Karl Johan Hansen og Marie Magdalene Gundersens tredje barn
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: BÅTSFJORD
Karl Johan Hansen og Marie Magdalene Gundersens tredje barn
Jeg leter etter et tredje barn til ekteparet Karl (Carl) Johan Hansen (f. 23.09.1851) og Marie Magdalene Gundersen (f. 19.09.1856). Karl og Marie var bosatt på Tind, Moskenes i Flakstad. Jeg har funnet to barn:
Halfdan Emil Johan Karlsen, født på Tind 05.10.1891, døpt 22.11.1891. Her er dåpen (person nr. 22):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50
Karl Ellef Karlsen, født på Tind 16.02.1899, døpt 13.08.1899. Her er dåpen (person nr. 14):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36
Det skal altså være et tredje barn, en datter (Vi kjenner ikke navnet). Hun reiste til Amerika 17 år gammel ifølge familietradisjonen, og ingen skal ha hatt kontakt med henne siden. Jeg har lest gjennom kirkebøkene på nett for Moskenes i Flakstad for tiden 1889 - 1903, men har ikke funnet henne. Foreldrene giftet seg 19.07.1891 i Moskenes i Flakstad prestegjeld, og faren Karl (Carl) Johan Hansen døde 19.06.1900. Siden det ikke er snakk om en halvsøster, må hun være født før 1901, men hun kan selvfølgelig være døpt senere. Nå er det ca 8 år mellom de to sønnene jeg har funnet, så det er vel mest trolig at hun er født en gang mellom 1892 og 1898.
Er det noen som kan hjelpe - eventuelt tipse om bygdebøker for Moskenes / Flakstad hvor familien kan være nevnt?
Vennlig hilsen
Else-M. Thorbjørnsen
Halfdan Emil Johan Karlsen, født på Tind 05.10.1891, døpt 22.11.1891. Her er dåpen (person nr. 22):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50
Karl Ellef Karlsen, født på Tind 16.02.1899, døpt 13.08.1899. Her er dåpen (person nr. 14):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36
Det skal altså være et tredje barn, en datter (Vi kjenner ikke navnet). Hun reiste til Amerika 17 år gammel ifølge familietradisjonen, og ingen skal ha hatt kontakt med henne siden. Jeg har lest gjennom kirkebøkene på nett for Moskenes i Flakstad for tiden 1889 - 1903, men har ikke funnet henne. Foreldrene giftet seg 19.07.1891 i Moskenes i Flakstad prestegjeld, og faren Karl (Carl) Johan Hansen døde 19.06.1900. Siden det ikke er snakk om en halvsøster, må hun være født før 1901, men hun kan selvfølgelig være døpt senere. Nå er det ca 8 år mellom de to sønnene jeg har funnet, så det er vel mest trolig at hun er født en gang mellom 1892 og 1898.
Er det noen som kan hjelpe - eventuelt tipse om bygdebøker for Moskenes / Flakstad hvor familien kan være nevnt?
Vennlig hilsen
Else-M. Thorbjørnsen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Re: Karl Johan Hansen og Marie Magdalene Gundersen, Flakstad
Hei
Finner en uekte datter av Marie Magdalene født 4/1-1883,
Knudsine Karine Amalie
Det må vel være henne du leter etter.
Når døde Marie Magdalene? Kan hennes dødsfallsmelding si noe mer om denne jenta?
Mvh
Marit
Finner en uekte datter av Marie Magdalene født 4/1-1883,
Knudsine Karine Amalie
Det må vel være henne du leter etter.
Når døde Marie Magdalene? Kan hennes dødsfallsmelding si noe mer om denne jenta?
Mvh
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Notis ved Knudsines dåp i ministerialboka i høyre hjørne utflyttet til Sverige
Må vel være henne det menes og ikke anmelderen
Jeg har ikke funnet noen konfirmasjon på henne i Moskenes.
Marit
Må vel være henne det menes og ikke anmelderen

Jeg har ikke funnet noen konfirmasjon på henne i Moskenes.
Marit
-
Flott! Takk skal du ha Marit.
Det er sikkert henne familiehistorien handler om. Jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen hennes i Moskenes (hun har kanskje vokst opp i et annet kirkesogn), og hun er ikke med i folketellingen for 1900. Familiehistorien sier at hun var 17 år da hun reiste, i så fall var hun kanskje reist innen folketellingen i 1900.
Og ja, det er nok henne det handler om, og ikke anmelderen!
Hilsen
Else-M. Thorbjørnsen

Det er sikkert henne familiehistorien handler om. Jeg har heller ikke funnet konfirmasjonen hennes i Moskenes (hun har kanskje vokst opp i et annet kirkesogn), og hun er ikke med i folketellingen for 1900. Familiehistorien sier at hun var 17 år da hun reiste, i så fall var hun kanskje reist innen folketellingen i 1900.
Og ja, det er nok henne det handler om, og ikke anmelderen!
Hilsen
Else-M. Thorbjørnsen
- Marit Hegsvold Nyhus
Finner en gift mor med tre barn som utvandrer over Trondheim 14/7-1910 som det kan være aktuelt å sjekke ut. Moren heter Knusine Amalie født i 1883
Alle bor i Juckasjervi i Norrbotten i Sverige, antagelig har ektemannen reist før da han ikke er nevnt her.
I og med at opplysningen fra kirkebok sier at hun er utflyttet til Sverige kan jo det stemme og at hun ble gift og fikk barn der for siden å emigrere til Amerika.
Veldig uvist, men det kan vel være mulig å spore dem via tellingene i Amerika for å se om det stemmer.
Marit
Alle bor i Juckasjervi i Norrbotten i Sverige, antagelig har ektemannen reist før da han ikke er nevnt her.
I og med at opplysningen fra kirkebok sier at hun er utflyttet til Sverige kan jo det stemme og at hun ble gift og fikk barn der for siden å emigrere til Amerika.
Veldig uvist, men det kan vel være mulig å spore dem via tellingene i Amerika for å se om det stemmer.
Marit
-
Hei Marit!
Så flott!
Tusen takk skal du ha!
Da stemmer det med Amerika også.
Jeg får sjekke videre, men dette ser lovende ut!
Else-M. Thorbjørnsen
Så flott!

Tusen takk skal du ha!
Da stemmer det med Amerika også.
Jeg får sjekke videre, men dette ser lovende ut!

Else-M. Thorbjørnsen
- Marit Hegsvold Nyhus
Prøv å legge ut etterlysning under Sverige på dåp til barna, der kan sikkert de med tilgang til de svenske kirkebøkene finne disse.
Vi krysser fingrene for at dette kan stemme
Marit
Vi krysser fingrene for at dette kan stemme

Marit
-
Jepp!
Hilsen
Else-M. Thorbjørnsen
Hilsen
Else-M. Thorbjørnsen
- Marit Hegsvold Nyhus
Og etterlys dem under USA også, mange flinke som kan finne igjen folk i tellinger "over there"
Marit
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei
Klarte ikke helt å legge fra meg denne så jeg la ut en etterlysning på DA /Digitalarkivet)
Her bekreftes dem med Linda Eleonoras dåp i 1908 at det er rett Knudsine.
Se innlegg her
Da gjenstår bare å spore opp familien i Amerika.
Marit
Klarte ikke helt å legge fra meg denne så jeg la ut en etterlysning på DA /Digitalarkivet)
Her bekreftes dem med Linda Eleonoras dåp i 1908 at det er rett Knudsine.
Se innlegg her
Da gjenstår bare å spore opp familien i Amerika.
Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Da la jeg ut etterlysning for å finne dem i Amerika og jeg.
Du må bare si fra hvis jeg går for fort fram og hvis jeg overstyrer deg helt. Blir bare så lett revet med av slike saker og syns det er så moro å spore opp forsvunnede slektninger.
Marit

Du må bare si fra hvis jeg går for fort fram og hvis jeg overstyrer deg helt. Blir bare så lett revet med av slike saker og syns det er så moro å spore opp forsvunnede slektninger.
Marit
-
Hei Marit.
Tusen takk skal du ha!
Flott at du hjelper meg med saken, føler meg ikke overstyrt i det hele tatt! Er ikke noe flink til å lete i utlandet, derfor veldig takknemlig for hjelp.
Jada, kjenner godt til at man kan bli revet med når man jakter på slektninger og slektsdada.
Else-Margrethe
Tusen takk skal du ha!
Flott at du hjelper meg med saken, føler meg ikke overstyrt i det hele tatt! Er ikke noe flink til å lete i utlandet, derfor veldig takknemlig for hjelp.
Jada, kjenner godt til at man kan bli revet med når man jakter på slektninger og slektsdada.

Else-Margrethe