Slekten Reimers
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Slekten Reimers
Ole Reimers gifter seg med Karen Joensdatter Sund? 18.04.1755. De får sønnen Ole i 1760 som står oppført som skoleholder i FT 1801. Ole Olsen Reimers gifter seg med Lucie Johannesdatter 30.05.1803, og får flere barn; bl.a. Johannes 19.10.1806. Er det noen med evt. tilgang på bygdebøker eller med lokalkunnskap som kan gi meg en pekepinn på hvor denne Reimerslekta stammer fra?
Re: Slekten Reimers
Hei
Du kan gå på Google og skrive reimerslekten.
Der finner du historie om de i Store Leksikon.
Lykke til, håper det er de rette
Hilsen
Grethe Aud
Du kan gå på Google og skrive reimerslekten.
Der finner du historie om de i Store Leksikon.
Lykke til, håper det er de rette

Hilsen
Grethe Aud
Jeg finner ingen forbindelse her. Har en følelse av at Røros-Reimersene kan ha vært svenske innvandrere.
-
- Sted: TRONDHEIM
Jeg vet ikke hvor Ole Reimers den eldre stammer fra. Ifølge Rørosboka døde han i 1778. Han ble begravet 26/12-1778 53 år gammel.
Det står en del om Ole Reimers' etterkommere under hus 287 på Haugom i Rørosboka bind 4 side 331, men jeg går ut fra at du har denne informasjonen?
Det står en del om Ole Reimers' etterkommere under hus 287 på Haugom i Rørosboka bind 4 side 331, men jeg går ut fra at du har denne informasjonen?
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Dette har litt interesse for meg også. Jeg går ut fra at Karen Olsdatter Reimers er en søster av din Johannes. Karen er født på Røros i 1814, og hun gifter seg 6.4.1839 med min tippoldefar Lars Eriksen Marken, fra Folldal, som året før får en datter på Averøya der han har jobbet i en nyåpnet kobbergruve. Jeg har ikke funnet han død, men han arbeidet i flere gruver, bl.a. i Kåfjord hvor de er 1865.
Karen Olsdatter Reimers er ikke min ane, men de får i hvert fall to barn. Erik f 25.2. 1840 i Alta, og Ole kalt Grimsbo når han blir født 1845 i Straumsnes på Nordmøre. Han dør i Alta 15.aut 1869. Disse to er jo brødre av min oldefar.
Karen Olsdatter Reimers er ikke min ane, men de får i hvert fall to barn. Erik f 25.2. 1840 i Alta, og Ole kalt Grimsbo når han blir født 1845 i Straumsnes på Nordmøre. Han dør i Alta 15.aut 1869. Disse to er jo brødre av min oldefar.
Johannes Reimers flytter og etablerer seg med familie i Gamvik i Finnmark. Han jobber bl.a. som skoleholder. Ser ut til at det flere Reimers som drar nordover. Er dette et slags migrasjonsmønster eller tilfeldig?
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Nå vet jeg ikke hvor de andre søskenene dro, men det er nok tilfeldig at Karen har vært nordpå, hun fulgte mannen til flere gruver, nordover og sørover etter som hadde arbeid.
Men på 1800-tallet var det ganske stor vandring av mennesker fra Nord-Østerdal, Gudbrandsdalen og Trøndelag til Troms og Finmark. I det militære på Skjold besøkte jeg et gårdsmuseum, jeg tror det var lengst sør i Dividalen, det var ikke rent få kister som var kommet sørfra som var havnet der. Som lærer i Alta i flere år var det ikke vanskelig å høre hvor elevene fra Tverrelvdalen kom fra, deres spesielle tonefall hang igjen fra sørlige dalers tonefall. Mange sørfra ryddet gårder der, og mange kom sørfra for å jobbe i kobbergruvene i Kåfjord.
Men på 1800-tallet var det ganske stor vandring av mennesker fra Nord-Østerdal, Gudbrandsdalen og Trøndelag til Troms og Finmark. I det militære på Skjold besøkte jeg et gårdsmuseum, jeg tror det var lengst sør i Dividalen, det var ikke rent få kister som var kommet sørfra som var havnet der. Som lærer i Alta i flere år var det ikke vanskelig å høre hvor elevene fra Tverrelvdalen kom fra, deres spesielle tonefall hang igjen fra sørlige dalers tonefall. Mange sørfra ryddet gårder der, og mange kom sørfra for å jobbe i kobbergruvene i Kåfjord.
-
Det er ingen tvil om at Ole Reimers' kone var Karen Jonsdatter SUND, som det også står i vielsen i kirkeboka.
Jeg fant akkurat nå skiftet etter Karen Jonsdatters far Jon Hansen Sund (Johan i skiftet) påbegynt ved Bergretten 24/4-1755, enken Karen Hansdatter:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/531
Datteren Karen er gift med Skomager Ole Reimers. Jeg tror ikke hans yrke er nevnt i Rørosboka 4.
Jon Hansen Sunds og Karen Hansdatters identitet kan belegges ved skifter, som jeg kan vise til, hvis det er interesse for det.
Mvh Astrid R
Jeg fant akkurat nå skiftet etter Karen Jonsdatters far Jon Hansen Sund (Johan i skiftet) påbegynt ved Bergretten 24/4-1755, enken Karen Hansdatter:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/531
Datteren Karen er gift med Skomager Ole Reimers. Jeg tror ikke hans yrke er nevnt i Rørosboka 4.
Jon Hansen Sunds og Karen Hansdatters identitet kan belegges ved skifter, som jeg kan vise til, hvis det er interesse for det.
Mvh Astrid R
Astrid, du fant virkelig nåla i høystakken. Takk til Osvald for interessant bakgrunsstoff
-
Skifte etter Hans Isachsen Nypladtz i 1744:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/119
Enken Karen Iversdatter
Deres felles barn:
Isach Hansen 33 år
Karen Hansdatter gift med skredder Jon Hansen Sund
Anne Hansdatter 31 år og ugift
Hans Isachsen døde for 25 år siden, som det står i skiftet. Han døde 27/2-1721, gravfestet 22/6 49 år gammel. Du finner ham i manntallet 1701 for Røros.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/119
Enken Karen Iversdatter
Deres felles barn:
Isach Hansen 33 år
Karen Hansdatter gift med skredder Jon Hansen Sund
Anne Hansdatter 31 år og ugift
Hans Isachsen døde for 25 år siden, som det står i skiftet. Han døde 27/2-1721, gravfestet 22/6 49 år gammel. Du finner ham i manntallet 1701 for Røros.
-
Skifte etter Hans Hansen Sund 30/6-1694:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/73
Enken Anne Nielsdatter er trolovet med Ifver Joensen Feragen.
Hennes barn med avdøde Hans Hansen Sund:
Hans Hansen 11 år
Niels Hansen 7 år
Joen Hansen 3 1/2 år
Et Pigebarn 9 år
Bare sønnen Hans Hansen Sund 18 år finnes i manntallet 1701 for Røros.
Niels og Jon Hansen Sund bruker også Fischer som slektsnavn når de opptrer som faddere i kirkeboka på 1720-tallet.
Anne Nielsdatter skal være datter av Niels Fischer (se tema 25624 i Brukarforum på Digitalarkivet).
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24714/73
Enken Anne Nielsdatter er trolovet med Ifver Joensen Feragen.
Hennes barn med avdøde Hans Hansen Sund:
Hans Hansen 11 år
Niels Hansen 7 år
Joen Hansen 3 1/2 år
Et Pigebarn 9 år
Bare sønnen Hans Hansen Sund 18 år finnes i manntallet 1701 for Røros.
Niels og Jon Hansen Sund bruker også Fischer som slektsnavn når de opptrer som faddere i kirkeboka på 1720-tallet.
Anne Nielsdatter skal være datter av Niels Fischer (se tema 25624 i Brukarforum på Digitalarkivet).
Takk skal du ha, Astrid. Her var det mye nytt, interessant stoff