Hospitalsforstander Hans Stub

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Carl Frederick Gram
Sted: OSLO

Hospitalsforstander Hans Stub

Legg inn av Carl Frederick Gram » 2. mars 2010 kl. 11.15

Hvem var hospitalsforstander Hans Stub ved Reknes Hospital, Molde? Randi Kristin Strand antyder at han muligens kan være sønn av presten Stub på Veøy.

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Hospitalsforstander Hans Stub

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 2. mars 2010 kl. 14.24

Når er han født og hvor er han i FT?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 2. mars 2010 kl. 14.52

Skifte i 1772

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24630/100

Ein Stub meiner eg var medtjener i Grytten - men om det er faren veit eg ikkje.

Romsdals Pantebog 1 p. 77 : Datum Næss 13/12 1712 sælger Kjeld Hansen Stub. Medtjener til Grytten Kald til sin Svoger Sr. Ludvig Lem en hans Kjæreste tilfalden odelsgaard Røe skyld 2 vog i Sund Otting, Denne Stub var gift med Ingeborg Andersdatter Lem.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 2. mars 2010 kl. 17.17

Såvidt eg forstår hadde Hans Stub ei gift søster i København - og så var boet etter ham dundrende falitt i 1772 - berre til Rechnes Hospital var han skuldig meir enn 1000 rdlr.

Brukeravatar
Carl Frederick Gram

Legg inn av Carl Frederick Gram » 2. mars 2010 kl. 19.25

Jeg gav litt for lite data:
Hans Stub, født i Molde? 1739, død i Molde 1772. Han ble gift i Frue k., Trondheim 19 august 1766 med Helchen Gram, døpt i Frue k. 18 april 1743, druknet i Trondheim 17 oktober 1796, dtr. av skipper Andreas Michelsen Gram og Ide Hansdtr. Thode.
Hun ble gift 2) hvor, når? m. Henrich Lyche, døpt i Trondheim 29 juli 1745, død i Trondheim 7 november 1819, s. av tollkontrollør i Molde Henrich Lyche og Margrethe Elisabeth Nislev.
Men jeg har problemer med å få plassert Hans Stub i forhold til andre Stub'er. :)

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 2. mars 2010 kl. 22.35

Merknad fra P.G. på http://pergjendem.com

Ser tilbake på tidligere hyggelig kontakt med Frederik Gram, kjent for faglig grundighet. Jeg minner om at jeg stod i kø da Paal Røyri gav ut sin utmerkede slektbok. Resultatet ble at jeg overprøvde hans informasjon fra trammen til utgangsdøra. Så publiserte jeg kommentar-artikkelen "En ajourføring m.h.t. eldre Peder Stub-etterkommere". Da kan jeg invitere de interesserte til å gjøre et besøk på hjemmesida siden nye alen naturligvis legges til etter hvert. Anders Gram kalte seg også Andreas, akkurat som aukraprest Andreas Høyem fra Bynæset, Strinda.

Jeg gjorde et par ekstra oppslag på Helchen Gram og fant: Ægde Børns Daab & Fødsel Vor Frue, Folio 35, Nr. 19: P: Anders Gram M: Idde Thode, BN: Helchen, 18 apr. 1743, Test: Dorthea Manzin, Mm Else Bejer, Inger Maria Gram, Henrich Meincke og Hans Nissen Lysholm.

Forlovelsen ved Domkirken: 4. juli 1738 begjerte skipper Anders Gram copulation med mademoiselle Idde Thode anvist skifte brev sampt Hans kongelige Majestets bevilgning av 7. juni 1837.
Da skader det heller ikke å repetere fra min artikkel om Moldedegnene på 1700-tallet:

- - -

Jacob Jacobsen (2) Thode. Han giftet seg med Anna Maria Coss, gift 20 jun 1703 i Borgund, Møre og Romsdal.
I. Jacob Jacobsen (3, magister) Thode, f. ca 1680 i Borgund. Han giftet seg med Anna Marie Larsdatter, gift 10 jan 1703 i Borgund, Møre og Romsdal, f. ca 1675 i Borgund.
A. Christen el Christian (skipper) Jacobsen Thode, f. ca 1710. Han giftet seg med Else Maria Lemvig, gift 14 feb 1738 i Vor Frue Kirke, Trondheim.
1. Hans Christensen Thode.
B. Randi Jacobsdtr. Thode, f. i Borgund.
C. Jacob Jacobsen (4) Thode, f. 1712, gravlagt 1724. Han ble 12 år 4 mnd 3 uker og 4 dager gammel.
D. Hans Jacobsen Thode, f. 1713. Han giftet seg med (1) Elisabeth Maria Gregersdtr. Meiltz, f. 1729 i Borgund?, d. 1754 i Borgund, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Margrethe Marie Jensdtr. Gran, gift 1753 i Borgund, Møre og Romsdal, f. 1727 i Molde, Møre og Romsdal (datter av Jens Eriksen Helm Gran og Margrethe Maria Johansdtr. Thue (Gran)), gravlagt 26 apr 1727 i Molde, Møre og Romsdal. Hans døde 1752 i Borgund. Møre og Romsdal.
1. Anna Thue Hansdtr. Thode, f. 1752 i Borgund, MØr eog Romsdal.
2. Greitz Hansen Thode, f. ca 1753 i Borgund, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anna Svane, f. ca 1755.
3. Margrethe Maria Hansdtr. Thode, f. 1754 i Borgund, Møre og Romsdal.
E. Job Jacobsen (kjøpmann på Grimmergård) Thode, f. 1713. Han giftet seg med Birgithe Marie Gregersdtr. Meiltz, gift 22 okt 1738 i Borgund, Møre og Romsdal, gravlagt 9 nov 1757 i Borgund, Møre og Romsdal. Job døde 1757 i Grimmergård, Buholmstrand, Borgund. Kjøpte Grimmergård på Buholmstranda i 1749. Skifte i Grimmergård 15 august 1757.
1. Gregers Jacob Jobsen Thode, f. 1738 i Buholmstrand, Borgund, Møre og Romsdal. Kjøpsvenn for George Moses & co i Kristiansund på Noteneset i Ålesund 1767-1768. Seinere Tollbetjent i Danmark.
2. Chalmanna Maria J. Thode, f. 1749 i Buholmstranda, Borgund.
F. Cathrina Helena Jacobsdtr. Thode.
G. Wenche Maria Jacobsdtr. Thode, f. 1716 i Borgund.
II. Hans Jacobsen Thode, f. 1691 i Borgund, d. 1713 i Borgund.

Her er det flere av oss som har begått blemme, for Idde er verken Jensdatter eller Jacobsdatter. Carl Müller trekker sikkert lengste strå, for Idde Hansdtr. Thode f. 1708 i Bergen, Hordaland d. 1797 i Trondheim er datter av Hans Jacobsen Thode d. 1733 Nykirken, Bergen og hustru Helchen Hansdatter Middeltorp.

På bergenske kultursider leser vi at Casper Nevermann fra Wismar, bergensborger fra 1626 fikk ei datter Christine Caspersdtr. Nevermann d. 1706, gift med den rike kjøpmannen Berendt Middeltorp, og antok hans etternavn. Deres datter Elisabeth B. Middeltorp ble gift med Mads Henriksen Forman, gift med sin kusine? Modesta Hansdtr. Forman. Jeg vil tro Helchen Hansdtr. Middeltorp stammer fra Forman-siden av familien.

- - -

Jacob Hansen (1) Thode. Han giftet seg med Wenche Jacobsdtr. Dishington.
I. Hans Jacobsen Thode. Han giftet seg med (1) Abel Christensdtr. Have, gift 1798 i Nykirken,. Bergen, Hordaland (datter av Christen Bertelsen Have og Abel Lauridsdtr. Solholt), d. 1701 i Nykirken, Bergen, Hordaland. Han giftet seg med (2) Helchen Hansdtr. Middeltorp, gift ca 1704 i Nykirken, Bergen, Hordaland. Hans døde 1733 i Nykirken sokn, Bergen, Hordaland.
A. Christen Hansen Thode, f. 1701 i Nykirken sokn, Bergen. Hordaland.
B. Idde Hansdtr. Thode, f. 1708 i Nykirken krins, Bergen, Hordaland. Hun giftet seg med Andreas el. Anders Michelsen (skipper) Gram, gift 1738 i Vor Frue Kirke, Trondheim, Sør-Trøndelag, f. i Strinda. Trondheim, Sør-Trøndelag (sønn av Michael Gram og Anne Dorthea Hoe), .
1. Helchen Andersdtr. Gram.
2. Hans Andersen Thode (Gram).
3. Elisabeth Andersdtr. Gram.
4. Andreas Andersen Gram, f. 1748 i Trondheim, Sør-Trøndelag.
Sist redigert av dn10177 den 5. mars 2010 kl. 10.58, redigert 11 ganger totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. mars 2010 kl. 11.43

Linken til Pers hjemmeside er http://www.pergjendem.com/

Brukeravatar
Carl Frederick Gram

Legg inn av Carl Frederick Gram » 19. mars 2010 kl. 15.01

Til Per Gjendem:
Du hadde i ditt svar fra 2 mars med en oversikt over forskjellige Thoder i Møre og Romsdal, hvor det var endel jeg ikke er enig i. Siden denne tråden dreier seg om Hans Stub har jeg prøvd å sende e-post og senere brev til deg om dette. Har du noe svar? Er [email protected] riktig?

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 20. mars 2010 kl. 13.57

Merknad fra P.G. på http://pergjendem.com

Dis-arbeid er på ingen min hovedbeskjeftigelse. Selv om det kan fortone seg slik bare ved å vise til antall henvendelser. Faktisk er det årevis siden jeg fant min plass blant vennekretsen på datarommet på Molde videregående. Etter den tid har jeg vært belemret med de mest utrolige henvendelser med bønn om hjelp. Det primære for klubben vil alltid være å inspirere folk til å granske på selvstendig grunnlag. Ledetråden har aldri vært "å sette noen på plass". Empirisk forskning per se vil aldri være trangsynt. Heller ikke kan vi forvente at alle lærer seg prinsippene for ulike former for metodikk. Elementært som hos Sokrates gjelder det å "tenke selv". I tilfelle tvil ved andres funn og data, bør det serveres oppstillinger med beskjedne spørsmål om andre har motforestillinger. Min tid som orakel eller guru er forbi. Tid er kostbar, livet er kort. Derfor kan ingen kreve at dis-medlemmer skal engansjere seg i diskusjon av typen "hvem har rett". Det er knesatt i statuttene at det ligger utenfor organisajonsens formål. Så jeg setter ikke pris på krav om at jeg skal dukke opp som paddehatt i regnvær.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. mars 2010 kl. 20.08

Spørsmål til Per Gjendem:

Liker du ikke at andre slektsforskere setter spørsmålstegn ved noe av den informasjonen du gir av i så store mengder?
For meg er det det som gjør det interessant å delta i dette forumet. Når mine konklusjoner kan være feil, og dette blir påpekt, får vi en diskusjon som forhåpentligvis fører til at vi får mer korrekte slektsdata.

Jeg synes det er bra at du deltar i forumet, for selv med alle de feilene du bringer, Per, har du en oversikt over mange slekter i Romsdal som ingen andre som deltar på nettfora. Derfor er det kjekt at du er med, men dine informasjoner må kontrolleres mot kilder, siden du vanligvis ikke oppgir noen selv. Det er det jeg forteller til dem som leter etter slekt i Romsdal. Ikke ta alt fra Per Gjendem for god fisk, men sjekk det selv. Men du finner, eller vet om, forbindelser som går utover sognegrensene. Og når du kommer med den informasjonen så sparer du andre slektsforskere for mye arbeid.

Og for de som leter etter slekt i Romsdal, er det bra at du avtrår fra guru- og orakelfunksjonen. Håpet mitt er at du kan delta i diskusjonene på dette forumet som en vanlig slektsforsker. Det blir så mye hyggeligere da. :)

(Hvis du ikke vil gi kildeinformasjoner, kan du jo ta med ei setning om det i innlegg der du gir mange informasjoner om folk og slekter.)

----------------------

Til trådstarter Frederick Gram: Beklager at jeg blander meg inn i ditt emne med noe helt annet. Et forslag er at du kan starte et eget emne om Thode f.eks. under Slekter eller velge et geografisk område der de bodde. :)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Molde»