Hei.
Hvor mange Ole Olsen Molde fantes det i Kristiansund på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet? I FT 1801 for Kristiansund finner jeg 1 person ved navn Ole Olsen Molde: Ole Olsen Molde m fam. Jeg har ikke klart å finne giftemålet til Ole og Berit, og av barna har jeg kun funnet Jacob (min 3x tippoldefar): Jacob dåp, høyre side - 20des, og Hans Peter: Hans Peter dåp, venstre side - 17mai. Det er derfor nærliggende å tro at de var innflyttere til Kristiansund, og med et etternavn som Molde(gior) går gjerne tanken til at de opprinnelig kom fra et eller annet sted i Romsdal.
Med utgangspunkt i folketellingen i 1801 har jeg trodd at det var kun en Ole Olsen Molde i aktuell alder, og det stemte jo også bra med dødsfall registrert i 1807: Ole Olsen Moldegior død, høyre side - 15jul. Men nylig fant jeg denne dåpen: Ole Olsen Molde dåp, høyre side - 06okt. Her står faren som Ole Olsen Moldegior og moren som Elen Mortensdatter. Og ved skiftet etter Ole Olsen Molde(gior) i 1807 ser jeg bare navnet på 1 barn; sønnen Ole Olsen - ca. 14 år gammel. Skifte Ole Olsen Molde, skiftet starter på venstre side. Det ser altså ut som det fantes 2 stk Ole Olsen Molde på noenlunde samme alder.
Så er det noen som har gode tips / forslag til å løse dette mysteriet? Hvor kom familien til røyert Ole Olsen Molde fra, og hvor er de andre barna født? Ole Olsen var vel ikke akkurat det mest uvanlige navnet på den tiden, så det kan nok kanskje være noe vrient. Jeg er takknemlig for all hjelp.
Mvh Nina Sigbjørnsen
Ole Olsen Molde - opphav?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: AVERØY
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Ole Olsen Molde - opphav?
Ole Moldegiær og Ole Olsen Molde må ha vært to forskjellige personer.
I oversikten til Osv. Mellbye: Tollere gjennom 300 år 1563-1886, står Ole Molde under M. Der står det at han var tollrorskarl (=røyert) i 1822, og da kan det ikke ha vært ham det var skifte etter i 1807.

I oversikten til Osv. Mellbye: Tollere gjennom 300 år 1563-1886, står Ole Molde under M. Der står det at han var tollrorskarl (=røyert) i 1822, og da kan det ikke ha vært ham det var skifte etter i 1807.

-
For å gjøre det litt mer komplisert.
I Sjørullen, hovedrullen, fra 1819, står Ole Olsen Moldgiær med fødselsdato eller dåpsdato i 1793. Der står det at han sannsynligvis var på Smøla. Han hadde blitt etterlyst i 1817. Men ble strøket av rullene da han ble 30 år gammel. Dette passer med alderen til gutten ved skiftet i 1807 som også skulle befinne seg på Smøla.
I Sjørullen, hovedrullen, 1804-1809 står Ole Olssen Molde d. y. på plass MM i rode 1. Rode 1 var Kirkelandet. Der står han med fødested Molde, og fødselsdato eller dåpsdato står som 19/3 1779. Ved sesjonen 10/3 1809 ble han utskrevet av hovedrullen da han var halt og utjenestedyktig.
Men da fikk vi i alle fall vite hvor eldste sønnen til Ole og Berit ble født.
Og da er det nok i Molde med omegn at du bør lete etter vielsen til foreldrene.
Jeg finner bare Carl Olsen Molde i rullene i 1819 av sønnene til Ole og Berit. Carl var i ekstrarullen i rode 1 på plass J3. Der står det at han oppholdt seg på Grip.

I Sjørullen, hovedrullen, fra 1819, står Ole Olsen Moldgiær med fødselsdato eller dåpsdato i 1793. Der står det at han sannsynligvis var på Smøla. Han hadde blitt etterlyst i 1817. Men ble strøket av rullene da han ble 30 år gammel. Dette passer med alderen til gutten ved skiftet i 1807 som også skulle befinne seg på Smøla.
I Sjørullen, hovedrullen, 1804-1809 står Ole Olssen Molde d. y. på plass MM i rode 1. Rode 1 var Kirkelandet. Der står han med fødested Molde, og fødselsdato eller dåpsdato står som 19/3 1779. Ved sesjonen 10/3 1809 ble han utskrevet av hovedrullen da han var halt og utjenestedyktig.
Men da fikk vi i alle fall vite hvor eldste sønnen til Ole og Berit ble født.

Jeg finner bare Carl Olsen Molde i rullene i 1819 av sønnene til Ole og Berit. Carl var i ekstrarullen i rode 1 på plass J3. Der står det at han oppholdt seg på Grip.

-
- Sted: AVERØY
Takk for informasjonen, Tore!
Da kan jeg lete videre etter "min" Ole fra 1822 og senere. Hvis det stemmer at han var født i 1745 og fortsatt rodde i 1822 så var han i hvert fall forholdsvis sprek.
Jacob Olsen Molde døde i 1815, 26 år gammel. Datteren Anna Bergithe var da bare noen måneder gammel.
Mvh Nina

Jacob Olsen Molde døde i 1815, 26 år gammel. Datteren Anna Bergithe var da bare noen måneder gammel.
Mvh Nina
-
- Kontakt:
Ole Olsen Smed/Surendaling/Haandstad budde på Moldnesset, men enka etter andre ekteskapet hans flytte til Moldgjerdet og gifta seg på nytt med Ole Tronsen Gauper og var buande der. Kvar det vart av dei 3 barna frå første ekteskap og dei 2 yngste frå 2 ekteskap veit eg ikkje.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=255#ovre
Olsen, Ole Surendaling ( - skifte 4/8 1784)
Gift med Marthe Knudsdatter ( - skifte 11/3 1769)
a. Ole (ca. 1756 - )
b. Anne (ca. 1760 - )
c. Guri (ca. 1765 - )
Gift med Berit Jonsdatter (ca. 1742 – før 1814)
d. Marit (ca. 1771 - )
e. Ole (ca. 1773 - )
f. Jon (ca. 1773 - )
Molde skifteprt. nr. 2 fol. 569 – 1769 11/3 blev efter foregaaende behørig bekiendtgjørelse foretaget Registrering og Vurdering efter avgl. Marthe Knudsd. mellom. Ole Ols. Surendaling. Barn: 1 Ole Olsen 13 å med formynder Ole Torvigenr, 2. Anne Olsdatter 9 år med formynder Knud Fugelset, Guri Olsdatter 4 år med formynder faderen, Ole Olsen Surendalen i overværelse af Lensmanden Ole Findsen og Anders Tørresen. Sølv 5 rd., endel tinn og krustøi, ganske bra innbo, 1 ku, 3 gjet, 3 sauer, Vånehus med smie, fjøs og naust 80 rd. Smedredskaper og verktøi. Brutto: 166-1-18. Netto: 146-0-18.
Ole Olsen var nok ikkje eit uvanleg namn i Molde. Eg har notert meg 12 stk i siste halvdel av 1700-talet. I tillegg var det også ein familie som tok familienamnet Molde.
Sønn av Erich Olsen Skredder og Maren Nielsdatter som gifta seg i Molde kirke i 1721- Ole Eriksen Molde, gift 1751 gifta seg med Margaretha Christiana Preush. Han var da sogneprest til Måsøy i Finnmark. Eg meiner det er mange etterkomarar etter Eirich og Maren.
Så, det er ikkje enkelt å finne ut av desse med namn Ole fra Molde. Eg slit i alle fall.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=255#ovre
Olsen, Ole Surendaling ( - skifte 4/8 1784)
Gift med Marthe Knudsdatter ( - skifte 11/3 1769)
a. Ole (ca. 1756 - )
b. Anne (ca. 1760 - )
c. Guri (ca. 1765 - )
Gift med Berit Jonsdatter (ca. 1742 – før 1814)
d. Marit (ca. 1771 - )
e. Ole (ca. 1773 - )
f. Jon (ca. 1773 - )
Molde skifteprt. nr. 2 fol. 569 – 1769 11/3 blev efter foregaaende behørig bekiendtgjørelse foretaget Registrering og Vurdering efter avgl. Marthe Knudsd. mellom. Ole Ols. Surendaling. Barn: 1 Ole Olsen 13 å med formynder Ole Torvigenr, 2. Anne Olsdatter 9 år med formynder Knud Fugelset, Guri Olsdatter 4 år med formynder faderen, Ole Olsen Surendalen i overværelse af Lensmanden Ole Findsen og Anders Tørresen. Sølv 5 rd., endel tinn og krustøi, ganske bra innbo, 1 ku, 3 gjet, 3 sauer, Vånehus med smie, fjøs og naust 80 rd. Smedredskaper og verktøi. Brutto: 166-1-18. Netto: 146-0-18.
Ole Olsen var nok ikkje eit uvanleg namn i Molde. Eg har notert meg 12 stk i siste halvdel av 1700-talet. I tillegg var det også ein familie som tok familienamnet Molde.
Sønn av Erich Olsen Skredder og Maren Nielsdatter som gifta seg i Molde kirke i 1721- Ole Eriksen Molde, gift 1751 gifta seg med Margaretha Christiana Preush. Han var da sogneprest til Måsøy i Finnmark. Eg meiner det er mange etterkomarar etter Eirich og Maren.
Så, det er ikkje enkelt å finne ut av desse med namn Ole fra Molde. Eg slit i alle fall.
-
Jeg har ingen nye opplysninger, men ved skiftet etter Ole Molde i 1807 ble det tydeligvis satt inn ei annonse om skiftet i Adresseavisa.
Nr. 98/1807, tirsdag 8. desember 1807
Proclamata
Arvinger og Kreditorer i de ubetydelige Dødsboer;
Efter Arbeidsmand Ole Olsen Molde; og efter kone Anne Malena Stuart -
indkaldes herved at melde sig inden 6 Uger fra sidste Bekiendtgiørelse, hos mig, som Skifteforvalter.
Christiansund, den 3die December 1807. O Schare
Det var egentlig betegnelsen ubetydelige Dødsboer jeg reagerte litt på.
Nr. 98/1807, tirsdag 8. desember 1807
Proclamata
Arvinger og Kreditorer i de ubetydelige Dødsboer;
Efter Arbeidsmand Ole Olsen Molde; og efter kone Anne Malena Stuart -
indkaldes herved at melde sig inden 6 Uger fra sidste Bekiendtgiørelse, hos mig, som Skifteforvalter.
Christiansund, den 3die December 1807. O Schare
Det var egentlig betegnelsen ubetydelige Dødsboer jeg reagerte litt på.