Susanne Svendsdatter Kongtorp

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Roar Lunder
Sted: LØKEN

Susanne Svendsdatter Kongtorp

Legg inn av Roar Lunder » 18. september 2010 kl. 20.25

Jeg søker opplysninger om Susanne Svendsdatter Kongtorp, født Kongtorp, Løken 1771 (FT1801), gift med Svend Bergersen, født Bøen,Hemnes 1757, død Kongtorp 1801. Jeg finner ikke dåpen hennes i kirkeboka og har heller ikke opplysninger om foreldrene.

Mvh Roar Lunder

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Susanne Svendsdatter Kongtorp

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 18. september 2010 kl. 21.00

Hei Roar

Jeg gjorde et søk på FamilySearch: Susanne Svendsdatter, født/døpt 1771, +/- 2 år, Norge.
Det kom opp noe som jeg tror du bør sjekke ut videre... :)

Mvh Bent

Roar Lunder

Legg inn av Roar Lunder » 18. september 2010 kl. 22.00

Takk det hjalp meg veldig!

Takket være FS finner jeg foreldrene og aner i bygdeboka for Høland bind 4 s 460. Slekten kan føres tilbake til Skarebøl, Hemnes.

Så lite skulle det til.

Mvh Roar Lunder

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 19. september 2010 kl. 15.54

Ei Sssanna Svendsdatter døpt 12. mai 1771 med foreldre Svemd Svendsen og Kristine Johannesdatter. Min kilde er en CD utgitt av Mormonerne. Har ikke sjekket kirkeboka. Nå har du en data, skulle være enkelt å lokalisetre denne dåpen. Har en Svend Svendsen Skarrebøl og ei Kristine Johannesdatter Krok trolovet 15/9 1757 (side 11) viet 6/10 1757. Kilde min transkribsjon av viede i Høland. Mvh. Finn Sollien.

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 19. september 2010 kl. 17.14

I Høland Setskog IV side 460 er Svend Svendsen og Kristine Johannesdatter omtalt. Svend f. 1731 på Løren død 1808 Skarebøl, og Kristine f. 1735 på Krog og død 1806 Skarebøl. Svend var sønn av Svend Svedsen og Karen Engebretsdatter. Kristines foreldre er ikke nevnt her. Susanne døde på Kongtorp 1849. Boka med den gården er ikke utgitt enda. Mvh. Finn Sollien.

Roar Lunder

Legg inn av Roar Lunder » 19. september 2010 kl. 18.44

Takk for god hjelp.

Slekta finnes jo i bygdeboka. Så lett var det.

Mvh Roar Lunder

dn15080
Sted: MOSS

Legg inn av dn15080 » 22. september 2010 kl. 9.21

Hei

I bind 5 på sidene 93-96 Krok nedre kan du lese om Kristine Johannesdatters slekt. Hun var datter av Johannes Nilsen f ca 1695- d Krok 1763 og Marie Svendsdatter fra Sandem f ca 1700-ca 1780. Kristine ble født 1735. Boken som omhandler Sandem er enda ikke utgitt.
Maren Svendsdatter var datter av Svend Kristensen Sandem f 1664-1736 og hans første kone Maren Børgersdatter fra Hjellebøl. Bygdebøken for Hjellebøl og Sandem er enda ikke utgitt.

mvh Inger Sofie Olberg

Roar Lunder

Legg inn av Roar Lunder » 22. september 2010 kl. 18.26

Takk for nye opplysninger, i tillegg til de som står i de bind av bygdebøkene som er utgitt.

Mvh

Roar Lunder

dn05572
Sted: OSLO

Legg inn av dn05572 » 25. september 2010 kl. 11.47

Hei,

Jeg mye notater omkring disse personene, og tror nevnte Svend Christensen Næs 1664-1736 sin datter Maren (som hun kalles i sitt skifte) Svendsdatter ca.1705-skifte 1778 var datter av Svends ekteskap med Susanne Pedersdatter, og ikke Maren Børgersdatter Hjellebøl, slik det hevdes i enkelte eldre slektshistoriske artikler. Denne Susanne Pedersdatter, som må ha vært født rundt 1681 har jeg ikke klart å finne bakgrunnen til.

Fra Svend Christensens skifte 12/9-1736, klippet fra avskift i en av Romerike Ættehistorielags årbøker: Skifte på dr.vaktm. kv. Sandem i Høland. Død: Svend Christensen. Enke: Marte Svendsdtr. Den avdødes 3 kull .barn: Med 1. avdøde hustru Maren Bergersdtr.: Tore g. m. Amund Bersiøe og Anne g. m. Gulbr. Botner. Med 2. avdøde hustru Susanna Pedersdtr.: Peder 29 år, dragon ved major Fremmens Comp., Svend 23 år, Christen 18 år, begge her på gården, og Maren g. m. sersjant Johann·es Nielsen Krogh. Barn med enken: Svend, født like etter farens død, og er selv nylig død da han var 3 uker gamme!. Hans arv kommer også til arv og deling mellom samtlige arvinger. Susanna Svendsdtr.5 år. Sølv i boet: 1 kanne, vekt 64 lod med navn S.C.S.S. S.P.D.K. 1725, 11 skjeer med samme navn og årstal! 1723, vekt 38Yz lod, 5 do. med navn. LE.S. 1689, vekt 19 lod, 1 do. med knapp og navn Bottolph Pedersen og årstall 1646, vekt 3 lod, 1 liten do med knapp uten navn, vekt 2 lod, 1 do. med navn A.E.S. 1711 pantsatt bort, 1 beger med navn T.C.S. 1715, pantsatt, Boet eier dessuten iflg. skiftebrev av 18/1 1727 i gården Sandem 15 Ipd. 4 % b.mrk. tg. 18 mrk. sm. m. b. og ifølge skjøte av 19/11 1732. 1 rem. 514 b. mrk. tg. m. b. i samme gård. Tilsammen eier boet i Sandem 15 Ipd. 2 rem. % b.mrk. tg. 18 mrk. sm. m. 'bo Videre eier boet etter samme skiftebrev i dr. gården Vestre Næs 9 Ipd. 34% b.mrk. tg. m b., og etter samme skjøte 3 rem. 314 b.mrk. tg. m. b. i SanIme gård. Tilsammen eier boet i Næs 10 Ipd. 3 rem. H:j, b.mrk. tg. m. b. Etter samme skiftebrev eier boet i Stageboe og Diggernæs 1 b.pd. 3 mrk. smør m. b. Ole Erichsen Naddem mente at han var odels- og besit· telsesberettiget til Sandem, og framviste sin odels - og pengemangeIs· lysning av 19/11 1727, da han vil ha reservert seg sin løsning,srett. Ole Halvorsen Sætra på Rømskogen innfant seg og sa at hans bror Niels HalvoI'sen er odelsberettiget til Sandem og fremviste en odelsog pengemangelsløsning derpå av 19/11 1725 tinglest samme dag, og 'han vil derfor ha sin lovlige rett forbeholdt. Peder Svendsen, eldste sønn til avdøde, sa at han ville holde seg til Næs, da han hadde åsetesretten etter sin far.

mvh Petter

Roar Lunder

Legg inn av Roar Lunder » 1. oktober 2010 kl. 20.41

Takk for utfyllende informasjon. Her har jeg visst havnet i en del av slekta som mange vet noe om. Må prøve å få oversikt.

Mvh Roar Lunder

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. oktober 2010 kl. 18.03

Petter F. Vennemoe skrev:Hei,

- Maren (som hun kalles i sitt skifte) Svendsdatter ca.1705-skifte 1778 var datter av Svends ekteskap med Susanne Pedersdatter, og ikke Maren Børgersdatter Hjellebøl, slik det hevdes i enkelte eldre slektshistoriske artikler. Denne Susanne Pedersdatter, som må ha vært født rundt 1681 har jeg ikke klart å finne bakgrunnen til.

Jeg tror denne Susanne Pedersdatter kan være datter til sognepresten i Enebakk Peder Evensen Leuthen og hans første hustru Kirsten Jensdatter Kraft. Jeg syns at jeg finner belegg for dette i bygdeboka for Enebakk.
- Men jeg har desverre ikke denne boka for hånden, og har ikke notert aktuellt bind/side.

Mvh
Gunnar

dn05572

Legg inn av dn05572 » 3. november 2010 kl. 23.59

[/quote]

Jeg tror denne Susanne Pedersdatter kan være datter til sognepresten i Enebakk Peder Evensen Leuthen og hans første hustru Kirsten Jensdatter Kraft. Jeg syns at jeg finner belegg for dette i bygdeboka for Enebakk.
- Men jeg har desverre ikke denne boka for hånden, og har ikke notert aktuellt bind/side.

Mvh
Gunnar[/quote]

Takk for tipset Gunnar, det kunne jo være intressant om dette var tilfelle vedrørende Susanne Pedersdatter. Fikk bladd litt i Enebakk Bygdebok, der nevnes i Bind 2 litt omkring sogneprest Peder Evensen Leuthen, men jeg klarte ikke å finne noe omkring hans familie bortsatt fra at han var sønn av den forholdsvis mye omtalte Hr Even Bårdsen på Løiten. Men kanskje jeg ikke var flink nok til å lete.

Det ser heller ikke ut til å være noe skifte etter Peder Evensen Leuthen rundt 1704 i de relevante skifteprotokollene.

mvh Petter

dn05572

Legg inn av dn05572 » 9. november 2010 kl. 15.38

Igjen vedrørende Susanne Pedersdatter på Næs; Alder ut fra kirkebokinnførsel ved begravelse ser jo ut til å stemme godt med Peder Leuthens øvige barn. Og at hun kunne være identisk med Susanne Pedersdatter Kraft, ville jo kunne stemme bra med initialene S.C.S.S. S.P.D.K. på sølvtøyet i hennes manns skifte.

mvh Petter

dn06475
Kontakt:

Legg inn av dn06475 » 16. november 2010 kl. 21.58

Far til Susanne var Svend Svendsen født 1731 på Løren og død 1806 på Skarebøl.
Mor var Kristine Johannesdatter født 1735 på Krog, og død 1806 på Skarebøl.
Susanne hadde 5 søsken.
Hilsen
Henry Vestreng
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn05572

Legg inn av dn05572 » 17. november 2010 kl. 15.31

Svend Svendsen døpt 05.05.1731 med foreldre på Løren og dåpsfaddere "Tora Brøtmet og hendes Mand, Hans Naddem, Dragoun Jørgen Olsen og Boel(?) Løhren", har jeg notert som bror av Jens Svendsen døpt 13.11.1728 med foreldre på Sandem og dåpsfaddere "Anne Maria Gram, Hans Nadum og hans kone, ..... Svendsdaatter og Jørgen Svendsen Tøyen".

Foreldre til disse 2 har jeg tentativt som Svend Svendsen og Karen Engebretsdatter som nevnt av Finn Sollien lenger oppe i denne tråd, og som også er nevnt i "Slekten Heyerdahl" ifølge mine notater, men disse har jeg ikke klart å finne ekteskap til hverken i Høland eller Trøgstad. Har noen funnet ut av disse? Er denne Svend Svendsen den eldre kanskje sønn av Svend Christophersen Rakkestad og Ellen Gulbrandsdatter Botner?
mvh Petter

dn05572

Legg inn av dn05572 » 26. desember 2010 kl. 20.43

Fikk bind 6 av Bygdeboken nå i jula, og som vanlig er det mye intressant å finne der (men for egen del finner jeg den nye gårdsnavnbruken mest svært forvirrende- er for eksempel navnet "Øskja" det samme som tidligere Øsken?).

Der omtales en del av personene i denne tråd:

Svend Svendsen Løren født 1731 og ektefelle Kari Engebretsdatter omtales som "av ukjennt opphav", så der kunne det være intressant å komme videre bakover.

Og omtalte Susanne Pedersdatter gis slektsnanet "Kraft", så bygdebokforfatterne har tydligvis ansett dette som etterprøvbart.

mvh Petter

16607

Legg inn av 16607 » 27. desember 2010 kl. 0.07

Øskja er Øsken, ja. Og for oss som kommer fra området så heter gården Øskja. Øsken er en form som neppe er brukt av noe bygdefolk. Den nye bygdebokforfatteren har som innledning til boka forklart dette med navning av gårder som er endra noe fra tidligere, hvor bl.a Øskja brukes som illustrasjon. Kan absolutt anbefale å lese dette. Om den enkelte er enig i hans vurderinger og synspunkter - se det er en annen sak. Jeg trur nok at navngivingen har vært et engasjerende diskusjonstema underveis i skrivingen av boka.

dn05572

Legg inn av dn05572 » 2. januar 2011 kl. 1.34

Takk til Bjørn A. Melby for avklaringen. For egen del skal jeg altid klare å finne ut av navneendringene, men tror nok de i andre språkområder, som USA, vil ha større utfordringer.

Uansett, må vel bøkene som har kommet ut så langt kunne sies å holde et imponerende høyt kvalitetsnivå. Alle involverte fortjener mye ros.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 25. februar 2011 kl. 3.40

Bjørn A. Melby skrev:Den nye bygdebokforfatteren har som innledning til boka forklart dette med navning av gårder som er endra noe fra tidligere, hvor bl.a Øskja brukes som illustrasjon. Kan absolutt anbefale å lese dette. Om den enkelte er enig i hans vurderinger og synspunkter - se det er en annen sak. Jeg trur nok at navngivingen har vært et engasjerende diskusjonstema underveis i skrivingen av boka.

Har det vørt en ældri så liten 'storm i vannglass' i Høland?

Men nå (endelig) - har åsså je lest bygdeboka :D

Je er tilhenger tå totalt anarki i språket,
- og enevelde for (bygdebok-)forfatteren.

Frode Myrheim: - Grattulerer me ei fantastisk bra bok :wink:

I mi ti har det på folkemunn - i mitt nabolag - bestandig hett: Dæli, Vøll og Østegarn.
Ældri no an't!!

Nå venter je i spenning på nye bind!

Mvh Gunnar Østegården.

Svar

Gå tilbake til «Aurskog-Høland»