Ole Hansen Sandboe (Sandbu)

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Ole Johan Bergsrønning
Sted: RENNEBU

Ole Hansen Sandboe (Sandbu)

Legg inn av Ole Johan Bergsrønning » 21. april 2010 kl. 10.04

Hei!

Jeg leter etter mine aner i Vågå. Ole Hansen Sandboe (Sandbu) skal være født i Vågå i 1744. Dette i følge bygdeboka for Soknedal. Han var sersjant, og ble visstnok overflyttet til Størenske kompani (Sør-Trøndelag) i 1774. Jeg vet en del om hans liv i Trøndelag, men ikke noe om hvor han kom fra i Vågå. Hvem var hans foreldre og hvor kom han/de fra?

Ole Johan Bergsrønning

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Ole Hansen Sandboe (Sandbu)

Legg inn av dn21993 » 21. april 2010 kl. 13.18

Hei

Kan dette være din Ole tro?
--------------------------------------------------------------------------------

OLE HANSEN Pedigree
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 21 OCT 1742 Vaagaa, Oppland, Norway

Death:
Burial:

Parents:
Father: HANS TOLSTAD Family

gj00024
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av gj00024 » 21. april 2010 kl. 15.38

Det er flere Ole Hansen som er født i Vågå i det aktuelle tidsrommet. Den Ole Hansen som ble født 21.10.1742 ble født på Tolstad, ikke på Sandbu, og er vel en av sønnene til Hans Paulsen Tolstad (?).

dn18527
Sted: VÅGÅ

Legg inn av dn18527 » 21. april 2010 kl. 21.02

Hei på deg!
Ole Hansen Sandboe er vanskelig å finne for meg. Han er kanskje av husmannsfolk?
Kan forklare at han ble "flyttet" til Størenske Kompani. I følge den historien jeg har fått om han, var han ikke bra nok for den jenta han ville ha! Men han vokste antagelig opp på nabogården til kjæresten sin, som senere ble hans kone.
Hun het Kjerstina (også kalt Kjerstin, Christen, Kirsten, Kristine, Christina ), var datter til
kaptein Jens Tronhus, og søster til MIN tipp-tipp-tipp-oldemor!
Vil du ha historien om Ole og jenta hans, ta kontakt på mail.
Min adresse er [email protected]

Ole Johan Bergsrønning
Sted: RENNEBU

Legg inn av Ole Johan Bergsrønning » 22. april 2010 kl. 22.47

Hei!

Takk for at dere hjelper meg. Tove har nok funnet en rette Ole.... Han og Kjerstine er mine tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. De har mange etterkommere i Soknedal. Jeg venter spendt på flere svar, men skjønner att dette kan være en vanskelig "nøtt".

Ole Johan

Svar

Gå tilbake til «Vågå»