Maren Hansdatter Molberg Giering

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22082
Sted: RÅDAL

Maren Hansdatter Molberg Giering

Legg inn av dn22082 » 2. februar 2010 kl. 12.35

Hei alle gode hjelpere.

Min 3*tip oldemor Maren Moldberg Giering døde i Molde i november 1814.
Hun var enke etter Borger smedmester Michel Olsen Øwne (min 3'tip oldefar) som døde 15.05.1813 i Molde.

I følge utskrift fra skifteprotokoll for Molde byfogd 1800 - 1822 Fol. 529 ble skifte holdt 15.12.1815. var hennes navn Maren Moldberg Giering Øwne.

Under F.T. i Kristiansund 1801 er hun oppført under navnet Maren Møller.

Maren og Michel hadde 5 barn.

Ved hennes død i 1814 er navnet i kirkeboken Maren Hansdatter Øvne.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42

Det har så langt vært umulig å finne vielsen til Maren og Michel samt dåp til de 3 eldste barna,
1 Ellen Cornelia født ca 1784, g.m. Ole Einersen Ose, lensmann på Sunmøre.
2 Ole Michelsen Øvne født ca 1786. g.m. Ane Marie Berg
3 Karen Magdalena født ca 1788, g.m. Henning Bastian With.

Utfra de opplysningene jeg har antar jeg at far til Maren er ; Hans Didrich Giering

De opplysningene jeg har om Hans Didrich Giering er:

g.m Ellen Margrethe Brynning, 22.11.1750, Vatne kirke (Borgund)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36

Jeg har funnte 2 barn etter Hans Didrich Giering i Vatn kirke
1 Knut Tewes Giering, f. 1752 ( 23 p trinitatis )
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-94
Her tituleres Hans C. Giering som lensmann

2 Sophia Margrethe f. 04.10.1763 i Borgund
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Her tituleres Hans D. Giering som Vissiteur

Jeg finner også Maren Hans Diderich'sdatter Giering konfirmert i 1772 i Borgund, 17 år gammel.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-130

Jeg kan derimot ikke finne Marens dåp.

Den eneste som eventuelt kan passe er:
Hans Dirich Aalesunds datter Anne Marthe
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135

Er usikker på om jeg har tydet far navn korrekt ?

Setter pris på on noen kan "oversette" hele teksten under barn (2) 1755 (se lenke).

Er det noen der ute som har informasjon om disse personene.

Hans Dirderich Giering
Maren Hansdatter Giering
Ellen Margrethe Brynning
Ellen Cornelia født ca 1784, g.m. Ole Einersen Ose, lensmann på sundmøre.
Ole Michelsen Øvne født ca 1786. g.m. Ane Marie Berg
Karen Magdalena født ca 1788, g.m. Henning Bastian With.

Dåp, konfirmsjon, vielse, død, foreldre etc., etc.

Hva betyr titelen Visiteur?

Jeg lever i håpet

Terje Wingaard Meldahl

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Maren Hansdatter Molberg Giering

Legg inn av Else Berit Rustad » 2. februar 2010 kl. 13.05

Døpt 1. januar 1755:

Jens Dirichss. Aalesunds Datter, N: Anne Marthe. Test.: Hans Pederss. Aalesund, Ole Erichss. Stenvog, Malene Frostes bar hende, Ingeborg Andersdatt. Aalesund, Marthe Pedersdatt. ibm.

Anne Marthes far het altså Jens - ikke Hans.

Mvh
Else B.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. februar 2010 kl. 13.12

Faren i dåpen i 1755 het Jens og ikke Hans. Jens Dirichs. Aalesund

:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 13.21

Familien er omtalt i Vatne I (Harald Slyngstad).
Her holdt de til på lensmannsgarden Skoravik.

Først nevnt Christopher Knudsen Giering f ca 1694. d 1722. gift 1. gang med lensmannsdtr Else, osv
Nevnt 12 barn.

Om det er av interesse kan jeg jo sende deg aktuelle sider.

Mvh Helge

Tillegg:
Det står d 1722, men når jeg leser tekst ser jeg jo at dette er feil, er nevnt 1762.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 2. februar 2010 kl. 13.27

Hei gode hjelpere.

Takk for hurtig svar og oversettelse.
Det var selvfølgelig ikke dette svaret jeg håpte på men det er godt å få ryddet vekk alle blindspor og feil.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 2. februar 2010 kl. 13.34

Hei Helge

Takk for svar.

Kan denne Christopher Knutsen Giering være far til Hans Didrich Giering?
Du nevner 12 barn, er der en Hans blant disse?

Mottar gjerne de aktuelle sidene.

mvh

Terje

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 13.43

Ja Hans Diedrich Gierring er nevnt som barn nr 3 (c).

Også oppgitt at han er gift med Elen Margrete Brynning.

Mora er Christophers andre kone Maren (Massi) Hansdtr Moldberg ca 1697-1738.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 14.31

Så vidt jeg kan se av bygdebok og kirkebok så var Knut Tewes siste sønn til Christopher med 3. kone Anne Rasch.

Vielse til Christopher og Maren, høyre side langt oppe:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

Om du sender meg epostadresse i PM så sender jeg de aktuelle sider.

Mvh Helge

dn22082

Legg inn av dn22082 » 2. februar 2010 kl. 14.43

Hei igjen

Dette var gode nyheter. Endelig har jeg funnet en tilknyttning som forklarer navnet Maren Moldberg Giering.

Har du også mer informasjon om Elen Margrete Brynning.

Jeg ser av dåpen til Sophia Margrethe f. 04.10.1763 i Borgund at konen til sogneprest Augustinus Meldahl, Ingeborg Grøn var tilstede ved dåpen.
Maren og Michel ga 2 av sine barn Meldahl som døpenavn (mellomnavn). Etterkommerne av disse og også etter eldste broren Ole ( min 2*tip) har brukt dette som familienavn uten at det har vært kjent hvorfor.

Er det noen som kjenner til noe slektsforhold mellom Hans Diderich eller Ellen Margrete Brynning og Meldahl familien?

mvh

Terje

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. februar 2010 kl. 15.09

Lenke til det tidligere emnet i Kristiansund om familien hvor det står en god del.

Der foreslo jeg bl.a. at Christian Meldahl Øvne kan ha blitt oppkalt etter sogneprest Christian Frederik Meldahl i Borgund. Den gangen var vi ikke klar over at familien hadde en forbindelse dit, men nå er det jo påvist en forbindelse til Borgund. :)

Når det gjelder navnet Maren Møller i FT1801. Det er mange feil i den digitaliserte 1801-tellinga. Jeg har funnet flere feil fra Kristiansund i 1801. Originalene av tellinga er trykt opp og finnes på Riksarkivets lesesal i Oslo. 1801-tellinga er vel også mikrofilmet slik at du kan fjernlåne en mikrofilm fra fylkesbiblioteket i Møre og Romsdal til ditt lokale bibliotek. Spør på Lokalavdelinga på Bergen offentlige bibliotek om de kan finne ut om Møre og Romsdal fylkesbibliotek har en slik film som du kan få lånt.

:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 15.55

Det står ikke mer om Elen Margrete Brynning. Forfatter har vel ikke andre kilder enn bryllupet.
Christopher og Marens opphav er det heller ikke mye om.

"Det er sagt at Christopher tok navnet Giering etter den staden han var ifrå, og navnet var altså ikkje et familienamn. Derimot var namnet Moldberg kjent i proprietærkrinsar".

Christopher kom til Skoravik ca 1718, da han giftet seg med datter på garden (lensmannsdtr Else)

Hans Diedrich 1724, hadde disse "helsøsken".

Else f 1722, d 1743.
Anne f 1726.
Karen f 1729, g. 1764 m Lars Knutsen Valderhaugstrand.
Johanna, f 1731. 1759 gift m. Anders Knutsen Lønset i Bolsø pr.gj.
Søfren (Søren) f 1735 g 1765 med enke Margrethe Diedrichdtr Ålesundsvik. d. 1788.
Christopher f ca 1738. konfirmert 1755 ellers ukjent.

Alle opplysninger Vatne I

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 16.23

Noen vil kanskje også ha interesse av 3. kona til Christopher, Anne Axelsdtr Rasch, f ca 1709, gift 1740. Ho var frå Nordland.
(kanskje en forbindelse til P-O B Rasch :?: ).
Det er sagt ho var fra Vevelstasd, men ho hadde slekt på Trondenes og skal være brordatter til Gjertrud, gift med Hans Egede. Hadde også søster Ingeborg Margrethe g.m. Svend Skieldrup.

Annes barn:
Else Marie, f 1743, død 1744.
Axel Rasch f 1746, senere bruker og lensmann, ikke barn.
Nils Rasch f. 1748, senere bruker, gift 1784 med Ingeborg Marie Brennike, stor etterslekt.
Knut Tewes f 1752, d.s.å.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 2. februar 2010 kl. 19.58

Hei igjen

Takk til Tore og Helge for mye nyttig info.

Først til Tore.

Takk for at du linket inn info fra min tidligere undersøkelse i Kristiansund/Molde.
Er dette noe jeg kunne ha gjort selv?
I så fall ville det være fint om du kunne sende meg en PM på hvordan dette gjøres.

Din info om at Christian Meldahl Øvne er oppkalt etter sognepresten Christian Frederick Meldahl kan godt være riktig. Jeg ønsker bare å undersøke alle muligheter.
Jeg observerte at Ingeborg Grønn, bar barnet ved dåpet av Sophia Margrethe f. 04.10.1763 i Borgund
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=15997&u id=ny&idx_side=-104
Ingeborg Grønn er konen til Sogneprest Augustinus Meldahl ( far til Christian Frederick Meldahl.
Det virker som det er en eller annen forbindelse mellom Meldahl/Giering/Brynning.
Ville være greit å få avklart dette før jeg konkluderer at han er oppkalt etter sognepresten.

Så til Helge

Har du fått min e-mail adresse på PM?
Kan ikke se at det ligger noen meldinger som sendt???
Har prøvd å sende denne 2 ganger.

Her er mye info som jeg må gjennomgå i detalj. Familien Rasch har jeg truffet pa flere ganger som gifte mad Hammond, Schelderup og Gjæver. Dette er samme familier som Meldahlene ( prestefamilien Meldahl) giftet seg med.
At Giering har tatt navnet etter at han kom til Sunnmøre tviler jeg på. Antar han har sine røtter her i Bergen. Har truffet på en del Gieringer i Nykirken på 1700 tallet.
Har også truffet på Giering og Molberg som vitner i samme dåp. Må ta en ny gjennomgang på denne boken.

Er fortsatt interessert i all informasjon dere måtte ha om de nevnte personer og/eller eventuelle forbindelser mellom navnene Meldahl/Øvne.

mvh

Terje

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 2. februar 2010 kl. 20.16

Nei har ikke fått PM fra deg.
Om det ikke lykkes så send mail til helgebjealfakrøllonline.no

Når det gjelder Christopher Giering så er det vel en liten misforståelse.
Bygdebokforfatter sier at han tok navnet etter den staden han var i fra.
Og han var sansynligvis ikke fra Sunnmøre.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 2. februar 2010 kl. 22.39

Helge Bjerkevoll skrev:Noen vil kanskje også ha interesse av 3. kona til Christopher, Anne Axelsdtr Rasch, f ca 1709, gift 1740. Ho var frå Nordland.
(kanskje en forbindelse til P-O B Rasch :?: ).

Kunne så absolutt vært Helge :) Dette er nok den såkalte "Nordlandsslekten Rasch", mens jeg stammer fra "Vestlandsslekten Rasch" som bla. havnet i Elverum. Jeg har allikevel litt interesse i dette, og noterer meg det som kommer frem her.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 3. februar 2010 kl. 20.41

Hei igjen.

Takk for PM'en Helge. Har fått lagt familiemedlemmene inn i basen min.

Tok en sjekk på kirkebøkene i Bergen og fant 5 dåpstilfelle hvor både Gieringer og Moldberger opptredde, dog uten å finne noen direkte link. Får undersøke videre på Statsarkivet i Bergen.

Angående Rasch familien så har Per Olav rett. Det er Nordlandsgrenen som kommer inn her.

Fant et stykke av ­­Bjørn Jonson Dale:

http://www.soga.no/bjodale/aalemning.htm

1540-1840: DÅ ÅLESUND BLEI BYGD

FRA HADERSLEV TIL MOLBERG?

Hans Anderssen Molberg (c1643-1707) var kremmar på Taskeberget i Nørva­sundet seinast 1693. 1693 er Lars Ulfeldt kalt Molberg sin "svo­ger", og svoger­skapet kan neppe ha gått gjennom anna enn Gaas-slekta.

Førstekona til Molberg må ha heitt Inger Sofie/Sofie og ha vore datter av ein Hans. Ho var seinast 1672 gift med Molberg, for dette året blei datra Elisa­bet fødd.

Eg trur at Molberg a) var son av Anders Hanssen i Stein­vågen (= Hans 1666:12 - 10 år for ung i høve til Molberg, men slike feiloppgåver var vanlige), og at han b) var gift med ei datter av borgund­presten Hans Claussen Gaas (1599-1644).

Er dette rett, forklarer det fullgodt det som hendte kring 1680, då Henrik Stadzten overtok i Steinvågen etter Anders Hanssen:

Då hadde nemlig Anders sin son, Hans (Mol­berg), vore gift i 7-8 år med ei datter av Hans Gaas, og like lenge vore svoger med norddalspresten Mads Alstrup, gift med ei eldre datter av Hans Gaas (Margrete). Dermed blei Hans Anders­sen Molberg etter den tids skikk rekna som "svoger" til Alstrup sine versøner, ikkje bare Henrik Stadtzen Østerich (gm Karen Madsdt) og Lars Nilssen Ulfeldt (gm Birgitte Madsdt), men også borgarane Ole Larssen Abel­set på Apalset (gm Maren Madsdt) og Claus Nilssen på Slinn­ingen (gm Else Madsdt).

Er det noen som kjenner til navnet på den datteren til H. Gaas som Hans Molberg var gift med og eventuelle barn?

Kjenner til flere ekteskap mellom Meldahl'er og Gaas'er så dette kan være interessant !!!

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 25. oktober 2010 kl. 10.27

Helge skreiv:

Hans Diedrich 1724, hadde disse "helsøsken".

Else f 1722, d 1743.
Anne f 1726.
Karen f 1729, g. 1764 m Lars Knutsen Valderhaugstrand.
Johanna, f 1731. 1759 gift m. Anders Knutsen Lønset i Bolsø pr.gj.
Søfren (Søren) f 1735 g 1765 med enke Margrethe Diedrichdtr Ålesundsvik. d. 1788.
Christopher f ca 1738. konfirmert 1755 ellers ukjent.

Alle opplysninger Vatne I

I 1797 budde ein Christopher Giering Ved Broen" i Molde. I 1798 er det skifte etter Consumtionsbetjent Christopher Giering, enke Bergitha Hov Giering og ei dotter Karen Andrea 1 år gl.

Karen Andreas formynder var hennar farbror Andreas Lønset.

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24631/274

I FT1801 budde enka og dottera framleis i same huset "Ved Broen" i Molde
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24631/274

Molde kirkebok døde 1798 begravet Den 1st Februari Christopher Giering 39 Aar.

Eg har notert at hans fulle namn skal vere Christopher Andersen Giering. Farsnamnet har eg truleg funne i pantebok for Molde, men diverre ikkje notert kvar.

Kanskje ein son av Johanna og Anders Knudsen Lønset?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 25. oktober 2010 kl. 15.15

Her er dåpen til Christopher Giering 1760 drenge på høgre side 26 Juni

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-35

Foreldre Anders Lønset og Johanne.

Bjørn Aarø
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Bjørn Aarø » 25. oktober 2010 kl. 17.08

Hallo John.
Dine opplysninger stemmer.
Christoffer Andersen Gjerring,er bror til min tipp-tipp oldefar Andreas Andersen Lønset.
Han var den eneste av barna til Anders Andersen Lønset, og Johanna Christoffer Giering som tok navnet Giering.
Christoffer er nevnt i skifte efter Anders Andersen Lønset, og Johanna Christofferdatter.
Se Skifte.
Romsdal Sorenskriveri 1811-1821,side 217b-218a.
Forøvrig må det være feil i bygdebok for Vatne bind 1, der står følgende.
Johanna Christofferdatter født 1731 gift 1759 med Anders Knudsen Lønset i Bolsøy, det skal da være Anders Andersen Lønset.
Foreldre til Johanna,er Christoffer Knudsen Giering, og Maren (Massi) Hansdatter Moldberg.
Er rette navnet Moldberg eller Molberg?.
Er det noen som har opplysninger om familien Giering og Molberg, hvor kom dei fra.

Hilsen.
Bjørn Aarø

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 26. oktober 2010 kl. 1.29

Det er fleire Giering i Molde rundt 1800.

Sophia Margarethe Giering(ca. 1762 – begravd 12/5 1812)
gift med repslager Andreas Jørgensen ca. 1759 – begravd 9/1 1808)
a. Karen Margrethe Andreasdatter (ca. 1789 - )
b. Hans Jørgen Andreassen (ca. 1795 – begravd 26/11 1799)
c. Sara Johanne Andreasdatter (døpt 25/1 1797 - )
d. Maren Sophia Andreasdatter (døpt 10/10 1800 - )
e. Andrena Andreasdatter (døpt 28/12 1802 - )
f. Johan Christopher Andreassen (døpt 12/9 1805 - )

Molde kirkebok 1798 Døbt dj. 25 Januarii Andreas Jørgensens Barn Sara Johanna. Fadd: Ole Bøe, Niels Bøe, Niels Aagesen, Madam Katrina Brun, Maria Dorothea Kephonet, Karen Siverts.

Molde kirkebok 1798 Fastepreken i Byens kirke dj. 8de Martii. Introd: Andreas Jørgensens K.

Molde kirkebok 1799 Døbt dj. !9de August Barnet Søren Wiberg Foreldre Arent Harthun og Martha Wiberg. Testes Karen Maria Witberg, Sara Maria Hartun, Gunille Maria Bing, Anders Berg, Jacob Røbek, Andreas Jørgensen

Molde kirkebok 1799 Dj. 26te Novbr. Begravet Andreas Jørgensens Søn Hans Jørgen 4 Aar gl:

Molde kirkeok 1800 10/10 døpt barnet Maren Sophia . Foeldres navn Sr. Andreas Jørgensen og Sophia Margretha Giering. Testes : Madm Blix, Madm. Atløvsen, hr. Chirurgus Myhre, Hr. Jens W. Møller, Hr. Peter H. Øwre.

FT1801 Molde Schultzhagen No. 163:
Andreas Jørgensen husbonde 45 år repslager og hans kone Sophia Margrethe 34 år begge i 1. ekteskap og deres barn Karen Andreasdtr. 11 år, Sara Andreasdtr. 3 år og Maren Sophie 1 år.

Molde kirkebok 1802 døpt 28/12 barnet Andrena foreldre repslager Andreas Jørgensen og Sophia Margretha. Testes: frue Throne, Madm. Leth, Jomfru Wiingaard, hr. Lahusen, hr. Jacob Møller, Hr. Taarvig.

Molde kirkebok 1805 døpt 12/9 barnet Johan Christopher. Foreldre Andreas Jørgensen og Sophia Margrethe. Testes: Madm. Lovisa Møller, Madm. Lahusen, Jomfru Wedege, hr. Byfogd Arff, hr. Lars Dahl.

Molde kirkebok 1808 9de Januarii begravet Consumptionsbetient Andreas Jørgensen 49 Aar gl:

Skifte etter Andreas Jørgensen 28/1 1808, consumptionsbetjent, enke Sophia Margrethe og deres i lovlig ekteskap sammenavlede barn 1. Sønn Johan Christopher Jørgensen 2 1/4 år, 2. datteren Karen Margrethe Jørgensdatter 18 år, 3. datter Sara Johanne Jørgensdatter 10 år gl., 4. datter Maren Sophia Jørgensdatter 6 år gl., 5. Datter Andreana Jørgensdatter.
Enken antok til lagverge Michael Øvne.

Molde kirkebok 1812 Dj. 12te May begr. Enken Sophia Jørgensens 50 Aar gl.

Det var dårlege tider for repslagere først på 1800-talet i Molde, og det er nok difor han vart consumptonsbetjent.

Sjølv om det er noko vaklande mellom Jørgensen/Jørgendatter og Andreassen/Andreasdatter så er det nok barna til Andreas det gjeld. Enke vart også skriven Jørgensen i kyrkjeboka.

Sophia Margrethe Giering er vel det 2. barnet til Hans Dirich som Terje nemner tidleg i denne tråden.

Ein visiteur hadde med toll å gjere - visiterte/kontrollerte. (Er ikkje sikker på om du hadde fått svar på dette)

dn22082

Legg inn av dn22082 » 26. oktober 2010 kl. 12.48

Hei John og Bjørn

Takk for fine innlegg og mye info.

Når det gjelder skrivemåten på Moldberg har jeg sett det både med og uten "d".
Ved vielsen mellom Christopher og Maren er det skrevet med "d".
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

I " ­­Bjørn Jonson Dale's:
1540-1840: DÅ ÅLESUND BLEI BYGD
Ei langvarig soge om ein by i emning"

blir Molberg skrevet uten "d".

Jeg er bortimot sikker at både Moldberg'ene og Giering'ene kommer fra Bergen. Her er flere tilfeller av giftemål, faddere o.l. hvor familenavnene opptrer sammen, spesielt i Nykirken.
Så langt har jeg ikke klart å finne den riktige forbindelsen.
Brynning navnet stammer også mest sannsynlig fra Bergen.

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 26. oktober 2010 kl. 17.33

Hallo.
Takk til alle som har kommet med innlegg i debatten.
Finner en del folk med navnet Molberg i kirkebøker for Borgund,
blant anna:
Sophia Moldberg som er fadder til Thore Tønders barn som døpes i året 1722.
Undertegnede er veldig dårlig på tyding av gammel skrift, så jeg håper noen vil hjelpe med å tyde alt eg ikkje får med om følgende dødsfall:

Døde 1716 som står nederst på side 503 i Borgund kirkebok: Anders Hansen Molberg, er det druknet (tror det er druknet der står)
Han er15 år, 19 uker, og 3 dager.
Undertegnede må visst til å lære seg å legge inn sidelenke.

På forhånd takk.
Hilsen.
Bjørn

dn22082

Legg inn av dn22082 » 26. oktober 2010 kl. 20.45

Sophia Hansdatter Molberg er også vitne ved dåpen av Hans Diderich Giering i 1724. Antar dette er en søster av Maren. Anders Hansen må være en bror. ( det er jo ikke mange Hans Molberg som er kandidat til å være faren!). Det må være Hans Andersen Molberg som er nevnt i min lenke over.

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 26. oktober 2010 kl. 21.04

Hallo Terje.

Greier du å tyde det som står om Anders Hansen Moldberg.
Står det noe om hvor han druknet.

Hilsen.
Bjørn

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 26. oktober 2010 kl. 21.44

I følge den digitaliserte kirkeboka for Borgund:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=565#ovre

Så døde han ved Lille Nørfve.

Original kirkebok:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 26. oktober 2010 kl. 21.56

Hallo Helge.
Tusen takk for hjelpa.

Hilsen.
Bjørn.

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 29. oktober 2010 kl. 13.54

Hallo Terje.
Har no leita litt i kirkebøker for Borgund,samtidig lest hva Bjørn Jonsen Dale skriver.
1540-1840 da Ålesund ble bygd.
Fra Haderslev til Molberg.
Hans Andersen Molberg ( c 1643-1707) var kremmer på Taskeberge i Nørvasundet.
Fant følgende i kirkebok for Borgund.
Hans Andersen, bustad Tosken.Døde1707- 63,1/2 år gamel gravlagt 12/5. Ergo født 1643.
Disse datoer stemmer med dei som Bjørn Jonson Dale har.
Finner år 1716.
Avdød, Anders Molberg druknet ved lille-Nørve 15 år-19 uker-3 dager.Ergo født 1701.

Finner døpt 25/5-1701.
"d, 25 maj Hans Andersen på tasken en Anders.Fadd: jeg self, Stehen Arens, Peder Skugen, Ane Dorothe Munderman i Borgen bar barnet, Ane Larsdatter en pige i Larsgaarden.
" jeg selv" må være sognepresten, Knud Knudsen mand, og Ane Dorothea Munderman er kona hans.
Dåpen tolket av Ivar Ertesvåg.

Navnet Tosken må være det som i dag har navnet ,Taskesundet.
Er Hans Andersen på Tosken, og Hans Andersen Moldberg samme mann.
Undertegnede tror det er samme mann ?.

Hilsen.
Bjørn

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 29. oktober 2010 kl. 18.22

Hallo igjen.
Fant skifte efter, Hans Andersen Molberg. Bosted Taskeberget.
Sunnmøre Skifteprotokoll, året 1707-1710.
Greier ikkje å tyde det som står,er det noen som greier å tyde navn på hustru og barn.

På forhånd takk.

Hilsen.
Bjørn.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 30. oktober 2010 kl. 11.35

Hei Bjørn

Jeg sliter nok med samme problemet som deg angående tolking av " gammel skrift"!

Her er i alle fall lenken til skifte.
http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24546/67

Håper der er noen flinke hjelpere der ute som ser dette og kan tyde navnene og familieforholdene i skifte.
Mener jeg så både Maren og Sophia et stykke nede på første siden!

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 31. oktober 2010 kl. 23.11

Hallo Terje.

Kona til Hans Andersen Molberg, er Anne Sørensdatter.
Fant følgende.
Gift 1711.
Brudgom, Jonas Christiansen. Bustad Tosken.
Brur, enke Anne Sørensdatter.Bustad Tosken.
Vil samtidig høre om du har vært borti navnet, Costberg.
For å folk til å hjelpe å tyde skifte efter Hans Andersen Molberg,så burde vi prøve å legge det ut under evne.Hjelp til tyding.
Undertegnede greier det ikkje,greier du det?.

Hilsen.
Bjørn.

dn22082

Legg inn av dn22082 » 1. november 2010 kl. 11.11

Hei Bjørn

Har lagt inn et innlegg under "Hjelp til tyding".
Slektsforum -> Slektsfaglige diskusjoner -> Hjelp til tyding av kildemateriale -> Skifte,Sunnm. sorenskriveri 1707-1710, Hans Andersen Molberg.

Har en del Castberg i min oversikt, er det noen du er spesielt interessert i?

Nevnte Henning Tygesen Casberg var gift med Birgitte Møller og hadde en datter Maren Castberg, født 14.12.1703, død 22 jun 1788

dn22082

Legg inn av dn22082 » 1. november 2010 kl. 15.17

Hei igjen.

Her har vi Hans Andersen Molbergs barn.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 402#403402

Terje

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 14. mai 2011 kl. 19.43

I Aukra ministerialbok 1845–72, s. 255, er ført gravlagt «Johan Iversen Gjæring», død 66 år gammel den 10. desember 1862 som legdslem på Hollingsetra. (Lenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6371&idx_id=6371&uid=ny&idx_side=-236)

Dette må være sønnen til Ingeborg Andersdotter fra Lønset (datter av Johanna Kristoffersdotter Gjerding) og Ivar Knutssen Moldeneset i Molde (se skiftet etter Johanna og mannen samt ft. 1801).

dn22082

Legg inn av dn22082 » 15. mai 2011 kl. 10.41

Hei Kjell

Takk for innlegget. Her var en ny mann for meg i Giering familien.

Terje

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 4. juni 2011 kl. 15.13

Bolsøy ministerialbok 1795–1821, fol. 7 b:
Døpt 12. februar 1796 i Molde kirke, «Johan Gjering», far «Iver Knudsen Moldnesset», mor «Ingebor Maria Lønset»
(http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16054&idx_id=16054&uid=ny&idx_side=-11)

(På samme side er en Nils Moldberg gravlagt.)

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»