Anne Maria Hansdatter Saugbakken, f. 27. feb. 1822

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn20441
Sted: BERGEN

Anne Maria Hansdatter Saugbakken, f. 27. feb. 1822

Legg inn av dn20441 » 7. juli 2007 kl. 1.11

10. mars 1822 blir hjemmedåpen til dette "uekte" pikebarnet konfirmert i kirken.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101
Fadderne ser ut til å være fra "de beste familier".
Som barnefar utlegges Hans Hansen Tolfsbye.
Er det mulig å få bekreftet om denne Hans er sønn til Hans Hansen Smedshaug/Tolfsby eller en annen Hans (f. eks. tjenestegutt) som bor på Tolfsby i 1821/22?
Og hva står det egentlig i KB om barnefaren: "Lod anmælde ** ** Barnets Fader at være ..."
Skulle vært interessant å visst mer om "dramaet" (?) rundt dette "Begges første Leiermaal" og hvorfor Anne Marias foreldre ikke kunne gifte seg med hverandre selv om de begge - som jeg tror - kom fra "meget gode" familier.....

mvh Egil G.

gj11344
Sted: Rakkestad

Re: Anne Maria Hansdatter Saugbakken, f. 27. feb. 1822

Legg inn av gj11344 » 6. oktober 2010 kl. 0.15

Hei,
jeg vet ikke noe om dette, men jeg forsøker å finne ut det jeg kan om gården Sagbakken(eller muligens Saugbakken) i Rakkestad; hvem som har eid, når og ellers alt av interesse rundt dette. Har akkurat begynt så jeg vet ikke så mye.
Vennlig hilsen
Siri

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Re: Anne Maria Hansdatter Saugbakken, f. 27. feb. 1822

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 6. oktober 2010 kl. 15.47

Ugifte, pigen Elen Maria Jensd. opholder sig paa Saugbakken lod andmælde fornævnte ?? Barnets fader at være Ungkarl Han Hansen Tolfsbye.

Mangler ett ord, men meningen skulle komme fram. Ettersom det står oppholder seg på om Elen Maria skulle dette tilsi at hun ikke hørte til familien, enten at hun var i tjeneste eller var tilfeldig innom.

Lykke til videre.

Svar

Gå tilbake til «Rakkestad»