Seline Andersen, Fergus Falls MI

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj06168
Sted: ASKER

Seline Andersen, Fergus Falls MI

Legg inn av gj06168 » 30. januar 2008 kl. 17.14

Hello.

Seline Andersdatter, born april 14th-1865 in Undset Rendalen, Norway. She was the older sister of my great grandfather (1 of 4 children)

she left Christiania/Oslo june 14th-1883 with s.s. Heimdal, Thingvalla line, agent Fredrik Lie, arrival date in New York was june 28th and destination: Fergus Falls MI, her ticket was prepaid, apperently someone wanted here to come..

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-177

is there any posibility to know something more of her and here historie?

Waiting in anxiety..
Regards
Morten Undseth

Hei. tar den norske varianten også: Min oldefars søster het Seline Andersdatter, f. 15/4-1865 Undseth, Rendalen (staves kanskje Undset). Avreise dato 14/6-1883 med s.s. Heimdal, ankomst New York 28/6, agent Fredrik Lie, reisemål; Fergus Falls, Minnesota, det står i emigrantprotokollen at biletten var betalt fra USA, dvs hun hadde noen kjente/slekt der som kanskje ventet på henne... ser at drøyt 50 personer dra fra Oslo til F.F fra ca. 1880 og utover.

veldig takknemlig for svar

hilsen Morten Undseth

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Re: Seline Andersen, Fergus Falls MI

Legg inn av Margit R Bakke » 31. januar 2008 kl. 16.07

Hi Morten,
In the 1885 census, there is a Selina Johnson living in Otter Tail County with the Halvor Bak family. There is a John Unseth living in the household also.
What are the names of her parents? Did she have other family that came to the USA?

Name: Selina Johnson
Census Date: 4 Jun 1885
County: Otter Tail
Locality: Fergus Falls Ward 3
Birth Location: Norway
Estimated Birth Year: abt 1865
Race: White
Line: 12
Roll: MNSC_35
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

Brukeravatar
dn19075
Sted: BRØNNØYSUND

Legg inn av dn19075 » 1. februar 2008 kl. 9.59

Seline Andersdatter with father Anders Jonasen, may have become Selina Johnson in US. Jonasen was often changed to Johnson.

Baptism of Seline: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

- hanne line -

gj06168

Legg inn av gj06168 » 1. februar 2008 kl. 20.22

Hello to you both

Thank you for your respons and help, very interesting indeed! sorry Margit, i should av copied the link of her baptism, but thanks to Hanne Line for have done that.

We see that here father was Anders Jonassen (or with one s) and mother Siri Johnsdatter.
Also interesting when we are looking at the link to the churchbook (my first note) which tells us her emigration year, (she is the 5 th. person on the left side from the top), in this case she puts her lastname: Andreasdatter/dtr (doughter) in: (Andr...) and its written Johnsen at the end of the sentence! The same last name as the Seline/a in Ferguss Falls which you found Margit. Maybe she tried to "Americanize" her last name with her fathers last name before she emigrated?

She has the right age, 20 years old, Seline/Selina was rare name in Norway, I ve searched all the relevant emigrantprotocolls from Norway, the other women with this similar (and almost same; Selin/Selina etc) first name emigrated after 1886, "your" census Margit is from june 1885, i belive we have found here!!

No one of here others brother and sisters emigrated, but she "must have known someone "over there", she had a prepaid ticket. In the emigration protocoll i find another familie from Rendalen travelling the same date and with the same ship, it might be relatives. I am not able at this stage to link John Unseth in the same household to Seline, but he is the same age, most probably from the very same tiny place, she must have known him. Neither have i at this point linked Halvor Bak in the household to here.

Where do i find US centuses? Links? Have i read rootsweeb. someplace? anchestry? Do these sites have links. Again thankful of any help.

kindly Morten

Morten

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Legg inn av Margit R Bakke » 1. februar 2008 kl. 20.36

PIKKARAINEN, SELINA (This one had children in the 1920's, so cannot be her)
Date of Birth: na
Place of Birth: na
Mother Maiden Name: na
certid# 1932-MN-011049
Date of Death: 05/22/1932
County of Death: OTTER TAIL

PUSC, SELENA
Date of Birth: na
Place of Birth: na
Mother Maiden Name: na
certid# 1943-MN-011487
Date of Death: 12/24/1943

are to two I have found that died in Otter Tail County of Minnesota.

You can check this free database for other spellings, less is better and be sure you click on starts with

http://people.mnhs.org/dci/

Seline could have many possibilities of spelling in the census records. She could even have changed it to Selle or Lena/Lina or Solina / Saline. It is hard to find a woman here unless you know who she married.
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

gj06168

Legg inn av gj06168 » 1. februar 2008 kl. 22.11

hello again

....hmmm, maybe not so obvious as it seemed.. i tried the database you recomended, found the two you copied, found also:

PAULSON, SELINE
Date of Birth: 05/17/1896
Place of Birth: MINNESOTA
Mother Maiden Name: JOHNSON
certid# 1958-MN-013325
Date of Death: 12/28/1958

same as beleveing in santa claus maybe? Seline's daughter, mother maiden name: Johnson

Brukeravatar
dn19075

Legg inn av dn19075 » 1. februar 2008 kl. 22.56

Remember that Seline/a may also spelled as Celine/a.

- hanne line -

gj06168

Legg inn av gj06168 » 7. april 2010 kl. 9.38

Jeg har en tid, til og fra lett etter en søster til min oldefar som emigrerte til Usa i 1883. Hun ble født i bygda Unset, Øvre Rendal i Hedmark.

Jeg har funnet ut noe og repeterer det her i tillegg til nye opplysninger:

Her er hun født i Rendalen 15 april 1865 av Foreldre Anders Jonasen Axland og Siri Johnsdatter, født utenfor ekteskap, men de giftet seg året etter, før min oldefar ble født i 1867

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 62672&js=j

Her er hun som utflytter i 1882 fra Rendalen, no. 20 på venstre side: Her Står hun som Seline (Andersdatter) Johnsen. Hvorfor hun legger til Johnsen i navnet sitt vet jeg ikke.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Her er hun under emigrerte ut av Oslo 14 juni 1883: Her kaller hun seg Selina A. (for Andersdatter) Undseth. Hun hadde en prepaid ticket, da kjente hun allerede noen "over there", mest sannsynlig da i Fergus Falls siden det er destinasjonen. Jeg vet ikke hvem hun kunne hakjent i Usa.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 71200#ovre

Her ser vi og at skipet kom vel frem til New York den 28 juni :

http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=heimd

Så har jeg fått hjelp tidligere for å lete etter henne i Fergus Falls, Minnesota, der fant en henne i census fra 1885. (prøver å legge det inn som vedlegg, obs: en må være pålogget med br.navn og passord for å se det). Der står hun på page 10, Schedule 1, inhabitans in City 2d ward Fergus Falls, in the county of Otter tail, state of Minnesota, hun står som no. 12 ovenifra på høyre side, der bor hun og tydlighvis med andre nordmenn: Flere medlemmer av en Bak familie, her kaller hun seg igjen Selina Johnsen (eller er det "amerikanized" Selena Johnson?) Hun bor i samme hushold og med en John Unseth, 22 år.

Jeg har tidligere vært i kontakt med biblioteket i Fergus Falls, men de kunne ikke finne noe mere på henne. Gjennom whitepages.com ser jeg at det er flere med etternavn Undseth i Fergus Falls i dag, det må jo og være etterkommere etter folk ifra Undset i Rendalen, jeg har forsøkt hjelp i lokal nettavis: Fergus Falls news, men de var ikke spesielt hjelpsomme.

Men det som forandrer det litt nå er at jeg har fått lest Østerdølenes saga fra 1938 som er lagt ut på en pdf fil her:

http://www.dxhansen.com/ linken er nesten helt nederst

Der fant jeg på s. 398 at det for Fargo, North Dakota står tre interesante navn registrert som innbyggere i fra Østerdalen, (når registreringen skjedde vet jeg ikke, det kommer ikke frem i boken), nemlig John S. Undseth og Mrs. John S. Undseth og John Jr. Undseth. Kan dette være "min Seline ? I 1885 ser vi på censusen at Selina (20 år gammel) bor i samme hushold som John Undset på 22 år.....er det disse som har giftet seg og flyttet til Fargo og fått barn?

Alle tips mottaes med takk.
hilsen morten

e-post: [email protected]

Brukeravatar
dn19075

Legg inn av dn19075 » 7. april 2010 kl. 15.36

Ser ikke ut til at dette er Seline.

1930 United States Federal Census

Name: John Undseth
Home in 1930: Fargo, Cass, North Dakota
View Map
Estimated birth year: abt 1891
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Head
Spouse's name: Larense
Race: White

Household Members: Name Age
John Undseth 39
Larense Undseth 40
John S Undseth 5

-

Social Security Death Index

Name: John Undseth
SSN: 501-01-1943
Last Residence: 58102 Fargo, Cass, North Dakota, United States of America
Born: 20 Aug 1890
Died: Jan 1970
State (Year) SSN issued: North Dakota (Before 1951)

-

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

Name: John Sigurd Undseth
County: Cass
State: North Dakota
Birthplace: Norway;Europe
Birth Date: 20 Aug 1890
Race: Caucasian (White)
FHL Roll Number: 1819407
DraftBoard: 0

gj06100

Legg inn av gj06100 » 7. april 2010 kl. 15.57

Hei alle!
Don't know if this is part of the same family...some things don't "fit"...but maybe there is some connection??...
1900 Richland county, ND census: S. T. Undseth age 27, married to "Engeborg" age 35 (b. Oct 1846) with 5 children and "mother" Mary Johnson age 67(widow).
One son John, is born August 1888 in ND.
mvh Patty

gj06168

Legg inn av gj06168 » 8. april 2010 kl. 13.28

Takk skal der ha begge to.

Hanne Lise,: nei, det er da ikke "min" Seline som har flyttet til Fargo, ND, men et "skudd i mørke": kan det være ev. en sønn av henne? All den tid han er 39 år i 1900 census, altså født 1891. JRen spekulasjon...

Patty: As you are writing: ...some things don't "fit"...but maybe there is some connection??.. This Seline is 27, born in 1873, but it can bee a miswriting?, here husband is 35, then born in 1865, a sutable age for a husband, then we can take fore granted that his year of birth is wrong, 1846, he is born in 1865. Again, it might be a wrong stipulated age for Seline...

Mary Johnson age 67(widow). Selines mother back in Norway was named Siri (firtname), is this "Engeborg"s mother?

This maybe appear (i am not certain about this,,,) to me as another family than the Undseth in the "Østerdølenes saga" from 1938, or am i overseeing something here?

As Margit writes above earlier: Seline could have many possibilities of spelling in the census records. She could even have changed it to Selle or Lena/Lina or Solina / Saline....

I have also visited the Østerdalslaget web page, the have lits of members from 1913 and 14, hoping this link works..., but there are som persons: John Back and mrs Helene Back ("americanzed" the name as Margit writea about?), if we are looking at the census of Fergus Falls in 1885, Selinae/a lives in the same household as the earlier mentioned John Undseth (of age 22), they are living a Back household with 5 other Back, Halvor 48, Sarah 50, Carrie 17, Eddie 13, John 9, B....9 maybe they have adopted the Back name instead??

Can there be any connection?

http://www.nhohlag.org/1914_membership_list.htm
hilsen morten

Brukeravatar
dn19075

Legg inn av dn19075 » 8. april 2010 kl. 14.18

Morten Undseth skrev:Hanne Lise,: nei, det er da ikke "min" Seline som har flyttet til Fargo, ND, men et "skudd i mørke": kan det være ev. en sønn av henne? All den tid han er 39 år i 1900 census, altså født 1891. JRen spekulasjon...

Hanne Lise? :? :wink:

39 år i 1900 født i 1891? :? :wink:

John er født i Norge...

gj06100

Legg inn av gj06100 » 8. april 2010 kl. 14.28

Hei igjen...
Oh so sorry...I did not explain the 1900 ND census very well.
The husband is S. T Undseth he is 27 years old...his wife is Engborg age 35...she was born October 1864 (not 1846!!)...they both immgrated from Norway in 1886...along with one child born in Norway...
sorry for the confusion!
mvh Patty

gj06100

Legg inn av gj06100 » 8. april 2010 kl. 14.45

One more thing...
the John Undseth age 22 in the 1885 ND census...
I wonder if he is the same fellow in the 1900 Richland county, ND census as follows:
John Undseth, age 37 (b. Jan 1863) immigrated 1881 ...he is not married....

mvh Patty

gj10887
Sted: KATTEM

Legg inn av gj10887 » 8. april 2010 kl. 15.46

vet ikke om dette er til noe hjelp i det hele tatt, men hos http://www.ancestry.com passasjerlister
for året 1883 med måned Juni så kom Hemdal den 29 Juni å ikke 28 som det står hos norwegian heritage

jeg klippet ut dette fra kopien av lista

jeg har lista på alle de som kom med heimdal den 29 juni 1883 , hvis du skulle ha lyst til å se på den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj06168

Legg inn av gj06168 » 9. april 2010 kl. 1.53

Hei igjen. ......det gikk litt fort denne gangen, sånn er det når en skal skynde seg til å gjøre slektsforskningen ferdig før kona kommer hjem og og mener jeg bør gjøre noe annet... 8) også da etter å ha har "mistet" det jeg har skrevet for tredje gang ...ja, ja, ja.
Så sorry Hanne Line.

og selvfølgelig ser jeg at John er født i Norge...i 1891.

Patty: As you are writing: ...some things don't "fit", and i understand the censusmaterial better now, i had a bit hurry when i wrote my last piece...i do not beleive this is "my" Seline.

This trace from the book: Østerdølenes saga, with mr and Mrs John Undseth appears to be a dead end.

From Patty:One more thing...
I wonder if he is the same fellow in the 1900 Richland county, ND census as follows:

This John might be the same John who lives in the same household in the 1885 census of Fergus Falls which i am refering to. I have to take a closer look in the parhisrecords from Rendalen at that time, and also make a quick search for him in the emigration list from Oslo/Christiania, but unfortunattely not married to "my" Seline/a... :wink: I will write later what i am finding, or not finding.

og Erik, ja gjerne, send meg listen over passasjererne, det hadde uansett vært artig å sett i orginal utførelsen, selv om jeg ser den øvre delen her. e-post adressen min er nederst her tenker jeg
hilsen morten

gj06168

Legg inn av gj06168 » 11. april 2010 kl. 23.03

as patty wrote earlier:

One more thing...

mvh Patty

I have search the parish records of Rendalen for a John emigrated in 1881, born in 1863 in Rendalen, i think i've found him, no, 19 at the left page; Johan Tollefsen Rugsveen born jan. 5-1863, emigrated (left Rendalen at least) april 18-1881, as the only one with a name close to John, if we can take for granted that Johan in Nowegian easily got americanized to John in the 1885 and 1900 census, and that is likely.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020469.jpg

and he is born here:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610363.jpg

as the first on the left side: Ø.R. for the mening Øvre Rendal, father Tollef Simenesen Rugsveen and mother Maren Gjermundsdatter. Undset is a little community in Rendalen, Rugsveen is a farm in Undset, it would have been quite normal for Johan to take the name John Undseth in Usa.

By doing a quick search at the emigrantlists in Oslo, i didn't find him, but it doesn't mean that he is not registrated, i just did find him this time.

but again as patty writes; it is unfortunately; he is not married....i have written to the contact person in the østerdalslaget about the John and Helene Undset with appeares as early members of the østedalslag, haven't got an answer yet, if there any possibillity there: John Undseth/Helene---Selina...
hilsen morten

gj06168

Legg inn av gj06168 » 4. januar 2011 kl. 20.01

Hei igjen

Fant på anchestry. com en dag de hadde fri inngang dette: Mrs. S. J. Undseth født i Norge med barn som etter slik jeg forstår det kommer til Port of Saskatchewan, North Portal 30 desember 1909. Er det inn til Canada?

Det kan jo være: S for Seline, J for Johnsen, altså det hun kallte seg i 1885 cencusen i Fergus Falls og til sist Undseth, det hun kallte seg ved avgang i Kristiania i 1883 og som det og hadde vært mest naturlig å kalle seg for.

Hun er rett alder; 45 år, (" Min Seline" er for å repetere født 15 april 1865, hun er nærmere 45 enn 44 år når hun går iland den 30 desember i 1909...). hun har 4 barn, Jeg tror det står: Sigrid 2 år, neste navn på 10 år klarer jeg ikke å tyde..., er det Myrtle?, Napli? deretter iallefall : Selma 7 år og til sist: Vine? Une ? , iallefall 2 år.

Hun er titulert som Mrs, hun må ha blitt gift mellom sist sikre observasjon, 1885 census i Fergus Falls, også at :"husband" er nevnt i dokumentet. Kanskje gift i nærheten av år 1900 da hennes eldste barn er 10 år?

Under kolonnen : From, er det N for North og D for Dakota?

Under kolonne: To, er jeg mere usikker, er det Webb?

Også står det noe adskilt? eller i sammenheng med Webb? from husband. Er det slik å forstå at mannen betaler for henne eller noe liknende?

All tolkning mottaes med takk

Har noen kunnskap å søke i Canada?

Hun burde da kanskje finnes i 1900 cencus i Usa? Barnet på 10 år såvidt søkbar i 1900 cencus?, (vet ikke når på året den foregikk..)

Igjen veldig takknemlig for alle kreative tips

Obs Husk på å være innlogget for å se vedleggene
hilsen morten

gj06168

Legg inn av gj06168 » 4. januar 2011 kl. 20.05

Og jeg er jammen usikker på om at jeg takket deg Erik for listen du sendte fra S:S. Heimdal, beklager om så var, iallefall, "min" Selin var der, som Seline Undseth.
hilsen morten

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»