Kvinners fruktbarhetsalder nå og før

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn20923
Sted: ASKER

Kvinners fruktbarhetsalder nå og før

Legg inn av dn20923 » 12. februar 2010 kl. 20.26

Kvinner med fødsler i 50-årene
Jeg sitter med slektsoversikter fra tidligere tider der jeg flere steder stiller meg tvilende til om årstall for fødsel kan være riktig oppgitt/anslått. Dette gjelder dansk adel i og etter middelalderen, så kildegrunnlaget er så som så, mildt sagt!

I noen tilfelle forbløffes jeg over at en kvinne har født barn langt opp i 50-årene.Hvor sannsynlig er egentlig det?

Hadde det vært èn person, så kanskje. Men når jeg stadig finner slike tilfelle? Jeg vil stryke de åpenbart feilaktige.

Hva er (eller var) normal frukbarhetsalder for kvinner?

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Kvinners fruktbarhetsalder nå og før

Legg inn av Knut Bryn » 5. mars 2010 kl. 10.22

Jeg fant noe stoff om dette på overgang.no der det heter at gjennomsnittlig overgangsalder i den vestlige verden er 51,4 år. Dette betyr for det første at vi ikke bør overraskes når vi finner formødre som var rundt 50 da de fikk sine siste barn.

Men det er selvsagt store individuelle forskjeller. I ovennevnte artikkel sies at 5 % i prinsippet er fruktbare etter fylt 55 år. De kvinnene Einar har støtt på, har vel ligget litt over gjennomsnittsalderen for menopausen (siste menstruasjon).

Jeg fant også en mye sitert artikkel om dette fra 1964: "Changing Age of the Menopause". Forfatteren fant i en undersøkelse i London tidlig på 1960-tallet at gjennomsnittsalderen for menopausen var 50,1 år. Rundt 13 % var mer enn 55 år gamle da de hadde sin siste menstruasjon. Det var altså flere kvinner med spesielt høy fruktbarhetsalder i denne undersøkelsen.

I sistnevnte publikasjon vises det for øvrig til en artikkel av Gaston Backman som i 1948 gjennomgikk en rekke historiske studier av alder for menopause fra 1840 og framover. Denne artikkelen konkluderer med at gjennomsnittsalderen for menopausen økte fra ca 46 år i 1840 til 48 år i 1940. Det er nok mange feilkilder her, men det er vel ikke urimelig at gjennomsnittsalderen har gått opp. Det argumenteres for at kosthold og helsemessige forhold kan ha betydning for menopausen.

Det viktige for spørsmålet til Einar er imidlertid at vi vet lite eller ingenting om de 10 % av kvinnene som var eldst da menopausen inntraff. Hvor høy var gjennomsnittsalderen hos disse? Det er vel sannsynlig at de kondisjonerte kvinnene var ovrrepresentert i denne gruppen?

Mvh
Knut Bryn

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 5. mars 2010 kl. 14.47

En ting er en teoretisk tilnærming til fruktbarhetsalder, og mulig graviditet. Men hvordan ser det ut i virkeligheten, bokstavelig talt i det praktiske liv? Det er lett å sjekke det i det materialet de fleste av oss sitter inne med. Av de kvinnene jeg har regsitrert der både fødselsdato og derfor alder ved barnefødsler kan verifiseres, er det ingen (tar det rett nok etter hukommelsen) som har født barn etter fylte femti år.
For 2-3 år siden fortalte noen meg om ei som fikk barn da hun var 52-53 år gammel. Det siste barnet født i 1920-åra. Hun var lett å sjekke. Rett nok var hun "gammel" ved siste fødsel, men dataene på henne viste at hun var 49 år og noen måneder da fødselen skjedde.

Jo, eldre og mer usikre opplysningene er med hensyn til nøyaktige datoangivelser jo, oftere vil en støte på kvinner som føder etter fylte femti. Dette må vel også ses i sammenheng med aldersangivelser generelt når disse ikke kan verifiseres med konkrete opplysninger om fødsel. Ser man nøyere på dem er det ofte ad logisk vei mulig å se at det ikke henger sammen. En av mine formødre skulle ha blitt veldig gammel. Bygdeboka antyder fødsel 1598, og hun dør 1718. Fødselen kan av naturlige grunner ikke verifiseres, heller ikke nevnes alder ved død. Men det som er sikkert er at ei av hennes døtre fikk et barn i 1709. Regner man ut fra det, er det lett å se at hun må være født mange år etter 1598.

At fruktbarhetsalderen var høyere i tidligere tider er vel også lite sannsynlig, den var vel heller lavere. På samme måte som Einars kvinner fødte i høy alder, finner jeg f. eks. i eldre slektslitteratur en del hundreåringer på 1600-tallet. Når man også ser nøyere på dette, ser man også at det ofte ikke henger sammen. Et eksempel er en 100-åring det er skifte etter 1599. Etter oppregningene av arvingene er det tydelig at det dreier seg om en sjeldent gammel mann. Han er altså død 1599 eller før og sagnet sier 100 år, men hva skal man tro når bygdeboka samtidig hevder at to av brødrene døde i 1620-åra. Man må da spørre seg hvor gamle ble de?
hilsen
Arild Kompelien

gj05589
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj05589 » 10. mars 2010 kl. 20.12

Min farmor pleide å fortelle om kvinner som tok på seg "skylda" for sine døtres uekte barn - dette kan vel ligge bak noen av disse godt voksne mødrene? Ellers virker det ikke usannsynlig at alderen for menopause har blitt forskjøvet. Alderen for første menstruasjon har såvidt jeg vet også blitt noe lavere de siste hundreårene.

dn17109
Sted: ALGARHEIM

Legg inn av dn17109 » 10. mars 2010 kl. 21.21

Hei
Statistisk sentralbyrå har noen oversikter fra 1846 til nå. Men her finner vi heller ingen registrert over 50 år.
http://www.ssb.no/histstat/tabeller/3-3-16t.txt

mvh
Kristina

Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 15. mars 2010 kl. 21.34

Min grandtante fikk barn da hun var 49, men hun hadde altså ikke fyllt 50 (hun var født 1894 og fikk barn i 1943).

Ad gamle folk: En formor kom til Norge fra Sverige på begynnelsen av 1700-tallet. Hun døde på Lesja 7. mars 1756. I kirkeboken har presten med store bokstaver skrevet NB NB NB under innførselen, i den står at hun var født 2. januar 1651 og døde 105 år, 2 måneder og 5 dager gammel. Nå har jeg ikke funnet noe bevis i Sverige for når hun ble født (jeg vet ikke hvor hun ble født og om det er så gamle kirkebøker der). Men siden fødeslsdato er så nøye oppgitt, skulle man jo tro at hun hadde hatt en skriftelig attest el. l. som ga dette. Hun fikk et barn i Snavlunda socken i Örebro län så sent som i 1698, så jeg er litt tvilende til alderen. Hun kom som enke ca. 1708 til Odal sammen med en sønn som var hammersmed, han var sannsynligvis født ca. 1686 (i 1686 hvis alder han senere har oppgitt var riktig). De endte senere opp på Lesja jernverk.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»