Når ble Ole Isaksen født (E 16)
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: OSLO
Når ble Ole Isaksen født (E 16)
Hei på dere.
Leter etter når Ole Isaksen ble født.
Han er sønn av Isak Andersen og Anne J Olsdatter.
Isak og Anne J hadde også et tvillingpar, f 6.10.1821, dem het Ole og Marthe Croline. Denne Ole døde 16.1.1822.
Den Ole, som jeg leter etter ble konfirmert 30.10.1842, i Larvik, der står det en fødselsdato, men jeg er ikke i stand til å finne ut hvor og om denne i det hele stemmer. Når min Ole gifter seg 8.10.1852 i Larvik med Ingeborg Marie Handsdatter, har han opplyst å være 27 år, noe som overhodet ikke behøver å stemme. Når han dør 17.9..1897 i Larvik opplyses det at han er enkemann og f 1821, året da broren hans far født.
Som dere ser har jeg en del ting som ikke henger sammen her, fint om noen kan hjelpe meg med å få sortert dette.
Med hilsen
E M Fjeld
Leter etter når Ole Isaksen ble født.
Han er sønn av Isak Andersen og Anne J Olsdatter.
Isak og Anne J hadde også et tvillingpar, f 6.10.1821, dem het Ole og Marthe Croline. Denne Ole døde 16.1.1822.
Den Ole, som jeg leter etter ble konfirmert 30.10.1842, i Larvik, der står det en fødselsdato, men jeg er ikke i stand til å finne ut hvor og om denne i det hele stemmer. Når min Ole gifter seg 8.10.1852 i Larvik med Ingeborg Marie Handsdatter, har han opplyst å være 27 år, noe som overhodet ikke behøver å stemme. Når han dør 17.9..1897 i Larvik opplyses det at han er enkemann og f 1821, året da broren hans far født.
Som dere ser har jeg en del ting som ikke henger sammen her, fint om noen kan hjelpe meg med å få sortert dette.
Med hilsen
E M Fjeld
Sist redigert av Else Marie Fjeld den 7. februar 2010 kl. 16.11, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Når ble Ole Isaksen født
Hei
Du må være snill og linke opp de opplysningene du har funnet (konfirmasjon og vielse). Det kan finnes opplysninger der som kan være avgjørende for videre søking.
Vigdis
Du må være snill og linke opp de opplysningene du har funnet (konfirmasjon og vielse). Det kan finnes opplysninger der som kan være avgjørende for videre søking.
Vigdis
Ved konfirmasjonen er det oppgitt to datoer, 12. og 31. september 1823. Det er vel fødsels- og dåpsdato. Foreldrene er oppgitt som arbeider Isak Andersen og hustru Anne Jakobea Olsdatter
Ofte forekommer feil i kirkebøkene, så også her - uten at det uten videre er lett å si hvor det er feil: Det er en Ole Isaksen født 12. september og døpt 21. september 1823 i Sandar. Foreldrene, som var ugift, var pike Anne Jakobea Olsdatter fra York og drengen Isak Larsen fra Melsomvik.
Ofte forekommer feil i kirkebøkene, så også her - uten at det uten videre er lett å si hvor det er feil: Det er en Ole Isaksen født 12. september og døpt 21. september 1823 i Sandar. Foreldrene, som var ugift, var pike Anne Jakobea Olsdatter fra York og drengen Isak Larsen fra Melsomvik.
-
Hei Kristian
Beklager at det har tatt litt tid, har drevet med en helt annen side, en stund.
Har sett på svaret ditt, og sammenlignet med det som står i den andre boken, for samme tid, men som du ser, på denne linken stemmer ikke noe med det jeg skal ha bortsett fra navnet. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Jeg leter nå etter bryllupet, for ved begge barnas konf står dem oppført som ektefolk, så et sted må de jo ha giftet seg.
Takk for tipset, kan hende det stemmer men sikker er jeg ikke ennå.
Med hilsen
E M Fjeld
Beklager at det har tatt litt tid, har drevet med en helt annen side, en stund.
Har sett på svaret ditt, og sammenlignet med det som står i den andre boken, for samme tid, men som du ser, på denne linken stemmer ikke noe med det jeg skal ha bortsett fra navnet. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-154
Jeg leter nå etter bryllupet, for ved begge barnas konf står dem oppført som ektefolk, så et sted må de jo ha giftet seg.
Takk for tipset, kan hende det stemmer men sikker er jeg ikke ennå.
Med hilsen
E M Fjeld
Det er nok rett dåp, for når jeg sammenlikner med dåpene til tvillingparet i 1821, ser jeg at stedsnavnene ellers passer. Så Isak Larsen er nok feil for Isak Andersen, og så er 31. september (dåpsdato oppgitt ved konfirmasjonen) feil for 21. september (siden det bare er 30 dager i september).
-
Hei Kristian
Takk for svaret.
Jeg finner ikke noen andre som kan passe til dette jeg heller, så da må det vel være rett.
Kan ikke tyde stedsnavnene på dissse persjonene så godt, kommer vel med litt trening det også.
Er det slik at Sandar er det samme som Sandefjord.
Med hilsen
E M Fjeld
Takk for svaret.
Jeg finner ikke noen andre som kan passe til dette jeg heller, så da må det vel være rett.
Kan ikke tyde stedsnavnene på dissse persjonene så godt, kommer vel med litt trening det også.
Er det slik at Sandar er det samme som Sandefjord.
Med hilsen
E M Fjeld
Else Marie Fjeld skrev:Er det slik at Sandar er det samme som Sandefjord.
Ja og nei - spørs når. Sandar het fram til ca. 1920 Sandeherred, oppkalt etter gården og kirkestedet Sande innerst i Sandefjorden (det opprinnelige bygdenavnet var Skaun). Fra siste del av 1600-tallet vokste Sandefjord fram på grunnen til prestegården og nabogårdene. Lenge var Sandefjord kun et ladested som juridisk sorterte under Larvik by, men som i geistlig henseende tilhørte Sandeherred. I 1845 fikk Sandefjord bystatus, men hørte fremdeles til Sandeherred i geistlig forstand. Først på 1870-tallet (?) ble Sandefjord skilt ut som eget prestegjeld. Og så - på 1960-tallet - ble kommunene Sandar og Sandefjord slått sammen til dagens kommune.
-
Hei Kristian.
Mange takk for oppklaringen.
Med hilsen
E M Fjeld
Mange takk for oppklaringen.
Med hilsen
E M Fjeld
Hei
På linken din til Ole`s dåp heter moren Anne Jakobea Jakobsdatter , så det stemmer vel kanskje med Kristian`s link at det er han som er født 12/9-1823 med far Isak Larsen. :win
Hilsen
Grethe Aud
På linken din til Ole`s dåp heter moren Anne Jakobea Jakobsdatter , så det stemmer vel kanskje med Kristian`s link at det er han som er født 12/9-1823 med far Isak Larsen. :win
Hilsen
Grethe Aud
-
Hei Grethe
Det er mange ting her som er rart og usikkert.
Foreldrene jeg skal ha tak i heter i utgangspunktet Isak Andersen og Anne Jacobine Olsdatter.
Moren heter det, om en ser i den andre boken for samme årstall, og farens etternavn kan jo være litt vanskelig å huske ved et eller flere eventyr, tror ikke disse giftet seg med hverandre, har ikke funnet det.
Når min Ole døde ble det opplyst at han var født i 1821, det er da hans navnebror var født, og ved dåpen står det at min Ole var født 12.9.1823 og døpt 31.10 1823, men så har jeg hørt at det ikke er 31 dager i oktober, og her står saken.
Med hilsen E M Fjeld
Det er mange ting her som er rart og usikkert.
Foreldrene jeg skal ha tak i heter i utgangspunktet Isak Andersen og Anne Jacobine Olsdatter.
Moren heter det, om en ser i den andre boken for samme årstall, og farens etternavn kan jo være litt vanskelig å huske ved et eller flere eventyr, tror ikke disse giftet seg med hverandre, har ikke funnet det.
Når min Ole døde ble det opplyst at han var født i 1821, det er da hans navnebror var født, og ved dåpen står det at min Ole var født 12.9.1823 og døpt 31.10 1823, men så har jeg hørt at det ikke er 31 dager i oktober, og her står saken.
Med hilsen E M Fjeld
Hei Else Marie.
Det blir litt "rotete" når denne etterlysningen både "kjøres" i Larvik og Larvikdistriktet
under ukjent kommune.
Er det noen som kan "kjøre" den over på ett spor ?
Hilsen Annette
Det blir litt "rotete" når denne etterlysningen både "kjøres" i Larvik og Larvikdistriktet
under ukjent kommune.
Er det noen som kan "kjøre" den over på ett spor ?
Hilsen Annette

-
hei, dere der ute
Ja, det hadde kansje hvert lettere for alle, om denne ble kjørt over til Larvikdistrikt ukjent kommune.
Er det noen som kan gjøre det for meg,
Takk
Med hilsen
E M Fjeld
Ja, det hadde kansje hvert lettere for alle, om denne ble kjørt over til Larvikdistrikt ukjent kommune.
Er det noen som kan gjøre det for meg,
Takk
Med hilsen
E M Fjeld