Lisabeth Gundersen f 1877? gift med Jens Martin Olsen f 1879
Moderator: MOD_Troms
Lisabeth Gundersen f 1877? gift med Jens Martin Olsen f 1879
Er det noe som kan gi meg opplysninger om disse. Lisabeth (Elisabeth) vokste opp på Storli, Rossfjordstraumen og Jens Martin Olsen på Lagnes. De giftet seg med hverandre i 1906. De fikk to døtre og to sønner sammen. Når døde de? Begravet? Elisabeth het kanskje Gundersdatter. Hun ble kanskje født i 1878 og ikke i 1877. (Ulike opplysninger rundt omkring)
Re: Lisabeth Gundersen f 1877? gift med Jens Martin Olsen f
I følge kirkeboka ble Lisabet født 22. mai 1877 på Kobbevågnes. Døpt i Tromsøysund 26. aug samme år.
Ja har sett det Men på nettstedet Rossfjordslekt står det skrevet at hun heter Elisabeth Gundersdatter og er født 22.05.1878. Så når jeg skriver begge årstallene så er det for også å nå de som skriver at hun er født i 1878.
Lenvik museum's nettside, under Fotografier - søk på "elisabeth gundersen" - viser et foto av "Elisabeth og Jens" med notat "Elisabeth Gundersen f. 22.05.1878, vokste opp i Storlia, Rossfjord. Datter av Gunder Olsen f. 1823, og Dortea Trulsdatter f. 1834, fra Målselv. Jens Olsen f. 28.02.1879, Langnes, sønn av Ole Andreas Jenssen f. 1848, og hustru Sigrid Anna Olsdatter f. 1851, fra gården Elvenes, Lagnes. Bildet er tatt ca. 1900".
Har konfirmant nr 14 her noen betydning? Hun har skiftet far etter at hun ble døpt http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-133
Foreldrene til Elisabeth Gundersen i Folketellingen 1875, Dortea Trulsdatter og enkemann Gunder Olsen.
Familien i Folketellingen 1900 (nr. 661-663).
Familien i Folketellingen 1900 (nr. 661-663).
Hei
Vilfred viser konfirmasjonen til Elisabeth. Der står det at foreldrene er Enkemann Gunder Olsen og Pige Oline Petrikke Reinholtsdatter.
Oline er jo tyende på gården Rokstad i 1875. Kan det være så at Elisabeth er uekte barn av dem. Eller er dette en annen Elisabeth?
Interesant dette.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 071&lnr=00
Jan
Vilfred viser konfirmasjonen til Elisabeth. Der står det at foreldrene er Enkemann Gunder Olsen og Pige Oline Petrikke Reinholtsdatter.
Oline er jo tyende på gården Rokstad i 1875. Kan det være så at Elisabeth er uekte barn av dem. Eller er dette en annen Elisabeth?
Interesant dette.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 071&lnr=00
Jan
Det som står på webbsidene til Lenvik Museum og i Rossfjordslekt angående fødselsår og mor er feil. Jeg har gjort museet oppmerksom på dette uten at det virker som de bryr seg om å rette det.
Elisabeth var min fars tante, og i familien var det Gunder som ble regnet som hennes far.
Problemet er jo hvorfor Gunders sønn sto oppført som barnefar ved dåpen, mens senere, når barnet kom til Rossfjorden så var det Gunder som ble regnet som far.
Skulle sønnen beskytte faren mot "skammen", eller "adopterte" Gunder barnebarnet?
Hva var det som gjorde at Oline forlot Rossfjorden, og hvorfor barnet kom tilbake og når skjedde dette?
Vanskelige spørsmål, og jeg vet ikke helt hvordan man skal finne ut av dette.
Elisabeth var min fars tante, og i familien var det Gunder som ble regnet som hennes far.
Problemet er jo hvorfor Gunders sønn sto oppført som barnefar ved dåpen, mens senere, når barnet kom til Rossfjorden så var det Gunder som ble regnet som far.
Skulle sønnen beskytte faren mot "skammen", eller "adopterte" Gunder barnebarnet?
Hva var det som gjorde at Oline forlot Rossfjorden, og hvorfor barnet kom tilbake og når skjedde dette?
Vanskelige spørsmål, og jeg vet ikke helt hvordan man skal finne ut av dette.
Er det noen som vet om Lisabeth og Jens tok barna med og forlot Rossfjord? Så langt en kan finne så er ingen av de å finne på Rossfjord kirkegård. Nå er det vel slik at de er i ferd med å fjerne eldre gravsteder der, men ingen av disse har vel gravsteder som er eldre enn 70 -80 år?
Ved søk i DIS Norge's gravminner.
Petra Borghild Jahr, f. 23.04 1916, d. 27.12 1996, Nittedal.
Fødselsdato og fornavn stemmer med datter av Lisabeth P. og Jens M. Olsen.
Petra Borghild Jahr, f. 23.04 1916, d. 27.12 1996, Nittedal.
Fødselsdato og fornavn stemmer med datter av Lisabeth P. og Jens M. Olsen.
Sist redigert av dn22209 den 26. mai 2010 kl. 8.32, redigert 1 gang totalt.
Jeg tror ikke de flyttet fra Haug.
Pappa pratet om at vi hadde slekt i Rossfjorden og jeg vet at han hadde vært på besøk hos sin tante Elisabeth.
Vi ser også at Jens M. Olsen sitter som oppsitter på bruk nr. 12 ved matrikkelutkastet 1950:
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... 666&gnr=28
Pappa pratet om at vi hadde slekt i Rossfjorden og jeg vet at han hadde vært på besøk hos sin tante Elisabeth.
Vi ser også at Jens M. Olsen sitter som oppsitter på bruk nr. 12 ved matrikkelutkastet 1950:
http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... 666&gnr=28
Lisabeth og Jens Martin Olsen fikk 4 barn, Gudrun Dorthea i 1905. I kirkebøkene står det at hun døde 03.10.1911 av hjernebetennelse. De bodde da i Rossfjord. Neste datter, Olaug Sigrid Anna født 28.11.1906 finner man i kirkebøkene ble konfirmert 03.07.1921. Hun het da Jensen til etternavn. Det betyr at barna har fått etternavn av fars fornavn (Jens). De bodde da fortsatt i Rossfjord. Guttorm ble født 25.08.1912 og Odd Andreas 11.06.1914.
Usikker på hvor de ble av etterhvert.
Når det gjelder Oline som var pleiebarn på Øyjord en periode. Ser i bøkene om Lenvik på Lenvik museum i bind ll, s. 107 at det er skrevet om en familie der at de hadde et pleiebarn fra Mehamn. Kan dette ha vært Oline?
Spennende.
Usikker på hvor de ble av etterhvert.
Når det gjelder Oline som var pleiebarn på Øyjord en periode. Ser i bøkene om Lenvik på Lenvik museum i bind ll, s. 107 at det er skrevet om en familie der at de hadde et pleiebarn fra Mehamn. Kan dette ha vært Oline?
Spennende.
Igjen, Lenvik Museum's nettside - under "Publikasjoner".
Nr: 48
Født: 230416
Døbt: 160917
Barnet: Petra Borghild, ægte
Foreldre: Ind. Jens Martin Olsen, Elisabet Gundersen Haug, f. 1879, f. 1877
Bekreftes i skannet kirkebok nr. 48.
Jeg nevnte også ei Annie (nå slettet, forrige innlegg) ... Ved søk på museumets nettside under "Publikasjoner" med "Foreldre" = "jens olsen" ble denne "Annie Jakobine" listet ut i rekkefølgen før "Barnet: Guttorm Dortelius, ægte". Blingset litt i denne sammenheng.
Nr: 48
Født: 230416
Døbt: 160917
Barnet: Petra Borghild, ægte
Foreldre: Ind. Jens Martin Olsen, Elisabet Gundersen Haug, f. 1879, f. 1877
Bekreftes i skannet kirkebok nr. 48.
Jeg nevnte også ei Annie (nå slettet, forrige innlegg) ... Ved søk på museumets nettside under "Publikasjoner" med "Foreldre" = "jens olsen" ble denne "Annie Jakobine" listet ut i rekkefølgen før "Barnet: Guttorm Dortelius, ægte". Blingset litt i denne sammenheng.
Så fint at du fant henne, for henne har jeg ikke fått med meg. Takk skal du ha!
From Jeanne:
Elizabeth Petrine Gunnarsdatter was the daughter of my ancestor, Gunnar Olsen and his wife, Oline Petrikke Reinholdtsd. Elisabeth was born May 22, 1877 in Lenvik. She had a child with Jens Olsen (I haven't followed up with any info on him or whether or not they were
actually married. I do show the daughter as Olaug Olsen born November 28, 1906 and died Aug 20, 1997. There are actually pictures of them on my fb. She was married to Sigurd Sivertsen and they were two of the people my grandmother visited in Norway. They had 5
children, girl b.1931, girl b.1935, boy b.1937, boy b.1941 and girl b.1948. Of course, I have extensive information about Elisabeth's paternal history. Gunnar was a twin and was from Brandskognaes. He had 4 spouses and Oline is not the one I descend from, but I do have additional information about all of them. Hope this helps someone.

Elizabeth Petrine Gunnarsdatter was the daughter of my ancestor, Gunnar Olsen and his wife, Oline Petrikke Reinholdtsd. Elisabeth was born May 22, 1877 in Lenvik. She had a child with Jens Olsen (I haven't followed up with any info on him or whether or not they were
actually married. I do show the daughter as Olaug Olsen born November 28, 1906 and died Aug 20, 1997. There are actually pictures of them on my fb. She was married to Sigurd Sivertsen and they were two of the people my grandmother visited in Norway. They had 5
children, girl b.1931, girl b.1935, boy b.1937, boy b.1941 and girl b.1948. Of course, I have extensive information about Elisabeth's paternal history. Gunnar was a twin and was from Brandskognaes. He had 4 spouses and Oline is not the one I descend from, but I do have additional information about all of them. Hope this helps someone.