Lars Nilsen Hove Stordal, f. ca. 1800 fra Molde.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Lars Nilsen Hove Stordal, f. ca. 1800 fra Molde.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. januar 2005 kl. 20.15

Retting 1.3.2018!

Min tipptippoldefar Lars Nilsen Hove fra Stordal er ved folketellinger oppgitt til å være fra Molde.

Ved hjelp av en "profesjonell slektsforsker" gikk jeg utifra at hans opphav var paret fra Røysene Molde som er anført i det opprinelige startinnlegget her. Med litt mer erfaring i faget har jeg kommet til at dette bare er spekulasjon, og at egentlig er ingen ting bekreftet om hans opphav. Det jeg vet med sikkerhet er at han dukker opp ved forlovelse og vielse 11. desember 1823/4.1.1824 i Stordal på Sunnmøre.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070830660580 Dette emnet ble rotete på grunn av mine antakelser når emnet ble startet og delvis av P. Jendem sine merkelige innspill i tråden. Jeg skulle kanskje ha startet et nytt emne om søk etter Lars sitt opphav, men da det jo fra mange har kommet masse gode innspill og informasjon så fortsetter jeg i denne tråden med et nytt forsøk med nytt innlegg datert nedenfor 1. mars 2018.

Opprinnelig startinnlegg:

Aagaathe Olsdtr-Iver Pedersen Røysene, Molde
I 1801 levde dette paret på husmannsplassen Røysa/Røysene i Molde/Bolsøy. Aagaathe 50år og Iver 60 år. Jeg er interessert om andre kan kjenne til disse, hvor de kom ifra og deres aner. De er sikkert innflyttere for deres eldste sønner er ikke døpt i Bolsøy/Molde. Aagaathe-navnet (Ågot) ser jeg er meget brukt i Grytten, (kanskje en ledetråd?). Sønnen til dette paret, Nils, er i 1801 tellingen ”enroulleret Matros”, militær sjømann? Denne sønnen fikk i året 1800 to sønner med to forskjellige kvinner, min tipp-tipp oldefar Lars Nielsen med Anna Larsdtr Årøy og sønn Iver med Barbroe Nielsdtr. Guttene ble døpt med 14 dagers mellomrom. Nils giftet seg med Barbro, så Lars og grunnlaget for min slekt var nok bare et lite sidesprang. Hadde også vært interessant om det finnes slekt etter Nils og Barbro.
Sist redigert av Helge Bjerkevoll den 1. mars 2018 kl. 15.29, redigert 1 gang totalt.

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Raknes-Røysene, Aagaathe Olsdtr og Iver Pedersen

Legg inn av dn10177 » 8. mars 2005 kl. 19.02

Svar fra Per Gjendem, http://home.no.net/pgjendem. Peder Rasmusen Gørvell Myhren i Molde fikk iallfall sønnen Iver Pedersen Myhren ca. 1705 i Molde og giftet seg 1740 med Gjertrud Christophersdtr. Westnes. (Blant forfedrene til den berømte måilling Christopher "ved Ledet", utredet i samarbeid mellom Bjørn Johnson Dale og meg. Fikk ogsp et barn med Aagot Olsdtr. Iver døde 1768 i Myhren (ved Kaffestova). Sønnen Nils Iversen R.R. var gift 26. desember 1801 i Molde med Anna larsdtr. Aarøe. Jeg tror han var samboer med Barbro Nilsdtr. Aarøe. Derfor mener jeg Lars Nilsen Aarøe var uekte. Iver Nilsen Reknes Røisen var sønn av Barbro. Nils Nilsen Aarøe f. 1807 er utvilsomt ektefødt og havnet som sjømann på Ausen i Fræna. Han giftet seg med Elen Christensdtr. Oksegrov på Tornæs f. 1835, datter av Christen Olsen Ausen på Åsen og kona Margrethe Gundersdtr. Åndal. Les på min hjemmeside om bd Fræna vol. 2 og relasjonene Røvik-Tornæs-Røisen. Molde kyrkjebok er svært grovmasket med dette.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 31. mars 2005 kl. 7.33

Per Gjendem skrev:Peder Rasmusen Gørvell Myhren i Molde fikk iallfall sønnen Iver Pedersen Myhren ca. 1705 i Molde og giftet seg 1740 med Gjertrud Christophersdtr. Westnes. (Blant forfedrene til den berømte måilling Christopher "ved Ledet", utredet i samarbeid mellom Bjørn Johnson Dale og meg. (...)

Hei, Per! Hvordan kunne Kristoffer ved Ledet (ca. 1728–1806) eller hans sønn Kristoffer i Schultzhagen (ca. 1761–e. 1822) være etterkommer (eller forfar, for den saks skyld) av disse menneskene?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. april 2005 kl. 1.27

Til Per Gjendem

Takker for innspill.

Det jeg lurer litt på er de store generasjonsforskjellene, kan dette være riktig?
Iver Pedersen Myren født 1705 fikk sønnen Nils Iversen som giftet seg og fikk barn 96 år senere, kan dette være mulig.
Videre skriver du at Nils var gift med Anna Larsdtr og fikk med hennes sønnen Lars.
Og denne sønn var uekte, da Nils var samboer med Barbro? Nils kunne vel ikke være gift med Anna, være samboer med Barbro og få en uekte sønn med sin hustru.

Ja dette var merkelig

vennlig hilsen Helge

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. april 2010 kl. 13.09

Vil gjøre et nytt forsøk på denne. Noen har kanskje ett eller annet å bidra med.

Nils Iversen ved folketellingen 1801, 27 år, f ca 1774.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=555#ovre

Det som høgst trolig er foreldrene ved samme folketelling:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2188#ovre

Og Lars Nilsen sin dåp, med Nils Iversen Røysa som far, venstre side andre spalte nederst.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-49

Det ser ut som det er den samme Nils som er far også oppe på neste side.

Anne Iversdtr som er 11 år i 1801 har jeg ikke lykkes å finne dåp til.
Derimot er det en Ole Iversen Røysene konfirmert i Molde 10.oktober 1792 som kan være sønn til Agate og Iver.
Heller ikke dåpen til Ole eller Nils har jeg funnet med søk i kirkebøker og på FS.

Så spørs det da om familien rundt 1790 har kommet fra et sted hvor det ikke er oppbevart kirkebøker før 1790. (Ekteskap til Agate og Iver, dåp til de tre barna osv).

Jeg står altså helt fast om denne familiens opphav. Noen som hjelpe? :idea:

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 3. april 2010 kl. 16.38

Dersom avskrifta i Romsdalarkivet er riktig, har ikkje Iver Pedersen andre arvingar enn faren.

Molde skifteprt. nr. 1 fol. 525 – 1768 8/1 etter Iver Pedersøn g.m. Gjertrud Christophersd. Avdødes far: Peder Rasmussøn Myren. Laugv. Ingver Iversøn. Hus uten grund 30 rd., Sjøredsk: 1/3 part i en seksring, endel torske og sildegarn, litt tømmermannsverktøi, litt sølv, klær. Tarvelig men ganske meget innbo. Bøker: Dansk bibel, Den norske lov, Sjømands Sjæle Roe, 1 Huspostil. Brutto: 194-1-14. Netto: 183-1-14. Debitor: 9 stk. tils. 40 rd.

Branntakst 1767 for Molde med forandringer 1770 hus nr. 23 Ud paa Gaden Iver Pedersen død, enken gift med Lars Pedersen og bor der.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. april 2010 kl. 11.38

Takk til John for den bekreftelsen.

Jeg mener å ha sett at kirkebøkene for Bolsøy/Molde har store mangler.
Er det så ille at både ekteskapet til Iver og Ågot på Røysa (trolig gift rundt 1770-75).
Dåp til antatte sønner Ole og Iver ca 1773-1776, konfirmasjon til Iver og dåp til datter Anne rundt 1790 kan ha blitt utelatt :?:

Eller kan vi konkludedre med at her har vi med innflyttere (ca 1790) å gjøre?

dn10177
Kontakt:

Raknes-Røysene, Aagaathe Olsdtr og Iver Pedersen

Legg inn av dn10177 » 4. april 2010 kl. 12.52

Svar fra P.G. på http://pergjendem.com

Jeg er fornøgd med at slekta til Christopher Helland på Vestnes omsider blir grundigere undersøkt. Selv om enkelte vil anse dette som blindspor. Sist gang jeg befattet meg med dette var 2005 ved introduksjon av Fræna Bd.2 der familien omtales på Ausen el. Ås på Tornes i Fræna. Side 520 f) Elen f. 2/8-1828 g. 17/-1846 m. Nils Nilsen Aarø , f. 1807 i Bolsøy, d. 8/2-1850, sønn av jektfører Nils Iversen og kone Barbro Nilsdtr. Reknesrøysa. Innspillene var for bleike til å oppfølges. Bygdeboka var som det framgår, ikke synderlig opptatt av linken.

Jeg sa da at Peder Rasmusen Gørvell Myhren i Molde fikk sønnen Iver Pedersen Myhren ca 1705 og giftet seg ca 1740 med Gjertrud Christophersdtr. Wesnæs. Fikk også et barn med Aagot Olsdtr. Iver døde 1767 i Myhren ved Kaffistova. Årstallet burde vel ikke være ueffent på bakgrunn av branntaksten endret 1770 for hus 23 Udpaagaden hvor Iver Pedersen føres død, mens EQ er gift med Lars Pedersen og bor der. Sønnen Nils Iversen Røisen giftet seg 26. des 1801 i Molde med Anna Larsdtr. Aarøe. Jeg tror han var samboer med Barbro Nilsdtr.

Derfor mente jeg Lars Nilsen var uekte. Iver Nilsen var sønn av Barbro. Nils Nilsen Aarøe f. 1807 var utvilsomt ektefødt og havnet som sjømann på Ausen i Fræna. Han giftet seg med Elen Christensdtr. Oksegrov på Tornæs f. 1835. Datter av Christen Olsen Ausen på Åsen og kona Margrethe Gundersdtr. Åndal. Sist anbefalte jeg folket om å lese kritikken av Fræna bd. 2 og relasjonene Røvik-Tornæs-Røisen. Siste utsagn: Molde kyrkjebok er grovmasket med dette. Det gjenstår nok en god del forskning før noen samlende framstilling kan legges på bordet.

Merkelig nok virker det som om tentative årstall setter enkelte i harnisk. Likeledes hvor vidt et barn er ektefødt eller såkalt uekte meir enn 200 år siden. Helst burde jeg sitere en sura fra koranen for å vise hvor mange vise det behøves for å svare spørsmål med ugreie vinklinger. Mens dølene ble infanterister, ble møringene marinegaster. Uansett ble soldaten beskyttet i tilfelle uønskede fødsøer av militær straffelov. Klokkerne skumlet da om løsaktige quindfolk. Så blir vi til syvende og sist avhengig at tolkninger som supplement til arveskiftet, og må gjøre oss tanker over hvorfor det hoppes elegant bukk over saklige forhold som vi i dag kjenner til.

Vedlegg1:

Peder Rasmusen Gørvell Myhren, f. 1685-1695 i Molde, Møre og Romsdal. Han giftet seg med NN, gift 22 mai 1735 i Molde. Møre og Romsdal. Peder døde i Røisen. Molde. Møre og Romsdal. Peder Rasmusen Myhren nevnes i arveskifte på Molde i skifteprotokollnr. 1 folio 525 åpnet 8. januar 1768. Han er far til Iver Pedersen Røisen som har EQ Gjertrud Christopersdtr. Wesnes av Christopher Helland-slekta. Laugsvitne er Ingwer Iversen Moss som emigrerte til Kristiansund 1790. Dette er lensmannslekta på Årø /Eikrem i Fanne.
I. Iver Pedersen (1) Reknes Røisen, f. 1695-1715 i Gørvellmyhren, Molde. Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Gjertrud Christophersdtr. Wesnæs, gift 20 feb 1735 i Molde. Møre og Romsdal, f. 1701 i Vestnes, Vestnes, Møre og Romsdal (datter av Christopher Christophersen (1) Helland og Berte Olsdtr. Rypdal), d. 1798 i Molde, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Berthe Larsdatter, gift 21 okt 1733 i Molde,. Møre og Romsdal. Iver døde 1768 i Molde,. Møre og Romsdal. Molde skifteprotokoll nr. 1 folio 525. Anno 1768 den 8. januar ble skiftet etter avdøde Iver Pedersen Røisen. EQ Gjertrud Christophersdatter Wesnæs. Avdødes far: Peder Rasmusen Gørvellmyhren el.. Myhren. LV Ingwer Iversen. Hus uten grund 30 rd. sjøredskaper 1/3 part i en sekstring. en del torske- og sildegarn, litt tømmermanns-verktøy, litt sølv, klær. Tarvelig, men ganske meget indbo. Bøker: dansk bibel. den norske lov, Sjømands Sjæleroe, en huspostill Brutto 194- 1 - 24. Net 183-1-14. Debitor 9 stk. 40 Rd.

A: Ole Iversen Røisen. f. 15. aug 1773. Skifte 7. aug 1753 Romsdal sorenskriver. Molde, Møre og Romsdal.
a: Iver Olsen Røisen (6 år i 1753)
b: Knut Olsen Røisen (4 år i 1753)
c: Jens Olsen Røisen (1/2 år i 1753)

Iver Iversen Røisen. Dåp på Molde fastelavenssøndag 1735, altså 20. februar. Peder Rasmusens sønn Iver. Folio 36 i Veøy. Foreldrene viet 22 a trin 1735. Hvorfor ble ikke kyrkjeboka for Veøy konsultert før nå? Her må vel sies å være den enkle forklaringsgrunn til feilaktigheten åpenbart være at bestefarens navn noteres for sønnen. Jeg merker meg at debattantene omsider har begynt studere innførsllene Veøy fra 1721, og det er sannelig på tide at også vurderinger av innførslene kommer til uttrykk i teoridannelsen. For dypest set står man igjen med synsing, hvis en ikke forholder seg kritisk til kildene, og vurderer for og imot utsagn.

1. Nils Iversen Røisen Reknes, f. 27 mai 1775 i Molde. Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Anna Larsdtr. Aarøe, gift 1798-1705 i Molde, Møre og Romsdal, f. i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Barbro Nilsdtr. Bolsøe el. Aarøe, gift 26 des 1801 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1769 i Bolsøe., Bilsøya, Møre og Romsdal (datter av Nils Bolsøe el. Ekren og Karen Pedersdtr. Farstad), Enrullert matros eller rettere marinegast på Reknes Røisen i Molde. I FT Bolsøy 1801 er han på Hjelset i alder 27 år dvs f 1774. t Det påstås: Han fikk to barn døpt med 14 dagers mellomromm 1800 med to ulike kvinner.

Vedlegg2:

Christopher Pedersen Helland, f. ca 1645 i Helland, Vestnes, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Margrethe el. Marit Pedersdtr. Helland, d. 1703 i Helland, Vestnes, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Ågot Lassesdtr. Vestnes, gift 1729 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. ca 1704 i Vestnes (datter av Lasse Søfrensen (1) Vestnes og NN), Christopher døde 1703 i Vestnes, Møre og Romsdal. Christopher Pedersen farmed at Helland. A hereditary exchange took place on Apr 16 1703.
I. Christopher Christophersen (1) Helland, f. ca 1660. Han giftet seg med Berte Olsdtr. Rypdal, gift 1690 i Tresfjord, f. 1663 i (1663?) (datter av Ole Eriksen Misfjord Rypdal og Kristi Ellingsdtr. Rypdal), .
A. Christopher Christophersen (2) sen. Sør-Sylte, f. 1692 i Helland, Vestnes. Han giftet seg med (1) Gyri Thoresdtr. Talberg Sør-Sylte, gift 15 jul 1730 i Tresfjord, Møre og Romsdal, f. ca 1685 i Vågstranda (datter av Thore Talberg), d. 19 nov 1760 i Tresfjord. Han giftet seg med (2) Marit Pedersdtr. (1) Sør-Sylte, gift 9 jun 1761 i Tresfjord, Møre og Romsdal, f. 1704 i Tresfjord, Møre og Romsdal (datter av Peder Iversen Eidhammer (Sør-Sylte) og Marit Iversdtr. (1) Sør-Sylte). Han giftet seg med (3) Magnhild Christophersdtr.Skjerså, f. 1737 i Skjerså, Bolsøy, Møre og Romsdal. Christopher døde 1770 i Sør-Sylte.
1. Sigri Christophersdtr. Helland, f. 1721 i Vestnes, Møre og Romsdal.
2. Magnhild Christophersdtr. Helland Gjelsten, f. 1730 i Helland, Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Mads Sjurdsen Flate Gjelsten, gift 1752 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. ca 1715 i Flate, Vestnes (sønn av Sjurd Sjurdsen Flate og Agnetta el. Agnete Madsdtr. Øvre Nakken), d. 1766 i Vestnes. Hun giftet seg med (2) Einar Einarsen Gjelsten, gift 1767 i Vestnes, Møre og Romsdal (sønn av Einer Johansen (1) Gjelsten og Ingeborg Einarsdtr. Birkevoll Gjelsten), Magnhild døde 1801 i Gjelsten, Vestnes, Møre og Romsdal. Marrying 1768, Magnhild Helland was then a widow.
3. Gyri Christophersdtr. Sør-Sylte Reistadbakk, f. 1731 i Sør-Sylte, Tresfjord, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Ole Askjellsen nr. 1 Reistadbakk, gift 10 apr 1767 i Veøy, Møre og Romsdal, f. 1728 i Reistadbakk, Vågstranda, Veøy (sønn av Askjell Olsen nr. 1 Reistadbakk og Anna Jakobsdtr. Reistadbakk), d. 1787 i Reistadbakk, Veøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Erik Eriksen Daugstad, gift 1776 i Vestnes, Møre og Romsdal. Gyri gravlagt 20 apr 1780 i Reistadbakken, Vågstranda, Møre og Romsdal.
4. Christopher Chr. (3) jr. Sørsylte "ved Ledet", f. 1732 i Sørsylte, Tresfjord, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Sigrid Olsdtr. Hoem "ved Ledet", gift 30 jul 1762 i Tresfjord, Møre og Romsdal, f. 1734 i Tresfjord (datter av Ole Nilsen Hoem og Ingeborg Pedersdtr. (1) Sør-Sylte Hoem), d. 1804 i Ved ledet, Molde, gravlagt 3 mai 1804 i Molde. Han giftet seg med (2) Ingeborg Iversdtr.. Christopher døde 1806 i "Ved Ledet", Molde, Møre og Romsdal, gravlagt 10 mai 1806 i Molde, Møre og Romsdal. The family of Christopher (3) "ved Ledet" is found in Olaf Rekdal: BB Tresfjord p 133. He is buried at Molde on May 10 1806 at the age of 82. Indicating birth-year of 1723/4. Whereas Olaf Rekdal indicates birthyear 1827/8. Olaf Rekdal tells in Tresfjord 1 p 209 that Christopher Chr. "ved Ledet" and his wife Sigri Olsdtr. Hoem resettled to Molde to live there in 1767. Christopher "ved Ledet" finished up farming at Sande, Søre Fræna, using this surname. The wife was Sigri Hoem. Daughter Gyri Christophersdtr. was therefore born at Sande. In the sensus Molde 1801 this family was lving at Indgaagaden nr. 147. Sigri Hoem er av Blix-slekta.
5. Berthe Christophersdtr. Helland Sør-Sylte, f. jan 1732 i Vestnes.
6. Enger Christophersdtr. Sør-Sylte Sandviksbø, f. 1735 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Larsen (2) Nør-Berg Haugen, f. 1732 i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Lars Ingebrigtsen Fanbostad Ytre Berg og Elen Eriksdtr. Gran), .
B. Cirsten Christophersdtr. Helland, f. ca 1697 i Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Erik Knutsen Helland, gift 1725 i Vestnes, Møre og Romsdal, d. 1732 i Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Rasmus Olsen Langstein, gift 1733 i Vestnes, Møre og Romsdal.
1. Marthe Eriksdtr. Helland, f. 1726 i Vestnes, Møre og Romsdal.
2. Maren Eriksdtr. Helland, f. 1728 i Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Johan Eriksen Røbekk Wesnes, gift 7 jan 1754 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. ca 1725 i Røbekk, Bolsøy, Møre og Romsdal (sønn av Erik Eriksen Røbekk Bolsøe og Guri Andersdtr. Strande), d. i Helland, Vestnes, Møre og Romsdal. Korporal Erik Eriksen er sønn av sersjant Erich Bøbech på Helland med det store barnekullet. Kfr. De nylige referansene til Sætre, Vike og Hoem på distreff, Molde.
C. Gjertrud Christophersdtr. Westnes, f. 1701 i Vestnes, Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (1) Iver Pedersen (2) Gørvell Myhren, gift 20. feb 1735 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1705 i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Peder Rasmusen Gørvell Myhren), d. 1768 i Myhren, Molde, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med (2) Lars Nilsen Ytre Hoem Molde, f. ca 1705 i Ytre Hoem, Fræna, Møre og Romsdal (sønn av Nils Knutson Ytre Hoem), d. i Molde, Møre og Romsdal. Gjertrud døde 1798 i Molde, Møre og Romsdal. Guardian for the widown 1768 was Ingwer Iversen.
1. Nils Iversen (Reknesrøisen) Røisen Reknes. Han giftet seg med (1) Anna Larsdtr. Aarøe, gift ca 1798 i Molde, Møre og Romsdal, f. i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Barbro Nilsdtr. Bolsøe el. Aarøe, gift 26 des 1801 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1769 i Bolsøe., Bilsøya, Møre og Romsdal (datter av Nils Bolsøe el. Ekren og Karen Pedersdtr. Farstad), . Matros på Reknes Røisen i Molde.
II. Margrethe Christophersdtr. Helland, f. ca 1685 i Vestnes. Hun giftet seg med Christen Hansen Kyrkje-Sylte, gift 1737, f. 1717 i Tresfjord (sønn av Hans Sørensen Grøvdal Sylte og Karen Kristensdtr. Kyrkje-Sylte), d. 1788 i Tresfjord. Margrethe døde 1738 i Tresfjord.
A. Hans Kristensen Kyrkje-Sylte, f. 1738, d. 1738. Mother and child died of complications.
III. Gyri Christophersdtr. Kormeset, f. ca 1690 i Kormeset, Vågstranda, Veøy. Hun giftet seg med Torstein Sivertsen Sørås, gift 1721 i Gjermundnes, Veøy, Møre og Romsdal, f. ca 1690 i Veøy, Møre og Romsdal.
IV. Lussi Christophersdtr. Helland. Hun giftet seg med Jens Bårdsen Vik, f. ca 1710 i Voll, Møre og Romsdal (sønn av Bård Olsen Ner-Bø), d. 1742 i Voll, Møre og Romsdal. Lussi døde ett 1680 i Voll, Møre og Romsdal.
A. Mette Jensdtr. Vik, f. ca 1700 i Vik, Voll, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Larsen (2) "Vrager" Berg, gift 21 jan 1724 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1648 i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Lars Larsen (1) "Vrager" Ytre Berg og Marithe Ingebrigtsdtr. Røbekk), d. 7 jul 1731 i Molde, Møre og Romsdal, gravlagt 10 jul 1731 i Molde, Møre og Romsdal.
1. Johanna Larsdtr. Berg, f. ca 1720 i Molde. Hun giftet seg med Jacob Nicolai Nielsen Lem Berg, gift ca 1735 i Molde, f. i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Niels Eriksen Berg og Abel Catharina Nilsdtr. Lem Berg), d. 1766 i Molde, Møre og Romsdal. Johanna døde i Molde. Guardian 1766 for daughter Anna Olava was Andreas Lindberg.
2. Berit Larsdtr. Berg, f. 1723 i Molde, Møre og Romsdal.
3. Catharina Larsdtr. Berg, f. 1724 i Molde, Møre og Romsdal.
4. Lars Larsen (3) Ytre Berg. Two of his sons, viz Iver Larsen 26 in 1782, and younger brother Ole Larsen Berg viz 24 in 1782, seem to have lost their lives in a boating accident.
5. Nils Larsen Berg, f. aug 1727 i Molde, Møre og Romsdal.
B. Anne Jensdtr. Vik.
C. Karen Jensdtr. Vik, f. ca 1730 i Vågstranda, d. 1779.
V. Peder Christophersen t.o. Helland, f. ca 1670 i Helland, Vestnes, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Magnhild Amundsdtr. Øvstedal, gift 1702 i Vestnes, Møre og Romsdal, f. 1670 i Umunngard, Øvstedal, Tresfjord, Vestnes.
A. Christopher Pedersen (2) Ner-Helland. Han giftet seg med Ågot Lassesdtr. Venås, gift 1729 i Vestnes, Møre og Romsdal.
1. Berit Christophersdtr. Helland. Hun giftet seg med Lasse Larsen Bjørset, f. 17 okt 1723 i Bolsøy (sønn av Lars el. Lasse (1) Tornæs Bjørset).
B. Ingeborg Pedersdtr. Helland, f. 1721 i Vestnes, Møre og Romsdal.
VI. Just Christophersen Helland.
VII. Peder Christophersen t.y. Helland.

Helge Bjerkevoll ironiserer over mine framsatte teorier om denne Røisen-slekta, og mener jeg er blitt et innbilsk offer for påskemysteriets gåter. Han skal ha rett i at det er heller tvilsont. Dette betyr på ingen måte ast jeg er avvisende til det glade budskap i forkynnnelsen. Vurdering av historiske funn er avhengig om beretningene er etterrettelige - de aktuelle kyrkjebøkene for Veøy og Molde er i utgangspunktet tvilsomme med utallige feilopplysninger. Etterprøving kan ikke starte før formuleringene er satt på papiret. Så skal kollegaene inviteres til å overprøve synspunktene. Det gjelder minst av alt "å ha rett", for det vil være usaklig i utgangspunktet. I gjeldende tilfelle har det ikke blitt diskutert hvorfor det har oppstått inkonsistens med bakgrunn i prestens føring i kyrkjeboka. Bjerkevoll konkluderer at alternative funn er irrelevante. Da blir vårt motspørsmål om han mener han har patent på vurdering av materialet? Er det kanskje ikke viktig også å kunne påvise hvordan den historiske stigen ble utstaffert med råtne trinn? Nye koster tar alltid opp stafetten og kommer med andre innspill.
Sist redigert av dn10177 den 6. april 2010 kl. 10.12, redigert 16 ganger totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. april 2010 kl. 11.58

Svar til Per Gjendems innlegg 04 apr 2010 11:52:46 ( Sist endret av dn10177 den 04 Apr 2010 15:08:20, endret 4 ganger)

Det er riktig nok påsketider og mye snakk om oppstandelsen, men at slikt skjedde i Molde på 1700 tallet er vel heller tvilsomt.
Når jeg søker etter slekt forventer jeg seriøse svar og helst vist til kilder.

Iver Pedersen f ca 1705 og med skifte etter seg 1768 kan ikke gifte seg i 1738 og fødes på nytt i 1741. Få barn ca 1774, ja endatil ca 1790.

Og Nils Iversen (Reknesrøysen) var ikke gift med Anne Larsdtr (I innledningen 26.des 1801, i vedlegg 1 etter 1798, vedlegg 2 ca 1798). Han fikk derimot et uekte barn, Lars, med Anne Larsdtr i 1800 som linket til ovenfor.

Det er forfedrene til denne Lars som kom til Stordal Sunnmøre jeg søker etter.
Og da blir Iver (husmand) og Aagaathe "Begge i første ægteskab" ved folketellingen 1801 interessant (link ovenfor).

Og som det antydes allerede i innlegg 3 så har dette paret ingen påvist tilknytning til Iver Pedersen av 1705 og Peder Rasmusen Gørvell Myhren.

Retting:
Når det gjelder min ironisering her så gjelder det ikke innlegget slik det fremstår etter 15 rettinger, men tidligere påstander. Og det er umulig å føre en debatt når en kommer med en kommentar og rett etterpå blir grunnlag for kommentaren endret slik at det hele fremstår som meningsløst.
Sist redigert av Helge Bjerkevoll den 6. april 2010 kl. 7.48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. april 2010 kl. 14.45

A. Nils Iversen Røisen Reknes, f. bef 1768 i Molde. Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Anna Larsdtr. Aarøe, gift 1798-1705 i Molde, Møre og Romsdal, f. i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Barbro Nilsdtr. Bolsøe el. Aarøe, gift 26 des 1801 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1769 i Bolsøe., Bilsøya, Møre og Romsdal (datter av Nils Bolsøe el. Ekren og Karen Pedersdtr. Farstad), . Enrullert matros eller rettere marinegast på Reknes Røisen i Molde. I FT Bolsøy 1801 er han på Hjelset i alder 27 år dvs f 1774. Påstand: Han fikk to barn døpt med 14 dagers mellomromm 1800 med to ulike kvinner.
1. Lars Nilsen Aarøe, f. 1800 i Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal. Tippoldefar til Helge Bjerkevoll på Rekdal.
2. Iver Nilsen Reknes Røisen, f. 12 okt 1798 i Molde, Møre og Romsdal.

Registrer at det har kommet noen endringer i innlegg til PG (endring 5, 6 og 7)

Først: Jeg liker ikke at du setter mitt navn som en levende person inn som slektsrelasjon her da jeg langt fra er enig i oppstillingen om at min slekt videre bakover er den du påstår.
Riktig nok sier jeg i første innlegg at Lars Nilsen er min tipp-tipp oldefar (ikke tippoldefar) men det er ikke i sammenheng med en tvilsom slektsrekke.
2. Iver Nilsen Reknes er fødd 12. oktober 1800. (se min lenke ovenfor)

Det er heller ikke noe grunnlag for å påstå at Nils Iversen Røysen Raknes er fødd før 1768.
Folketelling 1801 oppgir som du skriver 27 år. Selvsagt kan det være feil i folketelingen, men er det her noen grunn til å tro det? Det finnes kanskje militærruller som kan gi svar?
Og for n. gang. Nils Iversen og Anne Larsdtr var aldri gift med hverandre!

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. april 2010 kl. 15.02

Helge, jeg har funnet en Nils Iversen Røysen i Extrarullen i 1819. Han var står som født eller døpt i Molde 27/7 1775.

En Ole Iversen Reknes født 1773 står også i Extrarullen. Jeg kommer tilbake, etter middag og diverse andre gjøremål, med alt som står i denne sjørullen.
:) Tore

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. april 2010 kl. 15.52

Det høyres spennande ut Tore! Er det råd å få tak i denne extrarullen?

Her er eit utdrag av branntakstene for Molde - Reknes-Røisen.

År Nr. Beboer/eier Beskrivelse Special Takst i rd.
1767 2 Berete Knudsd. 1 lite bolighus 10
1777 2 Berete Knudsd 1 lite bolighus 10
1784 2 Berete Knudsd. Død, Iver Knudsen flyttet inn
1787 2 Iver Olsens enke 1 lite bolighus av tømmer med skorstein, never og torvtak, 1 etasje 10
1797 1 Erich Olsen 1 lite bolighus av tømmer med torvtak, 1 etasje 10
1801 1 Knud Olsen FT1801

og nokre andre opplysningar henta frå skifteprt. pante./skjøtebok og FT1801 som truleg gjeld personane nemnt i branntakstene for Molde

Berete Knudsdatter Reknesrøisen ( - ca. 1784)
Gift med Ole Iversen Reknesrøisen ( - skifte 7/8 1753)
a. Iver (ca. 1747 - )
b. Knud (ca. 1749 - )
c. Jens (1753 - )

Molde skifteprt. nr. 1 fol. 187 – 1753 7/8 Skifte på Molde etter Ole Iversøn på Reknesrøisen g.m. Berit Knudsd. Barn: Iver Olsøn 6 år, Knud Olsøn 4 år, 3. Jens Olsøn ½ år. Form: Rasmus Knudsøn. Stue med kjøkken og kott 27 rd. Sild og torskegarn 6 rd., garniler 1 rd. Brutto: 33-0-8. Netto: 11-3-13.

Molde Skjøde og Pantebog I pg. 322: Under Dato Molde 24/6 1783 har Iver Olsen tilstaaet dels selv og dels paa sin Svigermoder Beret Knudsdatters Vegne for oppebaarne Penge og ubetalt Gundeleie at være bleven skyldig Generalauditør Peter Fredrik Koren 18-2-22 hvorfor pantsætter vores iboende hus.

FT 1801 bor i hus nr. 1 på Rechenes Røysen Knud Olsen, husbonde, 46 år, arbeidsmann og hans hustru Ingeborg Hansdtr. 36 år og deres barn Ole Knudsen 9, Ingeborg Knudsdtr. 7 og Ingelev Knudsdtr. 3 år.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. april 2010 kl. 18.43

Sjørullen 1819 er mikrofilmet, og jeg skannet disse for noen år tilbake. Extrarullen finnes på film NT186. Hovedrullen for byene Trondheim, Kristiansund og Molde står i film NT185. Ungdomsrullen for de samme byene begynner i film NT185 og fortsetter i NT186.

Jeg legger ved to bilder fra Extrarullen. Rode 2 i Molde.
På plass nr. O står Ole Iverssen Reknes født eller døpt 15/8 1773 i Fanne otting.
På plass nr. U står Niels Iverss. Røysen født eller døpt 27/7 1775 i Molde.

Det var bare en Iversen til i Extrarullen, en Bjørn Iversen Sletten, fødested Moldnæs og født/døpt 10/1 1790.

Rodeinndelinga var slik:
Rode No. 1 indbefattende Moldegjærdet til Reknæs Gaards Huse. Rodemester Kjøbmand Henning Abelseth.
Rode No. 2. fra Reknæs Gaards Huse til Røjsen ved Hospitalet. Rodemester Kjøbmand Johan Gørwell.

Jeg skal se etter i ungdoms-/hovedrullen etter Lars og Iver.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 5. april 2010 kl. 18.55

Jeg har ikke funnet Lars Nilss. eller Iver Nilss. i ungdoms- eller hovedrullen for Molde 1819.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. april 2010 kl. 22.29

Takk for veldig gode innspill!

Spesielt interessant er funn av Ole Iversen og Nils Iversen i sjørullene.

En kan da slå fast en gang for alle at den Iver Pedersen som det er skifte etter i 1768 ikke er faren, men derimot stor sjangse for at det er den Iver Pedersen som vi finner på Røysene i 1801.

Det registres også at det er født en Peder Rasmussens sønn Iver i 1735 (3.linje), med foreldre cop 22 a trin.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78

Har ikke klart å finne denne vielsen.

John har en god oversikt over beboerne på Raknesrøysen. Ser vi her noen forbindelse til Iver og Ågot?

Når det gjelder Lars Nilsen f i 1800, så er han gift i Stordal 1824. Han er oppgitt fødd i Molde og er 66 år i 1865. Konfirmasjonslister Stordal og Molde ser ikke ut til å være å oppdrive for aktuell periode for Lars. Så når han kom til Stordal er vanskelig å finne ser det ut som.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. april 2010 kl. 10.08

Da vil jeg anbefale at du ser i sjørullene for Molde fra 1776 og framover. Det ser ikke ut til at de er mikrofilmet før 1819. Av den lista jeg har fra Sør-Trøndelag fylkesbibliotek står det at sjøruller fra Romsdals fogderi finnes fra 1804 (og 1704 samt 1740-årene) på mikrofilm. Det første fra byene som er mikrofilmet etter 1740-årene, er 1819.

Jeg har sjøruller fra Kristiansund fra 1776 og framover, og de fant vi i Magistratsarkivet i Statsarkivet. Magistratsarkivet er en del av Byfogdarkivet, og der var det kopier av sjørullene for byen. Jeg antar at det samme vil gjelde for Molde. Du vil vel også finne sjørullene i det militære arkivet uten at jeg vet det.

For ditt vedkommende er det nok sjørullen for 1776 som er spesielt bra å finne, for den er et manntall, og der står fedrene sammen med sønnene sine. Og sønnene står også oppgitt som sønner av faren. Et eksempel fra Kristiansund:

Johannes Leerwiigen, (fødested blankt felt), 36 Aar
Børen
1 Søn Isach, Christiansund, Tvende Sønner, 4 Aar
2 Søn Johannis, ibm, Tvende Sønner, 1 Aar

Finner du dette i Molde har du et bevis på at riktig Iver var far til Nils. :)

Samtidig ville jeg ha sett i alle de senere rullene også, for der kan det stå mer detaljert informasjon, bl.a. dåpsdato. (Hvis du drar til SAT og sjekker disse sjørullene, kan du se etter et navn for meg der? En av mine aner ble kanskje født i Molde på 1780-tallet.)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. april 2010 kl. 23.19

Først en takk til Tore K for visning til sjørullene. Her er det mye å ta fatt i, og jeg tror disse kildene blant våre forskere blitt lagt for lite vekt på, eller at disse kanskje ikke har vært kjent :!:

Så en litt uhøytidelig oppsumering så langt.

Iver Pedersen og Aagaathe Olsdtr begge i første ekteskap ved folketelling 1801 har datter Anne fødd ca 1790-91.
Runde tall ved folketellingen (50 og 60 år) kan vel tyde på at alderen har vært litt tilfeldig fastsatt. 3-4 år skjevt er vel ikke umulig her? Ekteskap mellom Iver og Ågot (Aagaathe) kan vi da anta er inngått rundt 1770 +/- 2-3 år dersom nedenfor nevnte er deres barn.
Nils Iversen matros f 27/7 1775 kan være sønn av paret. Alder passer med folketelling 1801.
Ole Iversen i (sjølistene) f 15/8 1773 kan være sønn av paret. Ole Iversen konfirmert 1792, 18 år kan være samme person. Han skulle da være oppgitt 28-29 år i 1801. En Ole Iversen 27 år 1801, tjener Røbekk kan være den samme, men dette er nok mer usikkert.
Dette er vel de holdepunkter vi har.
Påstander:
Peder Rasmusen Gørvell Myren er far til Iver Pedersen Røysene. Det finnes vel ikke noe kildebelegg for dette. Det vi vet er at den Iver Pedersen som dør ca 1767 med far PRGM ikke er den Iver vi finner på Røysene 1801. Vår Iver er i sitt første ekteskap 1801.
Iver Iversen døpt fastelavenssøndag 1735 er en konstruksjon laget for å få visse teorier til å stemme. Den kan vi ikke feste mye lit til?
Interessant er også John H. Aarønes sine opplysninger om beboere/eiere på Røysene.
Vi kan jo spekulere litt om det kan være forbindelser her. Ole Iversen Reknesrøysen har barn Iver f. 1747, Knut f. 1749 og Jens f 1753. En forbindelse kan da være slik:
Ole Iversen f rundt 1720 har en bror
Peder Iversen f rundt 1720.
Denne Peder Iversen har da sønn Iver Pedersen som er på Røysene i 1801 og vil ha Ole Iversen Reknesrøysen som farbror. Om Knut Olsen Reknesrøysene (husbond 46 år 1801) er den samme som Knut Olsen f 1749 så er han altså i følge dette søskenbarn til ”vår” Iver Pedersen. Men her har vi altså en sprik på ca 3-4 år.

Det skulle da være en stamfar Iver f. rundt 1690 etter dette. Bygd på 30 år som en generasjon.
Kommer vi lenger med denne :) :?:

Og til slutt:!
At det settes frem forskjellige teorier og muligheter er jo det som gjør søken etter sine forfedre så fasinerende :)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 28. august 2010 kl. 23.29

Takket være gode innspill og opplysninger fra pantebøker, branntakster mm. som jeg har fått fra John H Aarønes kan jeg ta denne debatten et steg videre. Takk John!

Iver og Aagaate (Ågot)bor i 1801 i hus nr 121. Ved branntaksten i 1797 bor en Iver Tøndergård i dette huset. Spørsmålet da er om Iver Pedersen 1801 og Iver Tøndergård 1797 kan være samme person. Det har en vel lov å anta?

Så dukker Molde Pantebok 1789 opp.
<<Molde Skjøde- og Pantebog I pg. 360: Moldegaard 15/6 1789 har Abraham Schielderup solgt og skjødet til Iver Pedersen Tøndergaard, de Huser som staar paa hans Grund Krubben kaldet og forhen har voret beboet og eiet af Jens Knudsen for 16 Rdlr. – og har Iver Pedersen Tøndergaard for af Kjøbmand Peter Møller i Molde laante 25 Rdlr. Givet 1. Prioritet pant i disse Huse – samt i sine øvrige eiendele, dat. Molde 30/12 1784.>>

Her viser det seg altså at Iver Tøndergård har farsnavn Peder. Og da blir en jo styrka i trua på at en er på riktig spor. Iver Tøndergården flytta til Røysen nr 121 i 1778. I 1777 budde han Ud paa Gaden i hus nr 103 ei kort tid. Ei enke, Anne Iversdtr eigde dette huset fram til ho kom på hospitalet, men ho flytta inn att i 1781. I 1783 var ho død.
Kunne denne Anne Iversdtr være mor til Iver, og at Iver var oppkalla etter morfaren. En kan jo tenke i de baner, selv om en ikke har mye å holde seg til her.

Iver f ca 1740 må da selvsagt ha en tilknytning til Tøndergård. Var han en sønn av en av brukerne på Tøndergård i første halvdel av 1700-tallet, En Peder Tøndergård?

Går vi til Bolsøyboka, Tøndergård gr nr 28 side 261
http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdf
Så var jo førstemann på Tøndergård Peder Tønder nevnt 1611, uten at vi kan trekke noen linjer tilbake dit. I 1701 har vi Erik og Tron som oppsittere, ingen sønner. I 1723 var det 2 oppsittere på Tøndergård, ingen husmenn. Og det interessante er da om vi hadde navnet på disse brukerne. Spor finnes kanskje i skifter, panteregistre, justisprotokoller?
I 1763 er Ole - og Lasse Tøndergård leilendinger på Tøndergård. Bolsøyboka gir ingen opplysninger om fedres navn. Finnes de i andre kilder? En av dem kan jo være bror til Iver Pedersen Tøndergård.

Sitter det noen der ute med mer kunnskap om folka på Tøndergård?
Kanskje dukker det også opp mer om sjørullene 1776 som Tore K refererer til ovenfor, disse rullene skal sjekkes.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. september 2010 kl. 15.49

Først til Anne Iversen og spekulasjoner om ho er mor til Iver Pedersen.

Anne Iversdtr. ser det ut til å være skifte etter i Molde prt. 2 p. 977 1783 7/9. Ho er då skriven for Anne Iversdtr. Dalset og har sonen Erik Eriksen 18 år og slegfredsønnen Iver Eriksen Sigerset myndig.
Altså er ikkje Iver Pedersen son hennar. (Informasjon John Aarønes)

Så var det Iversønnene i Molde.

Tore Kristiansen (over) har fra Ekstrarullen 1819:
Nils Iversen Røysen f/d i Molde 27/7 1775. Det er han jeg regner med er min ane
Ole Iversen Reknes f/d i Fanne 15/8 1773

Så var det sjørullene som er nevnt ovenfor. Og her har jeg fått oversendt bilde fra Statsarkivet oppsporet og fotografert av Per-Olav Broback Rasch. (se nedenfor)

Her har vi altså Iver Pedersen Tøndergård med sønnene (slik jeg tolker det)
Peder Iversen f 1775 og Ole Iversen f 1777, begge i Molde. Mer er det vel ikke å få ut av denne nedtegnelsen?

Om mine antakelser i forrige innlegg er riktig om at Iver Pedersen 50 år FT 1801 og Iver Pedersen Tøndergarden er samme person, så tilhører altså Nils Iversen Raknes Røysene ikke denne familien og min teori rakner. Da må jeg ut på leting etter et annet foreldrepar :(

Jeg har sett gjennom dåpslistene i min. Bolsøy 1773-1777 uten å finne noen av de overnevnte fire Iver-sønnene. FS har en Peder Iversen fødd/døpt i Bolsøy 6/4 1775 med far Iver Pedersen Brogstad og mor Marith (har ikke klart å finne denne i kirkeboka).
Konklusjonen igjen er vel da at min. Bolsøy fra denne tiden er svært mangelfull.

Men det kan jo være en mulighet for at mer om fødte i Molde kan finnes i Statsarkivet. Jeg siterer her Per-Olav:

-I pakke 96 i militærarkivet ligger det kirkeboklister (som regel døpte)
fra 1769-1827 for hele Trøndelag og Møre og Romsdal (med lakuner for
enkelte år). En rask titt ga noen lister fra Molde på 1790-tallet, men
jeg sjekket bare raskt.

Altså finnes det masse kildemateriell som ikke er lagt ut på nett som vi bør være oppmerksom på.

Mvh Helge
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. september 2010 kl. 16.53

Svært interessant, Helge. :)

Et spørsmål om sjøruller. Fant dere ruller for Molde fra 1789 og fra perioden rett etter 1801 i Statsarkivet?

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 25. september 2010 kl. 19.08

For Molde er det bevart lister fra 1766-1820-tallet, mens Kristiansund hadde 1774-1820-tallet. Jeg har foto av en del av disse, bla. Molde 1790 (ekstrarull og hovedrull). Trenger dere oppslag, si i fra. Er for tiden ganske opptatt, men skal se til uken om jeg kan få gjort noe. Med tid og stunder satser jeg på at dette kommer ut på http://www.disnorge.no/cms/digikilder.html

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. september 2010 kl. 19.20

Jeg tenkte på om Nils kunne stå i ei ungdomsrulle i 1790 og i hovedruller litt seinere. Kanskje det står annen informasjon der enn i ekstrarullen fra 1819?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 25. september 2010 kl. 20.03

Helge: Anne Iversdatter Dalset er nevnt i Holm II s 463.

Iver Olsen Dalset, ca 1700-60, har ukjent opphav fikk bygsel på Dalset i 1724. Gift med Kari Jakobsdatter Dalset, ca 1700-ca 1760. (Henne har jeg aner på 4 generasjoner bakover på hvis det er av interesse). Anne, nest eldst av 6 barn, er født på Dalset ca 1730 er mor og Erik Kolstad er far til Iver Eriksen Dalset, f 1757, og han bodde på Sigerset. Anne Blir gift i Molde (ektemann ikke nevnt) og har sønnen Erik Eriksen f 1765.

Slegfredssøn er vel også en uekte sønn, men om det er Erik Kolstad som er faren til Erik er ikke nevnt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 26. september 2010 kl. 12.04

Vedrørende sjørullen fra 1776 så blir jeg litt usikker når det er innskrevet barn fødd 1777.
Er dette en liste som i virkeligheten er skrevet senere?

Takk til Osvald for informasjon om Anne Iversdtr og hennes opphav. Om Iver-navnet her har tilknytning til Nils Iversen f 1775 er nok vanskelig å finne ut av.

Om Nils Iversen Raknes Røysene tror jeg å ha disse hendelser:

Nils Iversen Røysa får uekte sønn Lars med Anne Larsdtr 28/9 1800, Bolsøy min.
Nils Iversen Røysa får uekte sønn Iver med Barbro Nilsdtr 12/10 1800 Bolsøy min.
Nils Iversen Reknes og Barbro Nilsdtr (Bolsøy?) gifter seg 28/12 1801 Kleive min.
Nils Iversen (nå Legrovik) får datter Ingeborg med Barbro Nilsdtr 6/3 1803 Bolsøy min.
Nils (nå Aarøy) får sønn Nils med Barbro Nilsdtr 1/11 1807. Bolsøy min.

I ingen av disse dåpsinnførslene har presten klart å få med faddere, slik at å få noen indisier ad den vei er forgjeves.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. oktober 2010 kl. 13.05

Helge, jeg beklager. Mea culpa.

Onsdag var jeg på Statsarkivet og leita i bl.a. sjørullene for Molde etter en av mine forfedre. Der fant jeg også Nils Iversen nevnt i alle årene mellom 1803-1810. Og han står med samme fødselsdato/dåpsdato i alle rullene. Jeg skal sende deg de bildene jeg tok av akkurat ham i rullene litt seinere når jeg får tid. Men de forteller ikke noe nytt om opphavet hans. Bare hvor han bodde de ulike årene.

Men jeg fikk et tips av Per-Olav om en boks som inneholdt lister over bl.a. døpte fra sogneprestene fra 1769-1827. Den boksen kikket jeg i på slutten av dagen, flere timer etter at jeg hadde sett Nils Iversen i sjørullene fra Molde. Og jeg var mest interessert i en av mine forfedre og en annen jeg holder på med fra Fræna. Og jeg bladde bakover i årene og kom til 1776 og der i listene fra sognepresten i Aukra fant jeg ham som ble født på Åndal i Fræna. Det var snart stengetid og at Nils Iversen var født i Molde i 1775 tenkte jeg ikke på.

Av en eller annen grunn tok jeg et bilde av Molde og Bolsø fra 1776 og legger det ved slik at du ser hvordan lista fra Molde og Bolsøy var. Listene fra Aukra var litt annerledes, der sto det ikke dåpsdato på guttene. Men jeg vet altså ikke om det var ei liste fra Molde og Bolsøy fra 1775 siden det var lakuner i materialet.

Min mulige ane fra Molde i 1788 fant jeg, men brødrene som skulle være født i Aukra i 1781 og 1784, fant jeg ikke da akkurat de listene manglet. Men årene foran, mellom og bakfra Aukra var med. Er ikke det typisk? :roll:

Etter å ha sett nærmere på sjørullene igjen, siste gang var for 6-7 år siden, vil jeg fastslå at disse er svært interessante for slektsforskere fra kysten av Romsdal og Nordmøre og byene Molde og Kristiansund. Ytre deler av Vestnes er også med i sjørullene (Fiksdal, Rekdal bl.a.). Kanskje mest interessant er de for Molde, Midsund, Aukra og Fræna siden kirkebøkene for Aukra brant i 1785 og klokkerboka for Molde for slutten av 1700-tallet er borte.

-----------------------
:cry: Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. oktober 2010 kl. 13.16

Helge skriver:
Vedrørende sjørullen fra 1776 så blir jeg litt usikker når det er innskrevet barn fødd 1777. Er dette en liste som i virkeligheten er skrevet senere?
Ja, det må det være. Det var de færreste av rullene fra Molde som var statiske. De fleste går over mange år. F.eks. vil rullen fra Molde fra 1790 gå fram til 1803 da det kommer ei ny rulle. I rullen står folk oppført på en bokstav (nummer). Når en person døde, kommer det inn en ny person på det samme nummeret. I Hovedrullen vil de da ofte hente inn en fra ungdomsrullen eller en som er tilflyttet. Det står i merknaden hvilken rulle vedkommende er hentet fra. I hovedrullen fra 1790 så jeg at det kom inn folk der i 1800 og også i 1801 på det samme nummeret.

I Militærarkivet har de også rodelister for Molde som er ført hvert år for noen av årene mellom 1803 og 1810. Det virker som om rodelistene er en slags kladdelister for den virkelige rullen som kanskje befant seg hos krigskommisæren i Trondhjem?

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. oktober 2010 kl. 13.40

Jeg tok foto av alle listene fra Molde og Aukra jeg kom over (Aukra fra før 1785 og Molde fra før 1808). For Molde fant jeg følgende år: 1769-1770, 1773, 1776, 1779-1780, 1782, 1785, 1787-1791 og 1799-1808. Kanskje jeg overså noe, men de aller fleste skal være med. Det er noen få konfirmasjonslister for Molde (en eller to) samt en del dødsfall, og etter 1800 innflyttede og utflyttede. Egentlig et veldig innholdsrikt materiale også for områder med kirkebøker.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. oktober 2010 kl. 14.42

Synd at lista for 1775 mangler. :cry:

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 1. oktober 2010 kl. 16.44

Takk igjen til Tore og Per-Olav for interessante opplysninger om sjørullene. Om ikke opphavet til Nils Iversen har kommet noe nermere så er det jo også flott å kunne fastslå at sjørullene forteller om hvor disse innrulerte sjømilitære holdt til og at det finnes dåpslister, inn og utflytta osv.

Tore skriver at disse rullene er basert på lister fra sognepresten. Men ser en på kirkebok for Bolsøy så måtte da prestene sitte med langt andre lister enn kirkebokinnførslene for å kunne gi riktige opplysninger til den verdslige makt.

Også kirkebøkene for Veøy har i følge bygdebokforfatter Olav Rekdal store hull for tiden rundt 1800 og han siterer m.a sogneprest J. Stub som i kirkeboka skriver at han ikke kan innestå for forretningene på en periode fra 11. oktober? 1999 og til Hellige 3 konger 1802 da "de var mig overleverede tildeels antegnede på små lapper."

Og kanskje mye av denne grunn kan også sjørullene for ytre Vestnes være svært interessant.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. oktober 2010 kl. 2.00

Helge, har du vurdert Iver Olsen Reknesrøysen som far til Nils Iversen?
Per Gjendem har nevnt ham i denne debatten, og det samme har John Aarønæs gjort. John skriver 5. april:
Her er eit utdrag av branntakstene for Molde - Reknes-Røisen.

År Nr. Beboer/eier Beskrivelse Special Takst i rd.
1767 2 Berete Knudsd. 1 lite bolighus 10
1777 2 Berete Knudsd 1 lite bolighus 10
1784 2 Berete Knudsd. Død, Iver Knudsen flyttet inn
1787 2 Iver Olsens enke 1 lite bolighus av tømmer med skorstein, never og torvtak, 1 etasje 10
1797 1 Erich Olsen 1 lite bolighus av tømmer med torvtak, 1 etasje 10
1801 1 Knud Olsen FT1801

og nokre andre opplysningar henta frå skifteprt. pante./skjøtebok og FT1801 som truleg gjeld personane nemnt i branntakstene for Molde

Berete Knudsdatter Reknesrøisen ( - ca. 1784)
Gift med Ole Iversen Reknesrøisen ( - skifte 7/8 1753)
a. Iver (ca. 1747 - )
b. Knud (ca. 1749 - )
c. Jens (1753 - )

Molde skifteprt. nr. 1 fol. 187 – 1753 7/8 Skifte på Molde etter Ole Iversøn på Reknesrøisen g.m. Berit Knudsd. Barn: Iver Olsøn 6 år, Knud Olsøn 4 år, 3. Jens Olsøn ½ år. Form: Rasmus Knudsøn. Stue med kjøkken og kott 27 rd. Sild og torskegarn 6 rd., garniler 1 rd. Brutto: 33-0-8. Netto: 11-3-13.

Molde Skjøde og Pantebog I pg. 322: Under Dato Molde 24/6 1783 har Iver Olsen tilstaaet dels selv og dels paa sin Svigermoder Beret Knudsdatters Vegne for oppebaarne Penge og ubetalt Gundeleie at være bleven skyldig Generalauditør Peter Fredrik Koren 18-2-22 hvorfor pantsætter vores iboende hus.

Grunnen til at jeg spør er at jeg fant i ei hovedrulle for Molde på nummer 2 denne karen:
Iver Olssen Rechnes, født 1749 i Molde og gift. Han er strøket over og grunnen var: 1784 transporteret til Extra Rullen fordi han er skrøbelig
Under dette står det død. Peder Pedersen Lind overtok plassen hans i rullen.

Jeg har ikke mer om ham eller når denne rullen var, for jeg fotograferte stort sett bare førstesida i protokollene i denne boksen med sjøruller fra Molde. Siden det ikke sto årstall på førstesida på denne hovedrullen fotograferte jeg deler av sida med navn på matrosene og der var det en Iver Olsen Rechnes som nummer 2.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. oktober 2010 kl. 11.18

Takk igjen Tore for nye innspill. Det er bra at noen kan se på saka med nye innfallsvinkler. Jeg har nok vert for opphengt i at Iver og Ågot, som også overskrifta viser til, var foreldre til Nils Iversen.

Ja Iver Olsen Reknesrøysen kan være en god kandidat. Men er han den Ole som er nevnt i skiftet 1753? 6 år i 1753 skulle gi fødselsår ca 1747/48.
Her er foreldre Ole Iversen og Berete Knudsdtr.
Men så har vi:
Molde 24/6 1783 har Iver Olsen tilstaaet dels selv og dels paa sin Svigermoder Beret Knudsdatters Vegne

Om dette er den samme Berete/Berit som nevnt i 1753 så må det altså være en annen Iver Olsen, for han kan jo ikke være både sønn og svigersønn :)

Snakker vi om Iver x 4 her?
Iver Pedersen Tøndergård, sjekket ut av saken.
Iver Olsen f ca 1747/48 sønn av Berete
Iver Olsen f 1749? svigersønn av Berete
Iver Knudsen, flytter i 1784 inn i huset etter Berete.

Nå skal vi vel ikke se bort fra at det kan ha gått litt i surr med det som skulle skrive inn og halde orden på alle disse Olene, Iverene, Pederene og Knutene. I allefall går det litt i surr for undertegnede :?

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 22. oktober 2010 kl. 10.48

Tore Kristiansen skrev:Men jeg fikk et tips av Per-Olav om en boks som inneholdt lister over bl.a. døpte fra sogneprestene fra 1769-1827.

Hei,

Hvor hen i Statsarkivet finner man denne boksen?

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 22. oktober 2010 kl. 12.14

Såvidt jeg husker var det i boks 96 i militærarkivet. Tror det sto i katalog nummer to for militærarkivet, under sjøinnrulleringen (eller noe i den duren). Sitter ikke med oversikt her jeg er nå. Kanskje Tore husker bedre, jeg bare lånte boksen fra han uten å skrive bestilling selv :wink:

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 22. oktober 2010 kl. 15.15

Jeg var på arkivet i dag og fant boksen! Det var boks 96, ja, under det militære utskrivningsvesenet, sjøutskrivningen 1704–1929: kirkeboklister for sjøinnrulleringen i Trondhjems stift 1769–1827 (F054.4.6).

Hjertelig takk til dere for tips om en (for meg) ukjent kilde!

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 22. oktober 2010 kl. 19.36

Bare hyggelig å hjelpe, Kjell Ove. Var egentlig tilfeldigheter som gjorde meg oppmerksom. Mye rart man kommer over på arkivet, gitt :wink:

Else Egeland
Sted: FANA
Kontakt:

Legg inn av Else Egeland » 26. november 2011 kl. 11.47

Per Gjendem skriver under vedlegg 2, 04 Apr 2010 11:52:46

IV. Lussi Christophersdtr. Helland. Hun giftet seg med Jens Bårdsen Vik, f. ca 1710 i Voll, Møre og Romsdal (sønn av Bård Olsen Ner-Bø), d. 1742 i Voll, Møre og Romsdal. Lussi døde ett 1680 i Voll, Møre og Romsdal.
A. Mette Jensdtr. Vik, f. ca 1700 i Vik, Voll, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Lars Larsen (2) "Vrager" Berg, gift 21 jan 1724 i Molde, Møre og Romsdal, f. 1648 i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Lars Larsen (1) "Vrager" Ytre Berg og Marithe Ingebrigtsdtr. Røbekk), d. 7 jul 1731 i Molde, Møre og Romsdal, gravlagt 10 jul 1731 i Molde, Møre og Romsdal.
1. Johanna Larsdtr. Berg, f. ca 1720 i Molde. Hun giftet seg med Jacob Nicolai Nielsen Lem Berg, gift ca 1735 i Molde, f. i Molde, Møre og Romsdal (sønn av Niels Eriksen Berg og Abel Catharina Nilsdtr. Lem Berg), d. 1766 i Molde, Møre og Romsdal. Johanna døde i Molde. Guardian 1766 for daughter Anna Olava was Andreas Lindberg.

Disse er mine forfedre, jeg lurer på kilder og hvor sikre disse er. Jacob har et par steder navnet Olsen Berg, men her ser jeg han som første gang som en Nilsen.

Jeg har etterlyst Jacob og Johanne her under Molde og ble tipset om en forlovelse i Vågå mellom en Jacob Berg og Johanne Larsdatter, kan det være samme folket eller noen andre?

1744 Vågå i Oppland. 20 Mars 1744 Trolovet Jacob Berg og Johanna Larsdatter. 7. April Copulerede. Nr.4 til venstre. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120

Hilsen Else E.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. november 2011 kl. 17.46

På sida til John Aarønes, Moldeglimt, finner du en del noteringer fra kildene om Jacob Olsen Berg

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. november 2011 kl. 2.25

Else, du kan glemme helt det som PG har skrevet om foreldre til Jakob Berg i Molde.
De folkene han har nevnt der, Nils Eriksen Berg og kona Abel Cathrine Lem, bodde i Kristiansund og ikke i Molde. Nils Eriksen Berg døde i 1782 og Abel Berg i 1789. I følge skiftet etter dem i 1789:
Skifteprotokoll for Kristiansund 1785-1800, folio 226a,
etterlot de seg ikke noen livsarvinger. De kan da ikke ha hatt barnebarn som var i live. De fikk riktignok en sønn Jakob i 1748, døpt Dom. 13. p. Trinit men han døde også tidlig, den 21/12 1748

Else Egeland
Sted: FANA
Kontakt:

Legg inn av Else Egeland » 27. november 2011 kl. 14.25

Mange takk, Tore :) Det som ligger på Moldefolk om Jacob Olsen Berg kjenner jeg til, derfor ble jeg litt forundret (og litt glad også da) over det jeg fant her. Men da får jeg fortsette jakten.. Else

Svar

Gå tilbake til «Molde»