hun g.seg var i 1869....
Jeg lurer på hvor Gulbrand og Charlotte bodde etter at de fikk sitt andre barn ?
Så må vi inn i de kirkebøkene og lete etter Charlottes død.,mellom ca 1891-1895......
Hilsen Annette

Charlotte Emilie Andreasdtr. er helt bestemt død.
Det vises jo til skifteattesten til Gulbrand, fra13.12.1895, da han skulle g. seg på ny.
Hun var også enke, og måtte vise skifteattest, før hun fikk g.seg på ny.Første gang hun g.seg var i 1869....
Jeg lurer på hvor Gulbrand og Charlotte bodde etter at de fikk sitt andre barn ?
Så må vi inn i de kirkebøkene og lete etter Charlottes død.,mellom ca 1891-1895......

Hilsen Annette
Hei !
Hvor fant du at Kristiane giftet seg første gang i 1869 ? Jeg har funnet en vielse i Rødenes 28.12.1882 med henne og Julius Eriksen jeg. (Rødenes i Rødenes 1880-1889 s. 129) De fikk en datter 28,4,1883, døpt i Rødenes. (Maren Elise). Er dette feil da ?
Jeg tor ikke jeg har noen adresse på hvor Charlotte og Gulbrand bodde når de fikk sitt andre barn, jeg skal lete litt i papirhaugen min,
Marit
Hvor fant du at Kristiane giftet seg første gang i 1869 ? Jeg har funnet en vielse i Rødenes 28.12.1882 med henne og Julius Eriksen jeg. (Rødenes i Rødenes 1880-1889 s. 129) De fikk en datter 28,4,1883, døpt i Rødenes. (Maren Elise). Er dette feil da ?
Jeg tor ikke jeg har noen adresse på hvor Charlotte og Gulbrand bodde når de fikk sitt andre barn, jeg skal lete litt i papirhaugen min,

Hei
Når Ottilie Augusta ble døpt 11 mai 1890, bodde familien i Verksgt 10.
Nr 51: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Ved hjemmedåpen 17 mars var "Moderen" tilstede - så Charlotte overlevde i hvertfall fødselen.
Vivi
Når Ottilie Augusta ble døpt 11 mai 1890, bodde familien i Verksgt 10.
Nr 51: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49
Ved hjemmedåpen 17 mars var "Moderen" tilstede - så Charlotte overlevde i hvertfall fødselen.
Vivi
Hei
Verksgt 10 "tilhører" Petrus kirke.
Jeg har sett igjennom alle begravede kvinner i Petrus mellom 17. mars 1890 og ut 1895 uten å finne henne.
Jeg har også sett igjennom døde fra Rikshospitalet og Krohgstøtten sykehus i samme periode uten hell.
Mest sannsynlig døde hun før 1895 - det var vel skikk å ikke gifte seg på nytt før et år etter ektefellens død?
Siden dette er litt "nåla i høystakken" leting som det så treffende ble sagt tidligere, er det kanskje en ide å fortelle hvor vi har lett slik at ikke alle leter samme sted? (Selvfølgelig kan man overse Charlotte slik at det kan være greit med flere øyne, men likevel...?)
Vivi
Verksgt 10 "tilhører" Petrus kirke.
Jeg har sett igjennom alle begravede kvinner i Petrus mellom 17. mars 1890 og ut 1895 uten å finne henne.
Jeg har også sett igjennom døde fra Rikshospitalet og Krohgstøtten sykehus i samme periode uten hell.
Mest sannsynlig døde hun før 1895 - det var vel skikk å ikke gifte seg på nytt før et år etter ektefellens død?
Siden dette er litt "nåla i høystakken" leting som det så treffende ble sagt tidligere, er det kanskje en ide å fortelle hvor vi har lett slik at ikke alle leter samme sted? (Selvfølgelig kan man overse Charlotte slik at det kan være greit med flere øyne, men likevel...?)
Vivi
- Kontakt:
noe jeg lurer på - hvordan greide Gulbrand å bli gårdeier - han var "løsarbeider", han var "pudretarbeider" ... og plutselig ble han senere gårdeier? Og så dør Gulbrand og Kristiane selger gården og flyttet tiil Oslo, og kjøpte seg gård der? Dette må være en ganske stor framgang for en arbeider.
Jeg har sett gjennom Kampen og Petrus etter Emilies død. Kanskje vi bør se gjennom Aurskog? Kanskje døde hun og ble begravet i hjembygda? Er det noen som har sett gjennom den?
Marit, hadde du sett gjennom dødsfallsprotokollen, og ikke funnet henne?
Jeg har sett gjennom Kampen og Petrus etter Emilies død. Kanskje vi bør se gjennom Aurskog? Kanskje døde hun og ble begravet i hjembygda? Er det noen som har sett gjennom den?
Marit, hadde du sett gjennom dødsfallsprotokollen, og ikke funnet henne?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Finner henne ikke i Trefoldighet heller.
Vivi
Finner henne ikke i Trefoldighet heller.
Vivi
Hei
Det ser ut til at Gulbrand og Charlotte fikk et barn til ved navn Ole og født 1885.
Her har du dem i 1885 tellingen i Oslo:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 94281#ovre
Har du noe kjennskap til ham?
Her er Charlotte i 1865 tellingen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2757#ovre
Men hvor i all verden er Gulbrand og barna i 1900???
Vivi
Det ser ut til at Gulbrand og Charlotte fikk et barn til ved navn Ole og født 1885.
Her har du dem i 1885 tellingen i Oslo:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 94281#ovre
Har du noe kjennskap til ham?
Her er Charlotte i 1865 tellingen:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2757#ovre
Men hvor i all verden er Gulbrand og barna i 1900???
Vivi
- Kontakt:
hadde de flytta til Bærum, noe jeg tviler på siden jentene er konf. i Vålerenga, så mangler jo den tellingen for 1900.
dette blir mer og mer mystifistisk.
dette blir mer og mer mystifistisk.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
tenkte på en annen ting, har du sett i bygdeboka for Aurskog, om det finnes noen info der, Marit? Evt. kanskje sjekke på søsknenes barn, om Chrlotte er fadder på noen av dem? Er noen av søsknene faddere på barna til Charlotte og Gulbrand? Her må nok alle innfall og vinkler prøves....
Når døde foreldrene til Charlotte? Er det skifter?
Når døde foreldrene til Charlotte? Er det skifter?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Ole ble født 12 september og døpt 11 oktober 1885 i Kampen.
Hans fulle navn var Ole August.
Nr 163: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Vivi
Ole ble født 12 september og døpt 11 oktober 1885 i Kampen.
Hans fulle navn var Ole August.
Nr 163: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Vivi
- Kontakt:
De holdt seg i området. Totengata 8 er i dag en del av Vålerenga, men på Kampen-siden av Strømsveien.
Hva om du lager en tidslinje med årstall på hendelser hvor de bodde til en hver tid fra de ble gift, Gulbrand og Charlotte, fram til 1895 når Gulbrand gifta seg på nytt?
Jeg skal som tidligere sagt på byarkivet i morra, så jeg skal se gjennom dødsfallsprotokollene der, de er arrangert litt anderledes, og enklere å lese enn skifte-verkets protokoller.
Hva om du lager en tidslinje med årstall på hendelser hvor de bodde til en hver tid fra de ble gift, Gulbrand og Charlotte, fram til 1895 når Gulbrand gifta seg på nytt?
Jeg skal som tidligere sagt på byarkivet i morra, så jeg skal se gjennom dødsfallsprotokollene der, de er arrangert litt anderledes, og enklere å lese enn skifte-verkets protokoller.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
BINGO
Dødsfall Charlotte Emilie . KB Vestre Bærum, Akershus 1879-1895, side166 nr 15 :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
Hilsen
Grethe Aud
BINGO

Dødsfall Charlotte Emilie . KB Vestre Bærum, Akershus 1879-1895, side166 nr 15 :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165
Hilsen
Grethe Aud
Hei
Ole August ble ikke så gammel. Han døde 4 juli 1887 og ble begravet fra Petrus.
Nr 47: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
Jeg klarer ikke å lese adressen deres.
Familien må ha flyttet veldig mye!
Vivi
Ole August ble ikke så gammel. Han døde 4 juli 1887 og ble begravet fra Petrus.
Nr 47: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
Jeg klarer ikke å lese adressen deres.
Familien må ha flyttet veldig mye!
Vivi
Hei
Bravo Grethe!
I innførselen i Dødsfall-protokollen står bare nevnt enkemannen og 2 umyndige datter(?). Ingenting om Signora Marie. Hun er heller ikke med moren i 1885 tellingen. Det betyr vel at enten er hun død eller adoptert bort.
Dødsfall-protokollen nr 64: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27690/127
Vivi
Bravo Grethe!
I innførselen i Dødsfall-protokollen står bare nevnt enkemannen og 2 umyndige datter(?). Ingenting om Signora Marie. Hun er heller ikke med moren i 1885 tellingen. Det betyr vel at enten er hun død eller adoptert bort.
Dødsfall-protokollen nr 64: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27690/127
Vivi
Hei
Signora Marie var med moren til Totengt 8, men døde før folketellingen i 1885.
Nr 34: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Gudbrand Olsen står som far.
Vivi
Signora Marie var med moren til Totengt 8, men døde før folketellingen i 1885.
Nr 34: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Gudbrand Olsen står som far.
Vivi
Hei Grethe !
TUSEN, TUSEN TAKK ! ! !
Det var kjempefint og snilt at du har funnet Charlotte's død for meg. Jeg har holdt på i to-tre år og lett og lett. Vet nesten ikke hvordan jeg skal få takket deg !
De andre innleggene som har kommet, skal jeg se nærmere på, visste ikke om Ole !
Dette er spennende, mye man ikke vet !
Takk så langt til alle sammen !
Hilsen Marit 
TUSEN, TUSEN TAKK ! ! !
Det var kjempefint og snilt at du har funnet Charlotte's død for meg. Jeg har holdt på i to-tre år og lett og lett. Vet nesten ikke hvordan jeg skal få takket deg !
De andre innleggene som har kommet, skal jeg se nærmere på, visste ikke om Ole !
Dette er spennende, mye man ikke vet !
Takk så langt til alle sammen !

Hei igjen
Bare hyggelig det.
Her er forresten et barn til i 1892, : Gunda Karoline KB Vestre Bærum , 1879-1895, side 79 nr 34 : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Gunda Karoline `s død : KB V. Bærum 1879-1895, side 162 nr 20 : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Grethe Aud
Bare hyggelig det.

Her er forresten et barn til i 1892, : Gunda Karoline KB Vestre Bærum , 1879-1895, side 79 nr 34 : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Gunda Karoline `s død : KB V. Bærum 1879-1895, side 162 nr 20 : Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-161
Grethe Aud
- Kontakt:
jjuhuu ! Den hadde ikke jeg tenkt på en gang, enda vi altså snakka om at de kanskje kunne ha flytta til Bærum!!!
Gratulerer!
Gratulerer!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei
Bare spennende med alle muligheter, tid har jeg nok av
Grethe Aud
Bare spennende med alle muligheter, tid har jeg nok av

Grethe Aud
Hei igjen Grethe !
Tusen takk for all info. Dette blir jo mer og mer spennende for meg, har aldri hørt om Gunda Karoline !
Tror jeg nå må sette meg rolig ned å gå gjennom all info. jeg har fått.
Mye å fordøye på en gang dette gitt !
Med hilsen Marit
Tusen takk for all info. Dette blir jo mer og mer spennende for meg, har aldri hørt om Gunda Karoline !
Tror jeg nå må sette meg rolig ned å gå gjennom all info. jeg har fått.
Mye å fordøye på en gang dette gitt !

Hei Laila !
Takk for all hjelp til deg også !
Du lurer på hvordan Gulbrand kunne bli gårdeier; iflg. info jeg har fått, hadde han en eierandel i Freia sjokoladefabrik, han kjøpte Bjerklund gård i Ås i 1906, for 1.600,- etter hva jeg forstår av papirene jeg har. Senere kjøpte han Sandby gård i Høland og ved salg av denne kjøpte Kristiane altså Hedemarksgt 33.
Hilsen Marit
Takk for all hjelp til deg også !
Du lurer på hvordan Gulbrand kunne bli gårdeier; iflg. info jeg har fått, hadde han en eierandel i Freia sjokoladefabrik, han kjøpte Bjerklund gård i Ås i 1906, for 1.600,- etter hva jeg forstår av papirene jeg har. Senere kjøpte han Sandby gård i Høland og ved salg av denne kjøpte Kristiane altså Hedemarksgt 33.

Hei Monz....
Du har rett mh.til vielsen, jeg
blingsa med konfirmasjonen......
Det var bra at alt ordnet seg til slutt...
Hilsen Annette

Du har rett mh.til vielsen, jeg

Det var bra at alt ordnet seg til slutt...
Hilsen Annette
- Kontakt:
Marit, så herlig at han fikk mulighet til å kjøpe seg en gård! Var bare nysgjerrig, for jeg vet hva pudrettarbeidere drev med. Det var nemlig en "møkkajobb"!!!
http://no.wikipedia.org/wiki/Pudrett
SÅ morsomt at vi kunne jobbe oss fram til løsningen på ditt opprinnelige spørsmål, hvor ble det av Charlotte, og nå vet vi at det jeg mistenkte i utgangspunktet, at hun døde, ja sånn var det
og du har fått masse annet å legge inn i dine slektsforskernotater!!! 
http://no.wikipedia.org/wiki/Pudrett
SÅ morsomt at vi kunne jobbe oss fram til løsningen på ditt opprinnelige spørsmål, hvor ble det av Charlotte, og nå vet vi at det jeg mistenkte i utgangspunktet, at hun døde, ja sånn var det

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Jeg er etterkommer av Sverre Ottar Sandbye som var født i 1910. Hans mor var Selma Sandbye. Astrid, som var hans søster, ble gift Joannessen, og boddei Sarsgt. i Oslo, hun etterlater seg en sønn, Roger. Harald og Jane fikk ingen barn. Sverre etterlater seg 6 barn.
Skulle vært artig å vite om Sandbye Gård eksisterer ennå, husker jeg var der som liten en gang.
Håper dette kan være av interesse. Vennlig hilsen Torill Sandbye.
Skulle vært artig å vite om Sandbye Gård eksisterer ennå, husker jeg var der som liten en gang.
Håper dette kan være av interesse. Vennlig hilsen Torill Sandbye.
Hei Torill !
Sandby gård på Hemnes i Høland finnes den dag i dag. Hvordan er du i slekt med Sverre Sandbye ? Jeg er datter av Odd Ch. Lauritzen, som var sønn av Othilie Augusta Olsen, altså Selma's søster. Jeg har forsket en del på familien, og funnet ut en god del. For en tid tilbake sendte jeg noe av det over til Steinar Sandbye (tror jeg han het), vet ikke om du har det. Du nevner ikke Selma's sønn, Alf Herman, f. 20.4.1920 på Hemnes i Høland ? Visste du ikke om han ? Du nevner Jane, var det Selma's datter ? Hun visste ikke jeg om !
Hvis du er interessert i vite litt mer, så send en pm, eller svar her i dette forumet.
Hilsen fra Marit
Sandby gård på Hemnes i Høland finnes den dag i dag. Hvordan er du i slekt med Sverre Sandbye ? Jeg er datter av Odd Ch. Lauritzen, som var sønn av Othilie Augusta Olsen, altså Selma's søster. Jeg har forsket en del på familien, og funnet ut en god del. For en tid tilbake sendte jeg noe av det over til Steinar Sandbye (tror jeg han het), vet ikke om du har det. Du nevner ikke Selma's sønn, Alf Herman, f. 20.4.1920 på Hemnes i Høland ? Visste du ikke om han ? Du nevner Jane, var det Selma's datter ? Hun visste ikke jeg om !
Hvis du er interessert i vite litt mer, så send en pm, eller svar her i dette forumet.
Hilsen fra Marit

Jeg er en av Sverres døtre. Onkel Alf var gift med Jane, men han bodde lenge med moren sin på Strømmen. Husker fra jeg var liten, han giftet seg sent med Jane. Og de bodde i Sagdalen. Etter Janes død flyttet Alf til Oslo, Carl Berner. Pappa og Alf hadde mye kontakt etterat han flyttet til Oslo. Steinar er min halvbror. Karin og Ingar er mine søsken. Pappa ble tidlig enkemann, og fikk to barn etter dette, Ronny og Roger. Pappa er død nå. Og vi har lite slekt, unntatt etterkommere etter oss. Astrid giftet seg med Oswald Johannessen, de hadde en sønn,Roger, men vi har ingen kontakt med de.Husker pappa fortalte om en begravelse han var på, i Enebakk, han kom opprømt hjem og fortalte han hadde møtt mange slektninger der. Selma hadde en samboer husker jeg, Tror han het Hans. Hun hadde mange katter og to hunder. Pappa og mamma ligger også på Østre Gravlund. Jane og Alf hadde ingen barn, bare en kanarifugl som ble lagt ned i graven til bestemor Selma, husker pappa var så sint for det, for han mente det var tull å begrave en fugl der. Pappa var meget glad i sin mor, pratet mye om henne. Hver jul fikk han hjemmestrikkede strømper av henne.Dette var litt moro, søsteren min har bestandig sagt vi kom fra taterslekt,fordi pappa sa en gang at pappan hans het Broke Tergole. Kanskje det stemmer....Pappa var jo svart i håret nesten til han døde, og det var temperament der.
Vennlig hilsen
Torill Sandbye
Vennlig hilsen
Torill Sandbye
P.S. Skulle gjerne hatt de opplysningene du har sendt til Steinar, så om du kan sende de til meg?
Torill Sandbye. l.1046.Nåkkvesvei 1. 0670 Oslo.
Torill Sandbye. l.1046.Nåkkvesvei 1. 0670 Oslo.
Har jo helt glemt onkel Harald. Han døde tidlig, var gift med Margrethe og fikk 2 jenter, men husker ikke hva de heter. Han var en glad laks, og hadde mange morsomme historier å fortelle. Han var drosjeeier i Oslo. 

- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Hei Torill!
Vær obs på at her på forumet skal man BARE diskutere avdøde personer!
Jeg mistenker at du nå begir deg inn i grenselandet.
I så fall bør diskusjonen overgå til PM til interesserte personer!
Lykke til!
Mvh Gunnar.
Vær obs på at her på forumet skal man BARE diskutere avdøde personer!
Jeg mistenker at du nå begir deg inn i grenselandet.
I så fall bør diskusjonen overgå til PM til interesserte personer!
Lykke til!
Mvh Gunnar.
Hei igjen Torill !
Din far, Sverre, og min far, Odd Charles, var altså fettere, da er jo du og jeg tremenninger da
Litt artig det, syns jeg. Takk for info. Etter hva jeg har funnet ut, tror jeg ikke det er noe taterslekt vi stammer fra, men det er jo mulig at Sverre's far var tater, hva vet jeg ? Min far var også veldig mørk, både i hud og hår
Jeg sender deg litt info om det jeg har funnet ut så langt !
Hadde jo vært artig med litt kontakt videre, hvis du har lyst ?
Da kan du jo evnt. sende en personlig melding (pm).
Hilsen fra Marit
Din far, Sverre, og min far, Odd Charles, var altså fettere, da er jo du og jeg tremenninger da

Jeg sender deg litt info om det jeg har funnet ut så langt !
Hadde jo vært artig med litt kontakt videre, hvis du har lyst ?
Da kan du jo evnt. sende en personlig melding (pm).
Hilsen fra Marit
Det hadde vært artig, men nå blir jeg borte i en måned. Men tar kontakt når jeg er hjemme igjen.
Vrnnlig hilsen Torill
Vrnnlig hilsen Torill