litt krigshistorie 10 mai 1945

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Erling Sandø
Sted: MOSBY

litt krigshistorie 10 mai 1945

Legg inn av Erling Sandø » 26. mai 2010 kl. 9.12

Krigen blir en visst aldri ferdig med. Under arbeidet med min slektshistorie fant jeg noen bilder fra en oppstilling på trappa foran det gamle arkivet i Kristiansand, "- det såkalte skrekkens hus" for mange av nazitidens ofre. Bildet er sannsynligvis tatt like etter at den kjente motstandsmannen Jens Ropstad fra Hægeland sammen med en gruppe Milorg karer inntok arkivet 10 mai 1945. I forbindelse med opprenskingen etter gestapistenes herjinger ble det da opprettet en vaktstyrke (hjemmestyrkene HS) - rekruttert av "gode normenn" blant lokalbefolkningen med oppdrag som vakttjeneste, transport, arrestering av nazister osv, samt være en stabiliserende faktor i de urolige dagene like etter freden. Jens Ropstads sekretær har skrevet en liste over mannskaper fra Vennesla, Oddernes/Torridal og Kristiansand som deltok i denne styrken. Disse siste oplysningene har jeg fra Johnny Haugen ved "Stftelsen Arkivet" i Kristiansand.
Så til poenget:En del av personene på bildet som jeg vedlegger og som jeg har greidd å identifisere finnes på listene , men ikke alle. M.a.o. stemmer disse listene ikke helt med virkeligheten. Siden det ikke er publisert noe om dette lille aktstykket om fredsdagene i Kristiansand kunne det kanskje være aktuelt med en notis i et lokallags årsskrift. Jeg ville derfor være takknemlig for ev. bidrag til opplysninger om denne vaktstyrken og om noen kjenner igjen personer på bildet. Jeg har nummerert personene for å ha et system for igjenkjenning. Takknemlig for svar som ev. kan sendes som privat melding.
mvh
Erling Sandø
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansand»