Slette/endrefunksjon i phpBB

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
gj00045
Sted: FINNSNES

Slette/endrefunksjon i phpBB

Legg inn av gj00045 » 8. desember 2004 kl. 13.27

Er vant til å bruke phpBB fra flere andre forum og lurer derfor på hvorfor det ikke finnes en Endre/slettefunksjon her? Hadde vært veldig greit å selv kunne gå inn å slette innlegg som feks ble postet dobbelt eller endre feil i egne innlegg.
Er det mulig at dere kan få til dette? :wink:

dn06606
Site Admin

Re: Slette/endrefunksjon i phpBB

Legg inn av dn06606 » 10. desember 2004 kl. 2.16

Som du sikkert har sett har vi nå valgt å endre dette slik at du kan redigere ditt eget innlegg.
mvh Jan

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 10. desember 2004 kl. 20.34

Ja, det var bra Jan. Takk.Bilde
RandiE

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 11. april 2010 kl. 19.16

Ja sannelig om jeg vet om dette er så bra.

Jeg skal være enig i at det kan være OK å gå inn og endre på ting som er åpenbart feil. Men hadde det da vært mulig at en ikke kunne endre et innlegg mer enn en gang.

Når en ser at innlegg blir endret 2-sifret ganger og svar på innlegg slik blir meningsløs er det vel på tide å vurdere dette på nytt?

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 11. april 2010 kl. 20.30

Alternativt kan man sette en grense på f. eks. 30 minutter. Vet dette finnes, men må kanskje vente til phpBB 3?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 12. april 2010 kl. 17.40

Takk for svar Per-Olav.

Ja en begrensning på tid eks.v. 30 min. hadde jo vært greit.

Men om dette ikke lar seg gjøre i praksis mener jeg at en bør gå tilbake til det som ser ut til å være den opprinnelige ordningen.

Ser ikke at digitalarkivets debattsider har store problem med dette.
Og så lenge en har forhåndsvisning fungerer dette bra. Og i motsetning til brukerforumet kan vi jo rette så mange ganger vi vil før vi er fornøyd med innlegget og kan trykke OK :)

Rettinger kan en jo gjøre i senere innlegg.

Flere av medlemmene som bruker forumet burde vel ha synspunkter på dette?

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 12. april 2010 kl. 18.09

Et viktig tema Helge.

Det er et problem at hele tråder mister mening etter at noen har redigert sine innlegg. Ser det selv hvor jeg som moderator har måtte gå inn og opplyse om retningslinjer, og i neste øyeblikk er innlegget endret. Dermed gir ikke mitt bidrag noen mening, og andre som leser skjønner ikke noe. Hvis jeg så må forklare meg og ikke husker hva saken gjelder, da blir det et problem for meg og jeg kommer dermed i et dårlig lys helt unødvendig. Tenkte derfor at tid kunne løse problemet, eller at det ikke er mulig å endre etter at andre har svart. Eventuelt fjernes denne funksjonen helt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. april 2010 kl. 18.13

For eget vedkommende synes jeg det er greit at egne innlegg kan endres - også i etterkant, ikke bare etter 30 minutter, men jeg skjønner poenget mht antall ganger et innlegg blir endret. Skjer dette flere ganger, kan jo svarene på den den opprinnelige meldingen virke helt menigsløse.

Jeg synes derfor at det bør være en begrensning i antall endringer i ett og samme innlegg, uavhengig av hvor lang tid det er gått siden innlegget opprinnelig ble skrevet.

At dette ikke er noe "problem" i DAs brukerforum, er vel helst fordi alle som bruker det, vet at det ikke lar seg gjøre å endre i etterkant. Man avfinner seg med det, men om alle er like fornøyd kan jeg ikke tro :)

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 13. april 2010 kl. 11.24

Når et innlegg kan endres uendelig og når som helst så er ikke det av det gode nei. Innlegg blir ugjennkjennelig fra det opprinnelige. Innleggene som kommer etter et et slikt endret innlegg blir jo som Helge sier helt meningsløse.

Å kunne begrense antall rettinger/endringer er jeg ikke så sikker på vil løse problemet.

Det beste hadde vel vært at en kun kan endre innlegg så lenge det er det siste i rekken. Så snart neste innlegg er der burde muligheten for retting/endring ikke være tilstede i det forgående. Dette er kanskje ikke praktisk mulig?

Begrensing i tid vil vel også være et bra alternativ.

Å foreta mer enn et par endringer tror jeg det er få som praktiserer og har behov for.

mvh Britt Iren

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 13. april 2010 kl. 17.05

Hovedproblemet er nok at etterfølgende innlegg ofte blir meningsløse når de har kommentert noe som deretter blir endret i det kommenterte innlegget. Derfor bør det etter min oppfatning kun være mulig å endre egne innlegg inntil det er kommet et nytt innlegg gjennom svarfunksjonen. Uansett har man jo selv muligheten til å korrigere sitt eget tidligere innlegg gjennom å legge inn et nytt innlegg.

En annen sak er at det ikke alltid kommer med en linje nederst som forteller at det aktuelle innlegget er endret. Slik som i dette tilfellet, hvor jeg har nå har endret innlegget fire ganger, første gang for å korrigere en ren skrivefeil, og andre gang for å tilføye dette avsnittet, og til slutt to ganger for en språklig korreksjon.

Klart jeg gjerne vil teste det som Remi nevner nedenfor.
Sist redigert av dn20182 den 13. april 2010 kl. 19.14, redigert 2 ganger totalt.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. april 2010 kl. 18.14

Hvor mange ganger korrigert ville ha kommet fram dersom du ikke hadde siste innlegget i tråden, Kjetil. Så årsaken til at det ikke vises er at du har siste innlegg i tråden.

Du kan jo teste ved å gjøre en liten korrigering nå når jeg har svart ditt innlegg.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 13. april 2010 kl. 19.13

Se, det ja. Nå gikk jeg inn femte gang og endret, slik som Remi foreslo. Og da kom linjen nederst som forteller at innlegget er endret. Deretter gikk jeg inn enda en gang og korrigerte en bokstav.

Da kan det kanskje være like greit å ha det slik at jeg ikke hadde fått endre mitt forrige innlegg denne femte og sjette gang, men istedet måtte legge inn nytt innlegg for å korrigere mitt forrige?
Venleg helsing Kjetil

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 14. april 2010 kl. 1.07

Hei,

vi har notert oss dette emnet og de synspunktene som har framkommet, og vi skal vurdere hvordan det kan håndteres i neste versjon.

Inntil videre vil vi sanke litt erfaring ved å fjerne muligheten for å redigere egne innlegg i fora under Møre og Romsdal. Kontakt moderator hvis det skulle medføre problemer.
mvh Jan

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 14. april 2010 kl. 11.55

Jeg registrer at endrefunksjonen er borte for MR. Og dette tror jeg skal fungere fint. Vi får prøve og sjå.
Jeg bruker forhåndsvisning veldig mye for å få innlegg slik jeg vil ha dem. Så får vi ta rettinger i etterkant. At det var 69 i stedet for 96 kan korrigeres i senere innlegg.

Men det er så rart med det. Når en har fått ting på avstand så ser en jo at ting burde vært formulert annerledes og da hadde det vært greit om en kunne korrigere sitt siste innlegg før andre har kommentert det. Men dette er vel teknisk ikke så enkelt.

Drømmen (utopi?) er vel også at en hadde innfletta et tekstbehandlingsprogram med ordretting for oss som strever litt med ortografien. Det blir litt tungvint å kopiere innlegg fra foreks. Word.
Men skriver en et langt innlegg er ikke det så dumt.

Til alle. Takk for gode innlegg. Det er gjennom medlemmers engasjement vi kan gjøre forumet bedre.

Mvh Helge

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 14. april 2010 kl. 13.43

Helge Bjerkevoll skrev:Drømmen (utopi?) er vel også at en hadde innfletta et tekstbehandlingsprogram med ordretting for oss som strever litt med ortografien. Det blir litt tungvint å kopiere innlegg fra foreks. Word.
Men skriver en et langt innlegg er ikke det så dumt.

Jeg som bruker Firefox til nettleser har egen stavekontroll der, som dekker dette behovet. Bare et tips :roll:

Helge Bjerkevoll skrev:Til alle. Takk for gode innlegg. Det er gjennom medlemmers engasjement vi kan gjøre forumet bedre.

Helt klart, og det skulle bare mangle.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 17. april 2010 kl. 12.59

Jan Eri skrev:Hei,

vi har notert oss dette emnet og de synspunktene som har framkommet, og vi skal vurdere hvordan det kan håndteres i neste versjon.

Inntil videre vil vi sanke litt erfaring ved å fjerne muligheten for å redigere egne innlegg i fora under Møre og Romsdal. Kontakt moderator hvis det skulle medføre problemer.

oppdaga det ja... eg synest ikkje det var ein god ide å ta bort dette. Trådar vert fort uoversiktlege nok likevel - om ein ikkje skal ha med ekstrainnlegg for å rette eller føye til småting. Slektsforum (i motsetnad til Brukarforum i DA) nummerering på innlegga, så det er ikkje så beintfram å finne att kva rettinga er retting til - om ein skulle trenge det.

Ein del andre forum har tidsavgrensa tilgang til å rette; somme har i tillegg varsel dersom nokon har skrive innlegg i tråden medan eg skriv (eller rettar) på mitt.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»