Hei!
Svogeren min spurde no nyleg om det gjekk an å få funne ut noko om farssida hans. Han er interessert i denne ettersom far hans som gutunge vart sett bort på ein gard i Åsen, kalla Eggen, og fekk såleis det etternamnet. Sjølv meiner svogeren min at det opphavlege etternamnet kan ha vore "Korsnes", eller noko i den leia, men ettersom far hans no er daud er det vanskeleg å finna ut av dette. Farfaren åt svogeren min heitte Harald, vart etter alt å døma fødd tidleg på 1900-talet, og døydde i 2000. Kunne de ha fortald meg korleis eg skal gå fram på nettet for å finna ut av dette? Det skal liggja ein gard ved Åsenfjorden som heiter Eggen, kan nokon stadfesta dette?
Mvh
Ragnar
Harald "Korsnes(?)" og son hans Eldbjørn Eggen frå
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Harald "Korsnes(?)" og son hans Eldbjørn Eggen
Du må ha fått feil opplysninger. Jeg er opprinnelig fra Åsenfjord, og har aldri hørt om noen gård der som heter Eggen.Det er heller ingen gård med dette navnet som er ført i bygdebøkene for Åsen(jeg har sett i alle 5 bygdebøkene). Så jeg tror du må spørre en gang til. Det er flere med etternavnet Eggen i Åsen både nå og tidligere, men ut fra bygdebøkene kommer disse fra Strinda, Trondheim og Stjørdal. Han kan jo ha vært bortsatt til noen som het Eggen til etternavn, og fått deres etternavn? Hva var navnet på svogeren din sin far?
Korsneset er på Frosta, men jeg finner ingen Harald født tidlig på 1900-tallet der i bygdebok.
Korsneset er på Frosta, men jeg finner ingen Harald født tidlig på 1900-tallet der i bygdebok.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Helst burde en jo være lokalkjent for å gi noen gode svar her, men litt kan en jo kanskje bidra med for å komme videre.
Jeg forstår det slik at det var Eldbjørn som kom til Eggen. I følge DIS-gravminner er han født 0906 1934. Og da er kirkebokene dessverre sperra for innsyn slik at et nettsøk her på far er umulig.
Andre kan sikkert forklare hvordan svogeren din kan gå frem for eventuellt få tilgang til dåp i kirkeboka. Er ikke så sikker på regelverket her men adopsjonsopplysninger er det 100 år sperring på ved fødsler etter 1930. se andre avsnitt her
Om dere vet litt mer om Harald så finnes kanskje han også på DIS-gravminner. Finner ingen med de opplysninger du har oppgitt, men kanskje er de ikke helt rett? Og det er sikkert at denne Harald er faren?
Finner ingen gard Eggen i Åsen ved Matrikkelen 1950 N-T , Men på kartet finnes Eggen i Levanger kommune mellom tettstedene Skogn og Levanger. Det er vel de gardene som i martrikkelutkastet for 1950 har nr 23 og 24 for Skogn.
Men lokalkjente vet nok mer om dette.
Lykke til.
Jeg forstår det slik at det var Eldbjørn som kom til Eggen. I følge DIS-gravminner er han født 0906 1934. Og da er kirkebokene dessverre sperra for innsyn slik at et nettsøk her på far er umulig.
Andre kan sikkert forklare hvordan svogeren din kan gå frem for eventuellt få tilgang til dåp i kirkeboka. Er ikke så sikker på regelverket her men adopsjonsopplysninger er det 100 år sperring på ved fødsler etter 1930. se andre avsnitt her
Om dere vet litt mer om Harald så finnes kanskje han også på DIS-gravminner. Finner ingen med de opplysninger du har oppgitt, men kanskje er de ikke helt rett? Og det er sikkert at denne Harald er faren?
Finner ingen gard Eggen i Åsen ved Matrikkelen 1950 N-T , Men på kartet finnes Eggen i Levanger kommune mellom tettstedene Skogn og Levanger. Det er vel de gardene som i martrikkelutkastet for 1950 har nr 23 og 24 for Skogn.
Men lokalkjente vet nok mer om dette.
Lykke til.
- Marit Lorvik Sørli
I Norges bebyggelse har jeg funnet en Harald Eggen født 1910 på gården Eggen i Skogn, men han har kanskje ingen ting med dennne saken å gjøre ?
-
- Sted: ÅSEN
Jeg regner med den Eldbjørn Eggen som nevnes er den som ble konfirmert i Åsen i 1949. Han var sønn av Harald Eggen (1911-2001) og Helga Synnøve Vestli, gift på Ekne 1934 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88 (giftermål 1/1934). Paret bosatte seg på eiendommen Vårheim ved Hopla i Åsen, og omtales i bind 4 av bygdeboka for Åsen. Se også http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?i ... _side=-243 De ble skilt tidlig, og Harald flyttet i 1942 til Trondheim.
Harald Eggen var født i Trondheim 5. desember 1911. Han kom til Åsen som barn, vokste opp på gården Vuddu (bygdebok for Åsen, bind 5), konfirmert i Åsen 1926. Ved giftermålet oppgis han å være sønn av sjømann Alfred Eggen. Fødselsregistrering i kirkebok for Vår Frue kirke i Trondheim http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8 oppgir foreldre fyrbøter Alfred Eggen og hustru Signe f. Jakobsen.
Alfred og Signe ble gift i Vår Frue kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41 (nr. 26). Deres fedre var Abraham Eggen og Ole Jakobsen. Både Alfred og Signe gjenfinnes sammen med sine foreldre ved folketellinga 1900.
Alfred har en tilknytning til Frosta, da hans far Abraham Eggen var født der (på gården Risan) i 1851. Abraham gjenfinnes ved folketellinga 1865 sammen med sine foreldre i Gjetveita 3, Trondheim. Omtales i Frostaboka bind VII s. 191. Familien tok tydeligvis navnet Eggen da de flyttet til Trondheim. Noen forbindelse til Korsnes (som også er gårds-/plassnavn på Frosta) kan jeg ikke se.
Harald Eggen var født i Trondheim 5. desember 1911. Han kom til Åsen som barn, vokste opp på gården Vuddu (bygdebok for Åsen, bind 5), konfirmert i Åsen 1926. Ved giftermålet oppgis han å være sønn av sjømann Alfred Eggen. Fødselsregistrering i kirkebok for Vår Frue kirke i Trondheim http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-8 oppgir foreldre fyrbøter Alfred Eggen og hustru Signe f. Jakobsen.
Alfred og Signe ble gift i Vår Frue kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41 (nr. 26). Deres fedre var Abraham Eggen og Ole Jakobsen. Både Alfred og Signe gjenfinnes sammen med sine foreldre ved folketellinga 1900.
Alfred har en tilknytning til Frosta, da hans far Abraham Eggen var født der (på gården Risan) i 1851. Abraham gjenfinnes ved folketellinga 1865 sammen med sine foreldre i Gjetveita 3, Trondheim. Omtales i Frostaboka bind VII s. 191. Familien tok tydeligvis navnet Eggen da de flyttet til Trondheim. Noen forbindelse til Korsnes (som også er gårds-/plassnavn på Frosta) kan jeg ikke se.
Takk for all hjelp. Dette kjem definitivt godt med når eg prøver å koma meg lengre tilbake i bygdebøkene m.m.
Mvh
Ragnar
Mvh
Ragnar