Foreldrene til Ole Erlandsen, født 13.2.1836 i Øyer

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Cecilie Wilberg
Sted: OSLO

Foreldrene til Ole Erlandsen, født 13.2.1836 i Øyer

Legg inn av Cecilie Wilberg » 4. juni 2010 kl. 22.05

Jeg vil gjerne vite mer om foreldrene til Ole Erlandsen (min oldefar). Ole var ved folketellingen av 1865 dagarbeider i Øyer, men ble senere dampskipsmaskinist på Mjøsa, og bodde i Eidsvoll.

Faren er ved dåpen i Øyer 23.2.1836 oppgitt å være Erland Torgersen og moren er Ragnhild Olsdatter. De bodde på Stav på Tretten i Øyer. Jeg vil gjerne vite når og hvor de er født og hvem som igjen er deres foreldre.

Jeg vil også gjerne vite når og hvor Erland og Ragnhild giftet seg. Det er trolig det er de som giftet seg i Ringebu 1. august 1817, - enkemann Erland Torgersen med bosted Stav, og pigen Ragnild Olsdatter med bosted Braadstad. Jeg finner imidlertid ingen helt sannsynlige kandidater for Ragnhild Olsdatter som er født i Ringebu, og ingen for Erland Torgersen født i Øyer.

Som kilder har jeg brukt kirkebøker for flere av kirkesognene i Gudbrandsdalen, samt folketellinger.

Håper noen kan ha opplysninger som enten kan gi svar på det jeg spør om, eller som kan vise meg andre steder og måter å lete på.

Takk

Cecilie Wilberg

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Foreldrene til Ole Erlandsen, født 13.2.1836 i Øyer

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 5. juni 2010 kl. 12.46

Hei Cecilie

Kan dette være Erland Torgersens første ekteskap 7/5-1807 i Fron

Ser at Goro bor på Stav og Erland på Qvalen.
Må være Erland vi har her i 1801

Erland og Goro får en datter Goro 24/1-1808

Dette er vel antagelig Ragnhild i 1865 boende sammen med sin sønn Ole med familie.
Ragnhild står som gift med Erland er ikke oppført.

Mvh
Marit

Cecilie Wilberg
Sted: OSLO

Re: Foreldrene til Ole Erlandsen, født 13.2.1836 i Øyer

Legg inn av Cecilie Wilberg » 5. juni 2010 kl. 19.16

Takk for raskt svar. Erland på Qvalen er en av dem som jeg tidligere har sett på, men fant ikke noen forbindelse til Stav. Med et første giftermål med Goro Arnesdatter er det en slik forbindelse, så da tyder det på at dette er rette Erland. Det stemmer med alder og navnebruk, og da kan jeg jobbe videre med dette som utgangspunkt :D

Cecilie

Svar

Gå tilbake til «Øyer»