Forfedre av Anne Hansdatter (Sandaker) fra Modum

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Solveig Leversby
Sted: HOKKSUND

Forfedre av Anne Hansdatter (Sandaker) fra Modum

Legg inn av Solveig Leversby » 14. april 2010 kl. 13.44

Anne er født ca. 1817? på Heggen i Modum. Hennes far tror jeg het Hans Thomassen, men mangler hennes mor. Kan noen hjelpe meg :?: Kjempefint hvis noen finner videre generasjoner bakover også. :roll:

Anne ble gift med Hans Ellingsen f. ca. 1823 fra gården Skamarken i Hole på Ringerike.
Hans's foreldre er Elling Gulbrandsen f. ca. 1787 og Gjertrud Hansdatter, vet ikke når hun er født.

I folketellingen fra 1801, Hole på Ringerike er Elling 14 år og det oppgis at han er Herman Augustiniusen sitt Stif-børn. Hva betyr det. Er ikke det hans barn :?: :?:
Hvis det ikke er hans, hvordan skal jeg da finne de rette foreldrene til denne Elling og hans søsken. Det er Elling som jeg er i slekt med.

Mvh
Solveig Leversby :D

gj05836
Sted: HAFSLUNDSØY

Re: Forfedre av Anne Hansdatter (Sandaker) fra Modum

Legg inn av gj05836 » 14. april 2010 kl. 18.33

Hei Solveig !

F.T. 1801 Hole , på gården Skamarken ser du at Ellings mor er i sitt 2. ekteskap med Herman Augustiniusen. Det står stif-børn på Elling og de andre søskene hans med etternavn Gulbrandsen / datter. Det betyr vel at de er - ste-barn - til Herman A.

Dette har jeg funnet på FamilySerach , så det må sjekkes opp mot kirkebøkene hvis det er de riktige personene :

Hans Ellingsen f ca 1823 og Anne Hansdatter ( 22år ) viet 29 aug 1845 Modum , Buskerud.
Brudgommens foreldrer : Elling Gulbrandsen f ca 1787 og Gjertrud Hansdatter.

Elling Gulbrandsen ( død 1831 ) og Gjertrud Hansdatter f ca 1796 viet 1817 Nedre Eiker , Buskerud.
Foreldrer til Elling : Gulbrand Olsen og Marte Ellingsdatter, Her har du den biologiske faren til Elling !

Foreldrer til Gjertrud : Hans Hansen og Kari Jensdatter.

Anne Hansdatter f 28 sept 1817 - døpt 12 okt 1817 Modum , Buskerud.
Foreldrer : Hans Thomensen og Karen Andersdatter.

Hilsen Mona

Solveig Leversby

Legg inn av Solveig Leversby » 15. april 2010 kl. 0.07

Hei Mona :!:

Tusen, tusen takk skal du ha. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å finne ting så fort. For meg hadde det stoppet opp. Da skal jeg se om jeg kommer lenger bakover i leddene.

Har du mulighet til å sende meg en lenke til FamilySearch. Har ikke vært inne der jeg.

Mvh
Solveig :P

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 15. april 2010 kl. 11.21

Hei,

Sitat fra Modums Historie, bind V av Arnt Ruud, side 60, hvor det er omtale av bruker nr XII av Bruk 2, Sandaaker sk.M. 8,19: Hans Thommesen Øderud fikk skjøte på i 1819. Han var eier ennå i 1866. Hans T. Sandager var meget med i offentlig virksomhet i Modum. Han var i 1838 kirkeverge i Heggen. Han var medlem av skolekommisjonen, og satt i formannskapet i 1840, og han var forstander i Modum Sparebank. Han drev skyss-stasjon på Sandaaker til 1866, da han sa kontrakten opp, og stasjonen ble så flyttet til Kongssagene.
XIII. Datteren Anna Hansdatter, f. 1817, g.m. Hans Ellingsen, f. i Hole i 1823, overtok. Hans Ellingsen var medlem i skolekommisjonen i 1865.
XIV: De hadde to sønner, Halfdan Hansen, f. 1855 og Andreas Hansen, f. 1860. Disse sto i 1886 som hjemmelsinnehavere til bruket.
XV: Sønnene til Andreas: Hans, Erling og Arne, tok over, og fra 1936 er den yngste av disse, Arne Sandaker, f. 1904, eier av gården, også av bruk 3 sk.M. 2,06, som ble skilt ut i 1919 og gitt navnet Skogheim', sitat slutt.

Jeg fant konfirmasjon til Anne i Nykirke i 1833 link nr 5 - side 531 og da framkom fødselsdato 28 september 1817 og da er vel dette dåpen i Snarum kirke 12 oktober 1817, nr 62 - side 481.

gj05836
Sted: HAFSLUNDSØY

Legg inn av gj05836 » 15. april 2010 kl. 18.58

Solveig Leversby

Legg inn av Solveig Leversby » 17. april 2010 kl. 15.40

Takk skal dere ha alle sammen. :!:

Jeg har lånt Modums historie på biblioteket. Takk for tipset Kjell. Nå får jeg se om jeg kommer meg videre bakover fra Hans Thomessen Øderud og Anne Hansdatter. Hvis ikke får jeg be dyktige granskere om videre hjelp.

Kjell, forstår jeg det riktig at Hans Thomessen Øderud og Hans T. Sandager er samme mann. :?:

Mvh
Solveig :lol:

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 17. april 2010 kl. 17.37

Ja, jeg er temmelig sikker på at disse er samme person. Jeg har kikket litt i pantebøkene og det framgår av den kronologiske innføringen under garden Sandager at Hans Tommesen Øderud var kjøper i 1820, mens ved senere utstedelse av bygselseddler og låneobligasjoner omtales han som Hans Tommesen Sandager. Både pantebøkene og skifteprotokollene gir en mengde nyttig slektsinformasjon som en ikke finner dokumentert annet steds - anbefaler at du kikker selv !

Ref bind V av Modums Historie nevnt over, side 90 - Aslaksby, finner du litt om det jeg tror er foreldre til Hans Thommesen, som ved FT 1801 var bosatt sammen med sin mor som var enke link Iflg FS ble Thomas Hansen og Anne Pedersdatter gift i Modum 23 oktober 1768.

Solveig Leversby

Legg inn av Solveig Leversby » 26. april 2010 kl. 15.05

Hei Kjell!

Takk skal du ha. Jeg har ikke vært noe borti pantebøker og skifteprotokoller. Hvor finner jeg dem. Er de på nettet de også??

Solveig :lol:

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. april 2010 kl. 17.56

Ja, dette finnes som en del av tjenestene til Arkivverkets Digitalarkivet, Skannede Tinglysingsdokumenter (dvs panteregistre og panteprotokoller) link og Skannede skiftedokumenter (div protokoller ifm skifter) samt dødsfallsprotokoller fra lensmannen link

Vedr tinglysingsdokumentene; jeg kan ikke gi deg noen god metode for å søke fram det en evt leter etter her - min erfaring er at det er en stor fordel å ha noe lokalkunnskap om det området/kommunen en søker i, mao gårdsnavn med nabogårder osv. Hvis en vet vilken pantebok en bør søke i, kan dette gjøres direkte, men den mest vanlige søkemodus jeg benytter er å gå veien via panteregistrene. Disse gir vanligvis informasjon om hvilken pantebok og folioside som f.eks den fullstendige teksten til et skjøte er innskrevet.

For å ta det konkrete tilfellet med Hans Tommesen: først lette jeg opp gårdsnavnet Sandager i panteregisteret for Buskerud/Modum. Under Heggen sokn fant jeg Sandager som pekte til folie 95 link Ved å taste inn 95 i feltet hvor det står 'uten sidenr' og deretter 'utfør' vil en komme fram til denne informasjonen link Et godt stykke ned i venstre kolonne under Sandager vil du finne 'Skjøde fra Niels Nielsen Flannum til Hans Thommesen Ødeæs' osv datert nov 1819 og tinglyst jan 1820, med sidehenvisning til fol 589. Dette er viktig å notere for nå kan du gå inn i riktig pantebok og sidenr for å finne ut hva dette skjøtet inneholdt av info.
Oppe til venstre i dette siste skjermbildet finnes en gul knapp med tekst 'Søk etter pantebok' og da får en mulighet til å velge pantebok for den aktuelle dato, i dette tilfellet pantebok I 7b 1816-1824 og deretter taste inn side 589 i feltet for 'angi side' og 'utfør'. Da bør en havne her link

Sak nr 5 på månedstinget i Modom i januar 1820.

Dette kan være en krevende øvelse fordi en ofte må lete ganske mye i panteregistrene før en finner det en leter etter, men etter hvert som en har lett litt, får en bedre oversikt - men ting tar tid ! Det finnes muligens mindre omstendelige letemetoder også, men dette er nå min mode of operation !

De skannede skiftedokumentene er mer selvforklarende å leite i, synes jeg.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. april 2010 kl. 18.31

Jeg glemte å påpeke det faktum at Hans Thommasen kom fra Ødenæs og ikke Øderud, som omtalt i bl a bygdeboka jeg refererte fra ovenfor. Uten at jeg vil påberope meg all verdens lokalkunnskap, mener jeg likevel at dette rimer mer fordi gardsnavna som er omtalt her, Sandager - Aslaksby - Ødenæs (som iflg bygdeboka var utskilt fra Aslaksby) ligger i generelt samme område, mens Øderud ligger litt lenger unna - mer mot nord.

Svar

Gå tilbake til «Modum»