Oline larson født 1898
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Oline larson født 1898
Hei. Jeg leter etter informasjon om min Oldemor Oline Larson som var født i 1898.
Det eneste jeg har funnet om henne er at hun står oppskrevet som min morfars mor i kireboka for Grytten i Grytten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 26303&js=j
Linje tre arnljot Nygård
Synes det er ganske vanskelig å tyde skriften her men tror det står noe sånt som :
Tjeneste pike Oline Larson og arbeidskar Kristoffer lange,Vistdal
foreldrenes bopel : Veblugnsnes og Vistdalen
fødselsår :1898
faddere: Anna Benborg ?
Handelsmann Blix og Hustru Martine Blix
Pike Inger Skrede og Skredder Erv?? Edvork ????
Er også interresert i hans far Kristoffer Lange.
Håper noen har noen tips til meg .
Det eneste jeg har funnet om henne er at hun står oppskrevet som min morfars mor i kireboka for Grytten i Grytten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 26303&js=j
Linje tre arnljot Nygård
Synes det er ganske vanskelig å tyde skriften her men tror det står noe sånt som :
Tjeneste pike Oline Larson og arbeidskar Kristoffer lange,Vistdal
foreldrenes bopel : Veblugnsnes og Vistdalen
fødselsår :1898
faddere: Anna Benborg ?
Handelsmann Blix og Hustru Martine Blix
Pike Inger Skrede og Skredder Erv?? Edvork ????
Er også interresert i hans far Kristoffer Lange.
Håper noen har noen tips til meg .
Re: Oline larson født 1898
Hadde glemt noe om Oline. Min normor sier hun fikk fire barn men giftet seg først på sine gamle dager.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei Silje !
Den lenken din virker ikke, kan du prøve en gang til eller forklare hvor du har funnet den oplysningen ?
Mvh. Magne.
Den lenken din virker ikke, kan du prøve en gang til eller forklare hvor du har funnet den oplysningen ?
Mvh. Magne.
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Jeg kan hjelpe deg et stykke på vei, ikke med Oline, men med Kristoffer.
Kristoffer Endresen Lange er født 15.7. 1896 på Landego (Fletan), indre Lange i Vistdal. han døde i 1986, var sjømann og bosatte seg i Ålesund. Gift med Gudrun Larsen, 1896-1986. Før Kristoffer giftet seg hadde han sønnen Arnljot Nygård, 15.10. 1918-16.3.1998, født på Nygård på Sogge i Romsdalen. Han vokste opp på Myrabø på Marstein i Romsdalen hos fosterforeldrene Malene, 1864-1932, og Knut L. Myrabø, 1859-1939.
Kristoffer Endresen Lange er sønn av Endre Kristoffersen Lange, 7.10. 1871-8.9.1946, og Karen Hansdatter Øren, 22.1. 1871-29.4. 1931. Gift 5.6. 1896.
I bygdebøkene for Nesset vil du finne aner lenger bakover. Disse opplysningene er fra bind XI, men en rask titt sier meg at du har bruk for andre bind også.
Det er ingen opplysninger om Oline bortsett fra at hun døde ca 1980, men det kan jo være til litt hjelp også.
Kristoffer Endresen Lange er født 15.7. 1896 på Landego (Fletan), indre Lange i Vistdal. han døde i 1986, var sjømann og bosatte seg i Ålesund. Gift med Gudrun Larsen, 1896-1986. Før Kristoffer giftet seg hadde han sønnen Arnljot Nygård, 15.10. 1918-16.3.1998, født på Nygård på Sogge i Romsdalen. Han vokste opp på Myrabø på Marstein i Romsdalen hos fosterforeldrene Malene, 1864-1932, og Knut L. Myrabø, 1859-1939.
Kristoffer Endresen Lange er sønn av Endre Kristoffersen Lange, 7.10. 1871-8.9.1946, og Karen Hansdatter Øren, 22.1. 1871-29.4. 1931. Gift 5.6. 1896.
I bygdebøkene for Nesset vil du finne aner lenger bakover. Disse opplysningene er fra bind XI, men en rask titt sier meg at du har bruk for andre bind også.
Det er ingen opplysninger om Oline bortsett fra at hun døde ca 1980, men det kan jo være til litt hjelp også.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Her er linken til kirkeboken http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-38
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Det gir oss jo opplysningen om at Oline Larsen er født i 1898, har bosted Veblungsnes.
Fadrene er: Handelsmand Bliks og hustru Martine Bliks, pike Inger Skrede og skredder Edvart Edvartsen. Det som står ovenfor Handelsmand hører til fadrene ovenfor.
Fadrene er: Handelsmand Bliks og hustru Martine Bliks, pike Inger Skrede og skredder Edvart Edvartsen. Det som står ovenfor Handelsmand hører til fadrene ovenfor.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Eneste Oline Lars f 1898 jeg finner innen rimelig nærhet er denne, men jeg vet ikke om det er henne http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =1175#ovre. Ellers er det tynt med Oline i riktig alder.
Tusen takk for svar
bli vel nødt til å skaffe meg noen bygdebøker etterhvert.
Angående Oline så har momroren min nå fortalt at faren hennes var svensk og het Larson.
De komover som anleggsarbeidere og Oline var kokke, de dro rundt og arbneidet på forskjellige anlegg.
må vel lete i sverige da.

Angående Oline så har momroren min nå fortalt at faren hennes var svensk og het Larson.
De komover som anleggsarbeidere og Oline var kokke, de dro rundt og arbneidet på forskjellige anlegg.
må vel lete i sverige da.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Bygdebøkene kan du låne/fjernlåne gratis på biblioteket.
Familien har tilknytning til Sverige. Gudrun Larsen hadde vært gift tidligere, før hun giftet seg med Kristoffer. Hun hadde barn fra første ekteskap og barna flyttet til Sverige. Et barnebarn Mildred Lindberg, f 1940, bodde hos Gudrun og Kristoffer noen år og gikk på skole der. Bygdebok nr XI vil gi deg mer informasjon også om nålevende personer som kanskje kan gi deg svar på flere spørsmål.
Familien har tilknytning til Sverige. Gudrun Larsen hadde vært gift tidligere, før hun giftet seg med Kristoffer. Hun hadde barn fra første ekteskap og barna flyttet til Sverige. Et barnebarn Mildred Lindberg, f 1940, bodde hos Gudrun og Kristoffer noen år og gikk på skole der. Bygdebok nr XI vil gi deg mer informasjon også om nålevende personer som kanskje kan gi deg svar på flere spørsmål.