Johannes Eilertsen Grøvdal født ca 1900 +-
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Johannes Eilertsen Grøvdal født ca 1900 +-
Kjære alle!
Jeg søker opplysninger om min ukjente farfar Johannes Eilertsen Grøvdal, som fikk barn med Rakel Ladegård f.1903 fra Bremsnes, Nordmøre, og siden forsvant ut av deres liv. Det eneste Rakel fortalte min far om ham er at han spilte fele, og at han muligvis var lensmann i Kvernes under krigen (vi har ingen anelse om han var på den "rette" eller den "gale" siden. )
Min far vokste altså opp som "lausunge" på Bremsnes, Averøy, men han fikk etterhvert en varm og kjærlig stefar: Oscar Weiseth, som var fyrvokter på Nordmøre i mange år. Han er gått bort for mange år siden, det samme er Rakel.
Min far er nå snart 84 år, og har aldri kjent sin biologiske far. Det hadde vært fantastisk om noen kunne fortelle oss hvem han var, og om han eventuellt har etterkommere, før min far også går bort.
Med hilsen
Kirsti Ladegård
Nesodden / Arendal
Jeg søker opplysninger om min ukjente farfar Johannes Eilertsen Grøvdal, som fikk barn med Rakel Ladegård f.1903 fra Bremsnes, Nordmøre, og siden forsvant ut av deres liv. Det eneste Rakel fortalte min far om ham er at han spilte fele, og at han muligvis var lensmann i Kvernes under krigen (vi har ingen anelse om han var på den "rette" eller den "gale" siden. )
Min far vokste altså opp som "lausunge" på Bremsnes, Averøy, men han fikk etterhvert en varm og kjærlig stefar: Oscar Weiseth, som var fyrvokter på Nordmøre i mange år. Han er gått bort for mange år siden, det samme er Rakel.
Min far er nå snart 84 år, og har aldri kjent sin biologiske far. Det hadde vært fantastisk om noen kunne fortelle oss hvem han var, og om han eventuellt har etterkommere, før min far også går bort.
Med hilsen
Kirsti Ladegård
Nesodden / Arendal
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Johannes Eilertsen Grøvdal født ca 1900 +-
Hei
Har du sett i Averøyboka bind 3 under Ladegård om det står noe der?
Du har et helt likt emne under Kristiansund. Ble din far født i Kristiansund eller på Averøya? Ble han født i Kristiansund finnes kirkebøkene med døpte på 1920-tallet, og da vil han stå der. Da vil vi i så fall få et yrke på faren.

Har du sett i Averøyboka bind 3 under Ladegård om det står noe der?
Du har et helt likt emne under Kristiansund. Ble din far født i Kristiansund eller på Averøya? Ble han født i Kristiansund finnes kirkebøkene med døpte på 1920-tallet, og da vil han stå der. Da vil vi i så fall få et yrke på faren.

-
- Sted: AVERØY
Hei
Hvis din far er døpt på Bremsnes, kan du jo ringe kirkekontoret der. I kirkeboken står det kanskje hjemsted og fødselsår på din farfar.
Tlfnr 71 51 33 88
E-post: [email protected]
Åpningstid man/ons/tors 10-14
(nå bor det en familie med mange barn i huset til Oscar og Rakel, huset har liv
)
mvh Borgny
Hvis din far er døpt på Bremsnes, kan du jo ringe kirkekontoret der. I kirkeboken står det kanskje hjemsted og fødselsår på din farfar.
Tlfnr 71 51 33 88
E-post: [email protected]
Åpningstid man/ons/tors 10-14
(nå bor det en familie med mange barn i huset til Oscar og Rakel, huset har liv

mvh Borgny
-
Garden Grøvdal ligger i Hen sogn i Grytten prestegjeld i nåværende Rauma kommune i Romsdalen.
I Grytten i FT1900 var det en Eilert Bertines Grøvdal men han var født i 1885. Navnet hans passer med at han kan ha vært far til Johannes. Hvis han var det, bør Johannes ha vært født minst et par år utpå 1900-tallet.
I Grytten i FT1900 var det en Eilert Bertines Grøvdal men han var født i 1885. Navnet hans passer med at han kan ha vært far til Johannes. Hvis han var det, bør Johannes ha vært født minst et par år utpå 1900-tallet.

-
Et tips: Hvis du ikke får svar fra kirkekontoret eller det ikke står alder på Johannes Eilertsen Grøvdal ved dåpen til faren din, kan du gå gjennom kirkebøkene og se etter om du finner Johannes født. Siden han ikke finnes i FT1900, kan du ta for deg tiåret 1901-1909.
Kikk gjennom alle kirkebøkene for Averøya og hvis du ikke finner ham der, sjekk alle sognene Grytten. Hvis heller ikke der, så får du ta for deg de andre kirkesognene i Nordmøre og Romsdal. Kanskje byene er lurt å ta før de andre sognene.
Kikk gjennom alle kirkebøkene for Averøya og hvis du ikke finner ham der, sjekk alle sognene Grytten. Hvis heller ikke der, så får du ta for deg de andre kirkesognene i Nordmøre og Romsdal. Kanskje byene er lurt å ta før de andre sognene.

- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Det finnes også en Eilert (Edvardsen) Grøvdal i Ålesund i 1900.
Jeg finner ikke han døpt i Grytten, men konfirmert i 1893. Jeg tyder det til at han er født i Vaaler.
Før en går videre der er det greit å finne rett Eilert.
Finner ingen Johannes Eilertsen døpt i Grytten mellom 1900-1907.
Jeg finner ikke han døpt i Grytten, men konfirmert i 1893. Jeg tyder det til at han er født i Vaaler.
Før en går videre der er det greit å finne rett Eilert.
Finner ingen Johannes Eilertsen døpt i Grytten mellom 1900-1907.
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Kan det være at han ikke hette Johannes, Men Jakob Eilertsen Grøvdal. Jakob ble født i 1902,
spilte fele og var vsstnok lensmann et eller annet sted på Nordmøre under krigen (på feil side).
Hans far Eilert reiste til Amerika. Jakob bodde på Åndalsnes før krigen.
spilte fele og var vsstnok lensmann et eller annet sted på Nordmøre under krigen (på feil side).
Hans far Eilert reiste til Amerika. Jakob bodde på Åndalsnes før krigen.
- Jonny Lyngstad
- Sted: LYNGSTAD
I Averøyboka b. 3, s. 59 og 61 står det at Rakel Ovidia Isaksdtr. Ladegård f. 1902 fikk sønnen Øystein Ladegård f. 1927 med Jakob Eilertsen Grøvdal.
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Jacob E. Grøvdal f. 30.8.1902 er gravlagt i Isfjorden i 1969 iflg Gravminner.
Om det ikke skulle komme frem andre oppl. skal jeg finne hans dødsannonse i Åndalsnes Avis neste gang jeg skal på Rauma Folkebibliotek. Kanskje det også finnes en omtale av han.
Om en ser nøyere på Hen gravsted på Gravminner ser det ut til at han var gift og fikk i alle fall et barn som døde bare to år gammel. Da hadde han kanskje flere barn også.
_________
Går utfra at dette er rett person og flytter derfor samtidlig emnet til Rauma siden han både er født og og gravlagt der.
Om det ikke skulle komme frem andre oppl. skal jeg finne hans dødsannonse i Åndalsnes Avis neste gang jeg skal på Rauma Folkebibliotek. Kanskje det også finnes en omtale av han.
Om en ser nøyere på Hen gravsted på Gravminner ser det ut til at han var gift og fikk i alle fall et barn som døde bare to år gammel. Da hadde han kanskje flere barn også.
_________
Går utfra at dette er rett person og flytter derfor samtidlig emnet til Rauma siden han både er født og og gravlagt der.
mvh Britt Iren Neergård
Jeg har funnet ham! Eller riktigere sagt: jeg har funnet hans barnebarn.
Jeg har trodd at det var Johannes han het, men det var jo altså Jakob!
Tusen takk for alle for respons, uten dere hadde jeg ikke funnet ham,og takk til DIS slektsforum!
Hilsen Kirsti
Jeg har trodd at det var Johannes han het, men det var jo altså Jakob!
Tusen takk for alle for respons, uten dere hadde jeg ikke funnet ham,og takk til DIS slektsforum!
Hilsen Kirsti