Weyhe
Moderator: MOD_Slekter
-
- Sted: BORHAUG
Weyhe
En direkte stamfar til meg 7 generasjoner bakover het Peter Conrad Weyhe f. 1744 d. 1825 han er oppført i f.t som kaptein og i kierulfske studier som major.
Han står oppført som fra "Vang i Hedmark" i en f.t., men jeg kan ikke finne noen andre fra Vang med dette navnet. Kaptein/Major Peter Conrad Weyhe gifter seg med Christiane Kierulf i Sødorp i Froen og de får 8 barn, i alle fall som jeg kan finne.
I f.t. 1801 finner jeg en i Elverum, muligens hans bror? Ditlev Weyhe f.1751 og en slektning? Jochum Detlef Weyhe f. 1671, som fadder ved en dåp i Bergen domkirke i 1731.
Kanskje navnet kommer fra byen Weyhe i Tyskland?
Jeg har også sett navnet skrevet som von Weyhe, men det betyr vel som jeg foreslo ovenfor "fra weyhe" ?
Det jeg lurer på er altså hvor kom Weyhe fra, og hvor ble de av?
Han står oppført som fra "Vang i Hedmark" i en f.t., men jeg kan ikke finne noen andre fra Vang med dette navnet. Kaptein/Major Peter Conrad Weyhe gifter seg med Christiane Kierulf i Sødorp i Froen og de får 8 barn, i alle fall som jeg kan finne.
I f.t. 1801 finner jeg en i Elverum, muligens hans bror? Ditlev Weyhe f.1751 og en slektning? Jochum Detlef Weyhe f. 1671, som fadder ved en dåp i Bergen domkirke i 1731.
Kanskje navnet kommer fra byen Weyhe i Tyskland?
Jeg har også sett navnet skrevet som von Weyhe, men det betyr vel som jeg foreslo ovenfor "fra weyhe" ?
Det jeg lurer på er altså hvor kom Weyhe fra, og hvor ble de av?
Re: Weyhe
http://www.genealogi.no/kilder/mil/oven ... index.html
Side 560. Det står at han er født 13.10-1744 i Norge, så da gjelder det bare å finne ut hvor i landet
Mvh
Linda W
Side 560. Det står at han er født 13.10-1744 i Norge, så da gjelder det bare å finne ut hvor i landet

Mvh
Linda W
-
- Sted: KONGSVINGER
http://home.online.no/~svenj/Slekt/lundh.htm
Ser du på denne linken finner du ham som 3'de barn av Marthe Dorothea Lund og Joachim Ditlef Weyhe, 1705-1795, regimentfeltskjær i Oppland
Barnebarn av Peder Pedersen Lund og Marthe Boelsdatter Hegdal
En ide er jo å ta kontakt med eier av hjemmesiden den står på: Sven Rübner Johnsen,
[email protected]
Lykke til videre.
Ser du på denne linken finner du ham som 3'de barn av Marthe Dorothea Lund og Joachim Ditlef Weyhe, 1705-1795, regimentfeltskjær i Oppland
Barnebarn av Peder Pedersen Lund og Marthe Boelsdatter Hegdal
En ide er jo å ta kontakt med eier av hjemmesiden den står på: Sven Rübner Johnsen,
[email protected]
Lykke til videre.
-
Jeg lurer jo fortsatt på hvor Weyhe slekta kom fra og fant noe artig i søk på internett (om det er relevant vet jeg jo ikke)
Noen som har lyst til å forsøke å enten bektrefte eller avkrefte om det kan finnes et slektskap mellom militær Weyhe i Norge på 1700 tallet og embetsfolk på Færøyene?
Jeg har bl.a funnet : Peder Samuelsen Lamhauge (også kalt Weyhe) sysselmann og sorenskriver, hans sønn Peder Pedersen Weyhe jurist og sorenskriver f.1747 eller f.eks lagtingmann J.H. Weyhe d. 1705
Noen som har lyst til å forsøke å enten bektrefte eller avkrefte om det kan finnes et slektskap mellom militær Weyhe i Norge på 1700 tallet og embetsfolk på Færøyene?
Jeg har bl.a funnet : Peder Samuelsen Lamhauge (også kalt Weyhe) sysselmann og sorenskriver, hans sønn Peder Pedersen Weyhe jurist og sorenskriver f.1747 eller f.eks lagtingmann J.H. Weyhe d. 1705
Weyhe, Kjerulf og Lamhauge er danske navn. Du kan jo forsøke et dansk forum også, f eks det som driftes av DIS-Danmark.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Men Vigerust, da. Drifte er et kleint verb. Man drifter ikke en drift eller bedrift (eller hva det måtte være), man driver. Men alle har jo sett at mange skriver drifter idag, uten at det blir noe særlig bedre av den grunn.
Venleg helsing Kjetil
-
Kjetil Straume skrev:Men Vigerust, da. Drifte er et kleint verb. Man drifter ikke en drift eller bedrift (eller hva det måtte være), man driver. Men alle har jo sett at mange skriver drifter idag, uten at det blir noe særlig bedre av den grunn.
Jeg vet ikke hvem du er eller hva du evt. har imot Vigerust, men hvordan skulle dette "surmaga" innlegget hjelpe meg?
Jeg har meget stor respekt for Vigerust, som en av Norges aller fremste genealoger! Men stundom, når pennen glipper, er det nok likevel slik at vi alle kan ha nytte av en påminnelse om å stelle pent med språket. Jeg forstår selvsagt at du ikke hadde noen hjelp av dette i ditt søk etter Weyhe.
Venleg helsing Kjetil