Egil Øyangen skrev:Da Torsten Olsen Walberg Jensviken ble gift 31.juli 1817 med Wenche Thode Rachløw står det at han er fra Lechøe (Lesja) Sogn.
Jeg finner Torsten født 06.09.1795, døpt 09.10.1795, foreldre Ole Torstensen Rykhuus og Guri Sivertsdtr. Faddre: Hans Korsvold, Sæmund Tofte, Jørrond Skinderhougen og Sigri Hansd Bergseng.
Ved folketellinga i 1801 er Guri Sivertsdatter enke og bor på Tofte i Dovre, er 55 år og bor sammen med barna Randi Olsd 12, Mari Olsd 10 og Torsten Olsen 5.
Egil
Jeg husker jeg ikke greide å finne den første vielsen, men siden Torsten Walberg er gift for andre gang i folketellingen 1865, fant jeg den andre, dette fordi han i tellingen oppgir Gudbrandsdalen som fødested. I den andre vielsen med Elen Kristine Pedersdatter står det at Torsten Walberg er 50 år, født i Trondheim, hans far er Ole Rolfs Walberg og hva jeg ikke så den gang: Lengst til høyre står det at ekteskapet med Wenche Tode Rachløv ble opphevet ved Kongelig Resolusjon av 31. mai 1827.
Vielsen øverst:
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A08 (1834-1874), Ekteviede 1843, side 362.
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-201
Men det er unektelig interessant at han oppgir Gudbrandsdalen som fødested i 1865, samtidig som det ifølge Egil ved første ekteskapsinngåelse står at han er fra Lechø. Står det ikke Lessøe, som er den vanlige skrivemåte for Lesja i eldre tid. Jeg har selv ikke sett hva som står, da jeg fremdeles ikke finner vielsen.