Tjenestedreng Ole Halvorsen Jønland
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Tjenestedreng Ole Halvorsen Jønland
Hei
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om foreldrene til min oldefar
Ole O Leer fra Flå i Melhus. Tjenestedreng Ole Halvorsen Jønland Mor Tjenestepike Karen Andersdt. Leer. Min oldefar Ole finner jeg på lærerskole på Støren i 1865. ble lærer på Sandsta Hitra.senere Link til kirkebok : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630296.jpg
mvh
Bjørnar Iversen
Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om foreldrene til min oldefar
Ole O Leer fra Flå i Melhus. Tjenestedreng Ole Halvorsen Jønland Mor Tjenestepike Karen Andersdt. Leer. Min oldefar Ole finner jeg på lærerskole på Støren i 1865. ble lærer på Sandsta Hitra.senere Link til kirkebok : http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630296.jpg
mvh
Bjørnar Iversen
-
- Sted: Hitra
Re: Tjenestedreng Ole Halvorsen Jønland
Ved din oldefars vielse i Fillan kirke i 1878 ( kilde: Hitra, Ministerialbok nr. 634A08 (1871-1881), Ekteviede 1879, side 429, nr. 31 ) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 08766&js=j ,
er hans far innført som inderst Ole Halvorsen Jønland. Kanskje levde han ennå i 1878, og kanskje bodde han på en av Jønlandgårdene - det er vel i Hølonda ?
Ellers har du kanskje sett det som er skrevet om dine oldeforeldre i Hitraboka 3, Sandstad sogn, sidene 200-202, Badstuvika.
Vennlig hilsen
Knut
er hans far innført som inderst Ole Halvorsen Jønland. Kanskje levde han ennå i 1878, og kanskje bodde han på en av Jønlandgårdene - det er vel i Hølonda ?
Ellers har du kanskje sett det som er skrevet om dine oldeforeldre i Hitraboka 3, Sandstad sogn, sidene 200-202, Badstuvika.
Vennlig hilsen
Knut
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Skal tru om denne virker bedre ?
Viet Hitra 1878.
Pos. 31.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-404
Skal sjekke Hølondabøkene i morgen torsdag, men er ikke så helt sikker på om Jønland finnes der eller i Horgbøkene fordi at det er omtrent på grensen ?
Mvh. Magne.
Skal tru om denne virker bedre ?
Viet Hitra 1878.
Pos. 31.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-404
Skal sjekke Hølondabøkene i morgen torsdag, men er ikke så helt sikker på om Jønland finnes der eller i Horgbøkene fordi at det er omtrent på grensen ?
Mvh. Magne.
Knut Ragnar.
Følg denne oppskriften når du linker til Skannede kirkebøker. Den du har laget ligger kun ca. 30 minutter så forsvinner den.
Følg denne oppskriften når du linker til Skannede kirkebøker. Den du har laget ligger kun ca. 30 minutter så forsvinner den.
Lillian Kristiansen
-
- Sted: Hitra
takk Lillian og Magne,
var sløv nok til å glemme å bruke oppskriften denne gangen.
Knut
var sløv nok til å glemme å bruke oppskriften denne gangen.
Knut
Takk for svar og tips. Det er ikke lett å finne fram når årstall ikke finnes. Finner ikke Ole eller Karen i FT 1865. Kansje Hølonda boka kan gi noe svar? Fant oldefar Ole som konfirmert der står Ind Kari Borten under rubrikken foreldre," foresatte".
mvh
Bjørnar Iversen
mvh
Bjørnar Iversen
Hei Bjørnar.
Jeg så litt mere på denne etterlysningen din. Den linken til dåp du har lagt med forteller meg at Oles mor heter Kari Andersdatter. Ikke Karen slik du oppgir i første innlegg.
Når det finnes Ministerialbøker og Klokkerbøker for samme tidsepoke er det lønnsomt å sjekke begge to for de inneholder ikke alltid de samme opplysninger til tross for at det "påstås" av noen at klokkeren/skribenten skrev av fra Ministerialboken.
Det kan vel bevises her.
Da finner jeg dette.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A06 (1842-1852), Fødte og døpte 1844, side 44.
Dåp nr. 72
Det er svært svak skrift her, men jeg mener det står Dreng Ole Halvorsen Jonland fra Høylandet. Pige Kari Andersd. Leer. Se i Anmerkningsfeltet til høyre - der står det "Opgaven Skeet"(teksten i kolone) af Moderen. Faderen død inden barnet fødtes.
Nå lagde jeg link til hvordan man legger inn link til Skannede kirkebøker i et tidligere innlegg her og jeg oppfordrer til å bruke Permanent Sidelenke - ikke Billedlenke. Vi kan da bla i sidene for å sammenligne skriften til "skribenten".
Du kan gjerne legge inn link til konfirmasjonen - synes jeg da
Jeg så litt mere på denne etterlysningen din. Den linken til dåp du har lagt med forteller meg at Oles mor heter Kari Andersdatter. Ikke Karen slik du oppgir i første innlegg.
Når det finnes Ministerialbøker og Klokkerbøker for samme tidsepoke er det lønnsomt å sjekke begge to for de inneholder ikke alltid de samme opplysninger til tross for at det "påstås" av noen at klokkeren/skribenten skrev av fra Ministerialboken.

Da finner jeg dette.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A06 (1842-1852), Fødte og døpte 1844, side 44.
Dåp nr. 72
Det er svært svak skrift her, men jeg mener det står Dreng Ole Halvorsen Jonland fra Høylandet. Pige Kari Andersd. Leer. Se i Anmerkningsfeltet til høyre - der står det "Opgaven Skeet"(teksten i kolone) af Moderen. Faderen død inden barnet fødtes.
Nå lagde jeg link til hvordan man legger inn link til Skannede kirkebøker i et tidligere innlegg her og jeg oppfordrer til å bruke Permanent Sidelenke - ikke Billedlenke. Vi kan da bla i sidene for å sammenligne skriften til "skribenten".
Du kan gjerne legge inn link til konfirmasjonen - synes jeg da

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Finner en her som kan være Ole Halvorsen, men tror det kan være lurt å legge denne ut til tyding på Hjelp til tyding - kan gjøre det for deg om du vil, men det er vel best å klare seg sjøl
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A06 (1842-1852), Døde og begravede 1844, side 316.
Begravelse nr. 18 Ole Halvorsen Fattig Ungk. Leser meg til født Jønland 6. jan. 1822 efter ??
Finner en her som kan være Ole Halvorsen, men tror det kan være lurt å legge denne ut til tyding på Hjelp til tyding - kan gjøre det for deg om du vil, men det er vel best å klare seg sjøl

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A06 (1842-1852), Døde og begravede 1844, side 316.
Begravelse nr. 18 Ole Halvorsen Fattig Ungk. Leser meg til født Jønland 6. jan. 1822 efter ??
Lillian Kristiansen
-
Hei !
Og da prøver jeg med denne og håper at det går bra ?
Melhus. Melhus. Klokkerbok 1816-1852.
Døde og Begravede 1844.
Dødsdagen 2 mars. Begravelsesdagen 10 mars.
Pos.1.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-139
Og da kan dette muligens bli litt lettere å tyde ?
Mvh. Magne.
Og da prøver jeg med denne og håper at det går bra ?
Melhus. Melhus. Klokkerbok 1816-1852.
Døde og Begravede 1844.
Dødsdagen 2 mars. Begravelsesdagen 10 mars.
Pos.1.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-139
Og da kan dette muligens bli litt lettere å tyde ?
Mvh. Magne.
Hei.
Det ser ut til at Ole Halvorsen er innskrevet i kirkebøkene under 2 forskjellige konfirmasjonsdager.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Flå i Melhus, Klokkerbok nr. 693C02 (1816-1869), Konfirmerte 1857-1859, side 263.
Den du har funnet er her Konfirmant nr. 3 Ole Olsen Ler 9. oktober 1859
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A08 (1852-1861), Konfirmerte 1859, side 242.
Jeg finner også denne Konfirmert 18. september 1859 Ole Olsen Leer her står begge foreldrene og fødselsdata stemmer med den dåpen du selv har lagt inn.
Noen dåp for Ole Halvorsen har jeg ikke funnet, men tellingene for 1801 og 1865 forteller at gården Jønland/Gjønland er i Høilandet/Høelandet sogn i Melhus prestegjeld.
FT 1801 og FT 1865 uten at jeg har funnet noen konkrete spor etter foreldrene til Ole Halvorsen så langt. Finner heller ikke hans dåp - det vil si jeg har funnet en som kan være han, men fødselsdata stemmer ikke.
Tyder en del av teksten i begravelsen Magne har funnet, men ikke alt.
Det ser ut til at Ole Halvorsen er innskrevet i kirkebøkene under 2 forskjellige konfirmasjonsdager.
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Flå i Melhus, Klokkerbok nr. 693C02 (1816-1869), Konfirmerte 1857-1859, side 263.
Den du har funnet er her Konfirmant nr. 3 Ole Olsen Ler 9. oktober 1859
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A08 (1852-1861), Konfirmerte 1859, side 242.
Jeg finner også denne Konfirmert 18. september 1859 Ole Olsen Leer her står begge foreldrene og fødselsdata stemmer med den dåpen du selv har lagt inn.
Noen dåp for Ole Halvorsen har jeg ikke funnet, men tellingene for 1801 og 1865 forteller at gården Jønland/Gjønland er i Høilandet/Høelandet sogn i Melhus prestegjeld.
FT 1801 og FT 1865 uten at jeg har funnet noen konkrete spor etter foreldrene til Ole Halvorsen så langt. Finner heller ikke hans dåp - det vil si jeg har funnet en som kan være han, men fødselsdata stemmer ikke.
Tyder en del av teksten i begravelsen Magne har funnet, men ikke alt.
Lillian Kristiansen
-
Hei !
Kan du Lillian legge ut det som du har tydet og så langt i forbindelse med begravelsen til Ole Halvorsen og da fra Klokkerboka, så kan også jeg prøve å hjelpe til videre med det. Nevner også at jeg har ikke funnet noe om Ole Halvorsen nevnt i Hølondaboka og det som er med der og Jønland.
Som du Lillian også nevner så var Hølonda under Melhus prestegjeld, men det var egen Kommune i ei tid, men i dag tilhører også Hølonda Melhus Kommune.
Mvh.Magne.
Kan du Lillian legge ut det som du har tydet og så langt i forbindelse med begravelsen til Ole Halvorsen og da fra Klokkerboka, så kan også jeg prøve å hjelpe til videre med det. Nevner også at jeg har ikke funnet noe om Ole Halvorsen nevnt i Hølondaboka og det som er med der og Jønland.
Som du Lillian også nevner så var Hølonda under Melhus prestegjeld, men det var egen Kommune i ei tid, men i dag tilhører også Hølonda Melhus Kommune.
Mvh.Magne.
-
Hei på nytt !
Kan det da bli denne Ole Halvorsen ?
Støren. Horg. Ministerialbok 1816- 1842.
Født 6 Januar. Døpt 18 Marti 1821.
Pos.7.
Ole Halvorsen.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Også en kandidat her, men muligens en mindre en ?
Fra den samme Kirkeboka.
Født 16 Mai. Døpt 21 Mai 1820.
Pos.16.
Ole Halvorsen.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Håper at vi klarer å finne den " rette " Ole Halvorsen som Konfirmert ?
Mvh. Magne.
Kan det da bli denne Ole Halvorsen ?
Støren. Horg. Ministerialbok 1816- 1842.
Født 6 Januar. Døpt 18 Marti 1821.
Pos.7.
Ole Halvorsen.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Også en kandidat her, men muligens en mindre en ?
Fra den samme Kirkeboka.
Født 16 Mai. Døpt 21 Mai 1820.
Pos.16.
Ole Halvorsen.
Håper at vi klarer å finne den " rette " Ole Halvorsen som Konfirmert ?
Mvh. Magne.
-
Hei !
Også om de to nevnte Ole Halvorsen her, noe som jeg også opdaget om dem for noen dager siden.
Da den ene.
http://www.familysearch.org/eng/search/ ... 4friendly=
Og så den andre.
Håper at de to lenkene ikke blir borte med det første ?
Mvh. Magne.
Også om de to nevnte Ole Halvorsen her, noe som jeg også opdaget om dem for noen dager siden.
Da den ene.
Og så den andre.
Håper at de to lenkene ikke blir borte med det første ?
Mvh. Magne.
Hei
Faren til den første er vel denne Halvor Asbjørnsen som er enkemann i 1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 04&lnr=000
Ved Oles dåp står det at faren er gift. Mora til Ole er pige Kari Joensdatter fra Høilandet (Hølonda), mener jeg.
Jeg klarer ikke å lese alt som står ved Ole Halvorsens begravelse, men mener at det står at han var "dagleier og spillemand".
mvh Aud Marion Røen
Faren til den første er vel denne Halvor Asbjørnsen som er enkemann i 1865:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 04&lnr=000
Ved Oles dåp står det at faren er gift. Mora til Ole er pige Kari Joensdatter fra Høilandet (Hølonda), mener jeg.
Jeg klarer ikke å lese alt som står ved Ole Halvorsens begravelse, men mener at det står at han var "dagleier og spillemand".
mvh Aud Marion Røen
Har sett litt mer på det som står under "anmærkninger" ved begravelsen. Mener det står:
Fød paa Gaarden Gjønland paa Høilandet (Hølonda). Faderen Halvor fød i Horrig (Horg).
Fød paa Gaarden Gjønland paa Høilandet (Hølonda). Faderen Halvor fød i Horrig (Horg).
-
Hei !
Aud Marion er helt sikkert inne på det riktige her.
Han er nevnt som " dagleier og spillemand "
Men etter der så står det noe om. Død paa Gaarden, og da lurer jeg på hvilken gård, har noen tanker og meninger om det men så langt ikke noe annet ?
Under Anmerkninger så står det blant annet, fød i Horrig.
Ved den dåpen i 1821, står det da Ægtemand Halvor Asbjørnsen som far til Ole ?
Trur eg ?
Mvh. Magne.
Aud Marion er helt sikkert inne på det riktige her.
Han er nevnt som " dagleier og spillemand "
Men etter der så står det noe om. Død paa Gaarden, og da lurer jeg på hvilken gård, har noen tanker og meninger om det men så langt ikke noe annet ?
Under Anmerkninger så står det blant annet, fød i Horrig.
Ved den dåpen i 1821, står det da Ægtemand Halvor Asbjørnsen som far til Ole ?
Trur eg ?
Mvh. Magne.
-
Hei på nytt !
Og da var Aud Marion " kjapperer " en hva jeg var.
Og muligens så brukte de da Horgkirka om han var født på Jønland på Hølonda og da på grunn av at foreldrene egentlig hadde tilhørighet der?
Men hvor døde han ?
Mvh. Magne.
Og da var Aud Marion " kjapperer " en hva jeg var.
Og muligens så brukte de da Horgkirka om han var født på Jønland på Hølonda og da på grunn av at foreldrene egentlig hadde tilhørighet der?
Men hvor døde han ?
Mvh. Magne.
Forslag til tyding av innføringa til begravelsen som Lillian la lenke til.
Som Lillian skriver - så "efter klokkerens opgiv(ende)" ?
Som Lillian skriver - så "efter klokkerens opgiv(ende)" ?
-
- Sted: LER
Hei!
Jeg har fulgt interessert med på dette temaet, men har ikke hatt tid til å delta i "etterforskningen."
Men når det gjelder gården hvor han døde, så mener jeg det står Gaarden Radeløkken. Det finnes flere Rategårder i Melhus, og deriblant Ratlykkja i følge Melhusboka.
Jeg har fulgt interessert med på dette temaet, men har ikke hatt tid til å delta i "etterforskningen."
Men når det gjelder gården hvor han døde, så mener jeg det står Gaarden Radeløkken. Det finnes flere Rategårder i Melhus, og deriblant Ratlykkja i følge Melhusboka.
Hei på dere.
Her har det foregått mye mens jeg har vært borte, men nå har jeg fått hjelp av ELSE B. og hun tyder Klokkerboken slik.
Død 2. mars og begr. 10. mars (1844) Ole Halvorsen, Farende, andset i Sognet uden noget vist Opholdssted som Dagleier og Spillemand, død paa Gaarden Rødeløkken 22 1/4 Aar.
I anmerkningene:Fød paa Gaarden Gjønland paa Høilandet. Faderen Halvor - fød i Hervig(?)
Jeg har fjernet et "spørsmålstegn" da Gjønland er riktig - skrives også Jønland.
Jeg fant en annen som også kan være Ole Halvorsen, men han er født i desember 1821..............skal se litt mere på det. Jeg er usikker på Else B.´s tyding av farens fødested, men er like lite lokalkjent som Else.
Den andre innføringen tilsier Bodde Lykken - mulig første del av ordet der er borte.
Ole Halvorsen Fattig ungk. - fød Jønland 6. jan 1822 efter klokkerens oplysning?
20.09 Tok meg ikke tid til å lese alle innlegg - bare la ut det Else B. hadde tydet + litt fra meg selv - ser nå at Aud Marion hadde skrevet noe ala det samme - var ikke meningen å tråkke noen på tærne altså
Kan Hervig være det samme som Horg?
Klokkeren kan jo ha skrevet et år feil
Da vil den Ole født 6. januar 1821 passe bra. Konfirmasjonen kan da kanskje gi Jønland som oppholdssted.
Her har det foregått mye mens jeg har vært borte, men nå har jeg fått hjelp av ELSE B. og hun tyder Klokkerboken slik.
Død 2. mars og begr. 10. mars (1844) Ole Halvorsen, Farende, andset i Sognet uden noget vist Opholdssted som Dagleier og Spillemand, død paa Gaarden Rødeløkken 22 1/4 Aar.
I anmerkningene:Fød paa Gaarden Gjønland paa Høilandet. Faderen Halvor - fød i Hervig(?)
Jeg har fjernet et "spørsmålstegn" da Gjønland er riktig - skrives også Jønland.
Jeg fant en annen som også kan være Ole Halvorsen, men han er født i desember 1821..............skal se litt mere på det. Jeg er usikker på Else B.´s tyding av farens fødested, men er like lite lokalkjent som Else.
Den andre innføringen tilsier Bodde Lykken - mulig første del av ordet der er borte.
Ole Halvorsen Fattig ungk. - fød Jønland 6. jan 1822 efter klokkerens oplysning?
20.09 Tok meg ikke tid til å lese alle innlegg - bare la ut det Else B. hadde tydet + litt fra meg selv - ser nå at Aud Marion hadde skrevet noe ala det samme - var ikke meningen å tråkke noen på tærne altså

Kan Hervig være det samme som Horg?
Klokkeren kan jo ha skrevet et år feil

Lillian Kristiansen
Hei
Ingen "såre tær" her ...
Farens fødested er nok Horrig - altså Horg.
Håvard har vel funnet løsningen på hvor Ole H. døde.
Jeg har også kommet fram til samme resultat som Lillian med hensyn til fødselsår for Ole, men her er jo hans mor en "Joensdatter" .... er det mulig å oppklare dette med bygdeboka ?
Aud M
Ingen "såre tær" her ...
Farens fødested er nok Horrig - altså Horg.
Håvard har vel funnet løsningen på hvor Ole H. døde.
Jeg har også kommet fram til samme resultat som Lillian med hensyn til fødselsår for Ole, men her er jo hans mor en "Joensdatter" .... er det mulig å oppklare dette med bygdeboka ?
Aud M
Her er det en Kari Johnsdatter på Leer som er 6 år ved FT - kan dette være henne vi leter etter:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =3587#ovre
Aud M
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =3587#ovre
Aud M
Hei.
Jeg er fortsatt "usikker" på denne dåpen til Ole Halvorsen født 6. januar 1821 så lenge "vi" ikke finner konfirmasjonen hans. Skulle gjerne sett Jønland/Gjønland i den
Om ikke bostedet i dåpen ligger under den gården da - ikke godt nok kjent til å avgjøre det jeg.
Angående hvor han døde så "krangler" jeg ikke, men hadde kommet til det samme som Else B. - da finner jeg i FT 1801 denne som eneste alternativ i Melhus og i 1865 RØDDE, men som skrevet før - jeg er ikke lokalkjent, men Radeløkken kan det også være.
Har sett litt etter konfirmasjon, men ikke funnet noen passende annet en mitt eget alternativ som tilsier feil mann da den er født i Desember 1821.
Jeg er fortsatt "usikker" på denne dåpen til Ole Halvorsen født 6. januar 1821 så lenge "vi" ikke finner konfirmasjonen hans. Skulle gjerne sett Jønland/Gjønland i den

Angående hvor han døde så "krangler" jeg ikke, men hadde kommet til det samme som Else B. - da finner jeg i FT 1801 denne som eneste alternativ i Melhus og i 1865 RØDDE, men som skrevet før - jeg er ikke lokalkjent, men Radeløkken kan det også være.
Har sett litt etter konfirmasjon, men ikke funnet noen passende annet en mitt eget alternativ som tilsier feil mann da den er født i Desember 1821.
Lillian Kristiansen
Bygdeboka for Horg I-336:
Siri Eriksdatter Lundelien 1781-1839 g1811m Halvor Asbjørnsen Lundåsen 1788-1878. Husmannsfolk, inderstfolk, snekker.
5 barn
Ole Halvorsen f 1821 mor: Kari Johnsdatter Lunden fra Hølonda
Siri Eriksdatter Lundelien 1781-1839 g1811m Halvor Asbjørnsen Lundåsen 1788-1878. Husmannsfolk, inderstfolk, snekker.
5 barn
Ole Halvorsen f 1821 mor: Kari Johnsdatter Lunden fra Hølonda
HeiTorill
Takk for det: da ble det avklart.
mvh Aud M
Takk for det: da ble det avklart.
mvh Aud M
-
Hei !
Her er det da enda en utgave til om Ole Halvorsen sin dåpen i 1821.
Støren. Horg. Klokkerbok 1816-1833.
Pos. 7.
Og enda en til.
Støren. Horg. Klokkerbok 1809-1824.
Noe nede på høyre side.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146
Men vi er nok heller ikke så mye klokere av dette ?
Ellers så er jeg enig med Lillian i at vi mangler om Konfirmasjonen til denne Ole Halvorsen født 1821.
Mvh. Magne.
Her er det da enda en utgave til om Ole Halvorsen sin dåpen i 1821.
Støren. Horg. Klokkerbok 1816-1833.
Pos. 7.
Og enda en til.
Støren. Horg. Klokkerbok 1809-1824.
Noe nede på høyre side.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-146
Men vi er nok heller ikke så mye klokere av dette ?
Ellers så er jeg enig med Lillian i at vi mangler om Konfirmasjonen til denne Ole Halvorsen født 1821.
Mvh. Magne.
Hei.
Tusen takk for hjelp og innspill til dere alle.
Jeg har lært mye av dere, så nå skal jeg melde meg på kurs i
gotisk skrift. Før jeg starter letingen etter Kari Andersdatter Ler,
og hvordan det gikk med henne.
Vennlig hilsen
Bjørnar

Tusen takk for hjelp og innspill til dere alle.
Jeg har lært mye av dere, så nå skal jeg melde meg på kurs i
gotisk skrift. Før jeg starter letingen etter Kari Andersdatter Ler,
og hvordan det gikk med henne.
Vennlig hilsen
Bjørnar